طرح واردات خودرو در مجلس تصویب شد، توپ در زمین شورای نگهبان


طرح واردات خودرو در مجلس تصویب شد، توپ در زمین شورای نگهبان

آنطورکه خبرگزاری تسنیم اعلام کرده، امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، طرح ساماندهی بازار خودرو بررسی شد و در نهایت به تصویب نمایندگان رسیده است. البته این طرح قدیمی از دولت دهم در مجلس، شورای نگهبان...

آنطورکه خبرگزاری تسنیم اعلام کرده، امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، طرح ساماندهی بازار خودرو بررسی شد و در نهایت به تصویب نمایندگان رسیده است. البته این طرح قدیمی از دولت دهم در مجلس، شورای نگهبان و کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته بود و حال در این مجلس به تصویب رسیده است.

بر اساس این طرح، هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند در ازای صادرات خودرو، قطعات و یا هر کالای دیگر مرتبط با صنایع نیرومحرکه، و یا از طریق بدون انتقال ارز، خودرو (اعم از برقی، هیبریدی، بنزینی و ...) با برچسب انرژی ب و بالاتر را وارد کند.

تعداد خودروی وارد شده به کشور باید هر 6 ماه یکبار توسط شورای رقابت مورد بررسی قرار بگیرد و این شورا تصمیم بگیرد که با توجه به کمبود موجود در بازار، چه تعداد خودرو وارد شود. سایر مقررات مربوطه باید توسط وزارت صمت تعیین شود.

آیا واردات خودرو باز شده؟

باید بگوییم هنوز خیر، و با تایید امروز این طرح در مجلس، حال برای تایید نهایی باید شورای نگهبان روی آن نظر دهد و در صورت موافقت شورای نگهبان، دیگر باید این طرح را لازم الاجرا بدانیم و وزارت صمت نیز می بایستی به صورت قانون به آن عمل کند. لذا باید فعلاً منتظر تایید نهایی شورای نگهبان باشیم و ببینیم که آیا همانند گذشته ایرادی به این طرح خواهد گرفت یا خیر.

شرایط واردات خودرو

در این طرح شرایطی برای واردات خودرو در نظر گرفته شده که به صورت زیر است:

1. واردات خودرو نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند

2. سقف تعداد خودروهای وارداتی، هر 6 ماه یکبار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی 1 سال گذشته تعیین می شود (این بند به یقین شبهات زیادی دارد زیرا بازار خودروی ایران همواره تشنه بوده و در رده های قیمتی زیر 1 میلیارد تومان، به این سادگی ها نمی توان تشنگی بازار خودرو را رفع کرد! حال باید دید این میزان کمبود چطور و با چه فرمولی توسط شورای رقابت مشخص می شود)

3. منحصر کردن، داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوطه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود

4. واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است

5. ابتدا در این طرح واردات خودروهای دست دوم با سن 3 سال وجود داشت اما مجلس این بند را حذف کرده و حال تنها خودروهای نو و صفرکیلومتر اجازه واردات دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل