مشارکت ایران در آزمایشات مهم بخش آشکارساز


مشارکت ایران در آزمایشات مهم بخش آشکارساز

دومین گردهمایی همکاری محققان فعال در آزمایش CMS مرکز پژوهش‌های هسته ای اروپا برگزار شد و گزارشی از دستاوردهای همکاری‌های مشترک در طول دو سال گذشته و برنامه‌ فیزیک آزمایشگاه cms سرن ارائه شد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان امروز (سه شنبه -۲۳ شهریور ماه) در دومین گردهمایی همکاری محققان فعال در آزمایش CMS مرکز پژوهش‌های هسته ای اروپا که به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان به صورت برخط برگزار شد، با بیان اینکه حضور در مراکز بزرگ تحقیقاتی جهان، هدفمندی و پایداری در خطوط پژوهشی را موجب می‌شود، اظهار کرد: همکاری با آزمایشگاه‌های بزرگ جهان افزون بر یک وظیفه علمی برای محققان است.

سید مهدی ابطحی افزود: توسعه همکاری‌های علمی وظیفه فراملی دانشگاه‌ها در جهت پاسخ دادن به پرسش‌های بنیادی است و برای ایران امروز مزایای بسیاری دارد.

وی با تأکید بر اینکه در کشور ما شبکه سازی علمی بسیار ضروری است، گفت: دانشگاه‌های بزرگ و مراکز علمی پژوهشی ایران، نیازمند همکاری‌های وسیع علمی بین المللی هستند و اشتراک گذاری امکانات و ایجاد آزمایشگاه‌های مشترک نه تنها لازمه شرایط امروز ایران است، بلکه بیانگر درک و فهم مدیران کشور از توسعه علمی است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: حضور در سرن به محققان جوان ما شیرینی این اشتراک گذاری علمی را می‌آموزد و این ضرورت را در وجود آنها نهادینه می‌کند.

ابطحی گفت: درک اینکه پرداختن به پاسخ سؤالات بنیادی و سرمایه گذاری در آن علاوه بر آنکه تصویری روشن از حقایق جهان هستی به ما می‌دهد و در رشد فناوری نیز بسیار مؤثر و لازم است و همکاری با مراکز علمی مطالبه درستی در محققان جوان کشور برای سرمایه گذاری کشور در علوم پایه ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: عدم درک مدیران کشور از عرصه پژوهش از دلایلی است که در طرح‌های کلان ملی، روند کار را طولانی یا تخصیص اعتبارات را محدود می کند و آن‌ چه ما را همواره نگران کرده، نبود خطوط پژوهشی مشخص و پیوستگی پژوهش در کشور است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: کمیت خروجی‌های تحمیل شده به محققان جوان در کشور یک سردرگمی پژوهشی در آنها ایجاد می‌کند و حضور در مراکز بزرگ تحقیقاتی جهان، هدفمندی و پایداری در خطوط پژوهشی را موجب می‌شود که این یک مزیت بزرگ برای کشور است.

وی از دیگر مزایای همکاری های علمی را رعایت اخلاق حرفه ای در تقسیم دستاوردها بین پژوهشگران و اعتبار بخشی به برون دادهای پژوهشی دانست و تأکید کرد: اعتبار بخشی به نتایج تحقیقات با ذکر نام تمام افراد دخیل و ارزش‌گذاری به دخالت افراد بیشتر در انجام یک پژوهش از نکات قابل توجهی است که از همکاری با سرن می‌توان آموخت.

ابطحی با تاکید براینکه به همکاری با سرن افتخار می‌کنیم و به کمک محققان کشور در ارتباط با مرکز سرن، مسیر توسعه علمی کشور هموار خواهدشد، تصریح کرد: عالی‌ترین هدف سرن یعنی گسترش صلح در سایه علم که نیاز امروز منطقه ماست.

مشارکت ایران در آزمایشات مهم بخش آشکارساز

همچنین پیام لوکا مارگاریت، رئیس آزمایش CMS سرن نیز در این گردهمایی ارائه شد که با ابراز مسرت از همکاری با دانشمندان ایرانی، اظهار کرد: با مرور به کارنامه عملکرد ۲۰ ساله ارتباط علمی ایران با سرن متوجه شدیم، ایران در مدت زمان کوتاهی توانسته سازه بزرگی را که نگهدارنده گرماسنج هادرونی در بخش جلویی آشکارساز CMS است را بسازد و به آزمایشگاه تحویل دهد.

وی افزود: آزمایش CMS، آزمایشی بزرگ با ۲۵۰ مؤسسه و دانشگاه عضو از ۵۴ کشور دنیا است، پنج هزار نفر در آن فعالیت می‌کنند و حدود دو هزار نفر در تولید مقالات علمی آن مشارکت دارند و ایران با ۲ مؤسسه آی پی ام و دانشگاه صنعتی اصفهان و حدود ۳۰ نفر، عضو مهمی از این خانواده بزرگ است که در ساخت آشکارساز و پژوهش فیزیک مشارکت دارد.

وی مشارکت ایران در آزمایشات مهم بخش آشکارساز را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: عملیات طراحی سنجه درخشندگی توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان مورد تأیید داوران علمیLHCC قرار گرفته است. پس از ارتقاء، LHC وارد فاز درخشندگی بالا می‌شود که در این فاز داده‌گیری و اهمیت سنجه درخشندگی با مشارکت دانشگاه صنعتی اصفهان است انجام خواهد شد.

رئیس آزمایش CMS سرن با بیان اینکه ایران در پژوهش فیزیک کوارک تاپ و ذره هیگز نقش دارد، از حضور فعال عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان فیزیکدانی برجسته و دارای مسئولیت مهم در بخشی فیزیک آزمایش CMS قدردانی کرد و افزود: امیدواریم در آینده شاهد پیوستن مؤسسات بیشتر و متخصصانی بیشتر از ایران باشیم.

مارگاریت با اشاره به اینکه در جریان کار و ارتقاء CMS راننده یک ماشین قدیمی نیستیم و کار تکراری نمی‌کنیم، تأکید کرد: به دنبال ساخت ابزارهای جدید هستیم و بناست در فضای جدیدی ذرات را آشکارسازی کنیم و از فن‌آوری‌های پیشرفته برای کشف دنیای جدید استفاده کنیم. از مشارکت بیشتر به گرمی استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، سرن (CERN) بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته ای است که حدود ۶۶ سال قبل یعنی در سال ۱۹۵۴ میلادی توسط سازمان اروپائی تحقیقات هسته ای ایجاد و در این مدت پژوهش های متعددی را به رهبری دانشمندان برتر دنیا (از جمله ۶ دارنده جایزه نوبل) به سرانجام رسانید.

در این مرکز که مهمترین هدف آن "کشف رازهای مبداء جهان" تعریف شده است هم اینک بیش از سه هزار فیزیکدان و مهندس به عنوان کارکنان مقیم در زمینه های مختلف نظری و آزمایشگاهی مشغول به کار هستند و بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ دانشمند از ۵۰۰ دانشگاه از ۸۰ کشور دنیا به صورت بازدیدهای کوتاه مدت حضور می یابند که این امر خود نشان از همکاری بزرگ و بی نظیر علمی دانشمندان و پژوهشگران عرصه علمی جهان دارد.

بزرگترین برنامه کنونی سِرن، علاوه بر تحقیقات گوناگون در زمینه فیزیک هسته ای و ذرات بنیادی، اجرای پروژه بزرگ LHC یا همان «برخورد دهنده بزرگ هادرونی» به عنوان بزرگترین پروژه علمی جهان است که یک شتاب دهنده ذرات با انرژی و پیچیدگی بی نظیر و بی سابقه بوده و نتیجه آن همکاری و مشارکت جهانی برای آشکارسازی بخش جدید پنهانی از حقیقت خواهد بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک