چیپ A15 Bionic سری آیفون 13 از 15 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است!


چیپ A15 Bionic سری آیفون 13 از 15 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است!

گجت نیوز چیپ A15 Bionic موجود در سری آیفون 13 – iPhone 13 متشکل از 15 میلیارد ترانزیستور بوده که کمی کمتر از ترانزیستورهای یک چیپ دسکتاپ است. امشب اپل از آیپد مینی 6 و آیفون‌های جدیدش رونمایی کرد که همگی مجهز به چیپست A15 Bionic هستند. این چیپ به 15 میلیارد ترانزیستور مجهز شده که رقمی... نوشته چیپ A15 Bionic سری آیفون 13 از 15 میلیارد...

چیپ A15 Bionic موجود در سری آیفون ۱۳ – iPhone 13 متشکل از ۱۵ میلیارد ترانزیستور بوده که کمی کمتر از ترانزیستورهای یک چیپ دسکتاپ است.

امشب اپل از آیپد مینی ۶ و آیفون‌های جدیدش رونمایی کرد که همگی مجهز به چیپست A15 Bionic هستند. این چیپ به ۱۵ میلیارد ترانزیستور مجهز شده که رقمی چشمگیر برای یک چیپست موبایلی به حساب می‌آید. این در حالی است که در چیپ A14 Bionic تعداد ۱۱.۸ میلیارد ترانزیستور و در چیپ A13 Bionic تعداد ۸.۵ میلیارد ترانزیستور جای گرفته بودند. برای درک قدرت چیپ A15 Bionic بهتر است بدانید چیپ M1 اپل که روی مک بوک‌ها و آیپد پروی سال ۲۰۲۱ از آن استفاده شده مجهز به ۱۶ میلیارد ترانزیستور است.

چیپ A15 Bionic سری آیفون 13 از 15 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است!

به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم هرچه یک چیپست ترانزیستور بیشتری داشته باشد، قدرت بیشتری هم ارائه می‌کند و در عین حال مصرف انرژی پایین‌تری نیز خواهد داشت.

چیپ A15 Bionic توسط بزرگترین کارخانه دنیا یعنی TSMC با فناوری لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می‌شود. این کمپانی معتبر تایوانی حالا پذیرای بزرگترین مشتری خود یعنی اپل شده و همکاری بی‌نظیری باهم دارند. اپل از چیپ جدید خود نه تنها در سری آیفون‌های ۲۰۲۱ خود بلکه در سری جدید آیپد مینی نیز استفاده خواهد کرد و بدین ترتیب، عملکرد آیپد مینی نسبت به نسل پیشینش ۴۰ درصد بهبود پیدا می‌کند.

چیپ A15 Bionic سری آیفون 13 از 15 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است!

چیپست A15 Bionic مجهز به شش هسته بوده و موتور نمایشگر جدیدی را به همراه دارد. توان پردازشی این چیپ ۱۵.۸ تریلیون فعالیت در هر ثانیه اعلام شده که ۴۴ درصد بیشتر از ۱۱ تریلیون فعالیت در A14 Bionic به حساب می‌آید. همچنین پردازنده گرافیکی پنج هسته‌ای همان چیزی است که اپل آن را بهترین GPU بین تمامی اسمارت فون‌ها می‌نامد. چیپست سری آیفون ۱۳ – iPhone 13 به کمک دوربین نیز رفته و پردازش‌های مرتبط با آن بخش را نیز انجام می‌دهد. افزون بر این مجهز به انکودر و دیکودر جدیدی برای ضبط ویدیو شده و کش سیستم را به میزان دو برابر بهبود بخشیده است.

کمپانی TSMC بهای چیپ‌هایش را تا ۲۰ درصد افزایش داد اما به دلیل اهمیت شرکت اپل، این افزایش قیمت برای کوپرتینویی‌ها تنها ۳ درصد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!