نماینده یزد: زمینه سکونت شهروندان در بافت تاریخی فراهم شود


نماینده یزد: زمینه سکونت شهروندان در بافت تاریخی فراهم شود

یزد- ایرنا- نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی به ضرورت زنده بودن بافت تاریخی و جریان داشتن زندگی در آن اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌ باید به گونه‌ای باشد که زمینه‌ حضور در بافت تاریخی برای شهروندان فراهم شود.

به گزارش روز سه شنبه دفتر این نماینده، محمد صالح جوکار در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن مرمت استان افزود: موضوع حفاظت از بافت تاریخی یزد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که اگر حفاظت لازم از این بافت صورت نپذیرد و شاهد تخریب آثار ارزشمند این بافت باشیم چیزی باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های نادرست بافت تاریخی را به محل اسکان اتباع تبدیل می‌کند ادامه داد: وقتی بحث از شهرجهانی می‌شود به معنای آن است که تعاریف و شاخصه‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است و باید یک سری استانداردها و چهارچوب‌هایی را رعایت کنیم

رییس مجمع نمایندگان یزد در مجلس اظهار کرد: تعاریف، مولفه‌ها و شاخص‌های شهر جهانی را باید تدوین کرده و اگر می‌خواهیم موفق باشیم در تمام زمینه‌ها مرتبط با این شاخصه‌ها حرکت کنیم و برای تحقق آن به همکاری بخش های مختلف استان نیاز است.

جوکار گفت: اینکه صرفا شهر جهانی روی زبان ما باشد و تنها از آن حرف بزنیم هیچ کاری از پیش نمی‌بریم و برای پیشرفت و توسعه نیز تاثیری ندارد و در این زمینه لازم است بررسی لازم صورت گرفته و دستگاه‌های مرتبط از جمله شهرداری، میراث و سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌ها برنامه‌ریزی برای این منظور انجام دهند.

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ارتباط با اقداماتی که باید در زمینه شهر جهانی انجام شود، قرار نیست از تهران تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شود خاطرنشان کرد: ما باید خودمان اقدام به برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی کرده و نتایج را به تهران اعلام کرده و برای انجام آن رایزنی لازم را انجام دهیم.

یزد در کنار استان‌های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد نخست گردشگران خارجی است و این مهم، گردشگری را به عنوان یکی از محورهای توسعه استان قرار داد.

کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، بخشی از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و با ثبت بافت تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.

بافت تاریخی یزد به مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید و تهیه اسناد و مدارک اولیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از سال ۱۳۸۹ در دستور کار قرار گرفت و پیگیری‌های جدی برای ثبت جهانی آن از سال ۱۳۹۴ با ارسال پرونده به یونسکو شکل رسمی به خود گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت