به آیفون 13 اپل سلام کنید؛ سنسور LiDAR و چیپست A15


به آیفون 13 اپل سلام کنید؛ سنسور LiDAR و چیپست A15

گجت نیوز گوشی آیفون 13 اپل معرفی شد. iPhone 13 به یک نمایشگر OLED، چیپست A15 Bionic، دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی با حسگر LiDAR و سیستم عامل iOS 15 مجهز است کمپانی اپل سرانجام از سری 13 آیفون‌هایش در یک رویداد پاییزی گرم رونمایی کرد. این درست است که شباهت‌های زیادی بین این گوشی‌ها با نسل قبلی... نوشته به آیفون 13 اپل سلام کنید؛ سنسور LiDAR و...

گوشی آیفون ۱۳ اپل معرفی شد. iPhone 13 به یک نمایشگر OLED، چیپست A15 Bionic، دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی با حسگر LiDAR و سیستم عامل iOS 15 مجهز است

کمپانی اپل سرانجام از سری ۱۳ آیفون‌هایش در یک رویداد پاییزی گرم رونمایی کرد. این درست است که شباهت‌های زیادی بین این گوشی‌ها با نسل قبلی آن‌ها وجود دارد. به عنوانم مثال بریدگی بالای نمایشگر این گوشی کوچک‌تر شده، مشخصات فنی نمایشگر آن بهبود پیدا کرده، از چیپست A15 و سنسور LiDAR در آن استفاده شده و همچنین دیگر خبری از عرضه نسخه ۶۴ گیگابایتی نیست. اما این تمام ماجرا نخواهد بود. در ادامه به معرفی کاملی از گوشی آیفون ۱۳ اپل می‌پردازیم.

آیفون ۱۳ اپل

طراحی

از نظر طراحی آیفون سال ۲۰۲۱ اپل شباهت زیادی با آیفون ۱۲ دارد. قد و عرض این گوشی بدون تغییر باقی مانده، اما حدود ۰.۲۶ میلی‌متر ضخامت آن بیشتر شده است. لبه‌های قاب این گوشی مثل نسل قبلی صاف و صیقلی است تا در دست‌گیری گوشی آسان‌تر شود. اضافه شدن سنسور LiDAR در ماژول دوربین این گوشی باعث شده برآمدگی دوربین بزرگ‌تر از نسل گذشته شود و در نتیجه روی ضخامت کلی گوشی نیز تاثیر گذاشته است. بنابراین شما نمی‌توانید از قاب‌های آیفون ۱۲ روی گوشی آیفون ۱۳ و بالعکس استفاده کنید.

به آیفون 13 اپل سلام کنید؛ سنسور LiDAR و چیپست A15

اپل در سال ۲۰۱۷ از نمایشگر همراه ناچ با آیفون ایکس رونمایی کرد که راهکاری برای قرار دادن دوربین سلفی و فیس آیدی در کمترین فضای ممکن در بالای نمایشگر بود. طی این چند سال اپل همچنان از این ناچ بدون هیچگونه تغییری روی آیفون‌هایش استفاده می‌کرد، در حالی که بسیاری از گوشی‌سازان اندرویدی حتی ناچ کوچک بالای نمایشگر را هم کنار گذاشته و از طراحی حفره درون صفحه یا دوربین سلفی زیر صفحه نمایش استفاده می‌کنند.

آیفون ۱۳ اپل قرار است در رنگ‌بندی متنوع صورتی، آبی، سفید، مشکی و قرمز به فروش برسد.

به آیفون 13 اپل سلام کنید؛ سنسور LiDAR و چیپست A15

اپل اکنون در سیزدهمین نسل آیفون هنوز هم از طراحی ناچ استفاده کرده، ولی حداقل ضخامت آن را در مقایسه با آیفون ۱۲ کاهش داده است. ضخامت این ناچ در نسل جدید از ۳۴.۸۳ میلی‌متر به ۲۶.۸ میلی‌متر رسیده است، اگر چه ارتفاع آن ۰.۵ میلی‌متر افزایش پیدا کرده است. کاهش اندازه ناچ بالای صفحه به خاطر کوچک‌تر شدن ۴۰ تا ۵۰ درصدی چیپ VCSEL استفاده شده در سنسورهای ۳ بعدی فیس آیدی است. حرکتی که هم هزینه را کاهش می‌دهد و هم مکانی که دوربین True Depth در بالای نمایشگر به آن نیاز دارد را نیز می‌کاهد. با این حال ناچ بالای نمایشگر آیفون در مقایسه با رقبای اندرویدی هنوز هم خیلی عریض است و فضای زیادی از صفحه را اشغال می‌کند.

به آیفون 13 اپل سلام کنید؛ سنسور LiDAR و چیپست A15

اپل همچنین برای آنکه بتواند بین مدل معمولی سری ۱۲ و ۱۳ آیفون تمایز بیشتری در طراحی ایجاد کند،‌ محل قرارگیری سنسور دوربین‌ها را نیز تغییر داده و اکنون به جای آنکه دو دوربین در زیر یکدیگر باشند، یکی به سمت چپ رفته و دیگری به طرف راست مایل شده است.

سخت افزار و نرم افزار آیفون ۱۳ اپل

مثل هر سال، اپل از نسل جدید پردازنده‌های موبایلی سری A رونمایی کرد. A15 Bionic نام پردازنده قدرت‌بخش آیفون ۱۳ اپل است که توسط شرکت TSMC و بر بستر فناوری پردازش پیشرفته ۵ نانومتری تولید می‌شود. این چیپست در عملکرد پردازنده مرکزی و پردازشگر گرافیکی پیشرفته‌تر شده، در حالی که موتور عصبی و پردازنده تصویر سریع‌تری دارد و در مصرف انرژی نیز کارآمدتر است.

به آیفون 13 اپل سلام کنید؛ سنسور LiDAR و چیپست A15

نتایج بنچمارک آیفون ۱۳ در پلتفرم امتیازگیری GFXBench Manhattan 3.1 از رسیدن این گوشی به ۱۹۸ فریم بر ثانیه خبر می‌دهد. این یک رکورد جدید در بین گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. این نتایج نشان می‌دهد عملکرد A15 حدود ۱۴ درصد بهتر از نسل گذشته، چیپست A14 است. علاوه بر این در مقایسه با یکی از توانمندترین چیپست‌های اندرویدی به نام اگزینوس ۲۲۰۰ سامسونگ که به کارت گرافیک AMD مجهز است و قرار است زیر قاب گوشی‌های سری Galaxy S22 سامسونگ تعبیه شود نیز، A15 چیپست توانمندتری محسوب می‌شود.

با توجه به پیشرفته‌تر شدن اپلیکیشن‌ها، عکس‌های باکیفیت و فیلمبرداری ۴K، حافظه ۶۴ گیگابایت دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای یک کاربر باشد. از این رو اپل در تصمیمی جنجالی، نسخه ۶۴ گیگابایتی را از سری جدید گوشی‌هایش حذف کرده و ارزان‌ترین مدل آیفون ۱۳، حافظه ۱۲۸ گیگابایتی دارد. نسخه معمولی آیفون سری ۱۳ در سه نسخه ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایتی عرضه خواهد شد.

اتصال ۵G یکی از کلیدی‌ترین امکانات آیفون ۱۲ سال گذشته بود. اما فقط مدل‌های آمریکایی این گوشی از آنتن mmWave 5G پشتیبانی می‌کردند. امسال اپل این آنتن را به تمام مدل‌های آیفون ۱۳ اضافه کرده است تا کاربران در تمام کشورهای پشتیبانی کننده از ۵G بتوانند از نهایت سرعت پنجمین نسل شبکه موبایل بهره‌مند شوند. به لطف مودم پیشرفته X60 کوالکام، اتصال بر بستر اینترنت موبایل در این گوشی سریع‌تر است. همچنین از فناوری مدرن‌تر Wi-Fi 6E نیز در این گوشی استفاده شده که در سرعت و پایداری پیشرفت محسوسی داشته است.

اینترنت ماهواره‌ای در آیفون ۱۳

اما اگر اخبار را دنبال کرده باشید قطعاً در مورد ارتباط ماهواره ای آیفون ۱۳ شنیده‌اید. نسل جدید گوشی‌های آیفون از ارتباط ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کنند. البته این ارتباط محدودیت‌های زیادی دارد. در واقع شما اگر در مکانی که آنتن‌دهی ندارد و برقراری تماس مقدور نباشد گیر افتاده باشید، می‌توانید از قابلیت ارتباط ماهواره‌ای در آیفون استفاده کنید و با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس اضطراری بگیرید. روند سیگنال‌دهی در این فناوری ممکن است یک یا دو دقیقه طول بکشد. علاوه بر این باید حتماً در فضای باز اقدام به برقراری تماس کنید تا گوشی بتواند یک ماهواره نزدیک مدار زمین را پیدا کند و از طریق آن سیگنال‌ها را ارسال کند.

آیفون ۱۳ همچنان به پورت لایتنینگ مجهز است و از USB-C پشتیبانی نمی‌کند. یک باتری ۳۰۹۵ میلی‌آمپر ساعتی نیز در زیر قاب این گوشی حضور دارد که از طریق همین درگاه شارژ می‌شود. این درحالیست که باتری آیفون ۱۲ معمولی سال قبل ۲۲۲۷ میلی‌آمپر ساعتی بود. با این حال لزوماً ظرفیت بیشتر باتری نمی‌تواند به معنای عمر باتری بیشتر باشد. بررسی میزان شارژدهی iPhone 13 نیازمند بررسی‌های بیشتری است.

به آیفون 13 اپل سلام کنید؛ سنسور LiDAR و چیپست A15

آیفون‌های سری ۱۲ از حداکثر توان شارژ سیمی ۲۰ وات پشتیبانی می‌کردند. اکنون در سری ۱۳ علاوه بر افزایش ظرفیت باتری گوشی، اپل سرعت شارژ آیفون‌ها را هم افزایش داده و اکنون به ۲۵ وات رسانده است. سرعتی که این توان گوشی را شارژ می‌کند تفاوت زیادی با توان ۲۰ وات ندارد. هرچند در مقایسه با توان ۱۸ وات اختلاف چشمگیرتر می‌شود.

iOS 15

در بخش نرم افزاری این گوشی به صورت پیش‌فرض iOS 15 نصب شده است. در این نسخه فیس تایم از صدای فراگیر، نمای شبکه‌ای ویدیوها، حالت پرتره برای ویدیوها، لینک و قابلیت SharePlay برای اشتراک‌گذاری صفحه نمایش در طول مکالمه پشتیبانی می‌کند.

به لطف آی او اس ۱۵، هر زمانی که بخواهید می‌توانید خلاصه‌ای از نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده کنید. در صورتی که حالت «مزاحم نشوید» را فعال کنید،‌ اپل از طریق اپلیکیشن Messages این وضعیت را به مخاطبین شما نشان خواهد داد. طراحی پنل نوتیفیکیشن‌ها نیز تغییر کرده و آیکون‌های بزرگ‌تری در این بخش استفاده شده‌اند.

اپل در اپلیکیشن Photos از فناوری ارتقا یافته OCR برای تشخیص متن استفاده کرده است. این فناوری از هوش مصنوعی برای تشخیص خودکار متن در تصاویر استفاده می‌کند. شما می‌توانید از طریق اسپات لایت به جستجو بین تصاویر بپردازید. علاوه بر این عکس‌های خاطره‌انگیزتان را به همراه یک موسیقی توسط اپلیکیشن اپل موزیک مونتاژ کنید و با دوستان خودتان به اشتراک بگذارید. از دیگر امکانات جدیدی که این نسخه از سیستم عامل آی او اس به کاربران ارائه می‌کند می‌توان به رابط کاربری جدید و سه‌بعدی اپلیکیشن مسیریابی Apple Maps، گسترش اپلیکیشن وضعیت آب و هوا در کل صفحه و سایر پیشرفت‌های زیرپوستی اشاره کرد.

نمایشگر آیفون ۱۳ اپل

به نمایشگر آیفون ۱۳ اپل می‌رسیم. جایی که یک پنل ۶.۱ اینچی ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسلی با بریدگی ناچ کوچک‌تر از نسل گذشته جای گرفته است. کاهش عرض ناچ بالای صفحه به معنای افزایش نسبت صفحه به بدنه است. در حالی که آیفون ۱۲ از نسبت ۸۶ درصدی صفحه به بدنه برخوردار بود، اما ظاهراً تغییراتی که اپل در طراحی ناچ این گوشی ایجاد کرده باعث افزایش آن به ۸۸ درصد شده است.

به آیفون 13 اپل سلام کنید؛ سنسور LiDAR و چیپست A15

این گوشی از همان نمایشگر LTPO OLED به کار رفته در گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۱ استفاده می‌کند. هرچند برخلاف نسخه‌های پرو، نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی را ارائه نمی‌کند. اما یکی دیگر از کپی‌های اپل از روی دست اندرویدی‌ها، استفاده از قابلیت نمایشگر همیشه روشن (Always-On Screen) است. بدین معنا که نمایشگر گوشی در زمانی که صفحه خاموش است می‌تواند تاریخ و ساعت را به نمایش بگذارد و هر زمانی که نوتیفیکیشنی را دریافت کردید، بدون نیاز به روشن کردن صفحه نمایش گوشی از آن مطلع شوید. این روشی است که بسیاری از گوشی‌های اندرویدی برای کاهش مصرف انرژی (با کمتر خاموش و روشن کردن صفحه نمایش برای چک کردن ساعت و نوتیفیکیشن‌ها) از آن استفاده می‌کنند.

دوربین

دوربین آیفون ۱۳ چه تغییراتی داشته است؟ جایی که اپل هر سال ادعا می‌کند آیفون‌هایش بهترین دوربین گوشی‌ها در بازار را ارائه می‌کنند. مطابق معمول دو دوربین در قسمت ماژول دوربین‌ّهای این گوشی جای خوش کرده است که البته برخلاف نسل گذشته، این سنسورها مستقیماً زیر یکدیگر نیستند و به صورت یک خط کج روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. یکی از این دوربین‌ها یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی واید با دیافراگم باز f/1.6 است، در حالی که دومی یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم ارتقا پیدا کرده f/2.8 است.

به آیفون 13 اپل سلام کنید؛ سنسور LiDAR و چیپست A15

به لطف این دیافراگم باز، دوربین اولترا واید گوشی آیفون ۱۳ اپل می‌تواند هم می‌تواند عکس‌های شفافی را در طول شب و محیط‌های تاریک ثبت کند. یکی دیگر از پیشرفت‌های این دوربین، امکان استفاده از قابلیت فوکوس خودکار است. در حالی که دوربین اولترا واید آیفون ۱۲ قادر به ارائه فوکوس خودکار نبود، اپل این را در نسل جدید آیفون تغییر داده تا به شما در ثبت عکس‌هایی با فوکوس کامل کمک کند.

به آیفون 13 اپل سلام کنید؛ سنسور LiDAR و چیپست A15

فناوری لرزشگیر سنسور شیفت نیز که معمولاً در دوربین‌های بدون آینه و DSLR استفاده می‌شود، سال گذشته به همراه یک لرزشگیر اپتیکال عکس معمولی در آیفون ۱۲ پرو مکس اپل مورد استفاده قرار گرفت. این فناوری به خوبی می‌تواند لرزش‌های موجود در تصویر را بگیرد تا به بهترین شکل ممکن با گوشی خود فیلمبرداری و عکاسی کنید. اکنون این فناوری لرزشگیر به گوشی آیفون ۱۳ معمولی نیز اضافه شده است و می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

اپل از حسگر تشخیص عمق LiDAR روی تمام مدل‌های سری ۱۳ آیفون استفاده کرده است. به لطف این حسگر کاربران می‌توانند محیط پیرامون خود را اسکن کنند و مدل ۳ بعدی آن را دریافت کنند. یکی دیگر از مزیت‌های حضور این حسگر در سیستم دوربین آیفون جدید، کمک به ثبت عکس‌های پرتره بهتر در محیط‌های تاریک‌تر است. البته عکس‌های پرتره در محیط‌های روشن نیز می‌توانند از مزایای حضور این حسگر بهره‌مند شوند.

درون حفره روی نمایشگر این گوشی از یک دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/2.2 استفاده شده که عملکرد آن با نسل قبلی چندان متفاوت نیست. این دوربین می‌تواند فیلمبرداری ۴K 60fps را فراهم کند. ضمن اینکه در کنار آن از یک حسگر ۳ بعدی برای تشخیص چهره توسط FaceID نیز استفاده شده است.

به آیفون 13 اپل سلام کنید؛ سنسور LiDAR و چیپست A15

چیپست A15 توان دیوانه‌کننده‌ای به دوربین‌های گوشی آیفون ۱۳ بخشیده است. اکنون اپل امکانات عکاسی حرفه‌ای و حالت فیلمبرداری جذاب Cinematic Mode را نیز در این گوشی ارائه کرده که بوکه تنظیم شونده را به ویدیوها می‌افزاید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در