واکسن‌ کرونا چقدر در مبارزه با کرونای لامبدا موثر است؟


واکسن‌ کرونا چقدر در مبارزه با کرونای لامبدا موثر است؟

ویروس کرونا لامبدا را اواسط ماه خرداد سازمان بهداشت جهانی معرفی کرد و توجه دانشمندان به آن جلب شد.

کرونای لامبدا جدیدترین سویه ویروس کووید-۱۹ که این روزها باعث تهدیدی جدید برای کل جهان شده است، کرونای لامبدا نوع جدیدی از ویروس کرونا است. علائم کرونای لامبدا تب، سرفه خشک ، تنگی نفس و گلودرد است. اسهال، ورم ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و حس چشایی نیز از دیگر علایم کرونای لامبدا است. بثورات پوستی و تغییر رنگ انگشتان دست و پا نیز از جمله علایم کرونای لامبدا است.

به گزارش رکنا، ویروس کرونا لامبدا را اواسط ماه خرداد سازمان بهداشت جهانی معرفی کرد و توجه دانشمندان به آن جلب شد.

این در حالی است که ۱۸ ماه از همه‌گیری ویروس کرونا می‌گذرد و دنیا هنوز د‌رگیر مبارزه با ویروس دلتا است. ویروس دلتا از نظر قدرت انتقال و توانایی بستری‌کردن افراد غیرواکسینه گوی سبقت را از کرونا آلفا ربوده است! اما ویروس کرونا لامبدا چیست و چه اثری روی واکسن دارد؟ در این مطلب از مجله دلتا، به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

ویروس کرونای لامبدا چیست؟

سویه لامبدا کرونا (لاندا) یا سی. ۳۷ (C.37) سویه جهش‌یافته ویروس کووید ۱۹ است. به گزارش سازمان جهانی بهداشت در ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد)، لامبدا در ۲۹ کشور از ۵ قاره شناسایی شده است. ویروس لاندا به‌سرعت در آمریکای جنوبی و به‌خصوص کشور پرو درحال گسترش است. از ماه آوریل (فروردین) حدود ۸۱ درصد از موارد کرونا در کشور پرو مربوط به ویروس کرونا لاندا است.

از طرفی، در کشور آرژانتین نیز شیوع ویروس لاندا رو به افزایش است. از بهمن و هم‌چنین فروردین و اردیبهشت، این ویروس جهش‌یافته ۳۷ درصد از موارد کرونا در این کشور را به خود اختصاص داده است.

آیا کرونای لامبدا خطرناک‌تر است؟

در اواسط خرداد، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد ویروس لامبدا دارای جهش‌هایی با اثرات فنوتیپی مشکوک است. توانایی انتقال بیشتر و احتمال مقاومت به آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده از جمله این جهش‌ها هستند. سازمان بهداشت جهانی و سایر سازمان‌های حوزه سلامت تلاش می‌کنند درک بهتری از تفاوت ویروس کرونا لامبدا با سایر ویروس‌ها به‌ دست آورند.

یادآوری این موضوع مهم است که ویروس کرونا لاندا برای اینکه به‌عنوان گونه نگران‌کننده در نظر گرفته شود، هنوز یک قدم از جهش‌های آلفا و دلتا عقب است. البته اگر مسیرهای افزایش انتقال آن ثابت شود یا اگر مثلا شدت آن افزایش یابد و به‌نوعی روی اقدامات ما علیه ویروس (مثل برنامه واکسیناسیون کرونا) اثر بگذارد، می‌توان ویروس کرونا لامبدا را گونه‌ای نگران‌کننده در نظر گرفت.

آیا واکسن‌ها علیه کرونای لامبدا عمل می‌کنند؟

با توجه به نبود اطلاعات مناسب درمورد محافظت واکسن‌های چینی علیه انتقال بیشتر ویروس دلتا، شک و تردید درمورد اثربخشی این واکسن‌ها بیشتر شده است. البته علاوه بر تیزهوشی در قبال شایعات گوناگونی که پیرامون واکسن کرونا وجود دارد، نباید این موضوع را نادیده گرفت که تا‌کنون هیچ واکسنی اثربخشی ۱۰۰ درصد برای پیشگیری از عفونت کووید ۱۹ نداشته است. از میان واکسن‌های چینی، سینواک ۵۰٫۴ درصد و سینوفارم ۸۶ درصد اثربخشی دارند. محققان توصیه می‌کنند کشورهایی که محدودیت دریافت واکسن یا سطح درآمدی پایینی دارند نباید استفاده از واکسن‌های چینی را متوقف کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می‌دونستی تا حالا چای رو اشتباه دم می‌کردی؟ | روش دم کردن یه چای لب سوز لب دوز