راهنمای کاشت بادام زمینی در منزل و نکاتی که باید بدانید


بادام زمینی جزو گیاهانی است که در مناطق بومی آمریکای جنوبی کشت می شود و برای کاشت آن نیاز به خاک شنی دارید و زمان رشد آن هم طولانی است. برای کاشت بادام زمینی باید دقت کنید و بعضی از نکات را بدانید. همان گونه که می دانید برای کاشت هر نوع گیاهی باید ابتدا […] نوشته راهنمای کاشت بادام زمینی در منزل و نکاتی که باید بدانید اولین بار در مجله تاپ‌ناز‌...

بادام زمینی جزو گیاهانی است که در مناطق بومی آمریکای جنوبی کشت می شود و برای کاشت آن نیاز به خاک شنی دارید و زمان رشد آن هم طولانی است. برای کاشت بادام زمینی باید دقت کنید و بعضی از نکات را بدانید.

همان گونه که می دانید برای کاشت هر نوع گیاهی باید ابتدا خاک و بستر مناسب آن توجه کرد، پرورش و کاشت بادام زمینی در خاک رسی اشتباه است و تمام زحمات شما بی حاصل می شود. استفاده از خاک رس برای کاشت بادام زمینی باعث می شود تا غلاف این گیاه در خاک رس پنهان شود و مانع از رشد آن می شود.

اطلاعات درباره کاشت بادام زمینی بدانید

برای پرورش بادام زمینی باید توجه داشته باشید که این گیاه باید بستری گرم داشته باشد و خاک مناسب برای کاشت آن باید 10 درجه سانتی گراد حرارت داشته باشد. این گیاه مقدار زیادی آبیاری نیاز دارد و از زمانی که این گیاه شروع به جوانه زدن می کند باید آبیاری آن به دقت مورد توجه قرار گیرد.

فصل مناسب برای رشد و پرورش بادام زمینی زمانی است که فصل یخبندان تمام شده اس. طول دوره ای برای رشد این گیاه 130 تا 140 روز است. این گیاه باید در عمق 5 متری از خاک باغچه کاشته شود و فاصله هر دانه با هم باید 15 تا 18 سانتی متر باشد و بهتر است که هر ردیف از کاشت محصول دارای 1 متر فاصله با هم باشند.

برای کاشت بادام زمینی در گلدان هم باید توجه داشته باشید که در صورت انتخاب فصل کوتاه برای رشد این گیاه باید شروع کاشت را در 4 هفته قبل از آخرین سرما انجام بدهید. هر دانه را در گلدانی که دارای خاک ماسه ای به همراه کود است بکارید و وقتی که گیاه رشد کرد باید آن را به خاک باغچه منتقل کنید.

استفاده از خاک سخت هم مشکلاتی در پی دارد و باعث می شود که گیاه خوب در خاک فرو نرود و خوب رشد نکند. پس خاک را تا حدی زیاد نرم کنید که به گیاه صدمه وارد نشود.

راهنمای کاشت بادام زمینی در منزل و نکاتی که باید بدانید

آبیاری و نگهداری گیاه

خاک این گیاه باید دارای مواد مغذی باشد به همین دلیل باید به کود دهی آن توجه کنید. ترکیب مناسب کودی برای رشد این گیاه علوفه فسفر، ازت، پتاسیم و اکسید کلسیم است که موجب غنی تر شدن بستر خاک می شود. برای اطلاع دقیق در مورد میزان ترکیبی هر یک از این کودها باید از مراکز فروش آن اطلاع کسب کنید.

زهکشی خوب برای این گیاه بسیار مهم است و به همین دلیل از خاک ماسه ای برای آن استفاده می شود تا با کاشت بادام زمینی فضای مناسب برای عبور آب و هوا در گیاه و ریشه آن وجود داشته باشد. وقتی که خاک این گیاه به صورت کامل خشک شد باید آبیاری را باز انجام دهید و به دلیل وجود خاک ماسه ای این خاک خیلی زود خشک می شود و باید توجه کنید که به سرعت به گیاه آب ندهید.

در مراقبت و نگهداری از این گیاه باید توجه داشته باشید که علق های هرز باید از بین بروند و در صورت دیدن آفات باید از سموم مناسب برای گیاه استفاده شود.

مطلب پیشنهادی: نگهداری و پرورش گیاه آبلیا + نکاتی برای رشد بهتر و سالم این گیاه زیبا

شرایط مناسب پرورش بادام زمینی

برای پرورش و کاشت ارقام مختلف بادام زمینی که شامل ایستا یا بوته ای، بوته های خزنده و خزنده است باید در ابتدا شرایط محیطی مناسب برای پرورش آن فراهم شود که شامل موارد زیر است:

راهنمای کاشت بادام زمینی در منزل و نکاتی که باید بدانید

خاک

خاک های که دارای باقت لومی شنی، سبک شنی و شنی لومی هستند به دلیل عمل زهکشی طبیعی و آسانی که دارند برای پرورش بادام زمینی مناسب می باشند.

دما

گیاه بادام زمینی نیاز به آب و هوای گرم دارد و گرما را دوست دارد. دمای مناسب برای پرورش این گیاه بین 22 الی 25 درجه است و توانایی تحمل دما تا 25 درجه سانتی گراد را دارد. باید توجه داشته باشید که به منظور اینکه بادام زمینی جوانه بزند گیاه نیاز دارد تا درجه حرارت خاک حداقل 10 درجه سانتی گراد باشد.

نور

نور آفتاب باید قوی و زیاد باشد تا گیاه بادام زمینی بتواند رشد کند و ثمر بدهد.

آبیاری

مقدار آبیاری گیاه بادام زمینی باید کافی و مناسب باشد طوری که همواره سطح خاک رطوبت داشته باشد و البته نباید خیس باشد.

کوددهی

کود فسفاته و کود کامل برای پرورش و رشد گیاه بادام زمینی عالی است.

راهنمای کاشت بادام زمینی در منزل و نکاتی که باید بدانید

بیماری و آفات

بعضی از آفات عمومی که می توانند خساراتی به گیاه بادام زمینی وارد کنند شامل پروانه کارادینا، زنجره باقلا و کرم غوزه پنبه است. از بیماری های تهدید کننده این گیاه نیز می توان بیماری به نام لکه برگی را نام برد که به منظور جلوگیری از این آفات و بیماری می توان از سموم ضد قارچ مثل دیتان زد و مانپ استفاده کرد.

برای برداشت کردن دانه های بادام زمینی گیاه را کاملا از خاک خارج کنید و اجازه دهید که بادام زمینی ها خشک شوند. سپس دانه های بادام زمینی را از پوسته خارج کنید و پس از تفت دادن می توانید مصرف کنید و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید. مقداری از بادام زمینی های درشت و سالم را جدا کنید و برای پرورش سال بعد نگهداری کنید.

کاشت بادام زمینی بسیار طرفدار دارد زیرا این گیاه بسیار پر خواص است و نه تنها برای مصارف خانگی ایده ای خوب است بلکه بسیاری از کشاورزان از طریق پرورش و تکثیر این محصول می توانند درآمد خوبی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: کاشت گیاه خارشتر + اصول و پرورش گیاه داروی خارشتر و شرایط برای رشد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در