خار مریم و افسردگی


خار مریم و افسردگی

افسردگی یکی از بیماری‌های شایع روانی است که درمان‌های گوناگون برای آن وجود دارد. خار مریم گیاهی است که دارای اثرات فارماکولوژیک مختلف مانند آنتی‌اکسیدان، ضدالتهاب و ضد سرطان است.

به گزارش اقتصادآنلاین، بر مبنای برخی گزارش‌ها سیلی‌مارین (ماده مؤثر اصلی موجود در خار مریم) غلظت بعضی نوروترانسمیتر‌ها را در مغز افزایش می‌دهد.

هدف: بررسی اثر ضدافسردگی عصاره آبی و اتانولی دانه خار مریم

روش بررسی:

در این تحقیق با استفاده از آزمون شنای اجباری اصلاح شده، اثرات ضدافسردگی عصاره‌های اتانولی و آبی در موش سوری بررسی گردید.

نتایج:

نتایج نشان داد که عصاره اتانولی تأثیری در افزایش زمان بی‌حرکتی ندارد، اما عصاره آبی زمان بی‌حرکتی را در موش سوری افزایش داد؛ بنابراین عصاره آبی خار مریم در مدل حیوانی اثر ضدافسردگی دارد.

این گیاه در طول دوره رشد خود، ۳۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر قد کشیده و دارای شکل تقریباً مخروطی شکل بوده. بوته این گیاه به طور میانگین تا ۱۶۰ سانتی‌متر قطر رشد داشته است.

ساقه این گیاه معمولاً دارای حالت پنبه‌ای در دور خود بوده و بیشتر فضای این ساقه توخالی است. برگ‌های این گیاه معمولاً دارای شکل مستطیلی یا به شکل نیزه در دور خود و پراکندگی آن‌ها معمولاً چند برگی یا دوبرگی است.

خار مریم و افسردگی

درگذشته خار مریم در پزشکی سنتی چینی به‌عنوان یک پاک‌کننده درون، سم‌زدا، نرم‌کننده کبد و مقوی برای کیسه صفرا بوده است. اگرچه خاصیت درمانی این گیاه هنوز ناشناخته است، از خار مریم در بعضی مواقع برای بیماری‌های کبد (زردی و یا همان یرقان، سیروز و هپاتیت) تجویز می‌شود، آزمایش‌های علمی بر روی حیوانات حاکی از این است که سیلیمارین موجود در این گیاه می‌تواند دارای خاصیت هپاتوپرتکتیو باشد، یعنی خاصیتی که باعث می‌شود سلول‌های کبد از سموم محافظت بشوند.

در مطالعاتی اثرات ضد چسبندگی داخل شکمی (ناشی از جراحی‌های داخل شکمی و لگنی) عصاره خار مریم باتوجه‌ به خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن به اثبات رسیده است.

خار مریم که به‌عنوان Silybmommarianum شناخته می‌شود گیاه گل‌دار سالیانه با گل‌های قرمز مایل به بنفش است. این گیاه به طور گسترده شناخته شده و به‌خاطر اجزای قوی آلی موجود در دانه‌ها تعریف می‌شود.

عصاره دانه‌های گرفته شده شامل غلظت‌های بالا و ترکیبات فعال در عصاره نیز می‌باشد. این عصاره همچنین شامل اسید‌های چرب متعدد شامل لینولئیک اسید است اگرچه این گیاه بومی جنوب اروپا و مناطق خاصی از آسیا بود، اکنون در بسیاری از مناطق جهان وجود دارد.

بهترین زمان مصرف خار مریم چه زمانی است؟

مصرف روزانه خار مریم می‌تواند به 3 بار در طول روز به طور مساوی تقسیم شود اما مصرف آن با برخی روغن‌ها یا چربی‌ها یکی از راه‌های افزایش جذب آن است.

طرز استفاده و مقدار مصرف خار مریم

خار مریم و افسردگی

از گیاه خار مریم به شکل دم‌کرده و تنتور استفاده می‌کنند. هم گل و هم تخم گیاه خار مریم مورداستفاده است ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد که تخم گیاه خار مریم بیشتر دارای خواص درمانی است، به همین دلیل در بیشتر مکمل‌های غذایی و یا چای‌های کیسه‌ای از عصاره تخم این گیاه استفاده می‌شود.

اگر خار مریم را به شکل خوراکی مصرف کنید، مشکلی به وجود نمی‌آید. در پژوهش‌هایی که افراد در طولانی‌مدت، دوز بالایی از این گیاه را مصرف کرده بودند، هیچ‌گونه عوارض جانبی خاصی به وجود نیامده بود.

اگر هم مصرف خار مریم عوارضی داشته باشد، بیشتر در ناحیه روده‌ها و به‌صورت اسهال، حالت تهوع یا نفخ شکم خود را نشان می‌دهد.

درهرحال بعضی از افراد با شرایط خاص باید در مصرف خار مریم احتیاط کنند:

زنان باردار: اطلاعاتی درباره اثرات مصرف خار مریم برای زنان باردار وجود ندارد؛ پس احتیاط در مصرف آن شرط عقل است.

افراد دچار حساسیت گیاهی: مصرف خار مریم می‌تواند برای کسانی که به گیاهان خانواده کاسنی حساسیت دارند، مشکلاتی ایجاد کند.

افراد مبتلا به دیابت: خاصیت کاهش قند خون خار مریم می‌تواند موجب افت قند خون شدید افراد مبتلا به دیابت شود.

افراد با شرایط خاص: خار مریم دارای خواص استروژنی است؛ پس امکان دارد وضعیت بیماری‌های حساس به هورمون مانند سرطان سینه را وخیم‌تر کند.

خواص خار مریم طوری است که می‌توان از آن به‌عنوان مکملی برای درمانی جانبی استفاده کرد. مثلاً می‌توان از آن برای درمان بیماری‌های کبدی، سرطان و دیابت استفاده کرد. البته پژوهش‌های انجام‌شده در این زمینه محدود بوده و به تحقیقات جدی‌تر و گسترده‌تری نیاز است.

در پی تحقیقات در مورد این گیاه دارو‌هایی با ترکیبات خاصی در سال‌های اخیر ساخته و تولید شده‌اند. اکثر این دارو‌ها به شکل کپسول در وزن‌های ۷۰ تا ۱۴۰ میلی‌گرمی، عصاره مایع، محلول، یا جدیدترین داروی تولید شده، ترکیب سیلیبین فسفاتیدل کولین است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان