پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپا


پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپا

در هر کشوری قوانین و مقررات مختلفی وجود دارد که تمامی افراد که تابعیت آن کشور را دارند و در آنجا زندگی می‌کنند، باید این قوانین را رعایت کنند. یکی از قوانین که برای خودروها در نظر گرفته شده است، داشتن یک پلاک مشخص است تا بتوان در سیستم کشوری...

در هر کشوری قوانین و مقررات مختلفی وجود دارد که تمامی افراد که تابعیت آن کشور را دارند و در آنجا زندگی می‌کنند، باید این قوانین را رعایت کنند. یکی از قوانین که برای خودروها در نظر گرفته شده است، داشتن یک پلاک مشخص است تا بتوان در سیستم کشوری اطلاعات خودرو و مالک را ثبت و ردیابی کرد. هر کشوری پلاک مخصوص به خود را دارد. پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپا نیز مشخص است و دارای خصوصیاتی است که به کمک آن ها می‌توان اطلاعات زیادی از خودرو، کشور و صاحب خودرو به دست آورد.

چرا خودرو باید پلاک داشته باشد؟

خودرو نیز یکی از ابزاری است که فرد می‌تواند به کمک آن فعالیت‌های مختلفی را انجام دهد و از طرفی ارزش بالایی دارد. خرید و فروش آن نیز باید به صورت قانونی انجام گیرد. از این رو در هر کشوری قوانین و مقررات برای پلاک کردن خودرو وجود دارد و اطلاعات مختلفی را به افراد می‌دهد. اطلاعاتی که پلاک خودرو در دسترس افراد حقیقی و حقوقی قرار می‌دهد، با توجه به نحوه شماره گذاری و قوانین هر کشور شامل موارد مختلفی است. به عنوان مثال محل سکونت دارنده خودرو که در همان نگاه اول می‌توان متوجه آن شد. البته برخی از اطلاعات نیز در سیستم‌های دولتی ثبت می‌شود که به این صورت می‌توان نام و اطلاعات مختلف مالک خودرو را نیز پیدا کرد. در اتحادیه اروپا که شامل کشورهای مختلف اروپایی است، قوانین مربوط به شماره گذاری خودرو مشخص است و پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپا دارای مشخصات ویژه‌ای است.

مشخصات و نام کشورهای اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا، یک اتحادیه سیاسی و اقتصادی است که شامل ۲۷ کشور اروپایی است. البته در سال ۱۹۵۷ که این اتحادیه با توافقنامه رم شکل گرفت، فقط ۶ کشور اروپایی در آن حضور داشتند. به مرور بر تعداد این کشورها افزوده شد و در حال حاضر به ۲۷ کشور افزایش یافته است. یورو به عنوان واحد پول مشترک در این اتحادیه از سال ۱۹۹۹ در نظر گرفته شد. تاکنون ۱۹ کشور عضو اتحادیه، یورو را جایگزین پول ملی خود کرده اند. سیاست‌های مشترک اقتصادی و خارجی زیادی در اتحادیه اروپا پایه ریزی شده است که این کشورها از آن تبعیت می‌کنند. کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا، لهستان، مجارستان، ایتالیا، هلند، یونان، بلژیک، پرتغال و ... از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند.

پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپاپلاک اروپایی

قوانین مربوط به پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپا نیز از قوانینی است که برای تردد بهتر خودروهای مختلف، تدارک دیده شده است.

برای اینکه پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گیرد، باید بر روی آنها اطلاعاتی مانند این که پلاک مربوط به چه نوع خودرویی است و در چه کشوری شماره گذاری شده است، قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپا می‌پردازیم تا کمی با نحوه شماره گذاری خودرو در این کشورها آشنا شوید.

قوانین پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپا

در اتحادیه اروپا نیز مانند سراسر دنیا پلاک خودرو دارای خصوصیات منحصر به فردی است. پلاک‌هایی که بر روی خودروهای اتحادیه اروپا گذاشته می‌شود از جنس فلز یا پلاستیک هستند که برای اهداف رسمی و بر روی وسایل نقلیه موتوری و تریلرها متصل می‌شوند.

شناسه ثبت، یک کد عددی است که به صورت منحصر به فرد در پایگاه داده مرجع صادر کننده شناسایی می‌شود. در کشورهای اتحادیه اروپا برای پلاک خودروها، مشخصاتی در نظر گرفته شده است که جزو الزامات کنوانسیون وین در مورد ترافیک جاده است و در این قانون آمده است. خودروهای برون‌مرزی باید یک کد متمایز برای کشور خود ثبت کنند و آن را در قسمت عقب وسیله نقلیه قرار دهند. این علامت ممکن است یک برچسب بیضی شکل باشد که جدا از پلاک ثبت می‌شود یا ممکن است در پلاک خودرو ثبت شده باشد. در مواردی که علامت در پلاک گنجانده می‌شود، باید در پلاک جلوی خودرو نیز ظاهر شود و ممکن است نشانه دولت، یا پرچم و یک نشان اقتصادی منطقی را نشان دهد.

فرمت پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپا چگونه است؟

به طور کلی در کشورهای اتحادیه اروپا پلاک‌ها به رنگ سفید یا زرد هستند که فرمت و اندازه مشترکی دارند. طرح مشترک بر روی پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپا یک نوار آبی در سمت چپ صفحه است.

پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپاپلاک اروپایی

این نوار آبی دارای نماد پرچم اتحادیه اروپا (دوازده ستاره زرد) به همراه کد کشور عضو اتحادیه‌ای است که وسیله نقلیه در آن ثبت شده است. همه کشورهای اتحادیه اروپا در حال حاضر پلاک‌ها را در قالب مشترک صادر می‌کنند؛ اما استفاده از پرچم اتحادیه اروپا در پلاک خودروها برای کشورهای عضو اختیاری است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا که خودروهای خارجی را ملزم به نشان علامت متمایز از کشور مبدأ می‌کنند، طبق ماده 3 EC 2411/98 موظف‌اند در صورت نمایش بر روی وسیله نقلیه ثبت شده در یک کشور دیگر، طرح استاندارد را به عنوان یک علامت متمایز بپذیرند. الزام به نمایش علامت متمایز از کنوانسیون وین در مورد ترافیک جاده‌ای ناشی می‌شود و این مقررات به تشخیص علائم متمایز بر اساس آن کنوانسیون اشاره دارد.

در این پلاک‌ها یک فرمت مشترک به کار می‌رود و نوار آبی رنگ در قسمت سمت چپ پلاک قرار دارد که نشان می‌دهد این خودرو و در اتحادیه اروپا پلاک گذاری شده است. از طرفی، شماره پلاک برای هر خودرو در هر کشور به صورت جداگانه ثبت می‌شود. حروفی که روی پلاک‌ها قرار می‌گیرند باید به رنگ سیاه باشند و زمینه پلاک نیز همان‌طور که گفته شد سفید یا زرد هستند. البته هنوز نمی‌توان گفت که پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپا کاملا یک دست شده است و برای همین مقررات خاصی برای پلاک خودرو و ماشین‌های اتحادیه اروپا قرار داده شده است. خودروهایی که فرمت مورد قبول اتحادیه را دارند نیازی نیست که کد بین‌المللی یا برچسب را برای سفر بین دو کشور عضو این اتحادیه نصب کنند.

تفاوت بین پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپا در برخی از کشورها

فرمت پلاک ماشین‌های اتحادیه اتحادیه اروپا سفید یا زرد هستند. هر چند فرمت اصلی در پلاک‌ها مشخص است؛ اما تفاوت‌ها و ویژگی‌هایی در پلاک برخی کشورها می‌توان مشاهده کرد که شامل موارد زیر هستند:

• پلاک‌های زرد در جلو و عقب در لوکزامبورگ و هلند استفاده می‌شوند.

• دانمارک و مجارستان برای خودروهایی که به عنوان خودروهای تجاری ثبت شده‌اند، از پلاک زرد استفاده می‌کنند.

• دانمارک قالب اتحادیه اروپا را به صورت داوطلبانه در سال 2009 اجرا کرد. پلاک خودروهای اتحادیه اروپا در دانمارک دارای یک نوار هولوگرافی کوچک در سمت راست نوار آبی اتحادیه اروپا هستند.

• در یونان، قبرس، لتونی و سوئد از پلاک‌های زرد برای وسایل نقلیه تاکسی استفاده می‌شود.

• بلژیک از نوشته‌های قرمز استفاده می‌کند و تنها کشوری است که از ترکیب استاندارد سیاه و سفید یا سیاه و زرد استفاده نمی‌کند؛ اما با معرفی پلاک‌های مخصوص به سبک اروپایی در نوامبر 2010، رنگ قرمز مورد استفاده در این پلاک‌ها برای بهبود خوانایی کمی تیره‌تر (RAL 3003) انتخاب شد.

• اکثر کشورهای اروپایی از پلاک‌های فلزی استفاده می‌کنند، با این حال فرانسه و ایرلند از جنس ترکیبی از پلاک پلاستیکی و فلزی استفاده می‌کنند. صفحات پلاستیکی مسطح قبلاً در سوئد نیز استفاده شده است.

• برخی از کشورهای اتحادیه هنوز همچنان از پلاک قدیمی سفید رنگ استفاده می‌کنند که حروف قرمز روی آنها نگاشته شده است.

• به علاوه ایتالیا به صاحبان خودروها اجازه می‌دهد که پلاک‌های قدیمی خود را در قسمت جلوی خودرو استفاده کنند؛ اما در قسمت عقب خودرو باید حتماً پلاک مطابق با فرمت اتحادیه اروپا باشد.

• اکثر کشورهای عضو اتحادیه مانند بلغارستان، آلمان، یونان، صربستان و ... سیستم شماره‌گذاری آنها بدین گونه است که ارتباط مستقیم بین حروف پلاک و شهر و یا منطقه‌ای که پلاک در آن صادر شده است، وجود دارد. مثلاً در آلمان برای شهر برلین حرف B بر روی پلاک قرار داده می‌شود.

• کشورهایی مانند اتریش، آلمان و سوئیس نشان منطقه شهرداری را روی پلاک هک می‌کنند.

• در سیستم شماره‌گذاری فرانسه و ترکیه بین پلاک و محل صدور آن نیز ارتباط غیرمستقیم وجود دارد که در سیستم ثبت شده و قابل ردیابی است.

• هرچند در بسیاری از کشورهای اروپایی محل صدور پلاک را می‌توان بر روی آن مشخص کرد؛ اما کشورهایی مانند بلژیک، فنلاند، دانمارک، هلند، پرتغال و ... از یک سیستم استفاده می‌کنند که محل صدور پلاک در آن نمایش داده نمی‌شود.

آیا تردد بین کشوری برای خودروهای با پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپا امکان پذیر است؟

در اصل یکی از مزایای استفاده از پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپا این است که می‌توانند بین کشورهای مختلف تردد داشته باشند و نیازی به هدر دادن وقت برای انتقال خودرو از یک کشور به کشور دیگر نیست. خودروهایی که از فرمت اصلی پلاک خودروهای اتحادیه اروپا استفاده می‌کنند، قوانین سخت گیرانه برای ورود به کشورهای دیگر عضو اتحادیه ندارند؛ ولی در مورد دیگر خودروها باید برچسبی برای سفر بین دو کشور بر روی پلاک خودرو نصب کنند و از سیاست‌های سخت گیرانه برای تردد بین کشورها تبعیت کنند.

پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپاپلاک اروپایی

همان‌طور که دیده شد، پلاک ماشین‌های اتحادیه اروپا دارای بخشی با فرمت مشخص است و بخش دیگری از پلاک با توجه به قانون گذاری خاص در هر کشور، طراحی می‌شود. با این حال می‌توان بر اساس پلاک خودرو، متوجه شد که صدور آن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...