آیفون 13 مینی معرفی شد؛ آیا این آخرین گوشی مینی اپل است؟


آیفون 13 مینی معرفی شد؛ آیا این آخرین گوشی مینی اپل است؟

گجت نیوز آیفون 13 مینی – iPhone 13 Mini با مشخصات فنی، گالری تصاویر، امکانات و قیمت زیر به عنوان آخرین گوشی سری مینی آیفون‌های اپل رونمایی شد. هر کاربری سلیقه خاص خودش را برای داشتن یک گوشی هوشمند دارد. برخی گوشی‌های غول پیکر را می‌پسندند و برخی دیگر موبایلی را تهیه می‌کنند که از نظر اندازه... نوشته آیفون 13 مینی معرفی شد؛ آیا این آخرین گوشی...

آیفون ۱۳ مینی – iPhone 13 Mini با مشخصات فنی، گالری تصاویر، امکانات و قیمت زیر به عنوان آخرین گوشی سری مینی آیفون‌های اپل رونمایی شد.

هر کاربری سلیقه خاص خودش را برای داشتن یک گوشی هوشمند دارد. برخی گوشی‌های غول پیکر را می‌پسندند و برخی دیگر موبایلی را تهیه می‌کنند که از نظر اندازه استاندارد است. اما برخی از کاربران به یاد قدیم همچنان علاقه‌مند به داشتن گوشی‌ّهای جمع و جور هستند. اپل نیز با همین تفکر و برای جلب توجه این عده از کاربران سال گذشته آیفون ۱۲ مینی را عرضه کرد. تجربه فروش این گوشی برای گوشی‌ساز آمریکایی اصلاً موفقیت آمیز نبود و بسیاری تصور می‌کردند که امسال نسخه مینی آیفون ۱۳ معرفی نخواهد شد. فروش این گوشی به قدری بد بود که اپل تصمیم گرفت تولید آن را متوقف کند. اما حالا اپل آیفون ۱۳ مینی را هم در کنار دیگر اعضای این خانواده رونمایی کرده است.

آیفون 13 مینی معرفی شد؛ آیا این آخرین گوشی مینی اپل است؟

ظاهراً اپل تمام کارهای مربوط به تولید iPhone 13 Mini را انجام داده بوده و راهی برای پا پس گذاشتن نداشته است. به همین خاطر است که کارشناسان تصور می‌کنند این، آخرین گوشی مینی اپل خواهد بود. در هر صورت اگر شما هم از آن دسته کاربران علاقه‌مند به گوشی‌های جمع و جور هستید، شانس این را دارید که سال ۲۰۲۱ نیز یک آیفون مدرن را در دست بگیرید.

آیفون ۱۳ مینی – iPhone 13 Mini

طراحی و نمایشگر

در طراحی مدل مینی آیفون ۱۳ مشابه نسل گذشته این گوشی است، با این اوصاف که کمی ضخیم‌تر و سنگین‌تر شده است. شاید بزرگ‌ترین تغییر در طراحی این گوشی مربوط به کوچک‌تر شدن عرض ناچ بالای نمایشگر و رنگ‌بندی آن باشد. این گوشی بیشتر در قطعات داخلی با مدل ۱۲ مینی متفاوت است.

ماژول دوربین دوگانه‌ای روی قاب پشتی این گوشی جای خوش کرده که تفاوت آن با نسل قبلی، زیر هم نبودن لنزهای دوربین آن است. در واقع اپل تصمیم گرفته در دو مدل آیفون ۱۳ مینی و ۱۳ معمولی دوربین‌ها را از موازات یکدیگر درآورده و به صورت مورب روی ماژول قرار دهد. بماند که برآمدگی این دوربین به خاطر اضافه شدن حسگر LiDAR به سیستم دوربین افزایش پیدا کرده است.

آیفون 13 مینی معرفی شد؛ آیا این آخرین گوشی مینی اپل است؟

اپل گوشی مینی جدیدش را در رنگ‌بندی متنوع صورتی، آبی، طلایی، مشکی ویژه (Midnight Starlight) و قرمز (Product Red) عرضه خواهد کرد.

آیفون ۱۳ مینی به عنوان کوچک‌ترین عضو نسل جدید آیفون‌ها در نمایشگر شبیه به نسل گذشته خودش است. اپل از یک نمایشگر ۵.۴ اینچی OLED در جلوی این گوشی استفاده کرده که نرخ رفرش ۶۰ هرتزی را ارائه می‌کند. البته تصمیم اپل مبنی بر ارائه نکردن نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی توسط این نمایشگر عقلانی به نظر می‌رسد. از آنجا که باتری کوچک زیر قاب این گوشی نمی‌تواند عمر باتری بالایی را ارائه کند، اپل تصمیم گرفته فقط به خاطر یک حرکت تبلیغاتی نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی را با این نمایشگر ارائه نکند و در عوض عمر باتری بیشتری را فراهم کند.

آیفون 13 مینی معرفی شد؛ آیا این آخرین گوشی مینی اپل است؟

در بالای این نمایشگر یک بریدگی موسوم به ناچ وجود دارد که وظیفه میزبانی از دوربین سلفی و حسگر فیس آیدی را بر عهده دارد. هرچند که این بریدگی اکنون عرض کمتری نسبت به بریدگی نمایشگر آیفون ۱۲ مینی دارد و این به معنای اشغال کردن فضای کمتری از نمایشگر است. اپل می‌گوید این نمایشگر ۲۸ درصد روشن‌تر از نسل قبلی بوده و این روشنایی اجازه می‌دهد به خوبی از محتوای HDR و Dolby Vision لذت ببرید.

مشخصات فنی و نرم افزار

اپل درست مثل سه عضو دیگر خانواده آیفون ۱۳، در مدل مینی آن نیز از چیپست A15 Bionic استفاده کرده است. غول کوپرتینویی سال گذشته نیز آیفون مینی خودش را با بالارده‌ترین مشخصات فنی ممکن روانه بازار کرده بود و به جز اندازه، تفاوت زیادی بین آن با آیفون ۱۲ معمولی نبود. این قضیه در مورد آیفون ۱۳ مینی نیز صدق می‌کند و باید انتظار زیادی از عملکرد آن داشته باشید. ظرفیت رم این گوشی نیز ۴ گیگابایت خواهد بود.

آیفون 13 مینی معرفی شد؛ آیا این آخرین گوشی مینی اپل است؟

پیشرفت بزرگ این مدل در بخش ارتباطات بی‌سیم است. جایی که اپل پشتیبانی از Wi-Fi 6E را به گوشی جدید خودش اضافه کرده و به لطف مودم پیشرفته اسنپدراگون X60 کوالکام، اکنون تمام مدل‌های بین‌المللی آیفون مینی اپل می‌توانند از باند mmWave برای شبکه بی‌سیم ۵G پشتیبانی کنند. با وجود این باند، حتی اگر در محیط‌های شلوغ و پرتراکم حضور داشته باشید هم سرعت اینترنت گوشی شما کاهش پیدا نخواهد کرد.

مورد بعدی، اضافه شدن پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای به نسل جدید آیفون مینی است. در صورتی که در یک منطقه بدون آنتن گیر افتاده‌اید و به کمک اضطراری نیاز دارید، آیفون ۱۳ مینی اپل به شما اجازه می‌دهد از طریق سیگنال‌های ماهواره‌ای تماس اورژانسی بگیرید و جان خودتان را نجات دهید. البته برای دریافت سیگنال باید یک یا دو دقیقه منتظر بمانید و برای استفاده از این فناوری حتماً در فضای باز قرار داشته باشید.

اپل همچنان پورت لایتنینگ را به USB-C ترجیح می‌دهد و در گوشی‌های جدیدش هم از آن‌ها استفاده کرده است. باتری ۲۴۰۶ میلی‌آمپر ساعتی آیفون ۱۳ مینی نیز از طریق همین پورت با توان ۲۵ وات شارژ می‌شود. هرچند این گوشی همچنان از فناوری شارژ بی‌سیم MagSafe و شارژرهای معمولی Qi نیز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند با توان ۱۵ وات به صورت بی‌سیم شارژ‌ شود. اپل می‌گوید آیفون ۱۳ مینی ۱.۵ ساعت عمر باتری طولانی‌تری از نسل گذشته خودش دارد.

iOS 15

اپل تغییرات گسترده‌ای را در سیستم عامل iOS 15 خود ایجاد کرده که همگی به تجربه کاربری بهتر کمک می‌کنند. فیس تایم در این نسخه پیشرفته‌تر شده و از صدای فراگیر، حالت پرتره برای ویدیوها، قابلیت SharePlay برای اشتراک‌گذاری صفحه نمایش در طول مکالمه و همینطور نمایش شبکه‌ای ویدیوها برخوردار است. نوتیفیکیشن‌ها، دیگر بخش تغییر یافته در آی او اس ۱۵ هستند. پنل نوتیفیکیشن‌ها اکنون تغییر کرده و آیکون‌های آن برای دید بهتر کاربر، بزرگ‌تر شده‌اند. شما همچنین می‌توانید هر زمانی که خواستید خلاصه‌ای از نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده کنید. و همچنین اگر حالت «مزاحم نشوید» را فعال کرده باشید، مخاطبین شما می‌توانند از طریق اپلیکیشن پیام‌رسان متوجه آن شوند.

تغییر دیگر مربوط به اپلیکیشن Photos است که اکنون از قابلیت ارتقا یافته OCR برای تشخیص خودکار متون در تصاویر با کمک هوش مصنوعی برخوردار است. عکس‌های داخل گالری شما اکنون در نتایج جستجوی اسپات لایت ظاهر می‌شوند و می‌توانید عکس‌های خاطره‌انگیزتان را با انتخاب یک موسیقی از اپل موزیک مونتاژ کرده و به عنوان یک فایل ویدیویی برای دوستانتان ارسال کنید.

دوربین آیفون ۱۳ مینی

مثل آیفون مینی قبلی این گوشی از دو دوربین پشتی برخوردار است که البته برخلاف نسل گذشته، این سنسورها مستقیماً زیر یکدیگر نیستند و به صورت مورب روی قاب پشتی نقش بسته‌اند. دوربین اصلی این گوشی از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی واید با دیافراگم باز f/1.6 استفاده می‌کند، در حالی که دومی یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم ارتقا پیدا کرده f/2.8 است. این دیافراگم باز به دوربین آیفون ۱۳ مینی کمک می‌کند عکس‌های روشن و شفافی را در محیط‌های تاریک و به خصوص شب ثبت کند. در حالی که دوربین اولترا واید آیفون ۱۲ مینی قادر به ارائه فوکوس خودکار نبود، اپل این را در نسل جدید آیفون تغییر داده تا به شما در ثبت عکس‌هایی با فوکوس کامل کمک کند.

آیفون 13 مینی معرفی شد؛ آیا این آخرین گوشی مینی اپل است؟

لرزشگیر سنسور شیفت (که سال گذشته فقط مختص مدل ۱۲ پرو مکس بود) نیز یکی دیگر از امکانات اضافه شده به این گوشی جمع و جور است. این فناوری با توانمندی خاصی می‌تواند لرزش‌های موجود در تصویر را بگیرد تا ویدیوهای بدون لرزشی را ضبط کنید.

حسگر تشخیص عمق LiDAR روی تمام مدل‌های سری ۱۳ آیفون که شامل مدل مینی هم می‌شود، حضور دارد. به لطف این حسگر کاربران می‌توانند محیط پیرامون خود را اسکن کنند و مدل ۳ بعدی آن را دریافت کنند. یکی دیگر از مزیت‌های حضور این حسگر در سیستم دوربین آیفون جدید، کمک به ثبت عکس‌های پرتره بهتر در محیط‌های تاریک‌تر است. البته عکس‌های پرتره در محیط‌های روشن نیز می‌توانند از مزایای حضور این حسگر بهره‌مند شوند.

و در پایان، درون حفره روی نمایشگر این گوشی از یک دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/2.2 استفاده شده که عملکرد متوسطی دارد. شما می‌توانید با این دوربین فیلمبرداری ۴K 60fps داشته باشید. در کنار این دوربین هم از یک حسگر ۳ بعدی برای تشخیص چهره توسط FaceID نیز استفاده شده است.

اپل در اینجا از یک حالت جدید فیلمبرداری به نام “Cinematic Mode” رونمایی کرده است. با استفاده از الگوریتم‌های حالت پرتره، قادر خواهید بود عکس‌هایی با فوکوس مناسب را ثبت کنید که امکان ثبت آن‌ها فقط با دوربین‌های گران قیمت مقدور است. این قابلیت به صورت خودکار کار می‌کند. در واقع آیفون سوژه‌های روی صفحه را دنبال می‌کند و فوکوس را روی آن قفل خواهد کرد. اگرچه شما همچنان می‌توانید نقاط فوکوس را به صورت دستی نیز انتخاب کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها