تاثیر معکوس رفع تعهد ارزی بر صادرات پوسیده فرش


تاثیر معکوس رفع تعهد ارزی بر صادرات پوسیده فرش

شفقنا اقتصادی – هدف از رفع تعهد ارزی چیست؟ هدف از این طرح چشم انداز به افراد و شرکت هایی است که کار صادرات را انجام می دهند تا با این کار ارز را دوباره به کشور باز گردانند. با استفاده از این طرح می خواهند مطمئن شوند، ارز دریافتی حاصل از کالایی که اجازه صادرات داده دوباره وارد کشور […]

تاثیر معکوس رفع تعهد ارزی بر صادرات پوسیده فرشتاثیر معکوس رفع تعهد ارزی بر صادرات پوسیده فرش

شفقنا اقتصادی – هدف از رفع تعهد ارزی چیست؟ هدف از این طرح چشم انداز به افراد و شرکت هایی است که کار صادرات را انجام می دهند تا با این کار ارز را دوباره به کشور باز گردانند. با استفاده از این طرح می خواهند مطمئن شوند، ارز دریافتی حاصل از کالایی که اجازه صادرات داده دوباره وارد کشور شده است یا خیر؟

شیوه های ورود ارز به کشور

ارز حاصل از صادرات کالا باید به سه صورت به کشور بازگردانده شود. در غیر این صورت صادر کننده متهم به قاچاق ارز کالا، تحت تعقیب و پیگرد قانونی از سوی دادگاه قرار می گیرد.

صادر کنندگان، باید ارز وارده را توسط سامانه نیما عرضه کنند. صادر کنندگان باید در قبال صادرات، کالای جدیدی را به کشور وارد کنند.

در صورت استفاده از وام یا تسهیلات ارزی باید ظرف سه ماه تهعدات ارزی خود را تسویه نمایند در غیر این صورت در زمره کسانی که تعهد ارزی دارند بازخواست می شوند.

تاثیر رفع تعهد ارزی قانون برصادرات فرش

عبدالله بهرامی مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای تولیدی فرش کشور گفت: بارها اعتراض کردیم که سیاست رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش لغو شود و یا تغییر کند زیرا اولاً اختلاف مبلغ ریالی دلار آزاد با نیمایی زیاد است و همچنین صادرات فرش با صادرات سایر کالاها فرق می‌کند. فرش عموماً به صورت امانی صادر می‌شود و خریدار در همان لحظه پول نمی‌دهد. ممکن است فرش برگشت داده شود و یا از کشوری به کشور دیگر ارسال شود. به هر حال تاکنون توجهی به این اعتراضات نشده است. افزایش ۴۰ درصدی قیمت تمام شده فرش دستباف بهرامی گفت: در کنار این مشکل، قیمت مواد اولیه نیز هر روز در حال گران‌تر شدن است به گونه‌ای که قیمت تمام شده نسبت به پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است. خریدار خارجی نمی‌تواند این افزایش قیمت را درک کند از این رو رقبا مشتریان فعلی و آینده ایران را از آن خود می‌کنند.

نابودی صادرات فرش
به گزارش شفقنا ، روزنامه اسکناس در چاپ روز دوشنبه ۲۳ شهریور به جزییاتی از نابودی صادارات فرش میپردازد که بسیار دردناک است.
در متن آمده است: با تنگ‌تر شدن دایره تحریم‌ها و هم‌چنین مشکلات ارزی و یا گرانی مواد اولیه فرش ایرانی بیش از گذشته خانه‌نشین‌تر شده و از گردونه صادرات و رونق افتاده است. فرش ایرانی هم چون زعفران یکی از برندهای نام آشنایی است که مشتریان بسیار پر و پا قرصی در دنیا دارد و جالب اینجاست که آمریکایی‌ها افزون بر ۳۵ درصد از تولیدات فرش ایران را خریدارند اما با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم و موانع دیگر بر سر راه صادرات حالا بسیاری ازاین‌دست بافته‌های ایرانی در کارگاه‌های قالی‌بافی خاک می‌خورند. متأسفانه در حال حاضر بازار صادرات و خریدوفروش فرش کاملاً بی‌رونق است تا حدی که فروشندگان قالی دست‌بافت به ما می‌گویند در آستانه ورشکستگی قرار دارند! صنعت فرش ایران یکی از محل‌های درآمد ارزی غیرنفتی برای کشور است که در حال حاضر با رکود خود وضعیت معیشتی میلیون‌ها فعال این صنعت را تهدید کرده است به‌طوری‌که دیگر فرش‌های ایرانی بازارهای جهانی را یکی پس از دیگری ازدست‌داده‌اند.

به دست آوردن یک بازار صادراتی کار بسیار مشکلی است و این کار برای کشوری مانند ایران مشکل‌تر شده، به این دلیل که طی سال‌های گذشته کشورهای دیگر مقاصد صادراتی ایران را تصاحب کردند و این در حالی است که وزارتخانه‌های صمت، خارجه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌توانند نقش به سزایی در احیای صنعت فرش ایران داشته باشند.

حاجی آقامیری گفت: صادرات فرش در فصل نخست سال ۱۴۰۰ حدود۵ میلیون دلار برآورد شده که به نظر می رسد، ارزش صادرات این محصول فرهنگی اصیل ایرانی در پایان سال از ۲۰ میلیون دلار فراتر نرود؛ حال آنکه این رقم برای کل سال ۱۳۹۹ معادل ۶۰ میلیون دلار بوده است. اما صادرات فرش دستباف در حالی به این ارقام ناچیز تنزل پیدا کرده است که رقم صادرات فرش از ایران زمانی نزدیک به یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار بود. او با بیان اینکه«نه در دولت های یازدهم و دوازدهم و نه در دولت های پیش از آن، صادرات فرش در کانون توجه قرار نگرفت» ادامه داد: اساسا با گذشت زمان جز چند سال اول انقلاب تاکنون، صادرات فرش به تدریج رو به افول گذاشته است و این نمایانگر آن است که سیاست دولت ها در مورد صادرات این محصول یکسان بوده و توجهی به آن نشده است. البته این رویکرد منحصر به صادرات فرش نیست و این کم توجهی در مورد صادرات سایر کالاهای غیر نفتی و غیر وابسته به نفت نیز قابل مشاهده است. با این تفاوت که صادرات برخی کالاهای مصرفی به دلیل تقاضای خارجی با شرایط متفاوتی مواجه است. اما به طور کلی، شرایط کشور، رویکرد دولت‌ها و محدودیت‌های ناشی از تحریم، هیچ یک بر وفق صادرات نبوده و نیست.

حاجی آقا میری با اشاره به اینکه بازارهای سنتی و قدیمی ایران در حوزه فرش تقریبا از دست رفته است، در مورد مشکلات ورود به بازارهای جدید توضیح داد: فرش فرآورده ای فرهنگی است و بازارسازی برای آن نیازمند گذشت زمان است. برای مثال این گونه نیست که ظرف ۴ یا ۵ یا ۱۰ سال بتوان بازارهایی نظیر چین و مالزی را جایگزین بازارهایی نظیر آمریکا و اروپا کرد که عمر حضور فرش‌های ایرانی در‌ آنها به حدود ۲۰۰ سال می‌رسد. از این گذشته، بازاریابی برای فرش ایرانی، نیازمند صرف هزینه های کلان است که تامین این هزینه از عهده بخش خصوصی خارج است. در واقع، دولت باید از طریق یک برنامه‌ریزی تبلیغاتی و یک استراتژی دراز مدت در صدد ایجاد یک بازار برآید. اگرنه، احیای بازارهایی که از دست می‌روند تقریبا بعید است. اما در حال حاضر نه دولت انگیزه ای برای صرف چنین هزینه هایی برای رونق صادرات غیر نفتی دارد و نه بخش خصوصی از عهده آن برمی‌آید.

اوافزود: اساساً دولت های ما هیچ یک نتوانسته اند در دراز مدت روی برنامه ها و قوانین بایستند و این آفت مهلکی برای اقتصاد ایران به طور اعم، به ویژه صادرات بوده است. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: درحال حاضر، گروه محدودی از تولید کنندگان فرش دستباف هستند که به تولید فرش‌های گران قیمت اشتغال دارند، این ها مقداری فروش دارند و کار می‌کنند . اما به طور کلی از صادرات خبری نیست. در نتیجه وقتی می‌گویم صادرات فرش مرده، در آن این واقعیت های تلخ نهفته است. او در ادامه دلایل افول جایگاه فرش ایرانی در بازارهای جهانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: جایگاه فرش در بازارهای جهانی دچار تغییراتی شده که تاثیر این تغییرات روی فرش ایرانی بسی بیش از سایر فرش های غیر ایرانی بوده است. به طور کلی این روزها، دکوراتورها و معماران داخلی کمتر از فرش دستباف در طرح های خود استفاده می‌کنند و این رویه مد روز جهان شده است. اما اینکه از همین بازار موجود چند درصد را به خود اختصاص دهیم، بسیار حائز اهمیت است. برای مثال، اگر تصور کنیم ارزش کل بازار فرش دستباف جهان سه میلیارد دلار است، اینکه سهم ایران از این بازار، دو میلیارد دلار باشد یا ۲۰۰ میلیون دلار بسیار متفاوت است. بنابراین، این به ما بستگی دارد که بتوانیم از بازار موجود سهم بالاتری را به خود اختصاص دهیم و جایگاه ایران را به رقبایی چون ترکیه، هندوستان و پاکستان واگذار نکنیم. حاجی آقا میری با بیان اینکه تحریم ها نیز در تضعیف جایگاه فرش ایرانی بسیار موثر بوده است، ادامه داد: عدم حضور در بازارهای بین المللی به دلیل اعمال تحریم ها سبب شده که مشتریان، ما را فراموش کنند و این را نباید دست کم گرفت.

رقبا، بازار فرش ایران را تصاحب کردند
عبدالله بهرامی در مورد وضعیت صادرات فرش دستباف، اظهار داشت: اگرچه از سال ۹۷ فرش دستباف مورد تحریم آمریکا قرار گرفت اما این تحریم می‌توانست فقط ۲۰ درصد صادرات را مختل کند در حالی که صادرات فرش دستباف طی این سال‌ها به یک دهم رسیده است و ۸۰ درصد مشکلات را مسئولان داخلی به وجود آوردند. رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران افزود: طی سالیان گذشته صادرات فرش دستباف ایرانی بین ۴۰۰ تا ۱.۲ میلیارد دلار بود اما این ارقام به ۵۰ تا ۸۰ میلیون دلار رسیده است. طی ۵ ماه نخست امسال نیز صادرات فرش فقط ۱۵ میلیون دلار بود که پیش بینی می‌شود تا پایان سال به حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار برسد. حتی نمایشگاه فرش دستباف که طی ۲۹ سال گذشته همواره برگزار شده، امسال به دلیل کرونا لغو شد. وی با بیان اینکه بازار داخل نیز همراه با بازار خارجی دچار رکود شده است، ادامه داد: صادرکننده انگیزه‌ای برای صادرات ندارد و هیچ گونه تسهیلات حمایتی و مشوقی به این بخش تعلق نگرفته است.

همچنین ما بارها اعتراض کردیم که سیاست رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش لغو شود و یا تغییر کند زیرا اولاً اختلاف مبلغ ریالی دلار آزاد با نیمایی زیاد است و همچنین صادرات فرش با صادرات سایر کالاها فرق می‌کند. فرش عموماً به صورت امانی صادر می‌شود و خریدار در همان لحظه پول نمی‌دهد. ممکن است فرش برگشت داده شود و یا از کشوری به کشور دیگر ارسال شود. به هر حال تاکنون توجهی به این اعتراضات نشده است. افزایش ۴۰ درصدی قیمت تمام شده فرش دستباف بهرامی گفت: در کنار این مشکل، قیمت مواد اولیه نیز هر روز در حال گران‌تر شدن است به گونه‌ای که قیمت تمام شده نسبت به پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است. خریدار خارجی نمی‌تواند این افزایش قیمت را درک کند از این رو رقبا مشتریان فعلی و آینده ایران را از آن خود می‌کنند. رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران اظهار داشت: همچنین مشکلات مربوط به تولید و نبود تسهیلات، موجب شده طراحان ایرانی به کشورهای پاکستان و ترکیه مهاجرت کنند. وی افزود: متأسفانه به دلیل نبود رانت در حوزه فرش دستباف، سرمایه گذاری در این بخش انجام نشد و برای دولت‌ها نیز حمایت از فرش دستباف در اولویت نبود و ما به راحتی جایگاه جهانی خود را از دست دادیم و اگر این روند تداوم یابد در آینده دیگر اثری از فرش دستباف ایرانی در دنیا وجود نخواهد داشت. سیاست رفع تعهد ارزی باید تعیین تکلیف شود بهرامی گفت: دولت سیزدهم باید سه موضوع را در دستور کار قرار دهد. موضوع نخست تعیین تکلیف رفع تعهد ارزی است. ما از بیرون تحریم شدیم و بانک مرکزی با این بخشنامه صادرات فرش را از داخل کشور تحریم کرد. وی افزود: مساله سوم لزوم اعطای تسهیلات کم بهره به قالیباف است. قالیباف نمی‌تواند تسهیلات با نرخ‌های ۲۰ تا ۳۰ درصد بگیرد. وی گفت: موضوع سوم نیز توسعه فراوری پشم است. ما پتانسیل زیادی در حوزه پشم و ابریشم داریم و می‌توانیم همچون گذشته تولیدکننده و صادرکننده در این بخش باشیم نه واردکننده.

افزایش قیمت مواد اولیه و عدم حمایت از صادرکنندگان
اعظم ستاری فر، ارشد تجارت الکترونیک افزود: عمدتاً تولید و اتمام فرش پروسه‌ای زمان بر است و در این مدت چندین بار قیمت مواد اولیه و حتی دستمزد دچار تورم می‌شود و در آخر قیمت تمام شده، قیمتی نیست که بتوان در بازار خارجی رقابت کرد. ستاری فرد گفت: در موضوع عدم حمایت از صادر کنندگان، متأسفانه با ایجاد موانع و بخشنامه‌ها، قوانین متعدد و دست و پا گیر به جای حمایت و ارائه بسته‌های تشویقی، در عمل هیچ گونه حمایتی از ارگان‌های دولتی برای تجار در نظر گرفته نمی‌شود. وی با اشاره وجود تحریم‌ها توضیح داد: گاهی برخی از مواد اولیه به عنوان محصول وارداتی است و به دلیل وجود تحریم‌ها ممکن است در قیمت کالا و زمان در اختیار داشتن مواد اولیه، تولید کننده و در نهایت صادر کننده را در محدودیت ارائه به موقع کالا به طرف خارجی قرار دهد.

اخباردیگر:

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403