خدابنده‌ای‌ها قلم‌زنی روی مس را فرا می‌گیرند


خدابنده‌ای‌ها قلم‌زنی روی مس را فرا می‌گیرند

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، از برگزاری دوره آموزشی قلم‌زنی روی مس در شهرستان خدابنده خبر داد.

به‌ گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، الناز خدایی‌فرد گفت: دوره مقدماتی قلم‌زنی روی مس دو ماه برگزار می‌شود که به‌ صورت سه گروه ۵ نفر و با رعایت پروتکل بهداشتی است. در این دوره هنرجویان اصول اولیه قلم‌زنی را با به‌ کارگیری تکنیک ریزه قلم ضمن ساخت نمونه بر روی سطوح مسطح و حجمی فرا می‌گیرند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: قلم‌زنی در زنجان بین علاقه‌مندان به هنرهای دستی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

خدایی‌فرد ادامه اظهار کرد: هنرآموزان در پایان این دوره آموزشی گواهی‌نامه دریافت کردند و در صورت ایجاد کارگاه خانگی می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره برای توسعه کارگاه استفاده کنند.

این مسئول ادامه داد: اجرای این دوره‌ها با رعایت محدودیت‌های کنترل‌ شده محیطی به‌ منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و انجام همه پروتکل‌های بهداشتی و حفاظتی ارسال‌ شده از وزارت بهداشت و نیز حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شد.

وی گفت: قلم‌زنی، هنری والا و ارزشمند در فرهنگ سنتی و معنوی ایرانیان و زنجان است و جایگاه ویژه‌ای دارد که با کمک ذوق و اندیشه هنرمندان فعال در این زمینه و با تأثیر از آداب، فرهنگ، عقاید و تحولات گوناگون پشت سر گذاشته و ماندگاری آن را به نسل‌های بعد منتقل کرده است.

گفتنی است هنر قلم‌زنی عبارت است از تزیین و کندن نقش‌های مختلف بر روی اشیای فلزی مانند مس، نقره، طلا و حتی برنج. این خطوط و نقش‌ها حاصل ضربه‌های چکش بر روی قلم‌هایی با اندازه‌های مختلف است که بر روی اجسام فلزی زده می‌شود. قلم‌زنی روی فلز از آن رو بیشتر مورد توجه هنرمندان است که از دوام و بقای بیشتری نسبت به سایر اشیا برخوردار است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!