جایگاه آذربایجان در بسط شعر عاشورایی با هیچ منطقه‌ای قابل قیاس نیست


جایگاه آذربایجان در بسط شعر عاشورایی با هیچ منطقه‌ای قابل قیاس نیست

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: سوز و گداز اشعار شاعران و نوای مداحان این سرزمین بوی دیگری دارد و جایگاه آذربایجان در ایجاد، بسط و گسترش ادبیات عاشورایی با هیچ منطقه ای قابل قیاس نیست.

محمدرضا پورمحمدی عصر روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور ماه در آئین افتتاحیه هجدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی که با حضور مداحان، شعرا، پیرغلامان و خادمین هیئات حسینی سراسر کشور و تعدادی از کشورهای همسایه در محوطه مسجد کبود تبریز برگزار شد، اظهار کرد: امروز در تبریز سرافزار میزبان خادمان و پیرغلامان امام حسین(ع) هستیم؛ گنجینه‌های معنوی که بیش از ۷۰ سال از عمر خود را به دور از بدعت و با عظمت تمام صرف برپایی مجالس حسینی کرده‌اند.

وی تکریم خادمین حسینی را یک فرهنگ‌سازی والگوسازی برای نسل‌های آینده عنوان کرد و افزود: ادبیات عاشورایی و مرثیه‌سرایی، از ناب ترین بخش‌های آفرینش شعر و شاعری است.

وی با بیان اینکه سابقه‌ی شعر عاشورایی در ادبیات فاخر فارسی به قبل از فردوسی بر می‌گردد، خاطرنشان کرد: سوز و گداز اشعار شاعران و نوای مداحان این سرزمین بوی دیگری دارد و جایگاه آذربایجان در ایجاد، بسط و گسترش ادبیات عاشورایی با هیچ منطقه ای قابل قیاس نیست.

استاندار آذربایجان‌شرقی در پایان سخنان خود گفت: اولین کتاب مستقل در رسای امام حسین(ع) توسط فضولی شاعر گرانقدر تبریزی سروده شده است و پس از وی سخن‌سرایان بزرگ و صدها شاعر دیگر دیوان‌هایی را آفریدند که مداحان و پیرغلامان در مراسم عزای حسینی زمرمه کرده و شور حسینی را با شعور عاشوریی آمیخته و نام آذربایجان را در تاریخ جاودان کردند.

به گزارش ایسنا، هجدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی از روز ۲۱ الی ۲۵ شهریور ماه به میزبانی تبریز و با حضور مداحان، شعرا، پیرغلامان و خادمین حسینی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان