سرانجام اداره میراث فرهنگی بم پس از 18 سال کانکس‌نشینی


سرانجام اداره میراث فرهنگی بم پس از 18 سال کانکس‌نشینی

کرمان -ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان امروز خبر خوبی را برای اهالی این حوزه در بم نوید داد زیرا قرار است اداره میراث این شهرستان صاحب یک ساختمان مناسب اداری شود؛ آن هم پس از 18 سال کانکس‌نشینی.

به گزارش ایرنا ۱۸ سال از زلزله ویرانگر بم می‌گذرد و بازسازی این شهر نیز سال ها قبل به پایان‌ رسیده است؛ در آن زمان‌ کانکس ها به عنوان اسکان موقت نقش تعیین کننده‌ای در روند تکامل این شهر داشتند اما شاید کسی باور نکند اداره میراث فرهنگی این شهرستان تا همین چند هفته پیش یعنی ۱۸ سال‌ در کانکس دایر بود و فعالیت می کرد و به بخش زیرزمین ساختمانی که به موزه اختصاص می یابد، منتقل شده است.

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان که روز سه شنبه به بم سفر کرده بود در حاشیه جلسه شورای راهبردی ارگ تاریخی بم گفت: یکی از اقدامات ارزشمندی که در سطح شهرستان صورت گرفته مشارکت شهرداری با اداره کل میراث فرهنگی بوده که مجموعه شهرداری ساختمانی را برای راه اندازی موزه در اختیار میراث فرهنگی قرار داده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساختمانی که توسط شهرداری برای احداث موزه بم در اختیار اداره میراث فرهنگی قرار گرفته است بخشی به حوزه اداری میراث فرهنگی و بخشی دیگر برای موزه در نظر گرفته شده است زیرا ادارات میراث فرهنگی، بخش اداری و پایگاه موزه در یک ساختمان قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان بیان کرد: در سال جاری مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار توسط اداره کل برای ساخت این موزه در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا غیر از اداره میراث فرهنگی شهرستان بم، پایگاه جهانی ارگ قدیم بم هم در این شهرستان تشکیلات اداری دارد. قبلا پایگاه جهانی ارگ قدیم بم در ساختمان مجموعه شهرداری که هم اکنون برای احداث موزه در اختیار میراث قرار گرفته استقرار داشت که پس از مرمت خانه سیستانی ها واقع در ارگ قدیم به آن مکان انتقال یافت و اکنون اداره میراث فرهنگی بم به زیرزمین این ساختمان منتقل شده است.

از تصمیم شورای راهبردی و حریم ها چه خبر؟

فعالی همچنین در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره مصوبات جلسه شورای راهبردی ارگ بم و مساله حریم باغ شهر بم اظهارداشت: جلسه شورای راهبردی ارگ تاریخی بم امروز با دستور کار ورود به مسائل و موارد مربوط به حوزه دستورالعمل ها و ضوابط باغ شهر تاریخی بم برگزار شد.

وی عنوان کرد: در این جلسه ضرورت بازنگری این ضوابط نیز احساس و مقرر شد اعضای شورای راهبردی ظرف مدت یک ماه پیشنهادهای خود را با توجه به باغات مربوط به حوزه شهرستان به پایگاه تاریخی بم ارائه دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ادامه داد:در جلسه بعدی شورای راهبردی که ظرف یک ماه آینده برگزار می شود این پیشنهادها را بررسی می کنیم و نقطه نظرات اعضای شورای راهبردی برای بازنگری ضوابط مربوط به این حوزه به تهران ارسال خواهد شد.

به گفته وی اتفاقات خوبی از جمله راه اندازی موزه، مرکز آفرینش صنایع دستی، مرمت و بازسازی ارگ قدیم و برگزاری جلسات شورای راهبردی در سطح شهرستان در حال رقم خوردن است.

به گزارش ایرنا شهرستان با سه اثر ثبت جهانی ارگ تاریخی و ۲ قنات اکبرآباد و قاسم آباد در فاصله ۱۹۵ کیلومتری استان کرمان واقع شده است.

استان کرمان در مجموع با هفت اثر ثبت جهانی بیشترین تعداد آثار ثبت جهانی را در بین استان های کشور دارد؛ ارگ بم ( بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کند میمند با چندهزارسال قدمت، باغ زیبای شازده با ویژگی های منحصر به فرد معماری عمارت آن، دشت کویر لوت در منطقه شهداد کرمان که قدیمی ترین درفش جهان از آنجا به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم به ثبت جهانی رسیده است.

آثار طبیعی در شمال، جنوب و شرق استان کرمان بنا به جغرافیا و ویژگی های اقلیمی این مناطق هرکدام جذابیت و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد که می تواند هدف گردشگران داخلی و خارجی باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی