ارزش 320 میلیارد دلاری ذخایر معدنی مس سونگون/وجود ظرفیت 4 میلیارد تنی مس در این مجموعه


ارزش 320 میلیارد دلاری ذخایر معدنی مس سونگون/وجود ظرفیت 4 میلیارد تنی مس در این مجموعه

نماینده مردم ورزقان و خاروانا و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ارزش 320 میلیارد دلاری ذخایر معدنی مس سونگون، گفت: این‌ میزان ذخایر، معادل 10 سال صادرات نفتی کشور است.

الله‌وردی دهقانی روز سه شنبه، ۲۳ شهریورماه، در آیین عقد قرارداد احداث مجموعه کارخانجات تولید کاتد مس در مجتمع مس آذربایجان، افزود: پروژه ذوب مس، قصه‌ی پرغصه‌ی مجتمع مس سونگون است که از بیش از ۲۰ سال گذشته مطرح می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: بر اساس اعلام رسمی کارشناسان شرکت ملی صنایع مس ایران، ظرفیت مس کشف شده مس سونگون بالغ بر دو میلیارد تن است. این معدن تا سال ۹۳ تنها بالغ بر ۳۲۰ میلیون تن ذخیره داشت اما با شروع اکتشافات در منطقه، ظرفیت شناسایی شده افزایش یافته اما دانشمندان زمین شناسی و کارشناسان حوزه، ظرفیت اصلی مجموعه را چهار میلیارد تن برآورد کرده‌اند.

وی با بیان این‌که احتمال رسیدن ذخایر قابل استخراج مس سونگون به شش میلیارد تن وجود دارد، ادامه داد: با تداوم روند کنونی، استخراج مس از معدن سونگون ۳۸۰ سال طول خواهد کشید و حتی اگر تولید فعلی یعنی سالانه ۳۰۰ هزار تنی کنسانتره را سه برابر معادل ۹۰۰ هزار تن کنیم، استخراج آن، ۱۳۰ سال زمان می‌برد که منطقی نیست.

دهقانی گفت: آنچه که باعث شده تا این معادن تا به حال غیرقابل ورود به اقتصاد کشور و آذربایجان شود، عدم شناخت و معرفت به امور است در حالی که تنها راه افزایش شناخت به این حوزه به وسیله روش‌های علمی، منطقی و اکتشافات میسر می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که کاشفان این معدن اعداد درستی از میزان ظرفیت واقعی مجموعه بیان نکردند، افزود: وجود شرکت‌های دخیل در استخراج و اکتشاف که گزارشات غلط از ظرفیت مس سونگون ارائه می‌دهند، باعث شده تا ۳۲ هزار میلیارد سرمایه از این مجموعه به بخش خصوصی انتقال یابد و این امر منجر شده تا بترسیم که در آینده نیز معادن منطقه ناشناخته باقی مانده و اطلاعات غلط بیان شوند.

وی با انتقاد از وجود خودتحریمی‌ها، گفت: از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا متشکریم که وارد عمل شده و بدون تبلیغ، ادعا و توقفی، نشدنی‌ها را ممکن می‌کند.

نماینده مردم ورزقان با بیان این‌که مجموعه افتتاح شده امروز می‌تواند ظرفیت تولید خود را به ۴۰۰ هزار تن برساند، افزود: ورزقان چندین معدن مس دیگر نیز دارد که خواهشمندیم از مسئولان ذی ربط در اجرای پروژه‌های معدنی در منطقه از جوانان و دانشمندان انقلابی و توانمند دانشگاه‌ها نیز بهره ببرند تا انتقال دانش انجام بگیرد.

وی ادامه داد: سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مس سونگون از استان خارج می‌شود، در حالی که اگر تنها ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن در شهرستان و استان سرمایه گذاری شود، ارزش افزوده آن اتفاقات بزرگی را رقم خواهد زد.

دهقانی با اشاره به مسئله کمبود تولید برق در سطح کشور، متذکر شد: شرکت مس ایران می‌تواند با ورود به این قضیه، در صنعت تولید برق نیز پیشگام شود و حداقل نیروی برق موردنیاز صنایع خود را در داخل مجموعه خودش تولید کند.

وی در ادامه با اشاره به اخذ مالیات از درآمد مس سونگون، گفت: مالیات درآمد سالانه این مجموعه به کجا می‌رود و چرا به استان واریز نمی‌شود؟ حداقل سهم استانی و محل تولید مس باید پرداخت شود. شرکت ملی صنایع مس ایران قبلا یک درصد سهم آلایندگی از محل فروش خود را به ورزقان پرداخت می‌کرد، اما این سهمیه از شش سال گذشته پرداخت نمی‌شود.

وی با اشاره به تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومانی شرکت مس ایران به بخش مسئولیت‌های اجتماعی، گفت: در حق ورزقان در این حوزه ظلم شده و میزان پرداختی به این شهرستان پایین تر از انتظار است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در خصوص درخواست واگذاری امتیاز تیم فوتبال تراکتور تبریز به شرکت ملی صنایع مس ایران نیز اظهار کرد: کاری ندارم که الان این تیم دست کیست و چه حاشیه‌هایی دارد، اما یک نفر بایستی وارد این موضوع که یک مساله ملی بوده و تبعات ملی دارد، می‌شد.

وی افزود: همان طور که شرکت‌های مشخص از تیم‌های زیرمجموعه خود یعنی سپاهان، ذوب آهن و مس کرمان حمایت مالی می‌کنند، تیم تراکتور نمی‌تواند از منابع مالی شرکت مس ایران برخوردار نشود. عده‌ای از بنده انتقاد کردند که سهم ورزش ورزقان از مس سونگون را به تیم تراکتور ندهید در حالی که سهمی داده نمی‌شود.

دهقانی متذکر شد: بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شرکت مس در بخش‌های اجتماعی مربوط به حوزه ورزشی می‌شود. هزینه اندک برای تیم تراکتور که یک برند محسوب می‌شود، ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، این قرارداد EPC (مهنوسی، تدارکات و اجرا) مابین شرکت مس ایران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا شده و شامل مجموعه کارخانجات ذوب، پالایش، اسید، اکسیژن و فلوتاسیون سرباره مس می‌شود.

در این مجموعه سالانه ۱۰۰ هزار تن کاتد مس با گرید LME_A تولید شده و قابلیت افزایش ظرفیت به ۲۰۰ هزار تن کاتد مس را دارد که اجرایی شدن آن منجر به اشتغال زایی مستقیم ۵۰۰ نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم ۳۰۰۰ نفر خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !