300 قایق‌ران قشمی ضوابط دلفین‌نگری را آموختند


300 قایق‌ران قشمی ضوابط دلفین‌نگری را آموختند

قشم- ایرنا- معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم گفت: از زمان آغاز کارگاه‌های آموزشی ضوابط بازدید از دلفین‎ها (دلفین نگری) بیش از 300 قایقران اسکله‌های گردشگری جزیره در این کارگاه‌ها شرکت کردند.

به گزارش عصر سه‌شنبه ایرنا از سازمان منطقه آزاد قشم، مهدی زارعی افزود: این کارگاه‌ها در مدت ۲ ماه توسط اداره محیط زیست این سازمان با هدف آموزش و یادآوری ضوابط محیط زیستی دلفین نگری برای قایقرانان اسکله های گردشگری برگزار شد.

وی با اشاره به برگزاری ۲ دوره آموزشی درخصوص دلفین نگری در سال‌های گذشته، افزود: تمام قایقرانان فعال در اسکله‌های شیب دراز و کندالو و هنگام در این کارگاه‌ها شرکت کردند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم تاکید کرد: حضور در این دوره‌ها برای قایقرانان اسکله‌های گردشگری یکی از الزامات مورد نظر مدیریت محیط زیست و مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و افرادی که در این دوره‌ها شرکت نکنند در آینده حق فعالیت در این زمینه را ندارند.

وی افزود: ضوابط دلفین نگری برگرفته از ضوابط و استانداردهای بین المللی است که با بهره گیری از متخصصان بین المللی حوزه پستانداران دریایی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) به روزرسانی علمی می‌شود.

زارعی ادامه داد: بایدها و نبایدها و رعایت فاصله در هنگام بازدید از دلفین ها، سرعت مجاز شناورها و ندادن غذا به دلفین ها، تماس نداشتن و شنا نکردن با آین حیوانات و مدیریت زباله‌ها مهمترین موضوعاتی هستند که در این دوره آموزش داده می‌شود.

وی اظهار کرد: خلیج واقعه در سواحل حد فاصل جزیره قشم و سواحل غربی جزیره هنگام، محل زیست دلفین‌هاست که به همین دلیل به نام خلیج دلفین‌ها معروف شده و دلفین‌نگری به صورت دائم در این محل ممکن است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه حفاظت و حمایت از خلیج دلفین‌ها از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و در سال ۱۳۹۱ به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روسیه بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند