تحقیقات حوزه قالی‌بافی در چاراویماق آغاز شد


تحقیقات حوزه قالی‌بافی در چاراویماق آغاز شد

مراغه- ایرنا- مسئول نهاد آبادانی و پیشرفت چاراویماق گفت: به همت بنیاد مستضعفان و با حضور طراح و محقق ملی فرش، «استاد امید بنام»، تحقیقات حوزه قالی بافی و فرش دست باف در این شهرستان آغاز شد.

آیت شاهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هنر قالی بافی و نقش آن در تامین معیشت خانواده در شهرستان چاراویماق در این تحقیقات بررسی می شود و در اولویت برنامه های محقق بنام کشوری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: با توجه به اهمیت رسته قالیبافی و نقش آن در تامین معیشت خانوار و همچنین هویت بخشی به شهرستان و با توجه به ضرورت ارائه نقشه مخصوص چاراویماق در حوزه فرش و به خصوص فرش دستباف و پیرو قرارداد منعقده نهاد آبادانی و پیشرفت با طراح و محقق ملی فرش «استاد امید بنام» روند تحقیقات در این حوزه با حضور میدانی وی در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: مدت زمان پیش‌بینی شده برای انجام تحقیقات پنج ماه است که در پایان، محقق، تحقیقات خود را از پیشینه فرش و طرح‌های موجود و نقشه های قابل احصا، جمع بندی خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین مطالعات کتابخانه ای در کتابخانه های استانی و ملی و موزه های فرش با انجام تحقیقات لازم از تجار و افراد صاحب نظر در این حوزه در خارج شهرستان پس از جمع بندی تحقیقات در مجموعه کتابی چاپ و منتشر خواهد شد.

وی اضافه کرد: پس از پایان این تحقیقات امیدوار به انعقاد قرارداد با تجار مختلف برای اجرا و شناساندن طراحی فرش مخصوص چاراویماق هستیم.

وی گفت: اجرای این پروژه علاوه بر شناساندن برند فرش چاراویماق موجب اشتغالزایی در شهرستان خواهد شد.

به گزارش ایرنا، شهرستان چاراویماق با حدود ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز واقع است و به دلیل داشتن جمعیت روستایی بیش از ۲۲ هزار نفری، از قطب های کشاورزی و صنایع دستی استان محسوب می شود؛ در این راستا بنیاد مستضعفان چند سالی است که با هدف محرویت زدایی و شناساندن پتاسیل‌های شهرستان در چاراویماق حصور پیدا کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی