موافقت مجلس با بررسی خارج از دستور طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار


موافقت مجلس با بررسی خارج از دستور طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار

پارسینه: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای گروهی از نمایندگان به منظور بررسی اولویت‌دار طرح تسهیل صدور برخی از مجوز‌های کسب‌وکار موافقت کردند.

موافقت مجلس با بررسی خارج از دستور طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس تقاضای عده‌ای از نمایندگان برای اعمال تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس و بررسی اولویت‌دار طرح تسهیل صدور برخی از مجوز‌های کسب‌وکار را بررسی کرده و در نهایت با ۱۵۴ رای موافق با این درخواست موافقت کردند.

محسن زنگنه به عنوان نماینده متقاضیان بررسی اولویت‌دار این طرح بیان کرد: ضرورت طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار برهمه اشخاص روشن است. یکی از موانع جدی در جهت رونق تولید بحث مجوز‌های کسب‌وکار بوده که رتبه کشور از حیث سهولت صدور این مجوز‌ها در سطح جهانی اصلا مناسب نیست. در سال ۸۷ قانونی تحت عنوان اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تنظیم و مصوب شد که در ماده ۷ آن دولت ملزم است تا شرایط صدور مجوز‌ها را تسهیل کند. در سال ۱۳۹۵ نیز اصلاحاتی در این قانون صورت گرفت، اما همچنان ضعف‌هایی باقی است که بروکراسی پیچیده‌ای را برای صدور مجوز کسب‌وکار‌ها ایجاد می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: شفافیت اطلاعات و قوانین مربوط به حوزه کسب‌وکار‌ها یکی از مواردی است که در این طرح دیده شده، این طرح دولت را مکلف می‌کند که پایگاه اطلاعات قوانین را ایجاد کند و بعد از مدتی دولت مجوز اجرای قانونی را بدون ثبت در این پایگاه ندارد. همچنین در این طرح کلیه مجوز‌ها ثبت محور می‌شود یعنی هر کسی درخواست مجوزی را در درگاه ملی مجوز‌های کسب‌وکار ثبت کند بعد از سه روز آن را دریافت می‌کند؛ مگر در مجوز‌هایی که سلامت و امنیت عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که باید تایید شوند. برای آن‌ها نیز دولت ظرف سه ماه فرصت صدور مجوز و تایید آن را دارد. یکی دیگر از مشکلات کسب‌وکار‌ها بحث تعارض منافع است که در این طرح به آن توجه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان