معلمان درباره بازگشایی مدارس چه می‌گویند؟


معلمان درباره بازگشایی مدارس چه می‌گویند؟

اصفهان- ایرنا- نزدیک به 2 سال از آغاز تدریس مجازی در مدارس می‌گذرد، در این میان نبود زیرساخت‌های لازم و قوی برای این نوع یادگیری از سوی آموزش و پرورش آسیب هایی را برای معلمان و دانش‌آموزان بدنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با وجود پایه ریزی نظام آموزشی "مجازی" در دیگر کشورها، در ایران اما آموزش الکترونیکی مطلوب نیست؛ موضوعی که با ظهور کرونا آشکار شد. نظام آموزشی در ایران در حالی مجبور به استفاده از این روش نُوین شدکه بستر استفاده از آن در وزارت آموزش پرورش از قبل فراهم نشده بود.

برنامه "شاد" بمنظور تدریس آنلاین در حالی به معلمان و دانش آموزان تحمیل شد که زیرساخت های ضعیف از جمله اینترنت جامعه هدف را به استفاده از "واتساپ" و "اسکای روم" سوق داد.

فرار دانش آموزان از کلاس های درس "مجازی" به شیوه های مختلف و حتی دخالت والدین در فرایند کلاس درس، از جمله آسیب های آموزش مجازی بود که آشفتگی آموزشی را در طی این دوسال بدنبال داشت.

موضوعی که مسئولان را بار دیگر به سوی آموزش حضوری و بازگشایی مدارس در شرایط بحران فعلی سوق داد.

اگرچه انتظار میرفت در این مدت، مشکلات و چالش های آموزش آنلاین رفع و اینترنت و زیرساخت های آن تقویت میشد تا دانش آموزان در محیطی امن و بدون دغدغه کرونا به تحصیل بپردازند.

موافقان و مخالفان آموزش مجازی اما هر یک دیدگاه های خود را دارند.

بازگشایی مدارس به پس از واکسیناسیون موکول شود

مدرس ادبیات گفت: بازگشایی مدارس منوط به واکسیناسیون والدین، دانش آموزان و معلمان است.

عباسعلی صافی که بیش از ۳۲ سال سابقه تدریس دارد در خصوص بازگشایی مدارس از مهرماه اظهار داشت: اگر دانش آموزی یا در منزل یا در مدرسه ناقل باشد و باعث ابتلای دیگران و حتی مرگ کودکی شود، چه کسی پاسخگو است.

وی با بیان اینکه واکسینه کردن دانش آموزان زیر ۱۲ سال در دیگر کشورها انجام شده است، گفت: اکنون بیش از نیمی از فرهنگیان هنوز واکسینه نشدند.

صافی که مخالف تدریس آنلاین است ،ادامه داد: طی دو سال آموزش مجازی اگر قرار بوده که ۸۰ درصد شاهد پیشرفت آموزش باشیم این رقم به ۳۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در آموزش مجازی به تحصیل دانش آموزان روستایی و کم برخوردار توجه نشده است، افزود: سرعت پایین اینترنت در برنامه شاد، بسیاری از معلمان را در دروس مجازی به سمت استفاده از واتساپ، اسکای روم و دیگر شبکه های اجتماعی برده است، همچنین در تدریس مجازی شاهد قطع اینترنت، صدا و تصویر بودیم که شرایط را برای معلمان و دانش آموزان سخت تر کرده است.
مدرس ادبیات گفت: همانطور که در اوایل انقلاب شاهد تعطیلی سه ساله دانشگاه ها به خاطر وضعیت آن زمان بودیم ، در زمان حاضر نیز این تصمیم بهترین راه حل موقت است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی به نظام آموزشی کنونی ما آسیب زده است، افزود: افسردگی در جامعه معلمان و دانش آموزان بدنبال آموزش مجازی شیوع پیدا کرده اما از طرفی با بازگشایی مدارس نیز مسئله سلامتی وجان کودکان مطرح است.

صافی با بیان اینکه آسیب های دروس آنلاین بیش از مزیت های آن است، ادامه داد: بازگشایی مدارس در بحران کرونا مثل این است که می گویند چرا در جامعه فعلی به ۲ فرزند اکتفا کردید، این در حالیست که ابتدا باید زیرساخت تصمیم ها از سوی دولت دیده و فراهم شود.

۴۰ درصد دانش آموزان از آموزش فضای مجازی فاصله می گیرند

معلم ادبیات و نویسنده گفت: افزون بر ۳۰ تا ۴۰ درصد دانش آموزان بطور خود خواسته در تدریس آنلاین از آموزش فاصله گرفته اند.

غلامحسین فارسی به کند بودن روند واکسیناسیون فرهنگیان اشاره و بیان کرد: کرونا با کسی شوخی ندارد و باز شدن مدارس تهدید بزرگیست.

فارسی که مدرس مدرسه تیزهوشان اژه ای است، می گوید: در سیستم آموزشی فعلی نمی دانند چکار باید بکنند یا اینکه می دانند اما انجام نمی دهند.

تدریس آنلاین آسیب های فیزیکی بدنبال داشته است

این معلم به سابقه ۳۰ سال تدریس خود اشاره و بیان کرد: تدریس آنلاین آسیب های زیادی برای معلمان، دانش آموزان و خانواده‌های آنها بهمراه داشته است.

وی به هزینه های آموزش مجازی اشاره و بیان کرد: در دو سال آموزش مجازی سه گوشی همراه و یک لپ تاپ خریداری و تعویض کرده ام که در کنار هزینه بالای اینترنت، قابل توجه است.

فارسی تصریح کرد: حتی اگر مدارس در شرایط بهداشتی و با رعایت کامل پروتکل ها باز شود حضور هشت ساعته ۳۰ دانش آموز در یک محیط سربسته خطر شیوع کرونا را بدنبال خواهد داشت.

به گفته وی بیماریهای فیزیکی و روحی از جمله کمر درد، ضعف بینایی و آسیب به شنوایی از مهمترین عوارض جسمانی سیستم آموزش آنلاین در همکاران بوده است.

فارسی با بیان اینکه ۵۰ درصد معلمان از برنامه شاد برای تدریس آنلاین استفاه نمی کنند، گفت: مشکلات موجود در سیستم شاد باعث شد که معلمان به استفاده از واتساپ روی آورند که بدنبال این موضوع، حقوق اسفند سال ۹۸ و فروردین ۹۹ از سوی وزارت آموزش و پرورش پرداخت نشد.

وی معتقد است در شرایط کمبود واکسن، محدودیت بیمارستان ها و امکانات درمانی بازگشایی مدارس می تواند شرایط را بدتر کند.

وی تصریح کرد: مسئولان بجای پاک کردن صورت مساله ضعف های سیستم آموزش آنلاین را حل و فصل کنند.

موافق بازگشایی مدارس در مهرماه هستم

دبیر فیزیک دبیرستان امام صادق و شاهد اصفهان گفت: با بازگشایی دوره متوسط موافقم.

ذبیح الله احمدی با بیش از ۲۷ سال سابقه تدریس در گفتگو باخبرنگار ایرنا در خصوص بازگشایی مدارس در مهرماه اظهار داشت: تدریس آنلاین در شرایط فعلی با توجه به ضعف زیرساخت ها غیر ممکن است.

وی به آثار خوب حضور در مدرسه برای کودکان و نوجوانان اشاره و هشدار داد: عوارض و آسیب های روانی که در آینده بعلت ماندن کودکان در خانه طی این دوسال وارد شده بسیار بیشتر از حضور فعلی کودکان در مدارس خواهد بود.

به گفته وی در دروس آنلاین اگرچه امکان آموزش وجود دارد اما پرورش دانش آموزان به صورت مجازی امکانپذیر نیست.

احمدی ادامه داد: ما به نسلی قوی نیاز داریم این در حالی که با روند فعلی آموزش مجازی امکان تعلیم و تربیت کودک و نوجوان مقاوم وجود ندارد.

آموزش مجازی با وضعیت اینترنت فعلی طاقت فرساست

دبیرفیزیک دبیرستان امام صادق و شاهد گفت: وقتی امروز کودکان از ۱۰ به بعد از خواب بیدار میشوند و والدین به جای آنها امتحان می دهند و فراگیری دروس در حالت مجازی به چند صدم درصد رسیده است، این نسل چگونه قرار است مدیران و آیندگان ایران را تشکیل بدهند.

وی افزود: ما باید زندگی با کرونا را یاد بگیریم چرا که با استمرار وضعیت فعلی شیوع بیماریهای روحی، فشارخون و چاقی نیز دور از انتظار نیست.

به گفته وی، یک جامعه فهیم و سالم از نظر روانی بهتر از یک جامعه بیسواد است.

دبیر فیزیک دبیرستان امام صادق و شاهد اصفهان که بخشی از زندگی روزانه خودرا با حضور در بین مردم و نظر خواهی از آنها می گذارند، گفت: با روند کنونی تربیت نسل، نمی توان به آینده کشور امیدوار بود.

وی با بیان اینکه در دو ماه اول آموزش مجازی بسیاری از معلمان سردرگم بودند، چنانچه زیرساختهای لازم برای آموزش مجازی تقویت شود و فرهنگ سازی تدریس آنلاین در خانواده ها شکل بگیرد که بجای فرزندان، والدین بر سر کلاس حضور نیابند، آموزش مجازی بهتر از تدریس حضوری است.

وی در خصوص توقف دو تا سه ساله مدارس در بحران کرونا گفت: در این حالت آسیب های جبران ناپذیری به سیستم آموزشی و تربیت فرزندان وارد می شود.

کلاس درس دانش آموزان در فضای باز مدارس برگزار شود

معلم ریاضی گفت: فراگیری در تدریس حضوری به پای تدریس آنلاین نمیرسد اما باید کلاس های درس دانش آموزان در فضای باز مدارس و در ساعات محدود و با تعداد اندک برگزار شود.

علی شفیعی که ۱۸ سال سابقه تدریس ریاضی را دارد، در خصوص بازگشایی مدارس به خبرنگار ایرنا گفت: همانطور که به فرزندان خود اجازه حضور در مدرسه را نخواهم داد، برای فرزندان دیگران هم این را میخواهم.

وی اجرا نشدن واکسیناسیون دانش آموزان را تهدید جدی آموزش حضوری برشمرد.

شفیعی آشنایی دانش آموزان با تکنولوژی و علم روز را از مزایای تدریس آنلاین برای معلمان و هم دانش آموزان برشمرد و افزود: کم تحرکی وکاهش فعالیت فیزیکی کودکان و نوجوانان و نبود امکان نظارت و کنترل دانش آموزان در فضای مجازی از معایب این سیستم است.

نگرانی و تردید والدین در خصوص بازگشایی مدارس

وقتی به سراغ والدین رفتیم که نظر آنها را در خصوص بازگشایی مدارس از مهرماه پیگیر شویم با مادری مواجه شدیم که حتی تزریق واکسن به کودک ۱۱ ساله خود تردید داشت و از اجبار برای حضور کودکش در مدرسه نگران بود.

'محبوبه انوری' مادر ۲ کودک که یک پسر ۱۸ ساله اش مبتلا به بیماری ریوی است، به ایرنا گفت: از اینکه کودکم را بدون واکسیناسیون به مدرسه بفرستم و ناقل شود و فرزند دیگرم را درگیر بیماری کند، نگرانم.

وی افزود: تدریس مجازی برای کودکم سخت بود اما تدریس حضوری وقتی ترجیح می دهم که از سلامت فرزندم در محیط مدرسه اطمینان پیدا کنم.

مژگان اکبری مادر دیگری که دو کودک ششم دبستانی دارد، بر این باور است شلوغی مسیر منزل تا محیط مدرسه نگران کننده است.

سحر صادقی مادر کودک ششم دبستانی که تاکنون از ظرفیت مدارس غیرانتفاعی برای آموزش کودک خود بهره برده است، گفت: تنها در صورت تزریق واکسن حاضرم فرزندم را به مدرسه بفرستم.

وی که خود نیز از یک خانواده فرهنگی است ادامه داد: اگرچه در یکسال گذشته تدریس مجازی پرورش کودکان را دچار اشکال کرده است اما حاضر به فرستادن فرزندم به مدرسه در زمان فعلی نیستم.

به گزارش ایرنا، افزون بر ۹۰۰ هزار دانش آموز در پنج هزار واحد آموزشی استان اصفهان سال تحصیلی جدید را در حالی باید آغاز کنند که همچنان کرونا بیداد می کند و برای سلامتی خانواده تهدید جدی است.

بر اساس آمارها، موج پنجم کرونا در اصفهان در حال خارج شدن از اوج خود است.

با این حال تعداد بیمار دارای علائم کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان هادر چند روز اخیر همواره بالای ۴۰۰ نفر بوده است.

اصفهان در زمان حاضر در وضعیت قرمز همه گیری کووید-۱۹ قرار دارد و به غیر خور و بیابانک (با وضعیت زرد)، نایین، نطنز، آران و بیدگل و گلپایگان (با وضعیت نارنجی)، سایر شهرستان ها در وضعیت قرمز قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور