تئاتر خیابانی، چراغ نمایش را روشن نگه داشته است


تئاتر خیابانی، چراغ نمایش را روشن نگه داشته است

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: تئاتر خیابانی از جنس تئاترهای مردمی است و تماشاگر را به چالش دعوت می‌کند و با آنها ارتباط برقرار و افراد را در اجرای نمایش به مشارکت وا می‌دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در آستانه برگزاری هفتمین رپرتوار تئاتر خیابانی خراسان شمالی، برگزاری این رویداد را اتفاق مبارکی دانست و با توجه به این که حق مطلب در حوزه دفاع مقدس آن گونه که باید ادا نشده است از مدیران فرهنگی استان خواست تا اعتماد بیشتری به جامعه هنری داشته باشند.

کوروش زارعی، با بیان این که بیش از ۲ دهه است که تئاتر خیابانی در کشور مرسوم شده و این هنر، هم برای هنرمندان و هم برای مردم شناخته شده است و مردم با این گونه هنری آشنا هستند و در واقع تئاتر خیابانی در کشور ما جا افتاده است، اظهار داشت: تئاتر خیابانی از جنس تئاترهای مردمی است و تماشاگر را به چالش دعوت می‌کند و با آنها ارتباط برقرار و افراد را در اجرای نمایش به مشارکت وا می‌دارد.

وی با بیان این که هنرمندان ما از کشورهای خاورمیانه و حتی کشورهای اروپایی، به روزتر و جلوتر هستند و در شکل تئاتر خیابانی نیز اتفاق‌های مبارکی رقم خورده است، تصریح کرد: سال‌هاست در حیطه تئاتر دفاع مقدس و مقاومت، این شکل از نمایش‌ها جا افتاده و بخش‌هایی برای آن باز شده و گروه‌های خوب و حرفه‌ای هم خیلی خوب در این زمینه کار می‌کنند.

زارعی ادامه داد: اما در تئاتر موضوعی هم چون دفاع مقدس چه صحنه‌ای و چه خیابانی، مشکلات محتوایی و موضوعی داریم و از این لحاظ به شکل درست به آن نپرداختیم، یعنی آن چه که باید در حیطه دفاع مقدس به آن بپردازیم، نپرداختیم، هر چند جسته گریخته موضوعات و محتواهای خوبی داشتیم، اما هنوز حق مطلب در حوزه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس ادا نشده است.

وی اظهار کرد: هر چند در تئاتر صحنه اتفاق‌های خوبی رخ داده است، اما در ژانر دفاع مقدس هنوز آن گونه که باید کار درست رقم نخورده و باید در حیطه تئاتر دفاع مقدس و مقاومت کارهای بیشتری انجام شود که از آن غفلت کردیم.

وی البته گریزی هم به وضعیت موجود تئاتر که کرونا باعث شده تا این روزها هنر نمایش رو به تعطیلی رفته و هنرمندان تئاتر منفعل شوند، زد و بر این باور است که هر از گاهی که مجالی برای تئاتر خیابانی پیدا شده، توانسته چراغ تئاتر را روشن نگه دارد و در این شرایط تئاتر خیابانی اعلام موجودیت کرده است و توانسته به فضای تئاتر رونق ببخشد و سبب شود تا تئاتر تعطیل نشود.

به نظر «زارعی» در این شرایط بهترین گونه هنر نمایشی تئاتر خیابانی است و شکل‌گیری رپرتوار تئاتر خیابانی در خراسان شمالی اتفاق مبارکی است.

این هنرمند اظهار امیدواری کرد: حالا که تئاتر صحنه‌ای تعطیل است، این اتفاق در همه استان‌ها رخ دهد تا حداقل تئاتر تعطیل نشود و در فضایی میدانی به اجرای این هنر فاخر و ارزشمند بپردازیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، البته غنی‌تر شدن موضوع و محتوای آثار تولیدی را به هنرمندان مرتبط دانست و گفت: متأسفانه هنرمندان چندان اهل مطالعه و پژوهش نیستند و به دنبال موضوعات تکراری، دم دستی و کلیشه‌ای هستند، در حالی‌که ۸ سال دفاع مقدس موضوعاتی دارد که می‌توان با عبور نکردن از خط قرمزها، مسائل و موضوعات ناب را احصا و دستمایه تولید آثار اثرگذار و ارزشمند قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مدیران فرهنگی باید اعتماد بیشتری به هنرمندان کرده و نگران عبور از خط قرمزها نباشند، زیرا خط قرمزهای دفاع مقدس برای اهالی هنر هم مقدس است و باید آنها را رعایت کنیم.

کوروش زارعی البته این نکته را هم متذکر شد: از سوی دیگر دست هنرمند هم باید باز باشد تا خلاقیتش شکوفا شود و بهتر بتواند مسائلی که در خصوص ۸ سال دفاع مقدس پیرامون ماست را بازتاب دهد.

وی هم چنین انتخاب هنرمندان جوان و کم‌تجربه و تازه‌کار در تئاترهای خیابانی را ضعف عمومی تئاتر استان دانست و از مدیران استان خواست تا به این مقوله به طور ویژه پرداخته شود.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403