آموزش پانسمان زخم و روش درست تعویض پانسمان


در این بخش از آموزش پانسمان زخم و روش های صحیح تعویض پانسمان را در این بخش توضیح داده ایم. برای پانسمان نیاز به وسایلی خاصی است که در ادامه معرفی می کنیم. زخم بر اساس شدت جراحت و نوع آسیب دیدگی انواع مختلف دارد، که خیلی از زخم ها را برای جلوگیری از ورود […] نوشته آموزش پانسمان زخم و روش درست تعویض پانسمان اولین بار در مجله تاپ‌ناز‌ منتشر شد.

در این بخش از آموزش پانسمان زخم و روش های صحیح تعویض پانسمان را در این بخش توضیح داده ایم. برای پانسمان نیاز به وسایلی خاصی است که در ادامه معرفی می کنیم.

زخم بر اساس شدت جراحت و نوع آسیب دیدگی انواع مختلف دارد، که خیلی از زخم ها را برای جلوگیری از ورود میکروب ها به بدن عفونت زخم، مهار خونریزی و تسریع بهبودی باید پانسمان کرد. در ادامه نحوه صحیح باند پیچی کردن زخم را بیشتر توضیح می دهیم.

نحوه صحیح پانسمان زخم

در هنگام ایجاد جراحت روی سطح پوست، برای التیام و درمان سریع زخم، کنترل خونریزی ناشی از زخم و به خصوص برای پیشگیری از عفونت زخم، باید زخم را ضد عفونی و سپس باندپیچی کرد(جراحت ممکن است، به صورت های مختلفی همچون بریدگی، سوختگی، خراشیدگی، قطع عضو و موارد دیگر ایجاد گردد).

عفونت زخم باعث عفونت دستگاه لنفاوی می شود که خیلی خطرناک است. دستگاه لنفاوی متشکل از گره های لنفاوی است که به جذب آب میان بافتی، جذب و انتقال چربی، همچنین به سیستم دفاعی بدن هم کمک می کند. پس برای تشخیص زخم و روش صحیح بستن زخم می توان از بروز این مشکلات پیشگیری کرد.

ولی پیش از اقدام به ضدعفونی کردن و باند پیچی کردن زخم، بهتر است با تعریف پانسمان، انواع آن و وسایل باندپیچی و انواع زخم آشنا شوید.

تعریف پانسمان

قرار دادن پوشش محافظتی روی زخم را پانسمان می گویند و استریل بودن پانسمان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ هدف از پانسمان نیز تسهیل در بهبود زخم ها، پیشگیری از عفونت، جلوگیری از خونریزی، کمک به التیام زخم ها، حفظ ناحیه آسیب دیده از صدمات مکانیکی، عایق دما و حفظ رطوبت است.

پانسمان ششامل انواع پانسمان باز، بسته، پانسمان های جدید (شامل آلژینات، هیدروکلوئید، فوم، هیدروژل و فیلم ترانسپارنت)، پانسمان چسب دار یا چسب زخم، پانسمان استریل، پوش چشمی استریل است.

وسایل پانسمان

برای هر نوع زخم بسته به شدت جراحت،وسایل لازم برای بستن هم تفاوت دارد. ولی به صورت کلی وسایل باندپیچی شامل گاز استریل، دستکش معاینه استریل، نوار بانداژ، پنبه آغشته به الکل، پاک کننده چسب، سرم نمکی استریل نرمال، آنتی بیوتیک مخصوص زخم یا پماد ترمیم کننده، چسب، قیچی و کیسه زباله می باشد.

آموزش پانسمان زخم و روش درست تعویض پانسمان

انواع زخم

بریدگی ساییدگی یا خراشیدگی، سوراخ شدگی، کنده شدگی، سوختگی و قطع عضو جزو انواع زخم هستند که بسته به نوع جراحت می توان، اقدامات زیر را برای باندپیچی زخم انجام داد. در صورت شدت جراحت، شخص آسیب دیده حتما باید به مراکز درمانی و اورژانسی مراجعه کنید.

برای متوقف کردن(مهار) خونریزی باید به وسیله یک گاز استریل لبه های زخم ایجاد شده را به هم نزدیک کنید، تا با تحت فشار قرار گرفتن زخم، خونریزی متوقف شود.پس از مهار خونریزی، پنبه ای را به محلول ضد عفونی کننده آغشته کنید و تنها باید اطرف جراحت ایجاد شده را از داخل به خارج ضدعفونی نمایید.پس از ضدعفونی کردن زخم، گاز استریل را را به نحوی بر روی جراحت قرار دهید، که اطراف آن نیز با گاز استریل پوشانده شود(برای عفونی نشدن زخم بی هیچ وجه محل گاز استریل را جابه جا نکنید و برای جابه جای باید گاز استریل را تعویض نماید).چنانچه به هنگام پانسمان خون به گاز استریل نفوذ کرد، نباید فورا آن را تعویض کنید، بلکه باید برای مهار خون تعداد بیشتری گاز استریل را روی پوشش زخم(گاز استریل گذاشته شده روی زخم) قرار دهید. برای ثابت ماندن گاز استریل بر روی پوست، از چسپ مخصوص پانسمان استفاده کنید و آنگاه روی آن را بانداژ کنید.

روش صحیح بستن زخم باز

برای قطع خونریزی و مهار کردن آن در ابتدا لبه های زخم را به هم نزدیک کنید و سپس با استفاده از یک گاز استریل یا دستمال تمیز، از طریق فشار دادن می توانید خونریزی را قطع کنید.

وقتی که خونریزی کنترل شد، با استفاده از پنبه ای آغشته به محلول ضدعفونی کننده، اطراف زخم را از قسمت داخل به خارج تمیز کنید. توجه کنید که عکس این حرکت و رفت و برگشت پنبه بر روی زخم باعث می شود تا آلودگی اطراف آن به سوی داخل زخم نفوذ پیدا کند و در نتیجه باعث عفونت زخم خواهد شد.

حالا که زخم به صورت کامل استریل شده است، می توانید یک قطعه گاز استریل روی زخم قرار دهید، طوری که روی زخم و اطراف آن را به صورت کامل بپوشاند، گاز استریل باید کاملا روی زخم قرار گیرد و جابجا نشود (در صورت جابجا شدن گاز استریل باید آن را حتما عوض کنید) زیرا حرکت گاز استریل می تواند باعث انتقال میکروب های سطح پوست به سوی زخم شوند.

اگر خون به گاز استریل نفوذ پیدا کرد، نباید اصلا پوشش روی زخم را بردارید، برای بند آوردن خون می توانید دستمال یا گاز استریل های دیگر روی پوشش قبلی زخم قرار دهید.

در آخرین مرحله هم گاز استریل را از 4 طرف به وسیله چسب روی پوست فیکس کنید و بعد آن را بانداژ کنید.

نکات مهم برای پانسمان

بتادین دارای ید است و برا ضدعفونی کردن زخم های باز نباید از آن استفاده شود زیرا باعث ایجاد حساسیت می شود.

به دلیل غیر استریل بودن بیشتر پنبه ها، نباید از پنبه برای پوشاندن زخم استفاده کرد.

از مصرف خودسرانه پماد آنتی بیوتیک مخصوص زخم باید اجتناب کنید و تنها در صورت تجویز پزشک می توانید آن را استفاده کنید، زیرا باعث تعویض ترمیم بافت آسیب دیده می شود و جلوی خون گیری بافت اطراف جراحت را خواهد گرفت.

برای درمان سریع زخم، از بین رفتن بوی بد زخم و مهار سریع خونریزی می توانید از عسل استفاده کنید زیرا عسل خاصیت آنتی باکتریال دارد و می توانید در زخم هایی مانند سوختگی، آکنه، اگزما و … از آن استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق