55 هزار مترمربع گلخانه صنعتی در کلاله ساخته می‌شود


55 هزار مترمربع گلخانه صنعتی در کلاله ساخته می‌شود

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی کلاله درشرق استان گلستان از معرفی متقاضیان ساخت هشت واحد گلخانه صنعتی هیدروپونیک به مساحت 55 هزار مترمربع در این شهرستان برای اخذ تسهیلات بانکی خبر داد و گفت که با احداث این واحدها برای 55 نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

علی علیزاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هزینه ساخت هر مترمربع گلخانه را ۱۰ میلیون ریال اعلام کرد و اظهارداشت که تا ۸۰ درصد هزینه ساخت این واحدها به متقاضیان تسهیلات با کارمزد ۱۲.۵ درصد و بازپرداخت هفت ساله پرداخت می‌شود.

وی، حداقل مساحت هر واحد گلخانه صنعتی را سه هزار متر مربع دانست و افزود: متقاضیان ساخت هشت گلخانه صنعتی هیدروپونیک (بزرگ مقیاس) کلاله در مرحله عملیات اجرایی و پیگیری برای اخذ تسهیلات بانکی هستند.

به گزارش ایرنا، هیدروپونیک یا آب‌کشت یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است.

علیزاده با بیان اینکه بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کلاله به صورت آبی کشت می‌شود، اضافه کرد: اراضی آبی ظرفیت خوبی برای تبدیل و توسعه کشت گلخانه‌ای هستند و جهادکشاورزی همکاری لازم را برای تسریع در روند تغییر کابردی و اخذ مجوز خواهد داشت.

به گفته مدیر جهادکشاورزی کلاله هم اکنون ۲ واحد گلخانه‌ بزرگ مقیاس صنعتی و ۱۳ واحد گلخانه‌ کوچک مقیاس با مساحت ۱۵ هزار مترمربع و با تولید سالانه ۲۲۰ تن محصول (صیفی جات) در این شهرستان فعال است.

وی افزود: افزایش جمعیت، تغییر شرایط اقلیمی و ضرورت تامین امنیت غذایی می‌طلبد تا شیوه تولید محصولات زراعی و باغی از سبک سنتی به سمت روش‌های جدید مانند کشت گلخانه‌ای با کمترین تنش‌های محیطی و بالاترین عملکرد تغییر یابد.

55 هزار مترمربع گلخانه صنعتی در کلاله ساخته می‌شود

علیزاده، ایجاد گلخانه را گزینه مناسبی برای افزایش تولید دانست و گفت: کشت هیدروپونیک گلخانه‌ای گزینه مناسبی در تولید سالم، ارگانیک، کاهش و کنترل آفات و بیماری‌ها در محصولات کشاورزی است.

وی اضافه کرد: شهرستان کلاله با داشتن ظرفیت‌های بالقوه زیاد از جمله روزهای آفتابی بیشتر نسبت به شهرهای واقع در غرب گلستان و نیز داشتن فرودگاه برای صادرات محصولات از مزیت خوبی برای توسعه محصولات گلخانه‌ای برخوردار است.

سالانه ۲۷۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در شهرستان ۱۳۰ هزار نفره کلاله واقع در شرق استان گلستان تولید می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان شرایط اقلیمی گلستان و تعداد روزهای آفتابی آن که در مناطق شرقی استان به ۳۰۰ روز در سال نیز می‌رسد، در کنار اراضی وسیع زراعی و بهره‌مندی از منابع آبی تا حدی قابل قبول، شرایط مساعدی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این استان شمالی فراهم کرده است.

موقعیت جغرافیایی و هم مرز بودن با کشورهای آسیای میانه و روسیه از طریق خشکی و دریا، بهره‌مندی از خط ریلی بین المللی و اتصال به راه آهن شمال به جنوب از دیگر مزایای استان گلستان است که فرصت خوبی برای صادرات بخشی از محصولات گلخانه‌ای فراهم می‌کند.

افزایش هشت تا ۱۰ برابری تولید در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز، تولید در تمام فصل‌ها، ایجاد اشتغال پایدار حداقل برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و به همین تعداد به صورت غیرمستقیم در هر هکتار، ارزش افزوده بالا به دلیل تولید بیشتر و ثبات قیمتی آن در بازار و مصرف بهینه منابع آبی و افزایش بهره روی آن از دیگر مزایای توسعه کشت گلخانه‌ای در گلستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟