دوربین آیفون 13 پرو مکس و رنج زوم اپتیکال 5 برابری؛ ریاضیات نوین به سبک اپل!


دوربین آیفون 13 پرو مکس و رنج زوم اپتیکال 5 برابری؛ ریاضیات نوین به سبک اپل!

گجت نیوز اپل احتمالا هفته آینده اعلام کند که دوربین آیفون 13 پرو مکس – iPhone 13 Pro Max دارای رنج زوم اپتیکال 5 برابری است؛ این جمله نشان می‌دهد که محاسبات اپل با واقعیت فاصله دارد. امروز می‌خواهیم به ترفند بازاریابی عجیب اپل برای قدرتمند‌تر نشان دادن قابلیت زوم دوربین آیفون 12 و آیفون 13 پرو... نوشته دوربین آیفون 13 پرو مکس و رنج زوم اپتیکال...

اپل احتمالا هفته آینده اعلام کند که دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس – iPhone 13 Pro Max دارای رنج زوم اپتیکال ۵ برابری است؛ این جمله نشان می‌دهد که محاسبات اپل با واقعیت فاصله دارد.

امروز می‌خواهیم به ترفند بازاریابی عجیب اپل برای قدرتمند‌تر نشان دادن قابلیت زوم دوربین آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ پرو مکس بپردازیم. در ابتدا لازم است که کمی وضعیت دوربین گوشی‌های هوشمند را بررسی کنیم.

دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس و رنج زوم اپتیکال ۵ برابری

دوربین گوشی‌های هوشمند پیشرفت زیادی را در سالیان اخیر به خود دیده است. این پیشرفت تا حدودی به علت استفاده از سخت افزار جدید توسط تولید کنندگان مختلف بوده است. یکی از این تولید کنندگان هواوی است که موارد زیر را به گوشی‌های هوشمند اضافه کرد:

اولین حالت Night Mode مدرن با سری P20اولین دوربین پریسکوپ با توانایی زوم اپتیکال ۵ برابری با هواوی P30 پرواولین دوربین پریسکوپ با توانایی زوم اپتیکال ۱۰ برابری با هواوی P40 پرو پلاس (این گوشی بدون خدمات موبایلی گوگل عرضه شده است.)

پس از هواوی نوبت به ال‌جی می‌رسد که دوربین‌های فوق عریض را به یک ترند رایج در گوشی‌های هوشمند بدل کرد. گوگل نیز با پردازش نرم افزاری خود سبب شد که گوشی‌های نکسوس ۶P، گوگل پیکسل و پیکسل ۲ در تصویربرداری فراتر از انتظار ظاهر شوند.

نکته مشترک در میان تمامی پیشرفت‌های فوق این است که همگی ماندگار شدند. این روز‌ها Night Mode، قابلیت زوم بالا، دوربین فوق عریض و تصویر برداری محاسباتی به بخش جدایی ناپذیر گوشی‌های دوربین محور قدرتمند تبدیل شده‌اند و می‌توان آنها را در گلکسی اس ۲۱ اولترا، وان پلاس ۹ پرو، شیائومی می ۱۱ اولترا و البته گوگل پیکسل ۶ پرو مشاهده کرد.

دوربین آیفون 13 پرو مکس و رنج زوم اپتیکال 5 برابری؛ ریاضیات نوین به سبک اپل!

اما پس اپل کجای این ماجرا قرار دارد؟ اپل معمولا کمی دیر وارد بازی می‌شود. به عنوان مثال کمی طول کشید تا اپل با آیفون ۱۱ وارد جمع گوشی‌های مجهز به Night Mode شود. دوربین فوق عریض نیز با همین گوشی به خانواده آیفون اضافه شد. تنها چیزی که باقی مانده دوربین پریسکوپ برای زوم زیاد بدون افت کیفیت است.

البته نباید این را نادیده گرفت که حالت شب گوشی‌های اپل فوق‌العاده هستند و به صورت خودکار فعال می‌شوند که استفاده از آنها را برای کاربر عادی راحت‌تر می‌کند. هرچند که شرابط برای دوربین فوق عریض کمی فرق دارد و به خوبی رقبا نیست.

بر اساس شنیده‌ها قرار است دوربین فوق عریض آیفون ۱۳ پرو مکس که تنها چند روز تا رونمایی رسمی از آن باقی مانده است عملکردی در حد و اندازه گلکسی S21 و وان پلاس ۹ پرو ارائه دهد.

مقایسه رنج زوم اپتیکال با زوم اپتیکال در دوربین آیفون ۱۲، ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس

البته موضوع این مقاله قابلیت زوم آیفون است و ظاهرا اپل عزم خود را جزم کرده تا پیش از اضافه کردن دوربین پریسکوپ به آیفون حسابی صبر کند. در همین حین این شرکت تصمیم گرفت تا با استفاده از یک حیله بازاریابی عجیب تا حدودی گستره زوم متوسط آیفون ۱۲ (و احتمالا آیفون ۱۳)‌ را جبران کند.

اگر وارد وب‌سایت اپل شوید و سری به قسمت «مقایسه مدل‌های آیفون» بزنید، با لیستی از مشخصات مواجه می‌شوید که هرآنچه لازم است درباره تفاوت‌های بین آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

دوربین آیفون 13 پرو مکس و رنج زوم اپتیکال 5 برابری؛ ریاضیات نوین به سبک اپل!

اما چیزی که جالب است اطلاعات ارائه شده درباره قابلیت زوم اعضای سری iPhone 12 است:

آیفون ۱۲ مینی: رنج زوم اپتیکال ۲ برابریآیفون ۱۲: رنج زوم اپتیکال ۲ برابریآیفون ۱۲ پرو: رنج زوم اپتیکال ۴ برابریآیفون ۱۲ پرو مکس: رنج زوم اپتیکال ۵ برابری

اپل قدرت زوم گوشی‌های سری آیفون ۱۲ را دو برابر بیشتر از قدرت واقعی آنها جلوه می‌دهد. اگر برایتان سوال پیش آمد که چطور کوپرتینویی‌های می‌توانند به راحتی چنین کاری کنند، کافی است دوباره نگاهی به دوربین فوق عریض آیفون ۱۲ بیندازید.

تیم بازاریابی اپل تصمیم گرفته است که گستره زوم سری آیفون ۱۲ را از دوربین فوق عریض اندازه‌گیری کند و به همین خاطر به جای واژه «زوم» از عبارت «رنج زوم» استفاده می‌کند. هرچند قطعا شما هم موافقید که کاربر عادی متوجه تفاوت بین این دو نخواهد شد.

دوربین آیفون 13 پرو مکس و رنج زوم اپتیکال 5 برابری؛ ریاضیات نوین به سبک اپل!

اما مشکل اندازه‌گیری گستره زوم از دوربین فوق عریض چیست؟ خب، اول از همه باید بگوییم که هیچ‌کدام از گوشی‌های اندرویدی یا مدل‌های آیفون به طور پیش‌فرض از دوربین فوق عریض برای هیچکاری استفاده نمی‌کنند و تنها استثنا در این بحث برخی گوشی‌های پرچمدار هواوی هستند که برای ثبات بهتر در هنگام فیلم‌برداری به صورت پیش فرض به دوربین فوق عریض رو می‌آورند.

علاوه بر این، وقتی برنامه دوربین را روی آیفون باز می‌کند به صورت پیش فرض دوربین اصلی فعال می‌شود و دقیقا به همین خاطر است که با نام «دوربین اصلی» شناخته می‌شود. این کار اپل مثل این است که بخواهیم به شما بگوییم:

ساعت بیگ بن سه مایل تا برج لندن فاصله دارد. البته اگر الان در موزه بریتانیا باشید تنها ۱.۵ مایل فاصله دارید، ولی شرمنده رفیق شما آنجا نیستید!

در حقیقت صفحه مقایسه مدل‌های مختلف آیفون باید اینگونه خوانده شود:

آیفون ۱۲ مینی: رنج زوم دیجیتال ۱۰ برابریآیفون ۱۲: رنج زوم دیجیتال ۱۰ برابریآیفون ۱۲ پرو: رنج زوم اپتیکال ۲ برابری / رنج زوم ترکیبی ۴ برابریآیفون ۱۲ پرو مکس: رنج زوم اپتیکال ۲.۵ برابری / رنج زوم ترکیبی ۵ برابری

اطلاعات فوق توانایی‌های واقعی دوربین سری آیفون ۱۲ در هنگام زوم را نشان می‌دهند. اگر اپل مشخصات بالا را می‌نوشت خیلی راحت می‌توانست واژه «رنج» را نیز از آن حذف کند تا کمتر باعث سردرگمی کاربران شود.

دوربین سری آیفون ۱۳ و ادامه بازاریابی نادرست اپل

دوربین آیفون 13 پرو مکس و رنج زوم اپتیکال 5 برابری؛ ریاضیات نوین به سبک اپل!

آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس به زودی معرفی خواهند شد و می‌توان گفت که اپل احتمالا رویکرد قبلی خود را ادامه دهد. به عنوان مثال دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس همانند نسل قبل دارای زوم اپتیکال ۲.۵ برابری خواهد بود و طبیعتا اپل در سایت خود می‌نویسد:

آیفون ۱۳ مینی: رنج زوم اپتیکال ۲ برابریآیفون ۱۳: رنج زوم اپتیکال ۲ برابریآیفون ۱۳ پرو: رنج زوم اپتیکال ۴ برابریآیفون ۱۳ پرو مکس: رنج زوم اپتیکال ۵ برابری

هرچند اکنون شما می‌دانید که مشخصات ارائه شده در این صفحه را نباید خیلی جدی گرفت. نمی‌توان گفت که اپل دروغ می‌گوید زیرا در توضیحات خود از عبارت رنج زوم اپتیکال استفاده کرده است؛ اما جزئیات مهمی را نیز حذف کرده است و همین سبب می‌شود که کاربر فکر کند با خرید آیفون ۱۳ پرو مکس یک دوربین با زوم اپتیکال ۵ برابری را در اختیار خواهد داشت که متاسفانه حقیقت ندارد.

استفاده هواوی از این ترفند تبلیغاتی

شرکت‌های دیگری هم هستند که همانند اپل از این ترفند‌ بازاریابی استفاده کرده‌اند. در کمال تعجب هواوی که پیشتاز زوم اپتیکال قوی در گوشی‌های هوشمند است در تبلیغات هواوی P50 پرو اعلام کرد که این گوشی قدرت زوم ۲۰۰ برابری دارد. این ادعا با حقیقت فاصله دارد؛‌ زیرا دوربین پی ۵۰ پرو دارای زوم اپتیکال ۳.۵ برابری و زوم دیجیتال ۱۰۰ برابری است.

دوربین آیفون 13 پرو مکس و رنج زوم اپتیکال 5 برابری؛ ریاضیات نوین به سبک اپل!

اگرچه P50 پرو دارای قابلیت‌های زوم فوق‌العاده‌ای است و حتی اغلب می‌تواند در مقایسه با گوشی‌های با زوم ۱۰ برابری همچون گلکسی اس ۲۱ اولترا عملکرد بهتری را ارائه دهد؛ اما از لحاظ فنی نسبت به زوم اپتیکال ۵ برابری و ۱۰ برابری دوربین پریسکوپ P40 و میت ۴۰ یک گام رو به عقب برداشته است.

دوربین آیفون 13 پرو مکس و رنج زوم اپتیکال 5 برابری؛ ریاضیات نوین به سبک اپل!

در نهایت باید به اپل، هواوی و سایر شرکت‌ها گفت که اگرچه آیفون ۱۳ پرو مکس و هواوی پی ۵۰ پرو روی کاغذ بهترین سخت افزار دوربین برای زوم را ندارد؛ اما با این حال کیفیت تصاویر ثبت شده با آنها فوق‌العاده است و نیازی به فریب کاربر نیست.

جمع‌بندی

اگر با همه اینها تصمیم گرفته‌اید آیفون ۱۳ پرو مکس را در آینده خریداری کنید و باور دارید که یک دوربین با زوم اپتیکال ۵ برابری در اختیار خواهید داشت، هیچ مشکلی وجود ندارد. فقط حواستان باشد که هر بار که برنامه دوربین را باز می‌کنید ابتدا باید به زوم ۰.۵ برابری بروید و سپس به سمت زوم ۲.۵ برابری حرکت کنید. از این طریق شما واقعا زوم ۵ برابری اپتیکال را تجربه خواهید کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل