95 هزار متر مربع فرش دستباف در خراسان جنوبی تولید شد


95 هزار متر مربع فرش دستباف در خراسان جنوبی تولید شد

بیرجند - ایرنا - رییس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: 95 هزار متر مربع فرش دستباف در سال جاری به ارزش 140 میلیارد تومان در این استان تولید شده است.

محمدحسین کامیابی مسک روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان تولید فرش دستباف در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی ندارد اما قیمت فرش دستباف استان نسبت به سال گذشته به صورت میانگین ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: این افزایش قیمت در فرش‌های مصرف داخل بیشتر به چشم می‌خورد و در فرش‌های صادراتی به دلیل مشکل صادرات کمتر بوده است.

رییس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی بیان کرد: در یک سال گذشته قیمت مواد اولیه فرش دستباف رشد چشمگیری نداشته است ولی با توجه به شرایط جامعه و زحمت زیاد، بافت فرش برای بافنده صرفه اقتصادی ندارد و بافندگان به دلیل نبود شغل چاره‌ای جز بافت فرش ندارند.

وی درباره ارزآوری فرش دستباف خراسان جنوبی در سال جاری گفت: ارزآوری فرش دستباف خراسان جنوبی در ۲ سال اخیر ناچیز بوده و در مجموع آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف به دست ما نمی‌رسد.

کامیابی مسک افزود: به دلیل صادرات کم، فرش دستباف در بدترین وضعیت خود از نظر صادرات و رکود در ۵۰ سال اخیر قرار دارد و تحریم‌ها نیز در نبود ارزآوری فرش بسیار تاثیرگذار بوده که باعث شده فرش سایر کشورهای منطقه جایگزین فرش کشورمان در بازارهای جهانی شود.

وی از بافندگان فرش خواست در حال حاضر به دلیل مشکل صادرات و ارزآوری فرش دستباف به سلیقه و ذائقه بازار مصرف داخل توجه کنند چرا که بافت فرش‌های ۶، ۹ و ۱۲ متری به صورت جفتی در بازار داخل فروش خوبی دارد.

خراسان جنوبی بیش از ۵۰ هزار بافنده تمام وقت، نیمه‌وقت و پاره‌وقت دارد که در حال حاضر کمتر از چهار هزار نفر آنان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش