مقایسه رفتار ارزهای دیجیتال و طلا در بازارهای مالی


مقایسه رفتار ارزهای دیجیتال و طلا در بازارهای مالی

سهیل کلاهچی - تحلیل‌گر، معامله‌گر و پژوهشگر بازارهای مالی داخلی و بین‌المللی

بازار ارزهای دیجیتال به این دلیل شکل گرفتند که تراکنش‌های مالی بهتر، سریع‌تر و با محدودیت کمتر انجام شوند. رفته رفته به واسطه نوسانات شدید رمزارزها این ویژگی‌ها کمرنگ‌تر شد. در زمانی امکان خرید یک فنجان قوه با رمزارزها بود اما در حال حاضر نوسانات شدید هست و این ‌گونه از رمزارزها استفاده نمی‌شود. ارزهای دیجیتال به دارایی‌ها تبدیل شدند. ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency) که الان ما درباره‌اش صحبت می‌کنیم به دارایی دیجیتال (crypto assets) تبدیل شده‌اند.

مقایسه رفتار ارزهای دیجیتال و طلا در بازارهای مالی

شکل‌گیری استیبل کوین‌ها

ارزهای دیجیتال بستر مناسبی برای استفاده ما به عنوان ابزار تراکنش مالی بودند. به این واسطه استیبل کوین (stablecoin) پدید آمدند. این ارزهای دیجیتال قیمت ثابت دارند. همانند تتر (Tether) که همیشه یک دلار هست. با استیبل کوین‌ها تراکنش‌ها راحت‌تر انجام می‌شود.

ارزهای دیجیتال بیشتر شبیه بازار سهام هستند

جز بیت کوین و چند ارز دیجیتال دیگر اکثر ارزهای دیجیتال به واسطه ایده یا کسب‌وکاری شکل گرفتند تا برای پروژه و کسب‌وکار جذب سرمایه کنند. رفته رفته بزرگ شدند و به عنوان ارز دیجیتال میان مردم شناخته شدند. با این روند بازار ارزهای دیجیتال بیشتر شبیه به سهام هست. به این دلیل که ارزهای دیجیتال بنیادی (fundamental) هستند. به طور مثال اتریوم به خاطر ایده و کسب‌وکاری شکل گرفته است. fundamental ارزهای دیجیتال شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی هستند که این رمزارزها را خلق کرده‌اند. پیام‌رسان تلگرام نیز در همین راستا به دنبال خلق ارز دیجیتالی بود. در نتیجه بیشتر شبیه بازار سهام هستند و با بازار طلا تفاوت دارند.

مقایسه بیت کوین و طلا

بیت کوین و طلا هر دو به عنوان یک دارایی و حوزه سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند. در کنار سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال و طلا، بازاری برای سفته‌بازی و نوسان گیری نیز در نظر گرفته می‌شود. در دنیا این روند مرسوم هست. قیمت اصلی بیت کوین و طلا بر اساس دلار امریکا قیمت‌گذاری می‌شوند و اقتصاد امریکا بر این روند تأثیرگذار هست. هر زمان اقتصاد امریکا به سمت رشد حرکت کند و دلار امریکا ارزشمندتر شود، طلا و بیت کوین روند نزولی خواهند داشت. همچنین اگر اقتصاد امریکا ضعیف شود و دلار ارزش خود را از دست بدهد، طلا و بیت کوین روند صعودی خواهند گرفت.

طلا دارایی با ارزش میان مردم دنیا

طلا به عنوان یک دارایی با ارزش شناخته شده است و ارزش ذاتی دارد. ارزش طلا توافق نانوشته میان تمام انسان‌ها هست اما بیت کوین با وجود فراگیری هنوز این ویژگی را ندارد. ارزش بازار (Market cap) طلا و بیت کوین قابل مقایسه نیست. خیلی وقت‌ها صحبت می‌شود که بیت کوین جای طلا را خواهد گرفت اما با روند فعلی این اتفاق غیرممکن هست. البته آینده قابل پیش‌بینی نیست و ممکن این اتفاق رخ دهد اما با شرایط فعلی غیرممکن است. طلا در خیلی از کشورهای دنیا به عنوان یک حوزه امن و محل سرمایه‌گذاری ایمن شناخته می‌شود. کشورها طلا را به عنوان پشتوانه خریداری می‌کنند. خیلی از مردم دنیا هم طلا را پشتوانه خود می‌دانند. بیت کوین این خاصیت را ندارد. همچنین طلا یک دارایی امن هست که در زمان جنگ و ناامنی مردم به سمت طلا پناه می‌برند. مطمئناً هیچ‌کس در زمان ناامنی به سمت بیت کوین نخواهد رفت. در این زمان‌ها احتمالاً شاهد ریزش در بازار بیت کوین نیز باشیم.

شباهت بین کوین و طلا

شباهت بیت کوین و طلا محدودیت است. کل طلای موجود در دنیا حدود ۲۰۰ هزار تن هست و کل بین کوین موجود در دنیا ۲۱ میلیون عدد است. در حال حاضر همه این ۲۱ میلیون بیت کوین آزاد نشده است. در نتیجه قیمت به سمت بالا حرکت خواهد کرد. محدودیت، عرضه را نیز محدود می‌کند و تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت. با این روند قیمت نیز صعودی خواهد شد. طلا و بیت کوین هر دو ارزش سرمایه‌گذاری دارند و نباید از بازار ارزهای دیجیتال غافل شد. هر شخصی که به عنوان سرمایه‌گذاری فعال هست، باید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را در کنار طلا در سبد دارایی خود داشته باشد. با توجه به ویژگی‌های ذکر شده، پیرامون بیت کوین و طلا مقدار این دو در سبد دارایی باید متفاوت باشد. از نظر من طلا باید مقدار بیشتری از سبد دارایی ما را به خود اختصاص دهد.

پیش‌بینی از روند طلا و بیت کوین در آینده

در آینده پیش‌بینی می‌شود که بازار بیت کوین و طلا در بلندمدت روند صعودی خواهند داشت و محل سرمایه‌گذاری خوبی هستند. در سبد دارایی افراد جایگاه خواهند داشت و با توجه به اقتصاد آمریکا دلار رو به ضعیف شدن هست و روند صعودی برای این دو بازار شکل خواهد گرفت. با این سناریو احتمالاً درصد رشد بیت کوین بیشتر از طلا خواهد بود. البته به واسطه ریسک بالا سهم کمتری را نسبت به طلا در پرتفوی افراد خواهد داشت.

نویسنده: سهیل کلاهچی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تیپ ناهماهنگ و خلاف مُدِ الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی