هشدار نسبت به هم زمانی شیوع آنفلوانزای فصلی و کرونا


هشدار نسبت به هم زمانی شیوع آنفلوانزای فصلی و کرونا

سلامت نیوز: رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم، نسبت به هم زمانی آنفلوانزا و کرونا در پاییز و زمستان 1400 هشدار داد و گفت: بی تردید شیوع وسیع آنفلوانزای فصلی هم زمان با همه گیری کرونا می تواند بیمارستان ها و کادر درمان را از پا درآورد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر شروین شکوهی با بیان این که پیش از رسیدن فصل سرما و بیماری های...

سلامت نیوز: رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم، نسبت به هم زمانی آنفلوانزا و کرونا در پاییز و زمستان ۱۴۰۰ هشدار داد و گفت: بی تردید شیوع وسیع آنفلوانزای فصلی هم زمان با همه گیری کرونا می‌تواند بیمارستان‌ها و کادر درمان را از پا درآورد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر شروین شکوهی با بیان این که پیش از رسیدن فصل سرما و بیماری های بخصوص آن باید آماده باشیم، افزود: تامین واکسن آنفلوانزا به خصوص برای کادر درمان و گروه های پرخطر ضرورت دارد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،وی ضمن ابراز نگرانی از شیوع آنفلوانزای فصلی و همزمانی آن با کرونا گفت: مقایسه ای از وضعیت رعایت پروتکل ها در سالی که گذشت با پاییز و زمستان پیش رو گواه این مهم است که احتمال شیوع آنفلوانزا امسال بیشتر است.


شکوهی با اشاره به این که آنفلوانزا یک عفونت ویروسی، مسری و شایع است، تاکید کرد: این بیماری، به خصوص برای کادر درمان که در تماس مستقیم با بیماران هستند، سالمندان، کودکان خردسال و مبتلایان به بیماری‌ های مزمن و زمینه‌ ای، می‌تواند خطرناک باشد.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از کاهش درصد رعایت پروتکل های بهداشتی تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلای همزمان به بیماری‌ های آنفلوانزا و کووید -۱۹، باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود. مردم باید ماسک بزنند و از حضور در اجتماعات و مکان‌های شلوغ پرهیز کنند.


وی خاطرنشان کرد: استفاده صحیح از ماسک، علاوه بر این که مانع بروز بیماری کرونا می‌شود، برای پیشگیری از آنفلوانزا نیز موثر است. در سال گذشته آمار مبتلایان به آنفلوانزا به دلیل دریافت واکسن این بیماری و رعایت اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با بیماری کرونا، کاهش قابل توجهی داشت، ولی در سال جاری با کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی، نگرانی شیوع گسترده آنفلوانزای فصلی دور از تصور نیست.


این متخصص عفونی با تاکید بر این که سفر کردن، مهمانی و رستوران رفتن، حضور در اجتماعات و ماسک نزدن در وضعیت خطرناک کرونا و احتمال بروز آنفلوانزا به ضرر خود و خانواده‌مان است، گفت: کرونا بیماری بسیاری جدی است و این روزها آن قدر خبر مرگ کرونایی به گوش‌مان می رسد که دیگر نمی‌شود این ویروس را جدی نگرفت، کرونا خطرناک است و اگر رعایت نکنیم بسیار کشنده خواهد بود.


شکوهی با یادآوری اهمیت رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زدن، از شتاب در روند واکسیناسیون علیه کرونا خبر داد.


وی، خطر افرادی که از اساس و بدون هیچ منطق علمی با هر گونه واکسن مخالفند و معتقدند واکسن‌ها بدن را در مقابل بیماری ضعیف می‌کنند، مورد توجه قرار داد و افزود: واکسینه شدن در برابر بیماری به خصوص در پاندمی ها یک مسوولیت اجتماعی است، ماه ها است کشور با آمار بالایی از مرگ و میر ناشی از کرونا روبرو است. باید به این موضوع توجه داشته باشیم با توجه به مشکلات اخیر واکسن ها با مشقت های زیادی در دسترس عموم قرار می گیرد. بنابراین تنها راهکار برای کاهش مرگ ومیر هموطنان واکسیناسیون علیه بیماری است.


این عضو هیات علمی دانشگاه با هشدار نسبت به خطر مخالفان واکسیناسیون برای سلامت عمومی، تاکید کرد: تنها موضوعی که می تواند به کاهش بار بیماری کمک کند، قطعا و بدون تردید واکسیناسیون است.


رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه نتایج برخی مطالعات جدید نشان می‌دهد واکسن آنفلوانزا می‌تواند از افراد در برابر برخی عوارض شدید ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ محافظت کند، افزود: به نظر می رسد واکسن آنفلوانزا می تواند سلاحی ارزشمند برای مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ باشد.


شکوهی، با تاکید بر این که مهمترین اصل پیشگیری از بیماریهای عفونی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی است ادامه داد: برای پیشگیری از افزایش بار بیماری و اضافه نشدن بار آنفلوانزا به مراکز درمانی و بهداشتی باید برای مدتی قید مهمانی‌های پرجمعیت را بزنیم. ناگریزیم فعلا عروسی نگیریم و به مهمانی نرویم؛ چرا که حفظ سلامتی و جان‌ عزیزانمان از هر چیزی مهم تر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج