راهنمای نقشه مترو تهران و هر چه باید درباره آن بدانید


راهنمای نقشه مترو تهران و هر چه باید درباره آن بدانید

یکی از ارزان ترین و سریع ترین وسیله حمل و نقل در شهر شلوغ و پر ترافیکی مثل تهران مترو است. خطوط متروی تهران روزانه تعداد زیادی از مسافران را در سطح شهر جابه جا می کند. 

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از ارزان ترین و سریع ترین وسیله حمل و نقل در شهر شلوغ و پر ترافیکی مثل تهران مترو است. خطوط متروی تهران روزانه تعداد زیادی از مسافران را در سطح شهر جابه جا می کند. ابتدا فقط ۳ خط (خط ۱،خط۲ و خط۴) از متروی تهران فعال بود، اما با گذشت زمان تعداد خطوط و ایستگاههای آن افزایش پیدا کرد تا جایی که اگر به نقشه متروی تهران نگاه کنید در اکثر مناطق یک ایستگاه مترو می بینید.

اگر در تهران زندگی می کنید یا قصد سفر به این شهر را دارید و دلتان می خواهد با کم ترین هزینه و سریع ترین زمان در این شهر به گشت و گذار بپردازید و از جاذبه های فرهنگی و پارک های دیدنی و موزه های آن دیدن کنید بهتر است که نقش ایستگاهها و خطوط متروی تهران را به خوبی یاد بگیرید. در این مقاله قصد داریم نقشه مترو تهران و هر آنچه که باید درباره آن بدانید را معرفی کنیم.

خطوط شهری و میان شهری متروی تهران کدام اند؟

خطوط دو، چهار، پنج، شش و هفت متروی تهران داخل شهر هستند و خط پنج میان شهری است و تهران را به کرج متصل می کند. اکثر ایستگاههای خط یک مترو داخل شهر قرار دارند اما در ایستگاه «شاهد-باقرشهر» انشعابی از این خط به سمت فرودگاه امام خمینی می رود و در انتهای این انشعاب از تهران خارج می شود. می توان این قسمت از خط یک را برون شهری دانست.

خط یک مترو

یکی از قدیمی ترین خطوط متروی تهران خط یک است که با رنگ قرمز نشان داده می شود. این خط از شمال تا جنوب شهر تهران کشیده می شود. قطارهای مترو از اولین تا آخرین ایستگاه این خط مسیری حدود سی و شش کیلومتر را طی می کنند. نام جنوبی ترین ایستگاه خط یک «کهریزک» و نام شمالی ترین آن «تجریش» است. مدت زمان سفر از اولین تا آخرین ایستگاه این خط حدود ۷۱ دقیقه طول می کشد. از کهریزک تا تجریش ۲۹ ایستگاه وجود دارد. همانطور که گفتیم در ایستگاه «شاهد-باقرشهر» انشعابی وجود دارد که به سمت فرودگاه امام خمینی می رود. از این ایستگاه تا فرودگاه امام خمینی سه ایستگاه وجود دارد و طول آن معادل ۳۰ کیلومتر است.

ساعت کاری خط یک متروی تهران از ۵:۳۰ تا ۲۲:۰ است. مسیرانشعابی این خط که به فرودگاه امام خمینی می رود از ساعت ۶:۱۰ تا ۲۰:۱۰ فعال است. در ادامه ایستگاههای خط یک را به ترتیب از تجریش تا کهریزک می بینید:

تجریش(شمالی ترین ایستگاه) قیطریه صدر قلهک دکتر شریعتی میرداماد شهید حقانی شهید همت مصلی امام خمینی شهید بهشتی شهید مفتح شهدای هفتم تیر طالقانی دروازه دولت سعدی امام خمینی پانزده خرداد خیام میدان محمدیه شوش پایانه جنوب شهید بخارایی علی‌آباد جوانمرد قصاب شهر ری پالایشگاه شاهد - باقر شهر حرم امام خمینی کهریزک(جنوبی ترین ایستگاه)

مسر انشعابی خط یک که به سمت فرودگاه امام خمینی می رود دارای ایستگاه های زیر است:

شاهد- باقرشهر شهر آفتاب واوان فرودگاه امام خمینی شهر پرند

خط دو مترو

خط دو متروی تهران غرب تهران را به شرق متصل می کند. ایستگاه فرهنگسرا اولین ایستگاه در شرق و ایستگاه صادقیه آخرین ایستگاه در غرب این خط است. ایستگاه صادقیه به خط ۵ که مسیر بین تهران و کرج است متصل می شود. این خط بر روی نقشه با رنگ آبی پر رنگ نمایش داده می شود. اگر از ایستگاه فرهنگسرا وارد قطار شوید تا ایستگاه صادقیه بروید، مدت زمان سفرتان حدودا ۴۵ دقیقه می شود. مسافت بین اولین تا آخرین ایستگاه در این خط ۲۶ کیلومتر است. اولین ایستگاه خط دو متروی تهران در سال ۱۳۷۸ افتتاح شده است.

ساعت حرکت قطار در خط دو از ۵:۳۰ صبح تا ۲۲:۰ است. در ادامه ایستگاههای این خط را به ترتیب مشاهده می کنید:

تهران،صادقیه (غربی ترین ایستگاه) طرشت دانشگاه شریف شادمان شهید نواب صفوی میدان حر دانشگاه امام علی (ع) حسن آباد امام خمینی ملت بهارستان دروازه شمیران امام حسین شهید مدنی سبلان فدک جانبازان سرسبز دانشگاه علم و صنعت شهید باقری تهرانپارس فرهنگسرا (شرقی ترین ایستگاه)

راهنمای نقشه مترو تهران و هر چه باید درباره آن بدانید

خط سه مترو

خط سه متروی تهران از شمال شرق تا جنوب تهران ادامه پیدا می کند. در این خط ۲۶ ایستگاه وجود دارد. این خط بر روی نقشه با رنگ آبی کم رنگ نشان داده می شود. اولین ایستگاه خط ۳ «قائم» و آخرین آن «آزادگان»‌است. اگر از ایستگاه قائم سوار قطار شوید و مسیر خود را تا ایستگاه «آزادگان» ادامه دهید، سفرتان حدودا ۶۰ دقیقه طول می کشد. مسافت بین ابتدایی و انتهای ترین ایستگاه خط سه مترو ۳۵ کیلومتر است. این خط در سال ۱۳۹۱ افتتاح شده است.

شروع زمان حرکت اولین قطار در خط ۳ ساعت ۵:۳۰ صبح است و فعالیت آن تا ساعت ۲۲:۰ ادامه دارد. در ادامه ایستگاههای این خط را به ترتیب مشاهده می کنید:

قائم شهید محلاتی اقدسیه نوبنیاد حسین آباد میدان هروی شهید زین الدین خواجه عبدالله انصاری شهید صیاد شیرازی شهید قدوسی سهروردی شهید بهشتی میرزای شیرازی میدان جهاد میدان ولیعصر تئاتر شهر امام علی منیریه مهدیه راه‌آهن جوادیه زمزم شهرک شریعتی عبدل آباد نعمت آباد آزادگان

لازم به ذکر است که تمامی ایستگاههای این خط فعال نمی باشند و برخی از آن ها در دست احداث هستند.

خط چهار مترو

خط ۴ متروی تهران از شرق تا غرب تهران کشیده شده است. این خط را بر روی نقشه به رنگ زرد می بینید. خط ۴ در ایستگاه بیمه یک مسیر انشعابی به سمت فرودگاه مهرآباد دارد. ایستگاه‌های شهید کلاهدوز و ارم سبز انتهایی ترین ایستگاههای این خط هستند. ایستگاه ارم سبز به خط ۵ مترو(که به سمت کرح می رود) متصل می شود. مدت زمان سفر بین این دو ایستگاه ۴۲ دقیقه است و مسافت بین آن ها حدود ۲۲ کیلومتر است.خط ۴ مترو ۲۲ ایستگاه دارد. این خط در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار بازگشایی شد.

اولین قطار در خط ۴ متروی تهران از ساعت ۵:۳۰ شروع به حرکت می کند و فعالیت آن تا ساعت ۲۲:۰ ادامه پیدا می کند. در ادامه نام ایستگاه های موجود بر روی خط ۴ متروی تهران را مشاهده می کنید:

شهید کلاهدوز نیروی هوایی نبرد پیروزی ابن سینا میدان شهدا دروازه شمیران دروازه دولت فردوسی تئاتر شهر میدان انقلاب اسلامی توحید شادمان دکتر حبیب الله استاد معین میدان آزادی بیمه شهرک اکباتان ارم سبز

از ایستگاه بیمه انشعابی ایجاد می شود که به سمت فرودگاه مهرآباد می رود.

خط پنج مترو

خط پنج مترو شهر تهران را به کرج متصل می کند. این خط در ایستگاه صادقیه به خط ۲ و در ایستگاه ارم سبز به خط ۴ متصل می شود. آخرین ایستگاه خط ۵ «گلشهر» نام دارد. ۱۱ ایستگاه در این خط وجود دارد. در صورتی که در اولین ایستگاه وارد قطار شوید حدود ۵۷ دقیقه طول می کشد که به ایستگاه آخری برسید. فاصله بین اولین تا آخرین ایستگاه این خط ۴۲ کیلومتر است. خط ۵ برای اولین بار در سال ۱۳۷۷ افتتاح شد و فقط تا ایستگاه گلشهر می رفت و ایستگاه های میانی آن هنوز ساخته نشده بود. اما با مرور زمان بقیه ایستگاه ها نیز افتتاح شدند. خط ۵ بر روی نقشه با رنگ سبز نشان داده می شود.

ریل های خط ۵ بر روی زمین و به موازات اتوبان تهران_قزوین ساخته شده است و به زیر زمین نمی رود. در خط ۵ قطارهای سریع السیری وجود دارد که در تمام ایستگاه ها توقف نمی کند و صرفا در چند ایستگاه خاص توقف دارند. ایستگاه هایی که قطارهای سریع السیر در آن ها توقف دارند، ارم سبز، صادقیه، گلشهر و کرج است.

از خط 5 مسیر انشعابی وجود دارد که به سمت هشتگرد می رود. مسافت این مسیر حدود ۲۶ کیلومتر است و سفر در این مسیر ۴۰ دقیقه طول می کشد. شروع زمان کاری این مسیر از ۵:۰ صبح تا ۱۵:۰ بعد از ظهر است.

ساعت حرکت اولین قطار در این خط ۵:۰ صبح است. در ساعت ۲۲:۰ ساعت کاری این خط به پایان می رسد. در ادامه نام ایستگاه های موجود در خط ۵ را به ترتیب مشاهده می کنید:

صادقیه ارم سبز ورزشگاه آزادی چیتگر ایران خودرو وردآورد گرم دره اتمسفر کرج محمد شهر گلشهر

خط شش مترو

خط ۶ متروی تهران یکی از خطوط تازه ساخته شده است و تا به حال فقط بعضی از ایستگاههای آن افتتاح شده اند. این خط در مجموع ۳۱ ایستگاه دارد. این خط از جنوب شرقی تا شمال غربی تهران کشیده شده است. خط 6 بر روی نقشه با رنگ صورتی نمایش داده می شود. سفر در نیمه شرقی خط ۶ حدود ۱۸ دقیقه و در نیمه غربی حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد. نام اولین ایستگاه این خط (در جنوب شرق تهران) «حرم عبدالعظیم» و نام آخرین ایستگاه (در شمال غرب تهران) «کوهسار» است.

شروع زمان کاری این خط از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۲۲:۰ شب است.

راهنمای نقشه مترو تهران و هر چه باید درباره آن بدانید

خط هفت مترو

خط ۷ متروی تهران به تازگی به بهره برداری رسیده است و تنها بعضی از ایستگاههای آن فعال هستند. مجموع ایستگاه های موجود در این خط به ۲۲ عدد می رسد. خط ۷ با رنگ بنفش در نقشه نمایش داده می شود. خط ۷ در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید اما بعد از مدتی به دلیل نقص سیستم ایمنی تعطیل شد و بعد از برطرف شدن مشکلات فنی دوباره آغاز به کار کرد. نام اولین ایستگاه این خط (در شرق تهران) « میدان تختی» و آخرین ایستگاه (در شمال تهران) «میدان کتاب» نام دارد. مدت زمان سفر بین این دو ایستگاه ۳۸ دقیقه و میزان مسافت آن ۲۲ کیلومتر است. شروع زمان کاری خط ۷ ۵:۳۰ صبح و پایان آن ساعت ۲۲:۰ شب است.

در صورتی که قصد بازدید از جاذبه های داخل شهر تهران را دارید و می خواهید با مترو به دیدن آن ها بروید، باید نزدیک ترین ایستگاه مترو به آن جاذبه را پیدا کنید. امیدواریم که مطالعه این مقاله از سایت سفرمارکت به شما کمک کرده باشد تا متروی تهران را بیشتر بشناسید و بتوانید راحت تر ایستگاههای مورد نظرتان را پیدا کرده و سفر بهتری با مترو داشته باشید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس