کلوت: بزرگترین شهر کلوخی دنیا


کلوت در کویر لوت و در فاصله 40 کیلومتری شمال شرقی شهداد قرار دارد و بزرگترین عوارض طبیعی و کلوخی دنیا و نیز منحصر به فردترین عارضه کویر است. اگر تاکنون نام بزرگترین شهر کلوخی دنیا را شنیده باشید باید به شما بگوییم کلوت ایران به این عنوان شهرت دارد. کلوت شهداد کرمان شاهکاری است از باد، خاک و آب.

کلوت در کویر لوت و در فاصله 40 کیلومتری شمال شرقی شهداد قرار دارد و بزرگترین عوارض طبیعی و کلوخی دنیا و نیز منحصر به فردترین عارضه کویر است. اگر تاکنون نام بزرگترین شهر کلوخی دنیا را شنیده باشید باید به شما بگوییم کلوت ایران به این عنوان شهرت دارد. کلوت شهداد کرمان شاهکاری است از باد، خاک و آب.

تور کلوت

کلوت چیست؟

اینجا با یکی از شگفتی‌های زمین مواجهیم؛ پدیده‌ای که گردشگران خارجی بی‌شماری را از آن سوی دنیا و از دل سرسبزترین مناظر به دل کویر بی آب و علف می‌کشاند. جریان آب و باد و عمل فرسایشی آن‌ها موجب شکل‌گیری کلوت‌ها شده است. همانطور که در فیلم کلوت‌های شهداد می‌بینید، کلوت‌ها یکی از باشکوه‌ترین مناطق دیدنی و طبیعی جهان به شمار می‌روند. در ادامه همه آنچه در مورد این کلوت‌ها باید بدانید را خواهید خواند.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از مطالعه ادامه مطلب، فیلم کلوت‌های شهداد را ببینید:

کلوت یعنی چه؟

کلوت از دو بخش «کل» و «لوت» تشکیل شده. «کل» به معنای آبادی و «لوت» همان بیایان لوت است.

کلوت: بزرگترین شهر کلوخی دنیا

کلوت شهداد کرمان کجاست؟

کویر شهداد کرمان درست در غرب کویر لوت واقع شده است. کلوت شهداد مساحتی نزدیک به 11 هزار کیلومتر مربع دارد. حدود 20 هزار سال از عمر کلوت‌های شهداد می‌گذرد...

فاصله شهداد از کرمان

برای دیدن کلوت‌های جادویی شهداد ابتدا باید راهی کرمان شوید. از کرمان تا شهداد حدود 100 کیلومتر و از شهداد تا کلوت‌ها حدود 40 کیلومتر فاصله است. اگر از تهران راهی کلوت شهداد می‌شوید، حدود 12 ساعت در مسیر خواهید بود. هم‌چنین می‌توانید با هواپیما راهی کرمان شوید و از آنجا به سمت شهداد بروید.

کلوت: بزرگترین شهر کلوخی دنیا

همه چیز در مورد کلوت‌های ایران

کلوت‌های ایران مانند شهری با ساختمان‌های کوچک و بزرگ به نظر می‌رسند. با این تفاوت که در این شهر هیچ سکنه‌ای دیده نمی‌شود و هیچ صدایی جز وزش باد در آن نمی‌پیچید. وقتی باران روی زمین سراسر خشک کویر می‌بارد، خاک کویر را دور سنگی روی هم جمع می‌کند. حاصل این عمل می‌شود بنایی شگفت انگیز. بنایی که فکرش را نمی‌کنید سراسر ساخته طبیعت باشد بدون هیچ دخالت انسان.

کلوت: بزرگترین شهر کلوخی دنیا

در کلوت شهداد کرمان چه می‌بینیم؟

باورش سخت است، اما ارتفاع برخی از کلوت‌ها به 200 متر می‌رسد. کلوت‌ها از یک سمت شیب بیشتری دارند و از سوی صاف‌تر به نظر می‌رسند. آن طرف کلوت‌ها که در مقابل وزش باد قرار گرفته از شیب بیشتری برخوردار است. علاوه بر آسمان پرستاره کویر، شترسواری در دل ماسه‌های نرم کویر و دیدن کلوت‌های شگفت‌انگیزی که وصفش رفت، از جاذبه‌های اطراف کلوت‌های شهداد نمی‌توان گذشت. جاذبه‌هایی مثل شازده ماهان، آستانه شاه نعمت الله ولی و شهر کرمان. در فاصله 20 کیلومتری از شهداد کرمان نیز، منطقه گندم بریان را می‌توانید ببینید. همانطور که از اسم گندم بریان بر می‌آید در این منطقه سراسر سیاهی می‌بینید. سطح گندم بریان از گدازه‌های آتشفشانی پوشیده شده و نور خورشید را بیش از حد جذب می‌کند. بیابان شناسان معروف بارها از شگفتی‌های کلوت شهداد کرمان یاد کرده و آن را یکی از عجایب طبیعی دنیا دانسته‌اند. پرویز کردوانی، یکی از بیابان شناسان معروف، کویر شهداد کرمان را زیباترین کویر دنیا دانسته است.

کلوت: بزرگترین شهر کلوخی دنیا

بهترین زمان سفر به کلوت شهداد کرمان

از آنجا که کویر لوت یکی از گرم‌ترین نقاط جهان است، بهترین زمان سفر به آن، فصل زمستان خواهد بود. گفتنی است دمای هوا در سایه‌های کلوت شهداد به بالاتر از 65 درجه رسیده است.

نکات سفر به کلوت شهداد کرمان

برای سفر به شهداد کرمان باید مجوز داشته باشید و در غیر این صورت مجرم شناخته خواهید شد. هم‌چنین از جایی که این شهر وسیع است و کلوت‌های شبیه به همی دارد بهتر است با یک راه بلد سفر کنید؛ چراکه امکان گم شدن‌تان وجود دارد.

در سفر به کلوت شهداد کجا اقامت داشته باشیم؟

در کلوت‌های شهداد کرمان، کمپ‌هایی با دیوار و سقف چوبی برای رفاه مسافران گذاشته شده است. می‌توانید شبی را زیر آسمان پرستاره کویر در کمپ کویری سپری کنید. یکی از کمپ‌های بسیار مجهز در نزدیکی کلوت‌های شهداد و در روستای شفیع آباد، اکو کمپ بسیار زیبای ستاره لوت هست. با اقامت در این کمپ بسیار شیک و مجهز امکان تماشای آسمان کویر را خواهید داشت و می‌توانید از خدمات یک هتل 4 ستاره استفاده کنید.

کلوت: بزرگترین شهر کلوخی دنیا

View this post on Instagram

A post shared by Dalahoo ‌ طبیعت گردی دالاهو (@dalahootravel) on Sep 24, 2020 at 10:42pm PDT

هم‌چنین می‌توانید مقداری از شهداد کرمان فاصه گرفته و در اقامتگاه بوم‌گردی نعمت‌الله ماهان استراحت کنید.

کلوت شهداد کرمان روی نقشه

تور کرمان



برای بازدید از این جاذبه، در

تور کلوت

با دالاهو همسفر شوید.



1400/06/22 | کد مطلب: 1248
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403