اعتراض داور بسکتبال به مسائل داوری|آذرافزا: کمیته داوران برای تسویه بدهی بعضی‌ها به آن‌ها داوری می‌دهد!


اعتراض داور بسکتبال به مسائل داوری|آذرافزا: کمیته داوران برای تسویه بدهی بعضی‌ها به آن‌ها داوری می‌دهد!

سعیده فتحی/شهرآرانیوز، رضا آذرافزا از داوران بازی‌های نیمه نهایی مسابقات بسکتبال باشگاه‌ها در فصل گذشته است. این داور اصفهانی دیدار چهارم بین نفت آبادان و مهرام را قضاوت کرد که با برتری مهرام به پایان رسید،...

سعیده فتحی/شهرآرانیوز، رضا آذرافزا از داوران بازی‌های نیمه نهایی مسابقات بسکتبال باشگاه‌ها در فصل گذشته است. این داور اصفهانی دیدار چهارم بین نفت آبادان و مهرام را قضاوت کرد که با برتری مهرام به پایان رسید، اما جنجال‌های بعد از آن، آغاز حاشیه‌هایی برای آذرافزا بود.
بازیکن تیم نفت در پایان سری دیدار‌های نیمه‌نهایی که به نفع مهرام شد و این تیم به فینال رفت، در مصاحبه‌ای گفت امیدوار است جیب او پر پول شده باشد! که کنایه‌ای به جریان رشوه‌گیری داوران تعبیر شد.
اتفاقات آن بازی، حاشیه‌های پس از آن و انتقادات آذرافزا به کمیته داوران و مسابقات فدراسیون بسکتبال گویای این نکات است که فدراسیون بعد از چند ماه از بازی‌های پارسال، حمایت اصولی از داور خود نداشت تا اینکه خودِ آذرافزا تصمیم گرفت حقایقی را در خصوص این جریانات عنوان کند.

ملی‌پوشی که ۵۲ ثانیه بازی کرد باخت را گردن داور انداخت!
او در ابتدای صحبت‌هایش به موارد پیش از بازی چهارم اشاره کرد و گفت: «بعد از بازی چهارم مصاحبه آقای حسن‌زاده ملی‌پوش نفت حواشی زیادی ساخت و خیلی‌ها در فضای مجازی، بنده را مورد الفاظی که لیاقت خودشان بود قرار دادند. آن روز زمان مسابقه ساعت یک اعلام شده بود و ما گروه پنج نفره داوری که آنجا بودیم نمی‌دانستیم کدامیک از ما سه نفر داور بازی خواهیم بود.تا ساعت ۱۲ منتظر بودیم و طوری شد که خودم از سالن به سمت کمیته داوران رفتم و آقای فرهاد زحمتکش مسئول کمیته داوران و مسابقات را پیدا کردم و تقاضا کردم کوبل داوری را معرفی کنند.ساعت ۱۲:۲۵، یعنی سی و پنج دقیقه قبل از استارت بازی طبق اعلام قبلی، ما تازه متوجه شدیم چه کسانی داور هستند».
آذرافزا ادامه داد:«هنگام گرم کردن بازیکنان،حسن‌زاده به همراه بدنساز و یا ماسور تیم سمت بنده آمدند و اعلام کردند کمر درد دارند و می‌خواهند به رختکن بروند و با اجازه بنده به رختکن رفتند. طبق آمار بازی، حسن‌زاده که آرزوی جیب پر پول برای بنده کردند، تنها ۵۲ ثانیه در بازی چهارم نیمه نهایی مقابل مهرام بازی کرده و ایشان اصلا در آن بازی امتیازی نیاورد، ضمن اینکه در همان چند ثانیه که بازی کردند که ۲ دقیقه اواخر بازی هم بود، به تیم اضافه شدند و طبق آماری که موجود است تیم ایشان در آن زمان بازی ۳ امتیاز عقب بوده. اگر قرار بود من را به عنوان مقصر شکست جلوه بدهند، چرا بعد از همان بازی که بنده سرداور بودم ایشان مصاحبه نکرد و درمورد جیب من و دیگر صحبت‌ها حرفی نزد؟ چرا ایشان که ادعای قهرمانی داشتند چهارم شدند»؟
این داور اصفهانی با توجه به اتفاقات و صحبت‌های ردوبدل شده بین او و بازیکن مورد نظر گفت:«حدود دو ماه بعد از این مصاحبه با حسن‌زاده تلفنی صحبت کردم. ایشان گفتند در آن بازی که من اصلا بازی نکردم، ولی هم‌تیمی‌هایم انقدر درباره‌ی شما صحبت کردند که من ناخودآگاه بعد از بازی پنجم اسم شما را آوردم.
در صورتی که بعد از بازی پنجم الفاظ زشت و رکیک و ناموسی در اینستاگرام به داور مسابقه گفتند که خارج از حد تصور است و به خدا واگذار می‌کنم. داخل بازی، صحنه‌ای که اتفاق افتاد، همانگونه که اطلاع دارید داور بسکتبال انقدر باید تمرکز داشته باشد که در دهم ثانیه تصمیم بگیرد و قضاوت کند.
کارشناسانی درباره این صحنه اظهار نظر کردند که در طول دوران داوری خودشان یک بازی حساس هم قضاوت نکرده‌اند و با روابطی که پدرشان با فدراسیون‌های قبلی داشتند موفق شدند مدرک بین‌المللی بگیرند و برای فراموش نشدن اسم‌شان، در رسانه‌ها حضور پیدا می‌کنند. بعد از بازی و کات کردن این صحنه، بسیاری از گروه‌های داوری درباره آن نظر دادند و از دید دوربین به آن نگاه کردند. تکنیکال فولی که من به سعید داورپناه دادم، از نظر من، از دید من، از زاویه‌ای که من صحنه را نگاه می‌کنم کاملا صحیح بود».
آذرافزا به نقل از حسن‌زاده گفت:« حسن‌زاده در صحبت‌هایی که با بنده داشتند گفتند شما داورپناه را دیسکالیفه کردید و زمانی که بنده واقعیت را برای ایشان توضیح دادم، ابراز ندامت کرد و گفتند من اشتباه کردم و فکر می‌کردم که شما مستقیما سعید را اخراج کرده‌اید. در حالی‌که صحنه‌ای که سعید داورپناه گیم دیسکالیفه شد، من اصلا در آن صحنه دخالت نداشتم و صمد نیکخواه بهرامی ضربه‌ای که به سعید داورپناه می‌زند، سعید ناخودآگاه به بازیکن خارجی تیم مهرام برخورد می‌کند و دو داور همراه بنده اصلا این صحنه (حرکت اول صمد) را نمی‌بینند و فوق حرفه‌ای ضربه می‌زند و آقای کارشناس اینجا نمی‌تواند متوجه شود که دو داور همراه بنده بودند که در تصمیم‌گیری دچار دوگانگی شدند و آن‌ها هم درخواست آی آر اس نمی‌توانند بکنند و تصمیم گرفتند و سعید گیم دیسکالیفه شد.
در صحنه‌های آخری که بازی برابر و احتمال وقت اضافه بود، آرن داوودی مالکیت توپ داشت و جلوی بنده اتفاق افتاد، در این صحنه ضربه‌ای به حامد حسین‌زاده می‌خورد که از نظر داوری و مدیریت قابل قصاوت نیست. چون حامد حسین‌زاده بزرگ‌نمایی می‌کند و اگر آرن سه‌گام آخر خود را تبدیل به امتیاز می‌کرد، نفت این بازی را با دو امتیاز برده بود».
آذرافزا با توجه به جابه‌جایی حسن‌زاده بازیکن فصل قبل نفت به تیم مهرام هم گفت:«بعد از اینکه حسن‌زاده آرزوی جیب پر پول برای بنده کردند الان به مهرام رفتند، می‌خواهم بگویم جیب من پر پول نشده. حتما جیب افراد دیگر پرپول شده که به همان تیمی رفتند که به آن معترض بودند».


زحمتکش، بله قربان گو و فقط به فکر خودش است
اما اتفاقات این چند ماه در کمیته داوران و مسابقات فدراسیون بسکتبال از دیگر محور‌های انتقادات رضا آذرافزاست. او گفت:«رییس کمیته داوران در ابتدای انتصاب‌شان در این سمت، طی یک وبینار در حضور بسیاری از داوران بزرگ و داوران جوان و دیگر افراد حاضر گفتند من برای افزایش سطح علمی شما‌ها نیامده‌ام، من آمده‌ام معرفت و رفاقت و مردانگی بین داوران را پررنگ‌تر کنم. در حالی‌که الان خیلی‌ها می‌دانند این اتفاق نیفتاد و ایشان صد درصد بله قربان گوی دبیر اسبق فدراسیون بود و ایشان فقط به فکر خودش است».
آذرافزا «مشاور رییس کمیته مسابقات و داوران فدراسیون» را شخصی معرفی می‌کند که «در فدراسیون آقای مشحون موتور فدراسیون را می‌دزدید»!
او گفت:
«این شخص بسیاری کار‌های خلاف قانون دیگر انجام داده که نمی‌خواهم اشاره کنم از جمله جریان کارت بانکی پیشکسوتان ... تا جایی که محمود مشحون بعد از اطلاع از جریانات، او را اخراج کرد. زمانی‌که مشاور این آقا چنین شخصی است به نظر شما آقای رییس کمیته داوران می‌تواند کارش را درست انجام دهد»؟
او معتقد است:«در بازی شهرداری قزوین و اکسون، داور بازی با عدم مدیریت، بازی زیبا و بسکتبال حرفه‌ای که انجام می‌شد را با یک تکنیکال فول در ۳ ثانیه آخربه منجلاب می‌کشد و کمیته داورانی که اعلام کرده بود برای ارتقای علم نیامده، اشتباه مدیریتی یک داور را موجه و حمایت کاذب می‌کند و باعث می‌شود همه به او و فدراسیون و سایر داوران بخندند».

چرا دیگر به من قضاوت ندادند؟
آذرافزا در پایان صحبت‌های خود به برخی دیگر از حقایق داوری بسکتبال اشاره کرد و گفت:« رییس کمیته داوران چه دلیلی داشت بعد از مصاحبه‌ حسن‌زاده به بنده قصاوتی داده نشود؟اگر شما می‌دانستید بی گناه هستم، چه دلیلی داشت که یک بازی دیگر اجازه قضاوت ندادید. با قضاوت ندادن به بنده، شاید شما هم موافق صحبت‌های حسن‌زاده بودید.یکی از بزرگان داوری ایران، روزی به ما نصیحتی کرد و گفت داور بایستی «مقبولیت» چهره داشته باشد، یعنی شما هیچ چیزی نداشته باشید، ولی مقبولیت چهره داشته باشید.
نه مثل بعضی از دوستانی که سر تمام داوران آقا و خانم و ناظر و بازیکن و... کلاه گذاشته و جوری شده و انقدر طول کشیده که خیلی از نفرات طلبکار از خیر پول خودشان گذشتند! حالا فدراسیون بسکتبال دارد با قضاوت دادن به ایشان، بدهی‌های وی را صاف می‌کند!
من به داوران جوان توصیه می‌کنم، اگر جلوی آینه می‌ایستید و می‌بینید مقبولیت چهره دارید، بیاید و هرکاری که می‌توانید انجام دهید، حتی اگر جایی اشتباه کنید. متاسفانه سیستم ما آدم بله قربان‌گو می‌خواهد مثل بقیه دوستانی که الان هستند».


اعتراض داور بسکتبال به مسائل داوری|آذرافزا: کمیته داوران برای تسویه بدهی بعضی‌ها به آن‌ها داوری می‌دهد!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی