خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر


خواص سیر پر شمارند. احتمالا بسیاری از شما از خواص سیر مثل پایین‌آورندگی فشار خون شنیده‌اید. اما در این نوشتار با برخی دیگر از خواص عجیب و جالب سیر‌ آشنا می‌شوید که حتما تا پایان عمر می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید و به دوستان و اعضای خانواده‌تان معرفی کنید. با ما همراه باشید و ابتدا 79 مهم ترین خواص سیر و سپس 17 مهم ترین  مضرات سیر را...

خواص سیر پر شمارند. احتمالا بسیاری از شما از خواص سیر مثل پایین‌آورندگی فشار خون شنیده‌اید. اما در این نوشتار با برخی دیگر از خواص عجیب و جالب سیر‌ آشنا می‌شوید که حتما تا پایان عمر می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید و به دوستان و اعضای خانواده‌تان معرفی کنید. با ما همراه باشید و ابتدا ۷۹ مهم ترین خواص سیر و سپس ۱۷ مهم ترین مضرات سیر را بخوانید.

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

خواص سیر ۱: در برابر سرماخوردگی از ما محافظت می‌کند

در فصل‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی، بسیاری افراد از بیماری‌های ایجاد شده توسط باکتری‌ها رنج می‌برند. گفته می‌شود افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری هستند، بیش‌تر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. و به گفته‌ی بسیاری مصرف سیر‌ می‌تواند عملکرد محافظتی سیستم ایمنی را تقویت کند. مطالعه‌ای نشان داد مصرف روزانه‌ی این سبزی پرخاصیت ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی را تا ۶۳٪ کاهش می‌دهد. بنابراین اگر مستعد ابتلا به این بیماری هستید، اضافه کردن سیر‌ به رژیم غذایی‌تان می‌تواند مفید باشد. برای درمان سرماخوردگی با سیر به روش زیر عمل کنید.

مواد لازم:

– ۱ تا ۲ حبه سیر
– ۱ قاشق غذاخوری عسل

روش انجام کار:

– سیر را له کنید و آن را به همراه عسل مصرف کنید.

چند وقت یک بار می‌توان این درمان را انجام داد؟

مصرف ترکیب سیر و عسل را دو بار در روز تکرار کنید.

سیر چگونه چنین تاثیری دارد؟

سیر، یک ماده‌ی خوراکی عادی در هر آشپزخانه‌ای، به خاطر خواص مفید متعددی که برای سلامت انسان دارد، شناخته شده‌است. چند مطالعه نشان داده‌اند که می‌توان آن را برای مبارزه با سرماخوردگی نیز مورد استفاده قرار داد. این ماده‌ی خوراکی دارای ترکیبات ضد میکروبی و ضد ویروسی است که می‌توانند ویروس سرماخوردگی را از بین ببرند و علائم آن را کاهش دهند.

مطلب مرتبط : خواص اسفناج: ۳۴ فایده اسفناج برای سلامتی که باید بدانید

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

خواص سیر ۲: خطر فشار خون بالا را کاهش می‌دهد

چینی ها قرن هاست که برای پائین آوردن فشار خون از سیر‌ استفاده می کنند.

هر ساله افراد زیادی به خاطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته و حمله قلبی جان خود را از دست می‌دهند و فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی ایجاد این بیماری‌ها است. مصرف این سبزی پرخاصیت فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا، به شدت کاهش می‌دهدمطالعه‌ای نشان داد مصرف ۶۰۰- ‍۱۵۰۰ میلی‌گرم عصاره سیر می‌تواند فشار خون را برای یک دوره‌ی ۲۴ هفته‌ای کنترل کند. مطالعات نشان می‌دهد عصاره یا مکمل سیر به اندازه‌ی آتنولول موثر است، دارویی که فشار خون بالا را درمان می‌کند. افرادی که به پرفشاری خون مبتلا هستند می‌توانند پس از مشورت با پزشک‌شان این سبزی پرخاصیت را به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کنند.

برای استفاده از سیر به عنوان داروی فشار خون می توانید به دستور زیر عمل کنید.

مواد لازم: ۲ حبه سیر مقداری آب

دو حبه سیر را بکوبید. آن را ببلعید. شما همچنین می‌توانید سیر را به شکل پخته بخورند. سیر خام جریان خون را بهبود می‌بخشد و فشار وارده بر قلب را کاهش می‌دهد. اگر نمی‌توانید سیر خام مصرف کنید، این کاری است که می‌توانید انجام دهید؛ به ۱ قاشق غذا خوری آب چند قطره آب سیر تازه اضافه کنید. دو بار در روز از آن بنوشید.

خواص سیر ۳: کلسترول را کاهش می دهد

همه می‌دانیم که پیروی از یک رژیم مملو از کلسترول ما را در معرض خطر کلسترول بالا قرار می‌دهد. سطح کلسترول بالا یکی از محرک‌های اصلی ایجاد بیماری‌های قلبی است. یکی از راه‌های کاهش سطح کلسترول مصرف سیر‌ است. گفته می‌شود مصرف روزانه‌ی مکمل سیر‌ کلسترول کل و کلسترول ال‌دی‌ال را تا ۱۵٪ کاهش می‌دهد. این سبزی پرخاصیت تنها کلسترول ال‌دی‌ال (بد) را کاهش می‌دهد و بر سطح کلسترول اچ‌دی‌ال (خوب) تاثیری ندارد.

پس مصرف سیر‌ مقدر کلسترول خون را پائین می آورد . یعنی مقدار LDH را کاهش می دهد. مقدار مصرف آن برای این منظور ۳۰ گرم در روز است . جالب است که با مصرف این سبزی پرخاصیت در چند ماه اول مقدر کلسترول ممکن است بالا رود و این بدین علت است که کلسترول از داخل نسوج خارج شده و داخل خون می شود که از آنجا دفع گردد بعد از اینکه کلسترول بحالت نرمال رسید باید برای نگهداری آن روزی نصف سیر‌ خام مصرف کرد .

۴. کورک روی بدن را با سیر درمان کنید

مصرف روانه سیر می تواند بسیاری از مشکلات پوستی شما را درمان کند و در زمینه درمان کورک های روی بدن هم بسیار مفید عمل می کند چرا که دارای خواص ضد باکتری قدرتمندی است. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در Journal of Microbiology Jundishapur منتشر شد، تاثیر شگفت‌انگیز عصاره‌ی سیر را روی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس که علت اصلی بروز کورک است، نشان داد. بنابراین، می‌توانیم باور داشته باشیم که سیر می‌تواند به ما کمک کند تا به طور مؤثر و طبیعی از شر کورک خلاص شویم.

روش استفاده از سیر جهت درمان کورک:

– ۲ تا ۳ حبه سیر را له کنید و آب آن را بگیرید.
– آب سیر را روی کورک بمالید.
– اجازه بدهید چند دقیقه بماند و بعد آن را با آب شستشو دهید.
– این روش درمانی را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

۵. برای درمان زخم یک داروی طبیعی است

یکی از برجسته‌ترین نام‌هایی که در فهرست درمان‌های خانگی طبیعی برای درمان زخم به چشم می‌خورد، نام سیر است. سیر با خواص قدرتمند ضد قارچی و ضد باکتری‌اش تقریبا به التیام تمام زخم‌های خفیف کمک می‌کند. روش کار با سیر همیشه آسان است.

مواد مورد نیاز

الف. سیر: ۳ حبه
ب. الکل رقیق شده: ۱ فنجان

دستورالعمل

الف. سه حبه سیر را خرد، و با الکل رقیق شده مخلوط کنید.
ب. اجازه‌ دهید این ترکیب ۲ الی ۳ ساعت به حال خود بماند. سپس آن را از صافی عبور دهید.
پ. پارچه‌ی تمیزی را به این ترکیب آغشته کنید و روی زخم بمالید.
ت. این کار را روزی یک یا دو بار انجام دهید تا زخم‌تان به تدریج بهبود یابد.

سیر برای التیام زخم ها بسیار موثر و بدون ضرر است. از این رو، استفاده از سیر به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی و طبیعی برای درمان زخم ها بسیار توصیه می‌شود.

۶. برای درمان خروپف در خواب موثر است

پژوهشگران بیان میکنند که مصرف خوراکی‌های تندی مثل سیر، پیاز، ترب کوهی خر و پف را کاهش می‌دهد. دلیل احتمالی این مسئله ممکن است این باشد که چنین خوراکی‌هایی به خشک ماندن مسیر هوا و مجاری بینی کمک می‌کنند، و از این طریق تجمع مخاط‌هایی را که باعث انسداد سینوس می‌شوند، کاهش می‌دهند. اگر انسداد سینوس عامل خر و پف باشد، با مصرف سیر ممکن است مشکل‌تان برطرف شود. با وجود این، برخی از متخصصان داروهای گیاهی معتقدند سیر حتی می‌تواند خر و پف ناشی از آپنه‌ی خواب را درمان کند، زیرا این حبه‌ی پر خاصیت لوزه‌های بزرگ شده و هم‌چنین التهاب دستگاه تنفسی را تسکین و کاهش می‌دهد. به هر حال، سیر برای سلامتی مفید است و مصرف آن عوارض جانبی چندانی به همراه نخواهد داشت.

راه‌های استفاده از سیر به عنوان درمان خانگی خروپف

الف. ترجیحا قبل از خواب سیر خام بجوید. با وجود این، شاید بسیاری از افراد این روش را نپذیرند زیرا جویدن سیر خام نه تنها خودتان را اذیت می‌کند بلکه هم بسترتان را نیز آزار می‌دهد!
ب. راه بهتر برای مصرف سیر، افزودن آن به غذاها است. برای مثال، سیر خام را خرد کنید و با کره مخلوط نمایید و سپس آن را روی نان بمالید و نوش جان کنید؛ هم‌چنین از سیر خام می‌توانید در سس سالاد نیز استفاده نمایید.

خواص سیر ۷: از پیشرفت زوال عقل و آلزایمر جلوگیری می‌کند

زوال عقل و آلزایمر مشکلات ذهنی مرتبط با فراموشی هستند. سالمندان در برابر این بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر هستند. وقتی پیر می‌شوید، فراموشی امری عادی است. اما در موارد شدیدتر، فراموشی بر فعالیت‌های روزانه تاثیر منفی می‌گذارد. در برخی مراحل زوال عقل و آلزایمر فقط می‌توان از پیشرفت آنها جلوگیری کرد.

بهترین کار آن است که با سالم غذا خوردن، ورزش منظم، و دوری از استرس، از ایجاد این بیماری‌ها جلوگیری کنید. در این موارد مصرف خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان توصیه می‌شود. یکی از این خوراکی‌ها سیر‌ است. می‌توانید به هرکدام از خوراکی‌ها یا سالادهایتان یک حبه سیر اضافه کنید. اما برای کسب نتایج بهتر، باید مقدار بیش‌تری از این سبزی پرخاصیت مصرف کنید زیرا آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان بدن را افزایش می‌دهد.

مطلب مرتبط : خواص زنجبیل : ۲۷ خاصیت زنجبیل برای سلامتی که باور نکردنی است

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

۸. سیر برای درمان موخوره هم مفید است

سیر به تقویت رشد مو کمک‌کرده و موی شما را نرم‌تر می‌کند. زمانی که سیر با روغن‌ها ترکیب‌شود، موی‌تان را نرم‌کرده و بافت کلی آن را بهبودمی‌بخشد و از طرفی باعث کاهش آسیب های محیطی به موهایتان می شود و موخوره موهایتان را کاملا از بین می برد.

مواد موردنیاز

– ۱۰ حبه سیر درشت
– ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون
– فنجان روغن نارگیل
– ۱ قاشق غذاخوری روغن جوجوبا
– ۴ قطره روغن درخت چای
– حوله گرم

مدت‌زمان

– ۲۰ دقیقه

فرآیند

– سیر را پوست‌کنده و در غذاساز بریزید تا خمیر نرمی به‌دست بیاید. روغن زیتون را به خمیر اضافه‌کرده و چند دقیقه دیگر در غذاساز بگذارید.
– تکه‌های سیر را با یک صافی از روغن زیتون سیردار جداکنید. روغن را در شیشه بریزید.
– بقیه مواد را در این شیشه بریزید و خوب هم‌بزنید.
– ۲-۳ قاشق غذاخوری از این ترکیب روغنی برداشته و بر پوست سر و موی‌تان بگذارید.
– بر نوک موهای‌تان تمرکزکنید چر ا که آنها آسیب‌دیده‌ترین قسمت هستند.
– وقتی همه موهای‌تان با روغن پوشانده‌شد، سرتان را با یک حوله گرم ببندید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند.
– موهای‌تان را با یک شامپوی غیرسولفاته ملایم بشویید. به موهای‌تان نرم‌کننده بزنید.
– اجازه‌دهید موی‌تان خشک شود.

خواص سیر ۹: عملکرد ورزشی را تقویت می‌کند

ورزشکارانی که باید ورزش‌های به شدت دشوار انجام دهند، باید سیر‌ را به رژیم روزانه‌شان اضافه کنید. سیر‌ یکی از قوی‌ترین موادی است که می‌تواند عملکرد ورزشی را به طرز چشم‌گیری ارتقا دهد. این سبزی پرخاصیت نه تنها امروزه توسط ورزشکاران مصرف می‌شود، بلکه در فرهنگ‌های باستان توسط کارگران استفاده می‌شد تا خستگی‌شان را کاسته و ظرفیت کاری‌شان را افزایش دهد.

در یونان باستان، به ورزشکاران المپیک مکمل این سبزی پرخاصیت می‌دادند. مطالعات بسیاری از این امر پشتیبانی می‌کنند. بیماران قلبی پس از ۶ هفته مصرف روغن سیر، کاهش چشم‌گیر ضربان قلب و بهبود ظرفیت ورزشی را تجربه کردند.

مطلب مرتبط : خواص تخم شربتی: ۱۳ فایده تخم شربتی که حتما باید بدانید

خواص سیر ۱۰: رادیکال های آزاد و فلزات سنگین را از بدن دفع می‌کند

رادیکال‌های آزاد و فلزات سنگین ممکن است به روش‌های مختلف در بدن جمع شوند و باعث ایجاد مشکلات و بیماری‌ها شوند. فلزات سنگین می‌توانند منجر به آسیب اندام‌ها شوند و رادیکال‌های آزاد نیز سبب آسیب اکسیداتیو می‌شوند. ترکیبات سولفوری موجود در سیر‌ هنگام جویده شدن یا خرد شدن رها گشته و می‌توانند به سم زدایی بدن کمک کنند. کارکنانی که مجبورند در کارخانه‌های ساخت باتری خودرو کار کنند، به خاطر کار روزانه با سرب تا حد زیادی در معرض خطر ابتلا به مسمومیت فلزات سنگین قرار دارند. بررسی انجام شده بر روی یکی از این کارکنان نشان داد مصرف روزانه‌ی سیر‌ یا مکمل آن سطح تجمع سرب را در خون تا ۱۹٪ کاهش داد. هم‌چنین می‌تواند علائم مرتبط با مسمومیت فلزات سنگین را، از جمله سردرد و فشار خون را هم کاهش دهد.

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

خواص سیر ۱۱: به تقویت سلامت استخوان ها کمک می کند

برخی مطالعات انجام شده بر روی جوندگان نشان می‌دهد مصرف سیر می‌تواند با افزایش سطح استروژن در جوندگان ماده، از تحلیل استخوان‌ها جلوگیری کند.

هم‌چنین مطالعه‌ای نشان داده است مصرف روزانه‌ مقدار زیادی عصاره سیر یا ۲ گرم سیر‌ خام، به طرز چشم‌گیری از شدت کمبود استروژن در زنان یائسه جلوگیری می‌کند.

خوراکی‌هایی نظیر سیر‌ یا پیاز در درمان پوکی استخوان موثر است.

مطلب مرتبط : خواص توت فرنگی: ۱۹ فایده توت فرنگی برای سلامتی، پوست و مو

خواص سیر ۱۲: به کنترل سطح قند خون کمک می کند

قند خون بالا می‌تواند منجر به بیماری‌های جدیی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت شود. از آن‌جایی که درمان بیماری دیابت بسیار دشوار و مستلزم رعایت یک رژیم سخت است، بهتر از از همان ابتدا پیشگیری کرد. مصرف مداوم سیر‌ ترشح انسولین را افزایش داده و سطح قند خون را کنترل می‌کند، به ویژه وقتی دیابت را تجربه می‌کنید. افرادی که قند خون بالایی دارند باید سیر‌ را در رژیم روزانه‌شان بگنجانند یا مکمل سیر‌ مصرف کنند.

خواص سیر ۱۳: در جلوگیری از سرطان های خاص موثر است

برخی مطالعات ارتباط مستقیم بین افزایش مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های خاصی چون سرطان کولون، معده، پانکراس، مری، و سینه را نشان داده است. یک مطالعه‌ی جمعیتی نشان داد مصرف بیش‌تر سیر خام یا پخته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ را کاهش دهد.

خواص ضدباکتریایی سیر‌ آن را قادر می‌سازد از تشکیل و فعال شدن مواد سرطان‌سازا جلوگیری کند، تکثیر سلول سرطانی را کاهش دهد، بازسازی دی‌ان‌ای را ارتقا دهد و سبب مرگ سلول سرطانی شود. هم‌چنین برخی مطالعات نشان داده است که دی‌آلیل‌سولفید موجود در سیر می‌تواند از انتقال PhIP به مواد سرطان‌زا جلوگیری کند. PhIP ترکیبی است که خطر سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

حتی انجمن ملی سرطان امریکا هم سیر‌ و برخی دیگری از سبزیجات را ضدسرطان می‌داند. طبق گفته‌ی سازمان جهانی غذا، هر فرد بزرگسال می‌تواند ۲ الی ۵ حبه سیر خام، ۲ الی ۵ میلی‌گرم روغن سیر، ۰.۴ الی ۱.۲ میلی‌گرم پودر سیر، یا ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی‌گرم عصاره سیر مصرف کند.

به طور خلاصه خوردن سیر‌ سلولهای سرطانی را از بین می برد مثلا خوردن سیر‌‌ از سرطان جهاز هاضمه جلوگیری می کند .

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

خواص سیر ۱۴: با کم خونی و کمبود آهن مبارزه می‌کند

علارغم این واقعیت که امریکا کشوری با استانداردهای بالای زندگی است، اما بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت آن به خاطر رژیم غذایی ناسالم، مصرف چربی، و کمبود پروتئین از کم‌خونی رنج می‌برند. بیش‌تر افراد می‌دانند کمبود آهن در جریان خون از دلایل کم‌خونی است. اما در واقع کم‌خونی ناشی از کمبود هموگلوبین گلبول‌های قرمز است که توانایی خون برای انتقال اکسیژن به سلول‌ها و خروج دی‌اکسید‌کربن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم کم‌خونی شامل خستگی، ضعف، تنگی نفس، سرگیجه و غش، تپش قلب، رنگ‌پریدگی، قاعدگی طولانی، و دشواری در تمرکز است.

یکی از خوراکی‌های موثر برای کمبود آهن و کم‌خونی، سیر‌ است. به شدت توصیه می‌شود افراد مبتلا به کم‌خونی آن را به رژیم غذایی‌شان اضافه کنند. مصرف سیر به هر شکلی، می‌تواند به جذب آهن کمک کند. زیرا سیر‌ دارای دی‌آلیل‌سولفید است که تولید فروپورتین، پروتئین مسئول جذب و تولید آهن، را افزایش می‌دهد.

۱۵. درمان خانگی کمر درد است

سیر حاوی خواص ضد التهابی است؛ بنابراین، باید به عنوان یک درمان خانگی کمر درد در نظر گرفته شود. شما می‌توانید مکمل سیر مصرف کنید یا آن را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. توصیه می‌شود که هر روز صبح چهار حبه سیر خام را بجوید تا از شدت درد کاسته شود. علاوه بر این، سیر همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان می‌شود؛ بنابراین بدن شما قادر خواهد بود با رادیکال‌های آزادی که باعث بروز سیاتیک و سایر بیماری‌ها و اختلالات مربوط به کمر و اعصاب کمر می‌شوند، مبارزه کند.

خواص سیر ۱۶: به درمان دندان درد کمک زیادی می کند

باورش سخت است که این سبزی پرخاصیت بتواند در درمان دندان‌دردهای شدید و آبسه موثر باشد. قرن‌ها است سیر‌ به‌خاطر خواص ضدعفونی‌کننده‌ی قوی‌اش شناخته می‌شود و از سال ۲۰۰۰ پیش از میلاد در چین باستان برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. آلیسین، ترکیبی است که مسئول خواص ضدعفونی‌کننده، ضدباکتری، ضدویروسی و خواص درمانی قوی آن است.

هم‌چنین اگر از جراحت یا خارش رنج می‌برید، استعمال موضعی سیر‌ روی ناحیه‌ی موردنظر می‌تواند باعث تسکین آن شود. این سبزی پرخاصیت یک ضدعفونی‌کننده قوی است، بنابراین اگر دندان‌درد دارید یا دندان‌تان آبسه کرده است، می‌توانید با استفاده از حبه‌های سیر‌ روی ناحیه‌ی عفونی درد آن را کاهش دهید.

برای درمان دندان‌درد می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

روش ۱: سیر و نمک

– یک حبه سیر‌ را له کنید تا خمیر شود
– کمی نمک به آن اضافه کنید
– این ترکیب را روی دندان موردنظر استفاده کنید
– بگذارید چند دقیقه بماند
– دهان‌تان را با آب نمک گرم بشویید

روش ۲: سیر و کره‌ی بادام زمینی

– دو یا سه حبه سیر‌ را له کنید
– یک قاشق کره‌ی بادام زمینی به آن اضافه کنید
– خمیر را روی دندان موردنظر استفاده کنید
– بگذارید چند دقیقه بماند
– دهان‌تان را با آب گرم بشویید

روش ۳: پودر سیر

– اگر به سیر‌ تازه در دسترسی ندارید، می‌توانید پودر سیر‌ بخرید و استفاده کنید. فقط کافی است یک یک گوش پاک‌کن را در پودر سیر بغلتانید و روی دندان موردنظر ضربه بزنید. سپس آن را با آب گرم بشویید. روزی چندبار این کار را تکرار کنید.

هم چنین سیر‌ را با زیره بپزید برای تقویت دندان مفید است و مالیدن سیر‌ پخته به دندان ، درد دندان را تسکین می دهد

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

خواص سیر ۱۷: به کاهش وزن کمک می‌کند

همانطور که پیش‌تر گفتم سیر سرشار از مواد مغذی است اما کالری کمی دارد. اضافه کردن سیر‌ به رژیم روزانه نه تنها باعث چاقی نمی‌شود، بلکه به کاهش وزن هم کمک می‌کند. به تازگی مطالعه‌ای در کره‌ی جنوبی انجام شد تا فواید سیر از جمله برای کنترل وزن و کاهش آن را تعیین کند. در این مطالعه محققان به تعدادی موش وعده‌های غذایی زیادی دادند تا چاق شود و پس از ۸ هفته، این موش‌های چاق به مدت ۷ هفته ۲ الی ۵ درصد مکمل سیر دریافت کردند. این مطالعه کاهش وزن چشم‌گیر و کاهش چربی بدن موش‌ها را نشان داد.

مطلب مرتبط: ۷ روز ناشتا سیرو عسل بخورید و اثرات شگفت‌اش را ببینید

بنابراین، افراد چاق باید مستقیما سیر‌ خام بخورند یا آن را به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کنند. برای آن‌که بیش‌ترین بهره را از آن ببرید، سیر‌ را له کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه در دمای اتاق بماند. سپس آن را بپزید. با این کار ۷۰ درصد از ترکیبات طبیعی سیر‌ حفظ می‌شود. اگر واقعا مایلید برای کاهش وزن از از سیر‌ استفاده کنید، من شدیدا سیرسیاه را توصیه می‌کنم. سیر‌ سیاه در واقع سیری است که یک ماه تحت حرارت بالا کهنه و تخمیر شده است. بنابراین، سیر سیاه هیچ ماده نگهدارنده یا افزودنی ندارد. این سیر‌ طعم شیرینی به غذا می‌دهد. هم‌چنین انتی‌اکسیدان‌های آن دوبرابر سیر‌ خام است.

خواص سیر ۱۸: عفونت های پوستی را درمان می‌کند

از آن‌جایی که سیر‌ دارای خواص ضدباکتری و ویروس است، می‌تواند درمان خانگی موثری برای عفونت‌های پوستی باشد. زیرا ماده شیمیایی آجوئن که در سیر پیدا می‌شود، می‌تواند به درمان عفونت‌های پوستی مانند پای ورزشکاران یا درماتوفیتوز کمک کند. روش درمان عفونت‌های پوستی با سیر‌ به این صورت است:

حبه‌های سیر‌ سیر‌ را له کنید و آب‌شان را بگیرید آب سیر را روی نواحی عفونی استفاده کنید بگذارید ۱۵ الی ۲۰ ذقیقه بماند آن را با آب تمیز بشویید

اگر می‌خواهید نتایج رضایتبخش و قابل توجهی بگیرید، این درمان را روزی دوبار تکرار کنید.

خواص سیر ۱۹: برای درمان عفونت واژن موثر است

سیر‌ قادر است قارچ مخمر را نابود کند. به همین دلیل در فرآیند تهیه‌ی نان به خمیر اضافه نمی‌شود، زیرا مخمر را می‌کشد.

سیر در درمان عفونت واژن بسیار موثر است. نکته‌ی مهم آن است که علائم اولیه‌ی آن را بدانید. در روز اول، فرد خارش گاه و بیگاه احساس می‌کند. دو یا سه روز بعد، ترشحات واژن سفید و لخته‌مانند می‌شود. این علائم به معنای آن است که کاملا عفونت قارچی مبتلا شده است. در این زمان لب‌های واژن قرمز و دردناک می‌شوند.

اگر مستعد عفونت مکرر واژن هستید، بهتر است علائم اولیه‌ی آن را بدانید تا قبل از وخامت اوضاع جلوی آن را بگیرید. برای درمان عفونت واژن باید یک حبه سیر‌ را پوست بکنید. قبل از خواب آن سیر‌ را درون واژن خود قرار دهید. بگذارید شب همان‌جا بماند. صبح پس از بیدار شدن، می‌توانید سیر‌ را بردارید و دور بیندازید. با این کار با موفقیت مخمرها را از بین می‌برید. اگر خارش آن از بین نرفته است، می‌توانید یک یا دو بار دیگر این کار را تکرار کنید. عفونت واژن می‌تواند به عفونت دهان منجر شود. در این صورت از همین درمان برای دهان استفاده کنید.

خواص سیر ۲۰: سیر از تشکیل لخته‌ی خونی جلوگیری می‌کند

سیر‌ ضد لخته شدن خون است . آجوئن موجود در سیر‌ حاوی خواص ضدلخته شدن است؛ بنابراین، به جلوگیری از لخته شدن در بدن‌تان کمک می‌کند. علارغم این واقعیت که سیر‌ در جلوگیری از بیماری‌های قلبی، سکته، و دیگر اختلالات مرتبط با لخته شدن خون موثر است، باید در مصرف آن احتیاط کنید. قبل یا بعد از یک جراحی، نباید سیر‌ مصرف کنید زیرا خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.

برای جلوگیری از لخته شدن خون فقط یک حبه سیر‌ را له کنید و با شکم خالی بخورید.

سیر‌ هم چنین خون را رقیق می کند.

خواص سیر ۲۱: حساسیت و آلرژی را درمان می‌کند

حساسیت توسط مواد حساسیت‌زایی چون گرده گل، شوره‌ی حیوانات خانگی، کپک، خاک و حتی غذا ایجاد می‌شود. این مواد به عنوان رادیکال‌های آزادی شناخته می‌شوند که باعث اختلال سیستم ایمنی می‌شوند و علائمی چون عطسه، آبریزش بینی، سرفه، و تنفس دشوار ظاهر می‌شوند. درمان حساسیت یکی از خواص سیر است.

سیر به دلیل خاصیت ضدهیستامینی که دارد می‌تواند حساسیت را درمان کند و علائم آن را کاهش دهد. سیر‌ می‌تواند به عنوان یک ضداحتقان طبیعی عمل کند و فشار سینوسی ایجاد شده توسط حساسیت فصلی را بهبود دهد. سیستم ایمنی نقش مهمی در درمان حساسیت دارد و سیر با آنتی‌اکسیدان‌ها و روغن‌هایی که دارد می‌تواند به تقویت آن کمک کند.

بهترین روش درمان حساسیت با سیر‌ به این صورت است:

– ۳ الی ۵ حبه سیر بردارید
– پوست آنها را بکنید و خرد کنید
– سیرهای خرد شده را با یک یا دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید تا یک شربت غلیظ به‌دست آید.
– این شربت را قورت دهید تا حساسیت‌تان بهبود یابد

این شربت باید روزی سه الی چهار بار مصرف شود. اگر دوست ندارید سیر خام مصرف کنید می‌توانید روزانه دو یا سه بار مکمل سیر استفاده کنید.

در صورت مصرف زیاد، این درمان اثرات جانبی هم دارد. برای مثال ممکن است تهوع، باد شکم، ناراحتی معده، سرگیجه، تعریق، سردرد، و اسهال را تجربه کنید. در صورت مشاهده این علائم مصرف آن را مدتی متوقف کرده و بعد به‌تدریج از سر بگیرید.

خواص سیر ۲۲: عفونت سینوسی را درمان می‌کند

برای افرادی که دائما عفونت‌های سینوسی تجربه می‌کنند این اتفاق بسیار آزاردهنده است. همیشه هنگام انجام فعالیت‌های روزانه احساس خستگی می‌کنند. علائم آن می‌تواند شامل سرما، حساسیت، درد، احتقان، فشار صورت، سردرد سینوسی، و خلط غلیظ و بی‌رنگ باشد. مواد شیمیایی موجود در سیر در از بین بردن عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی موثر هستند. در نتیجه سیر در خارج ساختن عفونت باکتریایی و درمان عفونت سینوسی بسیار موثر است. حتما سیر را قبل از پختن خرد یا له کنید تا آلیسین آن فعال شود. برخی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار به صورت زیر هستند:

روش ۱: بخور سیر

– در یک قوری آب بریزید
– آن را روی حرارت بگذارید تا آب چند دقیقه بجوشد
– حبه‌های سیر را له کنید و به آب در حال جوش اضافه کنید
– قوری را از روی حرارت بردارید
– آن را روی یک سطح صاف قرار دهید
– یک حوله‌ی تمیز بزرگ روی سرتان بیندازید تا بخار خارج نشود
– بخار سیر را عمیقا نفس بکشید تا از خواص آن برای درمان عفونت سینوسی بهره‌مند شوید

سیر به نرم شدن خلط جمع شده در سینوس‌ها کمک می‌کند، عفونت را درمان و علائم آن را تسکین می‌دهد. باید این درمان را مکررا تکرار کنید تا علائم آن کاملا ناپدید شود.

روش ۲: سیر، آب و زردچوبه

– یک فنجان آب را در یک قوری ریخته و روی حرارت بگذارید
– اجازه دهید چند دقیقه روی حرارت متوسط بجوشد
– ۲ یا ۴ حبه سیر را له کنید و بعد به آب جوش اضافه کنید
– بگذارید دو دقیقه‌ی دیگر بجوشد
– نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه به ان اضافه کنید
– قوری را ار روی حرارت بردارید
– این سوپ را در یک فنجان بریزید
– آن را به صورت مداوم مصرف کنید تا از فشار سینوس کاسته شود

روش ۳: سیر و عسل

– ۳ یا ۵ حبه سیر و ۱ یا دو قاشق چایخوری عسل تهیه کنید
– سیرها را له کنید
– آن‌ها را با عسل مخلوط کنید تا خمیر لطیفی به‌دست آید
– این درمان را به صورت منظم انجام دهید تا از فشار سینوس‌ها رها شوید

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

خواص سیر ۲۳: عفونت ناخن را درمان می‌کند

سیر یک درمان خانگی موثر است که به ناخن‌هایتان کمک می‌کند با باکتری‌های ایجادکننده‌ی عفونت مبارزه کنند. هم چنین لکه‌های زرد روی ناخن‌ها را از بین می‌برد. برای درمان ناخن‌های عفونی به روش زیر عمل کنید:

– چند حبه سیر را له کنید و آب آنها را بگیرید
– یک گلوله‌ی پنبه را در آب سیر بغلتانید
– آن را روی لایه‌ی شاخی ناخن‌ها بمالید
– دو یا سه بار در هفته این کار را تکرار کنید تا ناخن‌های سالم‌تری داشته باشید

خواص سیر ۲۴: برای درمان آکنه بسیار موثر است

آکنه یک مشکل پوستی رایج است که نوجوانان و جوانان را تحت تاثیر قرار میدهد. آکنه زمانی اتفاق می‌افتد که منافذ پوست با سلول‌های پوستی مرده، آلودگی، و چربی مسدود شوند. آکنه و جوش می‌تواند در بخش‌های زیادی از بدن، از جمله گردن، صورت، شانه‌ها، سینه و پشت ظاهر شوند.

سیر می‌تواند از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کند. هم‌چنین آلیسین موجود در آن به توقف آسیب سلولی ایجاد شده توسط باکتری‌ها و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ در نشریه‌ی آگوانته کمی منتشر شد، سولفنیک اسید، شکل تجزیه شده‌ی آلیسین، قادر است با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. به این ترتیب، سیر می‌تواند جوش، آکنه، حساسیت و بیماری‌های پوستی را درمان کند. برای این منظور چندین روش وجود دارد:

روش ۱: سیر

این ساده‌ترین راه ممکن است

– حبه‌های سیر را له کنید
– حبه‌های سیر له شده را روی نواحی موردنظر قرار دهید
– بگذارید چند دقیقه بماند تا آلیسین سیرهای له شده زمان کافی برای کشتن باکتری‌های عامل جوش و آکنه را داشته باشد
– بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه آنها را بردارید
– سپس پوست‌تان را با آب ولرم بشویید

برای کسب نتایج بهتر این روش را مرتبا تکرار کنید. بعد از درمان از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

روش ۲: سیر و ماست

ماست یکی از بهترین مرطوب‌کننده‌های طبیعی است. می‌توانید سیر را با ماست ترکیب کرده و جوش‌ها و آکنه‌ها را به خوبی درمان کنید. هم‌چنین ماست سوزش ناشی از استفاده‌ی سیر را تسکین می‌دهد.

– صورت‌تان را خوب بشویید
– ۳ الی ۴ حبه سیر را به خوبی له کنید تا به صورت خمیر در بیاید
– یک قاشق غذاخوری ماست را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید
– این ترکیب را روی تمام صورت، سینه، یا شانه‌ها و هرجای دیگری که جوش دارد بمالید
– این کار را مرتبا تکرار کنید تا جوش‌ها و آکنه‌ها ناپدید شوند

خواص سیر ۲۵: به تقویت رشد موها کمک می کند

از جمله فواید که سیر برای موها دارد، تقویت رشد آنها است. ریزش مو مشکل رایجی میان مردان و زنان است. ریزش مو عوامل درونی و خارجی بسیاری دارد از جمله تغییرات هورمونی، استرس، آلودگی، کمبود خواب، کمبود مواد مغذی و رژیم غذایی ناسالم. یکی از بهترین راه‌های درمان ریزش مو، سیر است.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، استفاده از سیر در نواحی که دچار ریزش مو شده است می‌تواند به رشد موها و کاهش نقاط طاس کمک کند.

به علاوه، سلنیوم و سولفور موجود در سیر ساختار موها را تقویت و سبب استحکام آنها می‌شوند.

راه‌های استفاده از سیر برای تقویت رشد موها به صورت زیر است:

روش ۱: آب سیر و عسل آب ۸ حبه سیر را بگیرید این مایع را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید ابتدا موهایتان را با آب خیس کنسد سپس این ترکیب را روی کف سر و موهای‌تان استفاده کنید بگذارید ۲۰ دقیقه بماند سپس با آب ولرم بشویید

این درمان را هفته‌ای دو الی سه بار انجام دهید.

استفاده از آب سیر به تنهایی می‌تواند باعث تحریک پوست سر شود پس حتما آن را با ماده‌ی دیگری ترکیب کنید.

روش ۲: آب سیر و روغن نارگیل یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با یک قاشق غذاخوری آب سیب ترکیب کنید. این مخلوط را روی کف سر و موهای‌تان استفاده کنید. آن را به آرامی ماساژ دهید تا پوست سر و موهای‌تان بتوانند مواد مغذی و فواید سیر را جذب کنند بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و بعد با آب ولرم آبکشی کنید روش ۳: خیسانده‌ی سیر یک حبه سیر را خرد کنید. آن را در روغن نارگیل گرم غوطه‌ور کنید بگذارید این مخلوط یک یا دو هفته بماند (می‌توانید آن را در یخچال بگذارید) روغن را صاف کنید از این روغن روی موهای‌تان استفاده کنید

خواص سیر ۲۶: برای جلوگیری از چین و چروک پوست موثر است

با تمام این تفاسیر نباید از فایده‌ی آن برای جلوگیری از چین و چروک بگذریم. سیر قادر است از چین و چروک، خطوط نازک، لکه‌های تیره، و سایر نشانه‌های پیری کمک کند. افرادی که در رژیم غذایی خود از مقدار زیادی سیر استفاده می‌کنند، راه زیادی تا پیر شدن دارند. خواض ضدپیری سیر به آلیسین برمی‌گردد، ماده‌ای که هنگام خرد یا له شدن سیر تشکیل می‌شود. این ماده یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های دنیا است و می‌تواند از فعالیت رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و به مبارزه با چین و چروک‌های ایجاد شده توسط پرتوهای فرابنفش کمک کند.

وقتی در معرض پرتوهای فرابنفش آفتاب قرار می‌گیرید، آنزیمی به نام متالوپروتئیناز در بدن‌تان شکل می‌گیرد. این انزیم‌ها به بافت همبند آسیب زده و باعث ایجاد چین و چروک، و خطوط نازک می‌شوند. سیر علاوه‌بر آلیسین، حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند سلنیوم و روی است و مقادیر زیادی ویتامین سی دارد که به تولید کلاژن کمک می‌کند.

خواص سیر ۲۷: بیماری پسوریازیس را درمان می‌کند

پسوریازیس یک مشکل پوستی غیرواگیردار است که ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. در این شرایط کهیرهای پوسته‌دار و خارش‌دار روی پوست ظاهر می‌شود. این مشکل پوستی نه تنها به خاطر عوامل محیطی بلکه به دلیل عوامل ژنتیکی رخ می‌دهد. سیر به خاطر خواص ضدالتهابی که دارد در جلوگیری و بهبود پسوریازیس بسیار موثر است. این سبزی پرخاصیت می‌تواند لیپواکسیژناز را متوقف کند، آنزیم خطرناکی که در صورت ترکیب با اسید آراکیدونیک منجر به التهاب می‌شود. در پوست افراد مبتلا به پسوریازیس سطح بالایی از اسید آراکیدونیک یافت می‌شود. سیر حاوی آجوئن، اس‌آلیل‌مرکاپتوسین، و دی‌آلیل سولفید است، ترکیبات فعالی که جلوی کاپا B را می‌گیرند. کاپا B منجر به پسوریازیس می‌شود. توصیه می‌شود برای جلوگیری از آن سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

علاوه‌بر مصرف خوراکی سیر، استعمال موضعی آن هم می‌تواند به تسکین آن کمک کند. فقط باید روغن سیر را روی کهرها بمالید.این کار را دو بار در روز انجام دهید.

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

خواص سیر ۲۸: برای ترمیم جای خراش روی پوست موثر است

خراش‌ها بیش‌تر کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این سبزی پرخاصیت می‌تواند به خاطر خواص ضدباکتریایی‌اش به رفع این مشکل کمک کند. فقط تکه‌ی نازکی از سیر را روی ناحیه‌ی موردنظر قرار دهید و با چسب زخم ببندید. بگذارید چند ساعت بماند. برای کسب نتایج بهتر باید این درمان را چند هفته تکرار کنید.

خواص سیر ۲۹: بیماری پای ورزشکاران را درمان میکند

افرادی که از بیماری پای ورزشکاران رنج می‌برند، ترک‌های پوسته پوسته‌ای را بین انگشتان پای‌شان تجربه می‌کنند. پای ورزشکاران حس سوزش طولانی‌مدتی ایجاد می‌کند؛ بنابراین تجربه آن اصلا خوشایند نیست. علارغم اسمی که دارد، لزومی ندارد ورزشکار باشید تا به آن مبتلا شوید. این مشکل به دلیل قدم زدن روی زمین‌های مرطوب یا رختکن باشگاه‌ها ایجاد می‌شود که قارچ‌های مزاحم است. همه می‌دانیم سیر دارای خواص ضدقارچ و ضدمیکروبی و حاوی ماده‌ای به نام آجوئن است که قادر است علیه قارچ‌ها مبارزه کند. بنابراین این سبزی پرخاصیت می‌تواند در درمان پای ورزشکاران موثر باشد. فقط حبه‌های سیر را له کنید و به یک تشت آب گرم اضافه کنید. بعد پاهایتان را ۳۰ دقیقه در آن غوطه‌ور کنید. هم‌چنین می‌توانید چند حبه سیر را با روغن زیتون مخلوط کنید و روی کف پاهایتان بمالید.

خواص سیر ۳۰: شما را از گزش پشه ها دور نگه می‌دارد

جلوگیری از گزش پشه‌ها بسیار مهم است زیرا می‌تواند منجر به بیمار شدن شما شود. فکر نکنید با گزش پشه‌ها فقط پوست‌تان قرمز و خارش‌دار می‌شود. گزش پشه می‌تواند خطر بیماری‌های جدی و مرگباری نظیر چیکونگونیا، تب دنگی، و زیکا و غیره را افزایش دهد. جالب آن است که پشه‌ها از این سبزی پرخاصیت خوش‌شان نمی‌آید. بنابراین، سیر یک دافع پشه‌ی طبیعی و قوی است.

برای جلوگیری از گزش پشه‌ها مخلوطی از روغن سیر، موم زنبور عسل، و وازلین درست کنید و روی دست‌ها و پاهایتان بمالید. هم‌چنین از تهویه‌ی هوا استفاده کنید. حتما کنار پنجره بخوابید. اتاق‌تان را تمیز نگه دارید و توصیه می‌شود زیر پشه‌بند بخوابید.

خواص سیر ۳۱: برای درمان تبخال عالی است

به تبخال، هرپس دهانی هم می‌گویند. در این حالت تاول‌های کوچک و دردناکی پر از یک مایع روی بینی، لب‌ها، دهان، و چانه ظاهر می‌شوند. این تاول‌ها از ویروس هرپس سیمپلکس ناشی می‌شوند. اگر شریک‌تان تبخال داشته باشد، باید از رابطه‌ی جنسی دهانی یا بوسیدن خودداری کنید، زیرا تبخال یک مشکل واگیردار است. این ویروس کاملا قابل درمان نیست و با وجود درمان تبخال‌ها، ویروس ان در بدن‌تان باقی می‌ماند. سیر درمان فوق‌العاده‌ای است که می‌تواند تبخال را درمان و از تعداد دفعات رخ دادن آن بکاهد. ایندول۳کاربینول ترکیبی است که در این سبزی پرخاصیت وجود دارد و با تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی در مبارزه با ویروس هرپس سیمپلکس بازی می‌کند. برخی از راه‌های موثر درمان تبخال با سیر به صورت زیر است:

روش ۱: حبه‌های سیر

– چند حبه سیر را به خوبی له کنید
– آن‌ها را روی پوست ناحیه‌ی مورد نظر بگذارید
– بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و به ان دست نزنید
– سپس با آب ولرم بشویید

روش ۲: خمیر سیر

– چند حبه سیر تهیه کنید
– به وسیله‌ی مخلوط‌کن، آسیاب، یا هر وسیله‌ی دیگری آنها را به خمیر تبدیل کنید
– کمی آب به آن اضافه کنید
– این خمیر را روی پوست آسیب‌دیده بگذارید
– سپس با آب ولرم بشویید
– تا زمان از بین رفتن تبخال‌ها این فرآیند را به طور منظم انجام دهید

روش ۳: ‌روغن سیر

– چند قطره روغن سیر را با چند قطره روغن زیتون مخلوط کنید.
– یک گلوله‌ی پنبه‌ای را در ان بغلتانید و روی ناحیه‌ی موردنظر بزنید
– بگذارید چند دقیقه بماند
– سپس آن را با آب ولرم بشویید
– خواص سیر ۳۲: جلوگیری از مسمومیت غذایی

گنجاندن این سبزی پرخاصیت در رژیم غذایی روزانه به جلوگیری از مسمومیت غذایی ایجاد شده توسط باکتری‌هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس، ای‌کولای، و سالمونلا انتریتیدیس کمک می‌کند.

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

۳۲. درد مفاصل را درمان میکند.

سیر‌‌ چون گرم و خشک است بنابراین رطوبت معده را از بین می برد و دردهای مفاصل را خوب می کند. سیر رقیق کننده خون و خشک کننده رطوبت معده و مفاصل است و در بیماری‌های اعصاب مثل فلج و فراموشی و رفع درد مفاصل مفید است البته باید دانست از مصرف بیش از حد آن باید پرهیز شود.

خواص سیر ۳۳: شوره سر را کاهش می دهد

شوره سر برای اغلب افراد یک مشکل آزاردهنده و ناخوشانید است که باعث می‌شود اعتماد به نفس پوشیدن لباس‌های مشکی را نداشته باشند. علل دقیق شوره سر هنوز ناشناخته است. با این حال، رشد بیش از حد پیتیروسپروم‌اوال، قارچی که در کف سر زندگی می‌کند، دلیل اصلی شوره در نظر گرفته می‌شود. اما برخی دیگر معتقدند رشد بیش از حد مخمر کاندیدا باعث شوره می‌شود. سیر خرد شده حاوی آلیسین است، ترکسیب فعالی که دارای خواص ضدقارچ و ضدکاندیدا است.

برای این منظور، یک سیر را له کنید تا آلیسین آن رها شود و بگذارید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بماند، سپس آن را به غذاهای مختلف اضافه کنید. هم‌چنین می‌توانید سیر له شده را به صورت موضعی استفاده کنید. یادتان باشد سیر، روغن سیر، یا آب سیر می‌تواند در برخی افراد حساسیت ایجاد کند. اگر پوست‌تان حساس است باید آن را با مواد دیگری رقیق کنید. از روش زیر برای درمان شوره استفاده کنید:

– چند حبه سیر را له کنید
– آن‌ها را در یک کاسه کوچک بریزید
– بگذارید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بماند
– ۷ قاشق غذاخوری عسل ارگانیک به آن اضافه کنید
– ان را خوب بهم بزنید
– این مخلوط را روی کف سر استفاده کنید و به آرامی بمالید
– بگذارید ۵ الی ۱۰ دقیقه بماند
– سپس با آب ولرم بشویید

خاصیت سیر ۳۴: رنگ موهای خاکستری را برمی‌گرداند

به نظر غیرممکن می‌رسد که بتوان رنگ موهای خاکستری را دوباره به آنها بازگرداند. با این حال این سبزی پرخاصیت می‌تواند بدون استفاده از هرگونه رنگ شیمیایی موهای خاکستری‌تان را سیاه کند. هم‌چنین باعث می‌شود موهایتان ضخیم‌تر به نظر برسد. برای این منظور از روش زیر استفاده کنید:

– ۲۰۰ گرم روغن تخم کتان، سه حبه سیر کوچک، ۴ عدد لیمو، و ۱ کیلوگرم عسل تهیه کنید
– دو لیمو را پوست بکنید
– سیر و لیموها را در مخلوط‌کن با هم ترکیب کنید
– عسل و روغن تخم کتان را به آن اضافه کنید
– تمام مواد را به خوبی با هم ترکسیب کنید
– آن را در یک کاسه نگهدارید و در آن را محکم ببندید.
– سپس آن را در یخچال قرار دهید

قبل از هر وعده‌ی غذایی، فقط یک قاشق غذاخوری از این تریبرا مصرف کنید. باید سه بار در روز آن را مصرف کنید.

خواص سیر ۳۵: برای استحکام ناخن ها موثر است

سیر یک ماده‌ی طبیعی است که برای تقویت ناخن‌ها بسیار مفید است. ناخن‌ها در برابر عفونت آسیب‌پذیر هستند، که منجر به کدر و زرد شدن ناخن‌ها می‌شود. خواص ضدقارچ این سبزی پرخاصیت آن را قادر می‌سازد ناخن‌ها را در برابر عفونت‌ها تقویت کند. برای این منظور از روش زیر استفاده کنید:

– پوست سیر را بکنید
– سیر خرد شده را به لاک ناخن‌تان اضافه کنید

و به این ترتیب لاک ناخن‌تان به یک محلول تقویت‌کننده‌ی ناخن تبدیل می‌شود. اگر از لاک ناخن خوشتان نمی‌آید می‌توانیداز آب این سبزی پرخاصیت روی ناخن‌هایتان استفاده کنید. پس از چند دقیه آن را با آب ولرم بشویید

خواص سیر ۳۶: آسیب استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد

آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد در فرآیند پیری موثر است. سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سازوکار محافظت از بدن را در برابر آسیب اکسیداتیو تقویت می‌کند.

مشاهده شده‌است دوز بالای سیر به عنوان مکمل غذایی، آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان را افزایش می‌دهد، هم‌چنین در کسانی که فشار خون بالا دارند، استرس اکسیداتیو را به‌طور چشمگیر کاهش می‌دهد.

به‌طور خلاصه سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از ما در برابر آسیب سلول‌ها و پیری محافظت می‌کند، و ممکن است خطر بیماری‌های آلزایمر و فراموشی را کاهش دهد.

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

۳۷. درمان عفونت گل مژه است

آب سیر به علت خواص ضد باکتریایی که دارد به عنوان درمانی برای عفونت گل مژه شناخته شده‌است. این ماده نه تنها درد را تسکین می‌دهد، بلکه باعث می‌شود که گل‌مژه کم کم کوچک شود. برای اینکه از خواص سیر جهت درمان گل مژه استفاده کنید طبق روش زیر دست به کار شوید.

مواد لازم:

– ۱ حبه سیر
– گوش پاک‌کن

روش انجام کار:

– حبه سیر را له کنید و آب آن را با استفاده از گوش پاک‌کن به دقت روی گل مژه استعمال کنید.
– بعد از آن‌که خشک شد، آن را با آب گرم بشویید.

چند وقت یک بار باید این روش درمانی را تکرار کرد؟

این روش را دو بار در روز انجام دهید.

احتیاط:

دقت کنید که آب سیر وارد چشم نشود، زیرا ممکن است کمی چشم را بسوزاند.

خواص سیر ۳۸: مکمل غذایی خوبی است

سیر یکی از “ابتدایی‌ترین ماده‌ها” برای ارتقای عملکرد بوده‌است.

این گیاه از دیرباز در فرهنگ‌های باستانی برای کاهش خستگی مفرط و بهبود توان کار کارگران استفاده می‌شده‌است.

از همه مهم‌تر، در یونان باستان بین ورزشکاران المپیک توزیع می‌شده‌است.

پژوهش روی جوندگان نشان داده‌است سیر به عملکرد ورزشی کمک می‌کند، اما تعداد پژوهش‌های انسانی انجام‌شده خیلی کم است.

در یکی از پژوهش‌ها، بالاترین میزان ضربان قلب افراد دارای بیماری قلبی، که مدت ۶ هفته روغن سیر مصرف کرده‌بودند ۱۲ درصد کاهش داشت و توان ورزش‌شان بهبود یافت.

پژوهش‌های دیگر حاکی از آن است که ممکن است خستگی مفرط ناشی از ورزش، با سیر کاهش بیابد.

۳۹. جرم دندان را از بین می برد

علاوه بر خواص ضدباکتریایی، سیر می‌تواند به خوبی با میکروب‌های پلاک دندان در انسان مبارزه کند.

سیر مثل سیپروفلوکساسین دارویی عمل می‌کند (که برای مبارزه علیه عفونت‌های دهان استفاده می‌شود).

در گذشته، با جویدن یک حبه سیر کامل با کرم خوردگی و عفونت‌های دهان مبارزه می‌کردند.

مطالعات گوناگون نشان داده است عصاره‌ی سیر در مبارزه علیه بسیاری از تک‌یاختگان از جمله کاندیدا آلبیکنز، عامل اصلی ایجاد پلاک دندان در دهان و باکتری ایجاد کننده‌ی عفونت‌های قارچی، و باکتری‌های فراوان دیگر بسیار موثر است.

سیر جایگزین بسیار خوبی برای آنتی‌بیوتیک‌های سنگین است که می‌توانند سیستم ایمنی را تضعیف و بیمار را در معرض عفونت‌ها و باکتری‌های فراوان دیگر قرار دهد.

خواص سیر ۴۰: سیر‌ درمان کننده نقرس است

چنان‌چه می‌دانید، سیر به عنوان یک گیاه جادویی برای جلوگیری و درمان تعدادی از بیماری‌ها در نظر گرفته می‌شود. خواص ضد التهابی سیر آن‌قدر قدرتمند است که بتواند تورم و دردی را که شما را آزار می‌دهد، کم کند. آن را امتحان کنید و تاثیرش را روی خودتان مشاهده کنید.

برای درمان نقرس با استفاده از سیر چند شیوه وجود دارد که در این‌جا آنها را می‌بینید:

– هر روز یک بوته سیر خام بخورید.
– هر روز سیر را به غذاهایی که می‌پزید، اضافه کنید.

۴۱.برای سوخت و ساز بدن مفید است

سیستم عصبی شبکه‌ی ارتباطی اصلی در بدن انسان است. عملکرد عادی آن به شدت به حفظ یکپارچگی ساختاری آن و فرآیندهای متابولیک فراوان بستگی دارد.

بیماری عصبی می‌تواند نتیجه‌ی سوءتغذیه یا اختلال در جذب باشد، که منجر به مشکلات عصبی جدی‌تری می‌شود. سیستم عصبی مرکزی تمام عملکردهای جسمانی، بیماری‌های فرساینده‌ای که مغز، ستون فقرات، و طناب نخاعی را کنترل می‌کنند. اختلالات تحلیل‌برنده‌ی عصبی شامل آلزایمر، پارکینسون، و غیره است.

در حالی‌که بیماری آلزایمر رایج‌ترین اختلال تحلیل‌برنده‌ی عصبی است، یکی از عوامل اصلی ایجاد آن زمانی شکل می‌گیرد که سیستم عصبی مملو از کلسترول بد باشد.

۴۲. باعث کاهش فعالیت کبدی آنزیم های لیپوژنیک و کلستروژنیک می شود

چندین مطالعه نشان داده‌اند که سیر و فرآورده‌های آن به شدت چربی پلاسما، به ویژه کلسترول کل و کلسترول ال‌دی‌ال را در انسان پایین می‌آورند. مطالعات روی جانوران هم نشان داده است که استفاده از سیر به عنوان مکمل غذایی، فعالیت‌های کبدی آنزیم‌های لیپوژنیک و کلستروژنیک را کاهش می‌دهد.

بیماران قلبی هم با مصرف روزانه‌ی ۱ گرم سیر، نتایج مثبتی را نشان دادند. هم‌چنین لخته‌های خونی، تومورها، و دیگر انواع انحطاط سلولی کاهش یافت. سیر سرشار از آنتی‌اکسیدان است و با مبارزه علیه سموم بدن را از اتحطاط سلولی باز می‌دارد.

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

خواص سیر ۴۳: سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

مصرف سیر یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی است. سیر با آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی که دارد، به دفع رادیکال‌های آزاد و سموم بیماری‌زا کمک می‌کند.

۱۲ هفته مطالعه‌ی ۱۴۰ داوطلب تصادفی تایید کرد که سیر (یا مکمل آلیسین) تاثیر خوبی در درمان سرماخوردگی معمولی دارد. در واقع، سرماخوردگی تا ۶۰٪ در این داوطلبان کاهش پیدا کرد.

مطالعه‌ی مشابهی نشان داد دوبابر کردن دوز مصرف سیر تا ۶۱٪ تعداد روهای بیماری را کاهش می‌دهد.

اگر می‌خواهید از بیمار شدن جلوگیری کنید یا از شدت بیماری‌تان بکاهید، سیر را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. در طول جنگ جهانی دوم، سیر برای مبارزه با قانقاریا هم استفاده می‌شد.

تقویت سیستم ایمنی با عفونت‌ها مقابله می‌کند و یکی از روش‌های استفاده از آن تهیه‌ی چای سیر بوده است: خیساندن سیرهای خرد شده در آب داغ. هم‌چنین سیر خام را روی زخم‌ها قرار می‌دادند تا از گسترش عفونت جلوگیری کنند.

خواص سیر ۴۴: خواص ضد باکتری دارد

قرن‌ها از سیر به عنوان یک عامل موثر در مبارزه با بیماری‌های عفونی یاد شده است.

در ۱۸۵۸، لویی پاستور متوجه اثرات ضدباکتری سیر علیه بسیاری از باکتری‌ها شد که تولیدمثل سریعی داشتند.

این باکتری‌ها شامل سالمونلا، اشرشیا کولای، استافیلوکوکوس اورئوس، سالمونلا، کلبسیلا، میکروکوکوس، باسیلوس سوبتیلیس، کلستریدیوم، مایکوباکتریوم و هلیکوباکتر است.

آلیسین، ترکیب ضدباکتری فعال در سیر، توانایی تولیدمثل باکتری را کاهش و از گسترش آن‌ها جلوگیری می‌کند.

یکی از راه‌های جلوگیری از رشد ای‌کولای در پخت‌وپز، استفاده از سیر خام و چاشنی کردن آن برای تمام گوشت‌ها است ـ عامل آنتی‌بیوتیک قوی در سیر این میکروب‌ها را می‌کشد.

می‌توانید برای سالادها هم این کار را انجام دهید ـ استفاده از سیر خام در چاشنی سالاد می‌تواند شما را از اسفناج یا کاهوی مسموم نجات دهد.

۴۵. مشکلات دستگاه ادراری را درمان می کند

طبق نتایج مطالعه‌ای که در مجله‌ی علمی کشاورزی گرمسیری پرتانیکا به چاپ رسید، عصاره‌ی سیر سلاح موثری در برابر باکتری‌های بیماری‌زای مربوط به عفونت‌های مجاری ادراری به شمار می‌رود.

سیر چگونه اثر می‌کند؟

الف. از طریق تحریک سیتوکین‌ها دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
ب. ارتباط میان باکتری‌ها را مختل می‌کند؛ حفظ این ارتباط باعث تقویت کلونی‌ باکتری‌ها و وخیم شدن بیماری می‌شود.
پ. آلیسین موجود در سیر حاوی خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است.

چگونه از سیر استفاده کنیم؟

می‌توانید روزی ۲ تا ۳ حبه سیر بزرگ را مستقیما بجوید؛ ولی اگر علاقه‌ای به این کار ندارید، از روش زیر پیروی کنید.

الف. ۳ تا ۵ حبه سیر را بکوبید تا خمیر نرمی از آن درست شود.
ب. خمیر سیر را با کره و سرکه مخلوط نمایید.
پ. سیر کره‌ای را روی غذاهای‌تان بمالید یا از آن به عنوان سس سالاد استفاده کنید.
ت. این کار را هر روز انجام دهید.

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

خواص سیر ۴۶: برای درمان گلو درد مفید است

برای درد گلو میتوانید یک حبه از این سبزی پرخاصیت را رنده کرده و یک قاشق مربا خوری آبلیمو به آن اضافه نمایید سپس میل کنید، اگر این کار را چند بار انجام دهید برای درد گلو داروی مفیدی می‌شود. این ماده داروی سرماخوردگی و زکام است .

برگ‌های تازه‌ی سیر را خرد کنید. آن‌ها را وارد دهان‌تان کنید؛ هر از گاهی آن‌ها را بجوید و نفس عمیق بکشید تا آلیسینموجود در آن آزاد شود؛ آلیسین ماده‌ی شیمیایی است که به دلیل خواص ضد باکتریایی‌اش می‌تواند باکتری‌های عامل گلو درد را از بین ببرد.

الف. راه دیگر این‌که، چند قطره روغن سیر را در یک چهارم فنجان آب بریزید. روزی یک بار این محلول را غرغره کنید.
ب. هم‌چنین می‌توانید سیر را به صورت خام بخورید یا آن را به غذا اضافه کنید.
پ. به علاوه، اگر به طعم سیر خام علاقه ندارید، می‌توانید از قرص‌های سیر نیز استفاده نمایید.

۴۷. برای افزایش و بهبود حافظه مفید است

مصرف سیر با افزایش سطح سروتونین و بهبود عملکرد حافظه ارتباط مستقیمی دارد.

در نتیجه، در جوندگان مورد آزمایش عملکرد شناختی بهتری دیده شده است. مطالعه‌ای روی ۱۶ موش انجام گرفت که به دو گروه تقسیم شده بودند. به گروه اصلی به مدت ۲۱ روز ۲۵۰میلی‌گرم/کیلوگرم سیر تازه داده شد.

گروه کنترل در طول همین مدت، مقدار مساوی آب دریافت کردند.

موش هایی که سیر دریافت کرده بودند بهبود قابل توجه حافظه را نشان دادند، در حالی‌که گروه کنترل دائما با شوک‌های مورد استفاده برای تعیین عملکرد حافظه روبه‌رو می‌شدند.

نتایج نشان داد که اثر سیر در افزایش حافظه‌ی موش‌ها ممکن است با افزایش متابولیسم ۵-HT موش‌ها در ارتباط باشد.

این نتایج از مصرف سیر به عنوان مکملی برای تقویت حافظه پشتیبانی می‌کند.

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

۴۸. برای درمان نارسایی کلیه یا اختلال کلیه عالی است

سیر برای مبارزه‌ی طبیعی و موثر با بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا یک منبع عالی ترکیب گوگردی آلیسین است. مصرف سیر به طور منظم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری کند زیرا دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است.

به گفته‌ی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، سیر برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد، که می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های مرتبط با روند بالا رفتن سن شوند، موثر است. سیر یک داروی قوی برای درمان عفونت‌های کلیه است. این ماده دارای عنصر فعالی به ناک آلیسین است که یک عامل ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است.

سیر دارای خواص دیورتیک است که می‌تواند به بهبود سلامت کلیه کمک کند. دیورتیک‌ها نقش مهمی در کاهش سدیم، نمک و آب بدن ایفا می‌کنند.

فشار خون بالا ممکن است منجر به بیماری کلیوی و نارسایی کلیه شود. سیر دارای توانایی کنترل فشار خون در بدن است و همین باعث می‌شود که یکی از داروهای مناسب برای نارسایی کلیه باشد.

برای استفاده از این ماده‌ی خوراکی جهت درمان نارسایی کلیه، باید در عرض چند روز ۳ تا ۴ حبه سیر خام بخورید. روش دیگر این است که مکمل یا کپسول سیر مصرف کنید.

خواص سیر ۴۹: سیر‌ اثر خوبی در معالجه سل دارد

سیر به علت خواص ضد باکتریایی در درمان سل بسیار مفید است و از آنجایی که سرشار از اسید سولفوریک است میکروب سل را به خوبی از بین می برد.

همچنین سیر شامل آلیسین و آجوئن است که مانع از رشد باکتری می شود . برای مصرف سیر به عنوان یک داروی از بین برنده سیر کافی است مخلوط نیمی از قاشق چای خوری سیر له شده و یک لیوان شیر همراه با چهار فنجان آب را حرارت دهید تا یک چهارم حجم آن کاهش یابد و سه بار در روز بنوشید. روش دیگر این است که می توانید با اضافه کردن ده قطره آب سیر به یک لیوان شیر گرم و نوشیدن آن قبل از خواب ریشه سل را در بدن تان نابود کنید.

مطلب مرتبط : ۴ کاربرد عجیب‌سیر که تاکنون نمی‌دانستید

خواص سیر ۵۰: سیر یک درمان میخچه پا است

سیر به عنوان درمان خانگی برای تعدادی از بیماری‌ها، از جمله میخچه استفاده می‌شود. این ماده‌ی خوراکی یکی از موثرترین داروهای خانگی برای از بین بردن میخچه است و بهترین حالت این است که از آن در هنگام شب استفاده کنید. یک آزمایش بالینی که به تازگی انجام شده‌است، نشان داد که سیر به طور موثری بافت میخچه را از بدن حذف می‌کند. برای این کار می توانید یک ضماد سیر درست کنید و استفاده کنید.

برای تهیه ضماد سیر جهت درمان میخچه به این صورت عمل کنید:

۱. یک حبه‌ی سیر را نصف کنید. یک نیمه را به مدت حدود یک دقیقه روی میخچه بمالید.
۲. نیمی دیگر از حبه سیر را روی میخچه قرار دهید و آن را با بانداژ بپوشانید.
۳. صبح روز بعد، منطقه را به طور معمول شستشو دهید.

این روش درمانی را چند وقت یک بار باید تکرار کرد؟ هر شب این روش را تکرار کنید تا ظرف چند روز میخچه ناپدید شود.

خواص سیر ۵۱: سیر‌ کرم کش معده و روده است

سیر در نابود کردن انگل ها واقعا شگفت آور عمل می کند. خواص ضد قارچی قدرتمند سیر قادر است انواع کرم و انگل را از بدن دور کند و سلامت را دوباره به بدن بازگرداند. سیر پرکاربردترین خوارکی برای دفع انگل روده و یک داروی گیاهی قوی برای مصارف پزشکی نیز هست. این خوراکی به‌ویژه برای بیرون راندن چند انگل روده مانند ژیاردیا و کرم‌های حلقوی بسیار مفید است.

برای خلاصی از شر کرمک‌ها و تسکین خارش ناشی از آن‌ها چند حبه سیر تازه را آن‌قدر بکوبید تا به خمیرِ نرمی تبدیل شود. سپس می‌توانید آن را با وازلین مخلوط نمایید. این خمیر را روی نواحی عفونی مقعد یا باسن قرار دهید تا کرمک‌های موجود در آن نواحی از بین بروند.

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

خواص سیر ۵۲: سیر‌‌ اثر خوبی برای درمان تنگی نفس دارد

افراد مبتلا به تنگی نفس و آسم می‌توانند از سیر به عنوان دارویی طبیعی و خانگی برای رفع بیماری خود استفاده کنند. اگر با خام خوردن سیر مشکل دارید می توانید یک داروی خانگی برای درمان تنگی نفس و آسم با سیر درست کنید. به این صورت که ۴ حبه سیر را با یک فنجان شیر بجوشانید و محلول جوشیده را هر شب قبل از خواب میل کنید. این داروی خانگی واقعا معجزه می کند.

خواص سیر ۵۳: یک درمان خانگی برای آب مروارید است

سیر دارای خواصی است که به کاهش کریستالیزه شدن عدسی چشم کمک می‌کند، بنابراین گفته می‌شود که درمان موثری برای آب مروارید است. از این رو می توانید از این روش یک داروی درمانی طبیعی برای بیماری خود تهیه کنید.

مواد لازم:

– ۲ تا ۳ حبه سیر
– ۱ لیوان آب

روش استفاده از سیر:

– ۲ تا ۳ حبه سیر آماده کنید و آن را به قطعات بسیار کوچک خرد کنید.
– سیر خرده شده را با یک لیوان آب بنوشید (جویدن سیر بوی بدی ایجاد می‌کند).
– مصرف سیر به صورت روزانه به شما کمک می‌کند تا از شر آب مروارید خلاص شوید.

مطلب مرتبط : ۱۱ خاصیت‌سیر برای سلامتی که اثبات شده است

خواص سیر ۵۴:برای درمان درد سیاتیک عالی است

درد سیاتیک از آن دسته دردهایی است که زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و مختل می کند. برای درمان این درد پیشنهاد ما مخلوط شیر و سیر است. با نوشیدن شیر سیر می‌توانید به کاهش التهاب عصب سیاتیک خود کمک کنید. برای آماده سازی این نوشیدنی فوق العاده ابتدا سیرها را پوست کنده و له کنید. سپس شیر را روی حرارت ملایم گذاشته و گرم کنید. سیر را به آن اضافه کرده و به طور مرتب هم بزنید. اجازه دهید به مدت چند دقیقه سیر داخل شیر پخته شود اما نگذارید که شیر بجوشد. در نهایت مقداری عسل به ترکیب اضافه کنید تا خوش طعم شود. برای درمان درد سایتیک خود می‌توانید روزی یک لیوان از ایننوشیدنی بنوشید و برای همیشه از درد سیاتیک خلاص شوید.

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

خواص سیر ۵۵: برای از بین بردن زائده های گوشتی پوست مفید است

سیر برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است و برای از بین بردن زایده های گوشتی هم بسیار قوی و عالی عمل می کند. کافی است که یک عدد سیب‌زمینی و یک حبه سیر را رنده کنید. مقداری گل کلم را نیز خرد کنید. سپس هر سه را با هم مخلوط کنید و آب آن را بگیرید. این آب را روی زوائد گوشتی بمالید. این کار را هر شب به مدت چند روز ادامه دهید تا زائده‌های گوشتی کاملا محو شوند. هم‌چنین می‌توانید تکه‌ای سیر بزرگ را با کمک باند پانسمان روی زوائد گوشتی ببندید و اجازه دهید به مدت یک شب به همین شکل بماند. صبح روز بعد، آن را بردارید. این کار را تا محو شدن کامل زوائد گوشتی تکرار کنید.

خواص سیر ۵۶: برای درمان روماتیسم عالی است

شاید تا به حال به این موضوع فکر کرده باشید که با وجود رطوبت بسیار بالا در مناطق شمالی کشورمان آمار ابتلا به روماتیسم خیلی زیاد نیست. خب جواب کاملا واضح است مصرف سیر در جلوگیری از بروز روماتیسم عالی عمل می کند. سیر دارای ترکیبات سولفور شامل آلیسین است که یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود، و برای افرادی که بیماری مرطوب و سردی بالایی دارند، بسیار مطلوب است. رماتیسم و آرتروز از جمله بیماری‌های سرد هستند که مصرف سیر به التیام درد آنها کمک می‌کند، اما برای گرم مزاج‌ها و افرادی که خشکی بدنشان زیاد است، مناسب نیست.

خواص سیر ۵۷: لکه های تیره روی پوست را از بین می برد

سیر در کنار تمام خواص سلامتی که دارد می تواند معجون زیبایی هم باشد. این معجونی که در ادامه معرفی می کنیم می تواند لکه های تیره پوست شما را از بین ببرد . البته این یک معجون بدبو است. اما خیلی قوی است و به خلاص شدن سریع‌تر از دست آن لکه های تیره کمک می‌کند.

آن‌چه نیاز دارید

نصف یک پیاز ۳ حبه سیر مخلوط‌کن یک صافی گلوله‌های پنبه‌ای

روش استفاده

۱. پیاز و سر را در مخلوط کن با هم ترکیب کنید و با صافی آب آن‌ها را بگیرید.

۲. با استفاده از گلوله‌های پنبه، آب پیاز و سیر را روی لکه های پوست (لکه های تیره) بزنید و بگذارید کاملا خشک شود.

۳. آن را با آب بشویید.

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

خواص سیر ۵۸: سیر‌ زخم ها و عفونت ریه را از بین می برد

سیر یک ماده ضد ویروس، ضدالتهاب و تصفیه کننده ی طبیعی است و به همین دلیل نیز می توان از آن برای تمیز و پاکسازی ریه و تقویت دستگاه ایمنی بدن استفاده کرد. مواد مغذی موجود در سیر به عنوان تمیز کننده ریه ها و دیگر ارگان های بدن به حساب می آید. میزان بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در سیر سدی در برابر آسیب های رادیکال های آزاد محیطی می سازد. این رادیکال های آزاد باعث ایجاد آسیب به سلول های بدن و افزایش خطر سرطان می شود.

به عقیده ی محققان مصرف منظم سیر می تواند باعث بهبود وضعیت بیمارانی باشد که از بیماری های تنفسی مانند برونشیت، آسم، ذات الریه، احتقان ریوی، سل و سرماخوردگی و غیره رنج می برند.سیر خاصیت آنتی باکتریال دارد و در نابودی بسیاری از باکتری ها، ویروس ها و دیگر میکروارگانیسم هایی که باعث بروز بیماری های تنفسی و مشکلاتی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی میشوند نقش مهمی دارد.

خواص سیر ۵۹: عفونت گوش را درمان میکند

گوش عضو بسیار مهمی است که اگر دیر متوجه عفونت آن شوید ممکن از بخشی از قدرت شنوای تان را از دست بدهید. یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای عفونت گوش استفاده از سیر است. سیر نه تنها خصوصیات تسکین درد دارد بلکه دارای خواص ضدمیکروبی که به درمان موثر عفونت گوش کمک‌می‌کند نیز هست. در پایین راه‎هایی برای درمان عفونت گوش آمده‌است.

دو حبه سیر را در دو قاشق غذاخوری روغن خردل یا روغن کنجد بپزید. سپس بعد از سیاه‎شدن مخلوط آن را صاف‌کنید. بعد، روغن را (۲-۴ قطره) مانند قطره‌های گوش در گوش عفونی بریزید این یک روش دیگراست. دو یا سه حبه سیر تازه را در آب بگذارید. سپس آن را حدود ۵ دقیقه بجوشانید. پس از آن، آن‌ها را مخلوط‌کرده و مقداری نمک اضافه‌کنید. مخلوط‌کنید و ترکیب را در پارچه‌ای بگذارید. درآخر، پارچه را روی گوش عفونی بگذارید. همچنین ممکن‌است از این یکی تکنیک استفاده‌کنید. می‌توانید هرروز دو یا سه حبه‌سیر بخورید. این کار به تسریع فرآیند بهبود کمک‌می‌کند. این درمان را تا زمان بهترشدن دنبال‌کنید. همچنین، شما روش دیگری از استفاده از سیر به‌عنوان یکی از درمان‎‌های خانگی برای عفونت گوش را نیز دارید. قبل از انجام این درمان، به این چیزها نیازدارید: ۴ حبه‌سیر ۱ لیوان آب مقدار کمی نمک ۱ پارچه تمیز این درمان را به شکل زیر انجام‎‌دهید: حبه‌های سیر را در آب گذاشته سپس به‌مدت ۱۰دقیه بجوشانید تا سیر نرم‌شود حبه‌های سیر را از آب درآورده و هم‌بزنید تا خمیری‌شکل‌شود سپس، نمک را به خمیر اضافه‌کنید پس از آن، با پارچه خمیر را بپوشانید تا ضمادساخته‌شود درآخر، چند دقیقه پارچه را بر گوش عفونی‌تان بگذارید برای نتیجه بهتر، این روش را هرروز انجام‌دهید

خواص سیر ۶۰: برای درمان لارنژیت و التهاب حنجره مفید است

همانطور که میدانید سیر یک داروی قوی برای سرفه، سرماخوردگی و گلودرد است. اما این ماده خوراکی خواص بسیار زیادی برای درمان التهاب حنجره هم دارد. سیر یک خلط‌آور طبیعی و بهترین داروی لارنژیتی است که می‌توانید پیدا کنید. این ماده‌ی خوراکی خواص ضد میکروبی هم دارد که تقریبا بلافاصله باکتری‌ها و ویروس‌هایی را که عموما علت اصلی لارنژیت هستند می‌کشد و از بین می‌برد.

چطور آن را مصرف کنیم؟: چند حبه سیر و عسل را در یک کاسه بسابید. از آن خمیر درست کنید. حداقل چهار بار در روز یک قاشق چایخوری از این مخلوط را با آب مصرف کنید. به جای آن می‌توانید ۴ حبه سیر را خرد کنید. یک قاشق چایخوری روغن حیوانی را حرارت بدهید، و سیر را به مدت یک دقیقه در آن بپزید. برای طعم دادن به آن نمک اضافه کنید و این مخلوط را دو بار در روز بنوشید.

خواص سیر ۶۱: درمان خانگی برای قارچ پوستی است

قارچ های پوستی از بیماری هایی هستند که باید به سرعت و دقت درمان شوند و چه بهتر که یک درمان خانگی برای آنها داشته باشیم. وجود ماده‌ای به نام آجوئن در ترکیب سیر که دارای خاصیت ضد قارچی است، این خوراکی پر خاصیت را به یک داروی ضد قارچ تبدیل کرده است. از سیر برای درمان انواع مختلفی از عفونت‌های باکتریایی، ویروسی، و قارچی نظیر قارچ پوستی استفاده می‌شود. هم‌چنین از سیر به شکل رایجی برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. بر اساس مشاهدات علمی، اگر از سیر به صورت مکرر استفاده شود،‌ می‌تواند قارچ پوستی را درمان کند.

بسیاری از مطالعات علمی نشان می‌دهند، آجوئن می‌تواند به شکلی موثر به درمان این عفونت قارچی کمک کند.

برای درمان قارچ پوستی، باید یک حبه سیر را پوست بکنید و آن را به تکه‌های کوچک خرد نمایید. این تکه‌ها را روی نواحی عفونی بگذارید و آن را با باند یا چسب زخم ببندید. سپس باید اجازه دهید سیر به مدت یک شب روی محل عفونت بماند. استفاده از سیر یکی از محبوب‌ترین درمان‌های خانگی برای قارچ پوستی به شمار می‌رود.

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

خواص سیر ۶۲: برای درمان بوتولیسم بهترین روش است

شاید تا به حال نشنیده باشید اما سیر برای بسیاری از بیماری ها موثر است مخصوصا بهترین دارو برای درمان هر نوع بیماری معده است. این ماده‌ی خوراکی به عنوان یک ماده‌ی آنتی‌باکتریال و یک آنتی‌بیوتیک طبیعی شناخته شده‌است. این ماده‌‌ی خوراکی واقعا موثر است و به محض این که وارد سیستم بدن‌تان می‌شود، کشتن باکتری‌های ایجادکننده‌ی عفونت را شروع می‌کند.

مطلب مرتبط: ۲۴ مهمترین نشانه های بوتولیسم در اطفال و بزرگسالان

آب سیر تازه و چند قطره آب لیمو و عسل را با هم مخلوط کنید. عسل برای این است که طعم مخلوط بهبود بیابد. ترکیب حاصل را دست کم دو بار در روز مصرف کنید.

خواص سیر ۶۳: برای درمان آفت دهان مناسب است

تا به اینجا خواص زیادی از سیر خوانده اید و جالب است بدانید سیر برای درمان عفونت آفت دهان مفید است. این ماده‌ی خوراکی قدرتمند به لطف خواص ضد قارچی که دارد می‌تواند باعث از بین رفتن قارچ در دهان شما شود. علاوه بر این، سیر می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و فرآیند بهبود را تسریع ببخشد.

به منظور درمان آفت دهان، فقط باید روغن سیر را به قسمت داخل لپ‌ها، زبان و دیگر مناطق آسیب‌دیده چند بار در روز و دست کم به مدت یک هفته استعمال کنید. شما همچنین می‌توانید چند حبه سیر خام را به طور منظم برای درمان عفونت بجوید. پس از مشاوره با پزشک‌تان نیز می‌توانید کپسول یا قرص سیر را مصرف کنید.

خواص سیر ۶۴: برای درمان سردرد عالی است

سردرد از آن مشکلاتی است که در زندگی ماشینی امروزه بسیاری از ما با آن دست به گریبان هستیم. شاید باورتان نشود که سیر این سبزی بدبود چقدر می تواند در تسکین درد سر به شما کمک کند و حتما دفعه بعدی که سر درد داشتید به سراغ ظرف سیر خام می روید و از آن استفاده می کنید. مصرف یک قاشق چای خوری آب سیر تازه به سرعت و سهولت سردرد شما را تسکین می دهد. سیر یک داروی مسکن است که به سرعت به محل درد نفوذ می‌کند و از این رو می‌تواند به درمان سردرد کمک کند.

خواص سیر ۶۵: درمان خانگی ورم غدد لنفاوی گردن با سیر امکان پذیر است

سیر نیز به خاطر خواص ضد التهابی و ضد باکتری‌اش به عنوان درمان خانگی عالی برای ورم غدد لنفاوی شناخته می‌شود. به ویژه این‌که سیر می‌تواند به کاهش تورم و درد ناشی از ورم غدد لنفاوی کمک کند.

سیر به عنوان خوراکی آنتی‌بیوتیک شناخته می‌شود که می‌تواند به پاکسازی و تسکین علائم این بیماری و هم‌چنین تسریع فرایند بهبود کمک کند.

در این بخش نیز به چند راه اشاره می‌کنیم که کمک‌تان می‌کنند با استفاده از سیر ورم غدد لنفاوی‌تان را درمان کنید.

الف. هر روز به مدت یک هفته ۲ الی ۳ حبه سیر خام میل کنید.
ب. حبه‌های سیر خرد شده را به غذاهای روزانه‌تان اضافه نمایید. این کار می‌تواند به بهبود طعم غذا و هم‌چنین تسکین علائم ورم غدد لنفاوی کمک کند. مصرف مرتب سیر فواید بسیاری برای سلامتی‌تان خواهد داشت.
پ. به صورت روزانه مکمل‌های سیر مصرف کنید. ولی پیش از مصرف، برای اجتناب از عوارض جانبی این مکمل‌ها باید به دقت با پزشک‌تان مشورت کنید.

ولی برای بهره‌مندی از تاثیرات مثبت این حبه‌ی پر خاصیت، باید هر روز چند حبه سیر میل کنید. گزینه‌ی دیگر این‌که، روزانه حدود ۶ قرص مکمل سیر مصرف کنید، تا به نتیجه‌ی دلخواه‌تان برسید.

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

خواص سیر ۶۶: درمان خانگی بیماری های مقاربتی است

سیر به عنوان یک درمان خانگی بیماری های مقاربتی که خودتان می‌توانید از آن استفاده کنید محسوب می‌شود. سیر به دلیل خواصی که دارد، می‌تواند از ریسک بیما‌ری‌های مقاربتی جلوگیری کند اما این گیاه خوراکی نمی‌تواند روی همه‌ی انواع بیما‌ری‌های مقاربتی تاثیر درمانی داشته باشد. علاوه بر این، سیر دارای خواص ضد ویروس است و قدرت زیادی در کشتن میکروب‌ها دارد و به این ترتیب نقش مهمی در پاکسازی سیستم کلی بدن بازی می‌کند. بنابراین، این ماده‌ی خوراکی را باید به عنوان یک راه طبیعی برای بهبود سیستم ایمنی بدن و همچنین درمان بیماری‌های عفونی به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید.

شما همچنین می‌توانید به جای استفاده از سیر تازه، مکمل ۵۰۰ میلی‌گرمی سیر را هر روز به منظور حذف عفونت مصرف کنید تا زمانی که علائم بیما‌ری‌های مقاربتی به طور کامل ناپدید شوند.

خواص سیر ۶۷: درمان زونا به کمک سیر انجام می شود

زونا یک بیماری مسری دردناک و همراه با تاول است که از ویروس زوستر به وجود می‌آید. سیر به همراه روغن زیتون می تواند درد و آثار این بیماری را به خوبی از بین ببرد. به این منظور شما باید یک محلول سیر و روغن زیتون آماده کنید. روغن زیتون، خواص ویتامین E را تامین کرده و سیر به کاهش التهاب و خارش پوست کمک می‌کند. این روغن سیر برای درمان زونا موثر است. نگران نباشید، لازم نیست وسیله روغن‌گیری بخرید، بلکه فقط به چند وسیله و محصول معمول آشپزخانه نیاز است.

مواد مورد نیاز:

– حبه‌های سیر

– روغن زیتون

– هاون و دسته هاون

– پنبه یا هر پارچه نرم

روش:

– ۱۰ حبه سیر را در هاون ریخته و ۵ قطره آب به آن اضافه کنید.

– آنها را به مدت ۵ دقیقه با دسته هاون له کنید. آن‌قدر له‌کنید تا بافتی خامه‌ای و نرم به‌دست آید.

– ۳۰ قطره روغن زیتون را اضافه کرده و خوب ترکیب کنید. سپس به کمک پارچه نرم یا پنبه، آن را بر ناحیه آسیب‌دیده بگذارید.

– برای نتیجه‌گیری سریع، بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

– برای درمان سریع زونا، این درمان خانگی را دو بار در روز انجام دهید.

خواص سیر: 79 خاصیت سیر برای سلامتی و درمان بیماری ها + مضرات سیر

خواص سیر ۶۸. درمان کبد چرب است

آلیسین موجود در سیر می‌تواند کلسترول و چربی کبد را کاهش دهد. به علاوه این ترکیب می‌تواند باکتری‌های مضر را مهار کند و به این ترتیب به شما در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند سرخرگ کرونری و همچنین حفظ تعادل قند خون و چربی بدن کمک می‌کند. با این ویژگی‌های مثبت، بدون شک سیر باید در فهرست داروهای خانگی برای درمان بیماری کبد چرب قرار بگیرد.

۶۹. گال را درمان می‌کند

مصرف سیر می‌تواند به درمان موثر گال در خانه کمک کند. سیر حاوی عامل ضد باکتریایی اعجاب انگیز و قدرتمندی است که می‌تواند به از بین بردن کرم‌ریزهایی که باعث عفونت می‌شوند کمک کند. سیر به دو طریق عمل می‌کند. اولا، می‌تواند به رها شدن از عفونت و پیشگیری از بازگشت عفونت کمک کند. دوم آنکه، سیر را می‌توان به شکل خمیر در آورد تا کرم‌ریزها را خفه کند و از تاثیرگذاری آن‌ها روی پوست‌تان جلوگیری کند. در مطالعه‌ای که مرکز پزشکی دانشگاه مریلند انجام داد مشخص شد که سیر دارای خواص ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد باکتریایی، و ضد انگلی است.

۷۰. بزرگی پروستات را درمان می‌کند

دو بخش سیر را با یک بخش عسل مخلوط کنید. بعد این خمیر را با آب خالی ترکیب کنید و خوب هم بزنید. حالا قبل از صبحانه و پیش از خواب از آن بنوشید تا مشکل بزرگی پروستات‌تان بر طرف شود.

۷۱. دمل را درمان می‌کند

می‌توانید از خود سیر به تنهای یا در ترکیب با پیاز برای درمان دمل استفاده کنید. موقع استفاده از سیر به عنوان درمانی برای دمل روی صورت یا بدن، بهتر است هر دو درمان داخلی و خارجی را با هم انجام دهید. و استفاده از سیر برای درمان آن راه حل خوبی است چون از سیر می‌توان هم به صورت خارجی و هم به صورت داخلی استفاده کرد. در مطالعه‌ای مشخص شد که سیر مملو از خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی است. به خاطر خواص ضد التهابی که دارد می‌تواند دمل‌های بدن‌تان را درمان کند. می‌توانید دستورالعمل زیر را به کار ببندید.

– چند حبه سیر بردارید و آن را روی قسمتی از پوست‌تان که مبتلا به دمل است بمالید

– تا زمانی که چرک آن خشک می‌شود بگذارید سیر روی پوست‌تان بماند

۷۲. جلوی بیماری‌های قلبی را می‌گیرد

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در «ژورنال تغذیه» به چاپ رسید ۵۵ نفر، از ۴۰ تا ۷۵ ساله، که از سندرم متابولیک رنج می‌بردند مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد که استفاده از عصاره‌ی سیر به طرز چشمگیری پلاک‌هایی را که در شریان‌ها و عروق کرونر بیماران مبتلا به سندرم متابولیک وجود دارد کاهش می‌دهد. این امر به مقابله با بیماری‌های قلبی کمک بزرگی می‌کند.

۷۳. کلامیدیا را درمان می‌کند

کلامیدیا بیماری تناسلی شبیه سوزاک است که توسط Chlamydia trachomatis ایجاد می‌شود. برای درمان این مشکل می‌توانید به سالادها و سوپ‌های مصرفی‌تان سیر اضافه کنید. یا، آب سیر رابا شکر مخلوط کنید و سپس از این مخلوط بنوشید.

۷۴. بیماری مزمن انسداد ریه را درمان می‌کند

چند حبه سیر را بکوبید و نصف قاشق چایخوری روغن حیوانی را گرم کنید. بعد، سیر کوبید شده را به مدت چند ثانیه برشته کنید. حالا، آن را بخورید و از نوشیدن آب و سایر نوشیدنی‌ها به مدت نیم ساعت پرهیز کنید.

۷۵. زگیل را ریشه کن می‌کند

استفاده از سیر کوبیده شده برای ریشه‌کن کردن زگیل نیز بسیار موثر است. سیر سرشار از خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که می‌توان از آن‌ها برای مبارزه با زگیل استفاده کرد. در واقع، در خلال دوره‌ی زگیل زدن، می‌توانید سیر کوبیده شده را به زگیل‌تان بمالید یا برای پیشگیری از عملکرد ویروس‌هایی که باعث زگیل می‌شوند سیر بخورید.

۷۶. آرتروز مفصل ران را درمان می‌کند

مطابق گزارشی منتشر شده از سوی تیمی در دانشگاه ایست آنجلیا و کینگز کالج لندن، زنانی که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات پیازگونه (سیر، موسیر، پیاز، و تره‌ فرنگی) سطح آرتروز پایین‌تری داشتند.

بر اساس پژوهش طولانی مدت دیگری، که بر روی ۱.۰۰۰ زن دوقلو صورت گرفت، آن‌هایی که رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات – به خصوص از خانواده پیازها من جمله سیر – دارند علائم کمتری از آرتروز زودهنگام مفاصل ران در آن‌ها دیده می‌شود.

۷۷. ذات الریه را معالجه می‌کند

برای درمان ذات الریه، باید سیر، شیر، لیمو، عسل، تخم شنبلیله، زنجبیل و فلفل هندی مصرف کنید. به خصوص، استفاده از سیر که می تواند مشکل ذات الریه را بر طرف کند. سیر یک ماده ضد ویروس، ضدالتهاب و تصفیه کننده ی طبیعی است و به همین دلیل نیز می توان از آن برای تمیز و پاکسازی ریه و تقویت دستگاه ایمنی بدن استفاده کرد. مواد مغذی موجود در سیر به عنوان تمیز کننده ریه ها و دیگر ارگان های بدن به حساب می آید.

۷۸. عفونت کلیه را درمان می‌کند

خواص آنتی بیوتیکی طبیعی موجود در سیر برای مبارزه با عفونت کلیه مفید است. به علاوه، به شستن مواد سمی و ریزجانداران (میکروارگانیسم‌های) مضر از بدن‌تان نیز کمک می‌کند.

۷۹. خارش ژوک را درمان می‌کند

خارش ژوک نوعی عفونت قارچی بر پوست آلت تناسلی، داخل ران‌ها و باسن است که باعث ایجاد جوش‌های خارش‌دارد، قرمز رنگ و حلقه‌ای شکل در نقاط گرم و مرطوب بدن می‌شود.

برای درمان این مشکل چند حبه سیر را بکوبید. بعد آن را روی ناحیه‌ی مبتلا شده‌ی پوست بمالید. سپس، چند دقیقه منتظر باشید. نهایتا آن را با آب بشویید. این درمان را ۲ یا ۳ بار در روز تکرار کنید.

یا، چند حبه سیر را در کمی روغن زیتون سرخ کنید. بگذارید خنک شود و بعد روغن آن را صاف کنید. حالا این محلول را بر ناحیه‌ی مبتلا به خارش ژوک بمالید. سپس، چند ساعت منتظر بمانید. نهایتا آن را بشویید. این درمان را ۲ یا ۳ بار در روز تکرار کنید تا به نتایج رضایت بخشی که مدنظر دارید برسید.

مضرات یا عوارض جانبی سیر خام

در ادامه قصد داریم به برخی عوارض جانبی بالقوه‌ی مصرف سیر خام اشاره کنیم. با مطالعه‌ی این مقاله به جزییات آن‌ها پی می‌برید. پیش از آن در نظر داشته باشید مضرات عمدتا به خاطر مصرف زیاد یا سوء مصرف و حساسیت ایجاد می شوند.

۱. ممکن است به کبد آسیب برساند

واقعا نیازی نیست که بخواهیم درباره‌ی اهمیت کبد در بدن بحث کنیم. کبد به عنوان یکی از حیاتی‌ترین اندام‌های بدن انسان، ممکن است بر اثر مصرف بیش از اندازه‌ی سیر آسیب ببیند.

اگرچه سیر سرشار از آنتی‌اکسیدان است، ولی طبق نتایجی که پژوهشگران هندی به دست آورده‌اند، اگر بیش از اندازه مصرف شود می‌تواند باعث مسمومیت کبد شود. طبق یافته‌های مشابه‌ای که در گزارشی توسط دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا منتشر شد، با این‌که سیر در حقیقت غیر سمی است، ولی در صورت مصرف بیش از اندازه می‌تواند باعث آسیب کبدی شود.

مضرات سیر ۲: بوی بد ایجاد می‌کند

این مسئله می‌تواند به اعتماد به نفس فرد آسیب بزند. هیچ چیز به اندازه‌ی بوی ناخوشایند بدن یا بوی بد دهان نمی‌تواند آدم‌ها را از اطراف‌تان دور کند. و با تاسف باید گفت، سیر این کار را می‌کند.

طبق یک گزارش در کشور ایتالیا، بوی ناخوشایند بدن و بوی بد دهان دو مورد از رایج‌ترین عوارض نامطلوب مرتبط با مصرف سیر هستند. عدم رعایت بهداشت شخصی تنها عامل بوی ناخوشایند بدن نیست، زیرا مصرف سیر نیز می‌تواند نتیجه‌ی مشابه‌ای داشته باشد. تجربه نشان داده است بوی نامطلوب سیر تا مدت‌ها بعد از مسواک زدن هم در دهان باقی می‌ماند. برخی کارشناسان اعتقاد دارند مواد شیمیایی در سیر که باعث بوی بد دهان می‌شوند، تقریبا همان مواد شیمیایی هستند که باعث وجود فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی‌اند. با این حال، بوی بد دهان بسیار خجالت‌آور است – بنابراین شاید قبل از مصرف سیر لازم باشد مجددا به عواقب آن فکر کنید. یا می‌توانید برخی اقدامات احتیاطی را رعایت کنید؛ مثلا از اسپری‌های خوشبو کننده‌ی دهان استفاده نمایید.

مطلب مرتبط: خواص پیاز: ۱۵ فایده پیاز برای سلامتی

۳. حالت تهوع، استفراغ، و سوزش معده

طبق گزارشی که توسط موسسه‌ی ملی سرطان ایالات متحده به چاپ رسید، مصرف حبه‌های تازه‌ی سیر، یا عصاره یا روغن آن به صورت ناشتا (با معده‌ی خالی) ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع، استفراغ، یا سوزش معده شود. هم‌چنین برخی مطالعات مشاهده‌ای نیز نشان داده‌اند مصرف خوراکی سیر می‌تواند باعث سوزش معده و حالت تهوع شود. بنا بر گزارشی نیز که توسط مدرسه‌ی پزشکی هاروراد چاپ شد، سیر از آن دسته خوراکی‌هایی است که می‌تواند باعث بازگشت اسید به مری شود.

مضرات سیر ۴: اسهال

مصرف سیر با معده‌ی خالی هم‌چنین می‌تواند باعث اسهال شود. طبق یک گزارش علمی، سیر یکی از خوراکی‌های است که باعث باد شکم می‌شوند و بنابراین ممکن است سبب اسهال شود.

۵. ممکن است باعث تشدید خونریزی شود

این تاثیر سیر در گزارشی عنوان شده است که توسط مرکز پزشکی دانشگاه مریلند به چاپ رسید؛ سیر می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. به همین خاطر، نباید سیر را همراه با داروهای رقیق کننده‌ی خون مصرف کرد؛ به ویژه اگر در حال مصرف داروهای رقیق کننده‌ی خونی نظیر وارفارین، کلوپیدوگرل، و آسپیرین باشید. این مسئله به ویژه در مورد سیر خام شدیدتر است. هم‌چنین مهم است بدانید، بهتر است دست‌کم دو هفته مانده به انجام عمل جراحی مصرف سیر را متوقف کنید – زیرا سیر می‌تواند خونریزی را طولانی کند و باعث به هم ریختن فشار خون شود.

۶. ممکن است باعث مشکلات معده شود

طی مطالعه‌ای در کشور ژاپن، مصرف قرص‌هایی با روکش روده‌ای از جنس سیر، سبب قرمز شدن غشای مخاطی معده می‌شود. این نتایج نشان می‌دهند پیش از مصرف سیر و محصولات مرتبط با آن باید احتیاط به خرج داد، زیرا ممکن است باعث ایجاد برخی تاثیرات نامطلوب بر سلامت معده شوند.

در حقیقت، بر خلاف اعتقاد عامه، هیچ گونه شواهد و مدارک علمی مبتنی بر ارتباط میان مصرف سیر با پیشگیری از سرطان معده وجود ندارد.

طبق گزارشی که توسط مرکز پزشکی دانشگاه مریلند منتشر شد، سیر از آن دسته خوراکی‌هایی است که هنگام درمان عارضه‌ی بازگشت اسید به مری باید از آن‌ها اجتناب شود.

۷. ممکن است فشار خون را به شدت پایین بیاورد

آیا سیر برای فشار خون بالا مفید است؟ بسیار خوب، از این نظر می‌توان این ویژگی سیر را یک مزیت دانست. ولی اگر شما در حال مصرف داروهای فشار خون باشید، دیگر این ویژگی سیر برای‌تان مزیت محسوب نمی‌شود. زیرا سیر دارای خاصیتی است که می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. حتی مکمل‌های سیر نیز می‌توانند سطح فشار خون را کاهش دهند – به همین خاطر هم اگر از داروهای ضد فشار خون استفاده می‌کنید، مصرف مکمل‌های سیر ایده‌ی خوبی نیست. خوردن سیر خام نیز تا حدودی می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

مضرات سیر ۸: باعث تعریق می‌شود

مطالعات بالینی گوناگونی به برخی از عوارض جانبی مصرف سیر پی برده‌اند؛ و طبق نتایج مطالعه‌ای در کشور هند، یکی از این عوارض جانبی، تعریق بیش از حد است.

مضرات سیر ۹: می‌تواند باعث سرگیجه شود

طی یک مطالعه، به ۱۹۹۷ نفر در ظرف ۱۶ هفته مکمل‌های سیرِ بو زدایی شده داده شد، که ۱.۳ درصد از آن‌ها نشانه‌هایی از سرگیجه در خود گزارش دادند. این تاثیر به طور مشخص هنگامی مشاهده شد که شرکت‌کنندگان روی پا ایستاده بودند. کارشناسان حدس می‌زنند این تاثیر می‌تواند در نتیجه‌ی کاهش بیش از حد سطح فشار خون باشد. با این‌که درصد شرکت‌کنندگانی که چنین تاثیری را تجربه کردند، اندک است، ولی مسئله‌ای است که باید به خاطر سپرد.

۱۰. ممکن است باعث اگزما یا جوش شود

اگر چه سیر مملو از خواص و فواید شگفت‌آور برای سلامتی است، ولی تماس طولانی مدت با سیر ممکن است باعث ایجاد ناراحتی پوستی شود. طبق نتایج یک مطالعه، آنزیمی در سیر وجود دارد به نام آلیناز (alliin lyase) که می‌تواند باعث ایجاد این ناراحتی شود. اگزما نیز یکی از مشکلاتی است که می‌تواند از پس این حساسیت ظاهر شود.

طبق گزارشی که در وب‌گاه مدلاین پلاس منتشر شد، برخی جوش‌ها نیز ممکن است در نتیجه‌ی تماس مرتب با سیر به وجود بیایند.

مضرات سیر ۱۱: ممکن است باعث اختلال در بینایی شود

این چیزی است که شاید پیش‌تر هرگز نشنیده باشید. پژوهشگران دریافته‌اند خوردن بیش از اندازه‌ی سیر می‌تواند به وضعیتی منجر شود که به آن هایفما می‌گویند؛ هایفما خونریزی در اتاق قدامی چشم است – فضایی بین عنبیه و قرنیه.

مصرف مقدار زیادی سیر، با ویژگی ضد انعقادی‌اش، می‌تواند باعث هایفما شود یا آن را وخیم‌تر کند. هایمفا می‌تواند باعث فقدان دائمی قوه‌ی بینایی شود.

مضرات سیر ۱۲: سردرد

سیر، به ویژه وقتی به صورت خام خورده شود، می‌تواند باعث تحریک میگرن شود. اگر چه سیر مستقیما باعث سردردهای میگرنی نمی‌شود، ولی منجر به فعال شدن فرایندی می‌شود که مسئول ایجاد سردردهای میگرنی است.

اگر چه علت دقیق این مسئله هنوز روشن نیست، برخی کارشناسان معتقدند ممکن است عصب سه‌قلوی مغز – مسیر اصلی درد در بدن – در این میان دخیل باشد. مصرف سیر ممکن است این عصب را به ترشح مولکول‌های پیام‌رسان عصبی به نام نوروپپتیدها تحریک کند؛ این مولکول‌ها به سمت غشای پوششی مغز می‌روند و باعث سردرد می‌شوند.

۱۳. ممکن است فشار خون را بالا هم ببرد!

البته اطلاعات بسیار اندکی در این مورد وجود دارد – ولی مسئله‌ی مهمی است که باید به آن توجه کرد.

تحریک ترشح آلیسین همان چیزی است که سیر را به یک خوراکی ایده‌آل برای کاهش فشار خون تبدیل کرده است – ولی این آلیسین در فرایند پخت و پز از بین می‌رود. بنابراین، اگر به دنبال کاهش سطح فشار خون‌تان هستید، باید سیر را به صورت خام میل کنید.

۱۴. ممکن است برای زنان باردار عوارض جانبی داشته باشد

مصرف سیر به مقدار زیاد در طول بارداری می‌تواند سبب القای زایمان شود؛ که این مسئله اصلا مطلوب نیست. هم‌چنین مصرف سیر هنگام شیردهی نیز توصیه نمی‌شود.

۱۵. ممکن است عفونت قارچی (واژینال) را تشدید کند

یک نکته که باید همیشه به خاطر بسپارید این است که هرگز سیر را جایگزین داروهای تجویزی پزشک ندانید. هم‌چنین، نکته‌ی دیگر این‌که سیر می‌تواند باعث تحریک و ناراحتی بافت‌ حساس و نازک واژن شود. در این صورت، باید مصرف سیر را متوقف کنید. در عوض می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و به دنبال درمان‌های متداول باشید.

۱۶. ممکن است با برخی داروها تداخل ایجاد کند

طبق گزارشی که توسط دانشگاه یوتا منتشر شد، مصرف سیر ممکن است با روفکوکسیب، دارویی برای درمان التهاب، تداخل ایجاد کند.

تا این‌ جا به ۱۶ عارضه‌ی جانبی مصرف سیر اشاره کردیم. در قسمت بعد، به عوارض مصرف بیش از حد سیر می‌پردازید.

۱۷. عوارض جانبی مصرف بیش از حد سیر

پیش‌تر توضیحاتی در این مورد داده‌ بودیم. علاوه بر تمام عوارض مذکور در بخش‌های پیشین، بهتر است بدانید مصرف بیش از حد سیر می‌تواند باعث درد ماهیچه‌های و کاهش اشتها شود. طبق گزارش مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ، مصرف بیش از حد سیر می‌تواند باعث ایجاد هماتوم در کلیه (تورم ناشی از لخته شدن خون در بافت‌های کلیه)، سوختگی‌های شیمیایی در دهان، و واکنش‌های حساسیتی خطرناکی شود که ممکن است زندگی انسان را تهدید کنند.

هم‌چنین سیر ممکن است باعث ایجاد وضعیتی به نام پمفیگوس، یک بیماری خودایمنی، شود. سیر حاوی ترکیبی به نام تیول است که می‌تواند این وضعیت را تشدید کند.

گذشته از تمام این‌ها، خوراکی‌هایی وجود دارند که نباید همراه سیر مصرف شوند – اگر شما هم مستعد ابتلا به عوارض بالا هستید، حتما به فهرست زیر توجه کنید.

هنگام مصرف سیر باید از چه خوراکی‌های دیگری اجتناب کنید؟

برای آن‌که از ابتدا بتوانید جلوی عوارض جانبی مصرف سیر را بگیرید، بهتر است هنگام مصرف آن از خوراکی‌های زیر اجتناب کنید. این خوراکی‌ها عبارت هستند از:

الف. میخک
ب. زنجبیل
پ. مکمل‌های حاوی گیاه کهن‌دار
ت. شاه بلوط هندی
ث. شبدر قرمز
ج. زردچوبه
چ. بید
ح. فلفل دلمه‌ای
خ. سپیدار

نتیجه‌گیری

هنوز هم قبول کردن این حقیقت دشوار است. ولی هضم این حقیقت به مراتب آسان‌تر از هضم مقدار زیادی سیر است. و البته، ایمن‌تر.

آری، سیر دارای عوارض جانبی است، که عمدتا ناشی از مصرف بیش از اندازه‌ی آن ایجاد می‌شوند.

بنابراین، این مسئله را به خاطر بسپارید.

برای اطلاع از خواص و فواید تغذیه ای و درمانی انواع میوه ها، سبزیجات ، خوراکی ها و … اینجا کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403