یک نماینده مجلس بر لزوم توسعه روابط اقتصادی با افغانستان تاکید کرد


یک نماینده مجلس بر لزوم توسعه روابط اقتصادی با افغانستان تاکید کرد

گناباد- ایرنا- نماینده مردم شهرستان مرزی خواف در مجلس شورای اسلامی بر لزوم توسعه روابط اقتصادی با افغانستان تاکید و بیان کرد: این مهم با توجه به تحولات کشور همسایه باید از سوی مسوولان ذیربط در دولت با برنامه‌ریزی جدی به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر احمدپور فدکی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: با عنایت به شرایط و وضعیت اخیر سیاسی در افغانستان، توسعه نقش‌آفرینی ایران در سطح تعاملات با این کشور در بخشهای مختلف و از جمله اقتصادی از اهمیت بسیاری برخوردار است و کشورمان با برخورداری از اشتراکات فرهنگی، مذهبی و زبانی با افغانستان، دارای پتانسیل های زیادی در این زمینه است.

وی ادامه داد: کشور افغانستان با وجود ظرفیتهای بسیار اقتصادی در بخشهای مختلف، طی سالهای طولانی با مشکلات زیادی مواجه بوده و ضعف های اقتصادی بسیاری دارد و دولت سیزدهم و مسوولان ذیربط باید با هدف گذاری صحیح و شناسایی بازار این کشور از این فرصت برای توسعه تعاملات بهره بگیرند.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: بازرگانان و سرمایه گذاران کشورمان باید با شناسایی دقیق بازار هدف در کشور افغانستان و سرمایه گذاری وسیع در حوزه های اقتصادی و معدنی کشور همسایه، در این زمینه نقش‌آفرین باشند.

وی افزود: بازار افغانستان بازار بکری است و می تواند برای ایران بسیار جذاب و مناسب باشد و بخش اعظم تولیدات و نیازهای این کشور می تواند در کشور ما تولید شود.

حجت‌الاسلام احمدپور فدکی ادامه داد: در حوزه علمی هم فرصتهای بسیار خوبی برای تعاملات فرهنگی با افغانستان وجود دارد و این کشور دارای دانشجویان مستعدی است و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ما می توانند با جذب دانشجوی افغانستانی در این زمینه نقش آفرین باشند تا هم برای کشورشان و هم برای کشور ما موثر واقع شوند.

وی گفت: شهرستان خواف هم با توجه به ظرفیتهای زیاد اقتصادی و از جمله وجود ذخایر معدنی در مجتمع سنگ آهن سنگان و نیز وجود راه آهن خواف - هرات، دارای پتانسیل های خوبی در توسعه روابط و تعاملات اقتصادی بین ایران و افغانستان برخوردار است.

این نماینده مجلس افزود: با توجه به هم مرز بودن شهرستان خواف با افغانستان و وجود بخش هایی از ذخایر سنگ آهن و ظرفیتهای عظیم معدنی در کشور همسایه، باید در حوزه اکتشافات و سرمایه گذاری های معدنی مشترک بین دو کشور برنامه ریزی جدی تری داشت.

وی ادامه داد: اجرای مسیر راه‌آهن خواف در جنوب شرقی خراسان رضوی تا هرات در شمال غرب افغانستان از ضرورتهای گسترش مبادلات منطقه‌ای و بین‌المللی برای این بخش از قاره آسیا و همچنین نقطه عطفی در توسعه روابط ایران و افغانستان است.

حجت‌الاسلام احمدپور گفت: اتصال خط ریلی خواف به هرات در کنار ساخت راه‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد در مسیر دالان جنوب به شمال از طرحهای کلیدی شرق ایران و نویدبخش توسعه و رونق اقتصادی منطقه است که بهره‌برداری از آن بستر مناسبی برای شکوفایی هرچه بیشتر ارتباطات بین‌المللی فراهم می‌کند.

وی افزود: اتصال به آبهای آزاد و تجارت از طریق منطقه آزاد چابهار از آرزوهای دیرینه افغانستان است که با تکمیل خط ریلی خواف - هرات و بهره‌گیری آن کشور از ظرفیتهای بندر چابهار این آرزو محقق می‌شود.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه و تکمیل زیرساختهای لازم از عوامل مهم در بسترسازی گسترش تعاملات اقتصادی ایران با کشور دوست و همسایه، افغانستان، است لذا هر اندازه به این امر توجه بیشتری صورت گیرد، گامهای موثرتری در مسیر روان‌سازی صادرات برداشته شده است.

وی راه و جاده را بخش های حیاتی در توسعه و تکمیل زیرساختها توصیف و بیان کرد: دوبانده شدن جاده ارتباطی خواف - تربت‌حیدریه در جنوب شرقی خراسان رضوی از جمله همین موارد است که با جدیت در حال اجرا است.

حجت‌الاسلام احمدپور فدکی افزود: با توجه به آنکه بیشتر محورهای مواصلاتی خواف کم عرض و یا روستایی و مربوط به ۵۰ سال قبل است و از طرفی به دلیل وجود معادن سنگان خواف، وسائل نقلیه زیادی و از جمله وسائط سنگین حمل بار در آن تردد می کنند، باید بهسازی این مسیرها در دستور کار مسوولان ذیربط قرار گیرد.

وی به پیگیریهای متعدد برای بهسازی جاده‌های ارتباطی شرق کشور از طریق وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و همچنین هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اشاره و ابراز امیدواری کرد که با افزایش تعامل بین‌بخشی و اختصاص اعتبارات مناسب این امر هرچه زودتر محقق شود.

شهرستان خواف از سمت شرق ۱۲۳ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.

معادن سنگ‌آهن سنگان به عنوان یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان با ذخیره یک میلیارد تن در محدوده شهرستان خواف فعال است. مجموعه کانسارهای سنگ‌آهن این منطقه در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در فاصله ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

بخش کشاورزی شهرستان خواف نیز با کشت محصولاتی نظیر گندم، جو، محصولات جالیزی، پسته، علوفه، زعفران، پنبه و چغندرقند سالانه ۱۷۵ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار می‌کند.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف در ۲۶۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

خواف مرکب از چهار بخش "مرکزی، سنگان، جلگه زوزن و سلامی" ۹۶ روستا دارد. ۶۵ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح