طرح واردات خودرو و هزار اما و اگر


طرح واردات خودرو و هزار اما و اگر

امیدواریم قبل از واردات خودرو، مجلس به طور شفاف اعلام کند هدف از اجرای این طرح چیست و سازوکار اجرای آن چه خواهد بود. وگرنه بیان اظهارنظرهای پوپولیستی و وعده هایی که به راحتی محقق نخواهد شد، گرهی از مشکلات بازار خودرو نخواهد گشود.

طرح واردات خودرو و هزار اما و اگر

به گزارش بورس نیوز، چهارشنبه طرح واردات خودرو به منظور تامین نظر شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. به گفته برخی نمایندگان با واردات خودرو، قرار است قیمت خودرو در بازار خصوصا خودروهای خارجی تعدیل گردد.

مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز در این رابطه بیان کرد: طرح واردات خودرو با چند ابهام اساسی مواجه است و باید اهالی مجلس به این ابهامات پاسخ دهند. از یک سو، در شرایطی که مجلس طرح واردات خودرو را تنظیم می کند، وزیر صمت از مخالفت با واردات خودرو سخن می گوید. این تضاد نظرات خود مشکل ساز خواهد شد و اصولا معتقدم واردات خودرو، موضوعی است که نباید مجلس در آن ورود می کرد! ورود به این موضوع و طرح خبرهای پوپولیستی، منفعتی برای بازار خودرو نخواهد داشت.

وی ادامه داد: متولی ساماندهی بازارها، وزارت صمت و وزارت اقتصاد هستند. از سوی دیگر، دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور به سبب زیان انباشته سنگینی که بر دوش این شرکت ها قرار گرفته، بسیار شکننده هستند. ضمن اینکه ناکارآمدی در دل این صنعت، بهای تمام شده خودروسازان را افزایش داده است. بنابراین اینکه چه خودروهایی در چه محدوده قیمتی و چه کلاسی قرار است وارد شود، اهمیت بسیار دارد. واردات خودروهای ارزان قیمت، فضای رقابتی سختی برای خودروسازان داخلی ایجاد خواهد کرد و به مشکلات خودروساران اضافه خواهد کرد.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: واردات خودروهای لوکس تر نیز، (که با توجه به حاشیه سود واردات احتمالا واردات خودروهای ارزان قیمت در حجم بالا برای واردکنندگان جذاب نخواهد بود) منفعتی برای متقاضیان واقعی بازار خودرو و اقشار کم درآمد نخواهد داشت. چرا که واردات خودروی گران قیمت تر، تاثیر چندانی بر قیمت خودروهای ارزان تر داخلی همچون پراید و پژو206 ندارد! آمارهای مربوط به توزیع فراوانی خودرو در کشور نشان می دهد بیشترین تعداد خودرو در اختیار دهک های درآمدی ۵ الی ۸ است و ۴ دهک پایین جامعه، سهمی از بازار خودروی کشور ندارند!

وی افزود: ابهام بعدی، سازوکار واردات خودرو خواهد بود. در شرایط تحریم، چطور قرار است خودرو وارد کنیم؟ خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی چه خواهد شد؟ مبدا خودروهای وارداتی کدام کشور خواهد بود؟ آیا قرار است بازار خودرو را به چین بدهیم؟ واردت خودرو، موضوعی پیچیده است و باید به نحوی انجام شود که هم مشکلات بازار خودرو کمرنگ تر شود و مصرف کنندگان واقعی منتفع شوند و هم اینکه صنعت خودروسازی کشور آسیب نبیند.

مصطفوی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی کشور ما عادی نیست و در شرایط غیر عادی، نمی توان به راحتی درهای واردات را گشود. امیدواریم قبل از واردات خودرو، مجلس به طور شفاف اعلام کند هدف از اجرای این طرح چیست و سازوکار اجرای آن چه خواهد بود. وگرنه بیان اظهارنظرهای پوپولیستی و وعده هایی که به راحتی محقق نخواهد شد، گرهی از مشکلات بازار خودرو نخواهد گشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت