کورسوی چراغ گردشگری در حال خاموشی


قبل از شیوع بیماری کرونا فعالان حوزه گردشگری با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کردند، محدودیت‌های کرونایی تیر خلاصی بود به حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری، شاید جبران خسارت‌های وارده به این حوزه به این سادگی امکانپذیر نباشد، وضعیت اسف‌بار گردشگری پیش از پیش نیازمند نگاه ویژه مسئولان است. به گزارش ایسنا، این روزها […]

قبل از شیوع بیماری کرونا فعالان حوزه گردشگری با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کردند، محدودیت‌های کرونایی تیر خلاصی بود به حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری، شاید جبران خسارت‌های وارده به این حوزه به این سادگی امکانپذیر نباشد، وضعیت اسف‌بار گردشگری پیش از پیش نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.

به گزارش ایسنا، این روزها بر سر و روی هتل‌ها، موزه‌ها، مراکز تفریحی، مراکز بوم‌گردی، کمپ‌های گردشگری غباری از رکود سایه انداخته است، فعالان این حوزه نیز چندان امیدی به بهبود شرایط ندارند، کارشناسان حوزه گردشگری خسارت وارده به تاسیسات گردشگری را میلیاردی تخمین زده‌اند.

کورسوی چراغ گردشگری در حال خاموشی
چهارمحال و بختیاری طبق وعده‌های دولتمردان در یک دهه گذشته قرار بود به قطب گردشگری در کشور تبدیل شود، اما اکنون نفس این صنعت فراموش شده در ایام شیوع کرونا به شماره افتاده است، شاید اگر با بیماری کرونا نیز مواجه نبودیم فعالان حوزه گردشگری در این استان نیز حال و روز چندان خوشایندی نداشتند، اما این بیماری تمامی امیدها برای رونق در این حوزه را ناامید کرد.

ظرفیت‌های گردشگری موجود در چهارمحال و بختیاری در کشور بی‌نظیر است، قطعا اگر از هم‌اکنون برنامه‌ریزی دقیقی برای رونق در گردشگری اندیشیده شود، شاید در آینده‌ای نه چندان دور و پس از مهار بیماری کرونا با تسریع در روند واکسیناسیون شاهد حضور گردشگران از اقصی نقاط کشور به این استان باشیم.

قطعا پس از مهار بیماری کرونا در کشور باید تمرکز اصلی بر تقویت گردشگری داخلی در کشور گذاشته شود، شاید این مسئله نسخه شفابخشی برای نجات گردشگری در کشور و بالتبع آن در چهارمحال و بختیاری باشد.

خسارت میلیاردی به تاسیسات گردشگری در چهارمحال و بختیاری/ چیزی از گردشگری باقی نمانده

فرجام سمیعی- معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه زمان دقیق پایان بیماری کرونا مشخص نیست، اظهار کرد: بنابراین تا زمانی که این بیماری در کشور مهار نشود، نمی‌توان برای بحث گردشگری در کشور و بالتبع آن در استان برنامه‌ریزی انجام داد.

وی افزود: در ایام شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز گردشگری بسیاری تاسیسات این حوزه دچار آسیب و فعالان گردشگری نیز دچار ورشکستگی شدند، چالش‌های گردشگری در ایام کرونا دو چندان شده و می‌توان گفت از گردشگری چیز زیادی باقی نمانده است.

سمیعی با بیان اینکه برای خروج از رکود در حوزه گردشگری باید در ابتدا مردم در برابر بیماری کرونا واکسینه شوند، عنوان کرد: تاکنون سرعت واکسیناسیون در کشور کند بوده است، امیدواریم با تسریع سرعت واکسیناسیون و مهار بیماری کرونا شاهد رونق در بخش گردشگری باشیم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: طبق اخبار منتشر شده مقرر شد که افراد بتوانند با کارت هوشمند واکسن به سفر بروند، اما تاکنون این موضوع به ادارات در استان‌ها ابلاغ نشده است، طبق مصوبات ستاد کرونا و بر اساس رنگ‌بندی سفر به شهرهای قرمز ممنوع بوده و افراد نمی‌توانند به این شهرها سفر کنند.

وی با اشاره به راهکارایی برای رونق گردشگری در پساکرونا، توضیح داد: باید برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری جشنواره‌های ورزشی، رویدادهای فرهنگی وهنری و نمایشگاه‌های مختلف در تمامی استان‌ها انجام شود تا شاهد جذب گردشگر با عناوین مختلف باشیم و تاسیسات گردشگری از حالت رکود خارج شوند.

سمیعی با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات به فعالان حوزه گردشگری در این شرایط کارساز نیست، یادآور شد: افرادی که تسهیلات کرونایی دریافت کرده‌اند، اکنون توان بازپرداخت این تسهیلات را ندارند، قطعا باید تسهیلات با تنفس چند ساله، بازپرداخت بلندمدت و کم بهره باشد، همچنین به فعالان این حوزه در صورت امکان پس از مهار کرونا تسهیلات بلاعوض پرداخت شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به تاسیسات گردشگری استان ۳۷۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده است، در حال حاضر تمامی مراکز تفریحی و توریستی، بوم‌گردی‌ها، دفاتر خدمات گردشگری، هتل‌ها و مراکز بوم‌گردی در استان غیرفعال هستند.

وی در خصوص وعده تبدیل چهارمحال و بختیاری به قطب گردشگری در سال‌های دور، گفت: تبدیل شدن به قطب گردشگری با وعده و وعید امکانپذیر نیست و نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه است، این استان از نظر زیرساخت‌هایی مانند راه، راه‌آهن، فرودگاه و … دچار ضعف‌های فراوان است.

سمیعی اضافه کرد: برای رونق گردشگری در وهله اول باید شرایط رفت و آمد گردشگران از طریق هوایی، ریلی و زمینی تسهیل شود، اگر این زیرساخت‌ها در استان فراهم شود، قطعا سرمایه‌گذاران نیز به این حوزه ورود پیدا خواهند کرد، در حال حاضر فرودگاه شهرکرد پرواز به اقصی نقاط کشور ندارد و همچنین این استان به شبکه ریلی متصل نیست، همچنین این استان از داشتن آزادراه‌های بزرگ بی‌بهره است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه زیرساخت گردشگری در بحث سرویس بهداشتی و محل اسکان خلاصه نمی‌شود، تصریح کرد: باید مشکلات امنیتی، اجتماعی و فرهنگی موجود در این حوزه رفع شود، برای رونق برخی ورزش‌های توریستی مانند رفتینگ در استان نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

اگر کرونا مهار شود مردم با خیال آسوده سفر خواهند کرد

یگانه یکی از فعالان حوزه گردشگری در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در ایام شیوع کرونا آسیب‌های فراوانی به تاسیسات گردشگری در استان وارد شد، اظهار کرد: در این ایام تجهیزات موجود در مراکز گردشگری دچار فرسودگی شده‌اند و اگر روند این بیماری بیش‌تر از این ادامه پیدا کند، چیزی از گردشگری باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته در طول ایام سال در منطقه دوپلان شهرستان اردل شاهد حضور گردشگران از اقصی نقاط کشور بودیم، گفت: در ایام شیوع کرونا میزان حضور گردشگران به پنج درصد کاهش پیدا کرده است، قبل از شیوع کرونا در اواخر هفته هشت نیرو در زیپ‌لاین واقع در دوپلان مشغول کار بودند، اما اکنون فقط یک نیرو برای نگهبانی نیاز است.

این فعال گردشگری با بیان اینکه به بهانه‌های مختلف نتوانستم از تسهیلات کرونایی استفاده کنم، توضیح داد: پرداخت تسهیلات کرونایی کاغذبازی است، بانک و نهاد متولی به بهانه‌های مختلف این تسهیلات را پرداخت نکردند.

یگانه با تاکید بر اینکه مردم تشنه مسافرت هستند، بیان کرد: قطعا اگر بیماری کرونا مهار شود، مردم با خیال آسوده به مسافرت می‌روند و رونق گردشگری موجب خواهد شد تا تاسیسات گردشگری سرپا شوند.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های گردشگری در منطقه دوپلان شهرستان کیار بسیار ضعیف است، عنوان کرد: بلندترین سکوی بانجی جامپینگ کشور در منطقه دوپلان واقع شده است، همچنین ۱۲ ورزش هوایی از جمله راپل، بانجی جامیپنگ، صخره‌نوردی و … در این منطقه قابلیت انجام دارد، اما کمترین امکانات گردشگری از جمله سرویس بهداشتی، نمازخانه و محل اسکان در منطقه وجود ندارد.

این فعال گردشگری در پایان تاکید کرد: اگر به ظرفیت‌های گردشگری در منطقه دوپلان توجه ویژه صورت بگیرد، قطعا می‌توان شاهد رونق گردشگری و اشتغال در این منطقه بود.

کرونا معادلات گردشگری را برهم زد

نظری یکی از صاحبان اقامتگاه بوم‌گردی در شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شیوع کرونا باعث کسادی گردشگری و بالتبع آن اقامتگاه‌های محلی و بوم‌گردی شد، متاسفانه روند این بیماری طولانی شده است و مشکلات فعالان حوزه گردشگری روز به روز بیش‌تر می‌شود.

وی بیان کرد: کاهش سفر باعث شده که فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی با وجود هزینه‌های بیمه، مالیات، کارگر، آب، برق و گاز مقرون به صرفه نباشد، بنابراین ترجیح می‌دهم تا بهبود شرایط به فعالیت در این حوزه نپردازم.

نظری با اشاره به اینکه اقامتگاه بوم‌گردی‌ام قبل از شیوع کرونا به تازگی شروع به فعالیت کرده بود، گفت: امیدوار بودم بتوانم در نوروز ۱۳۹۹ و با آغاز سفرهای نوروزی بخشی از هزینه‌هایم را جبران و به سوددهی برسم، اما متاسفانه کرونا تمامی معادلاتم را برهم زد، به‌نظر می‌رسد حتی پس از پایان کرونا نیز گردشگری حداقل تا یکسال به شرایط عادی بازنگردد.

این فعال حوزه بوم‌گردی گفت: بسیاری از مشاغل در ایام شیوع کرونا دچار ضرر و زیان شدند، اما گردشگری یکی از موضوعاتی بود که از همان ابتدای اعمال محدودیت‌های کرونایی مشمول تعطیلی شد و این محدودیت‌ها آسیب فراوانی به فعالان این حوزه وارد کرد.

وی تاکید کرد: اگر دولت چاره‌ای برای حمایت از فعالان عرصه گردشگری نیندیشد، قطعا سرپا شدن این اقامتگاه‌ها شاید دیگر امکانپذیر نباشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس