از شرایط شروع سال تحصیلی تا مبنای اولویت بندی واکسیناسیون دانش‌آموزان


از شرایط شروع سال تحصیلی تا مبنای اولویت بندی واکسیناسیون دانش‌آموزان

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اظهاراتی درباره شرایط شروع سال تحصیلی و الزامات مربوط به آن گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره زمان بازگشایی مدارس، شرایط واکسیناسیون دانش آموزان و اختلالات سامانه اطلاعات دانش آموزی سپری شد.

آغاز فعالیت مدرسه تلویزیونی از اول مهر / بازگشایی مدارس تابع ظرفیت مدرسه است

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره تصمیمات مربوط به بازگشایی مدارس اظهار کرد: ممکن است مدرسه‌ای کمتر از ٧٠ دانش آموز داشته باشد، اما نتواند استاندارد‌ها را رعایت کند همچنین فاصله های اجتماعی در مدرسه و کلاس حفظ شود، بنابراین بازگشایی در این مدارس انجام نمی‌شود.

او ادامه داد: در مدرسه به ازای هر دانش آموز باید ٢/٢۵ مترمربع فضا همچنین ۱/۵ مترمربع هم از طرفین بر هر شخص فاصله وجود داشته باشد علاوه بر آن رعایت شیوه نامه های بهداشتی و ماسک ضرورت دارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه میانگین تعداد و تراکم دانش‌آموز برای ما مهم است و بر این اساس در مناطق شهری که تناسب میان فضای آموزشی و تعداد وجود ندارد، با تاخیر بازگشایی انجام می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: علاوه بر استاندارد‌های داخل کلاس و مدرسه با توجه به جابجایی های درون شهری، هر زمانی که اولیا و مربیان از اتمام واکسیناسیون مطمئن شدند و با تایید مناطق نسبت به حضور در مدرسه اقدام خواهد شد، بر این اساس صرفا نمی‌توان مرز برای بازگشایی با توجه به تعداد دانش آموزان در نظر گرفت.

مبنای اولویت بندی واکسیناسیون دانش‌آموزان چیست؟

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات واکسیناسیون دانش آموزان اظهار کرد: برای تحقق این موضوع کمیته‌ای میان وزارت آموزش و پرورش و بهداشت تشکیل خواهد شد تا درباره چگونگی اجرای کار به اتفاق نظر برسند.

او با اشاره به اینکه اولویت‌بندی دانش‌آموزان برای واکسیناسیون با توجه به تصمیمات کمیته مذکور مشخص می‌شود، گفت: بعد از واردات واکسن به کشور و تشکیل کمیته با توجه به اینکه کدام واکسن‌ها به کشور وارد شدند و مجوز تزریق برای چه سنینی را دریافت کردند، اولویت بندی را نهایی می‌کنیم.

آغاز سال تحصیلی جدید از سوم مهر با حضور رئیس جمهور

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت در تمام جهان آسیب‌های جدی به واسطه دوری از مدرسه دید. فقر آموزشی و مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی در پهنه‌های مختلف از جمله آسیب‌هایی است که نمی‌توان منکر آن شد. محرومیت بیش از ۱.۵ میلیارد دانش آموز در دوران بحران کرونا این آسیب‌ها را نشان داد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تصریح کرد: سیاست‌های رئیس جمهور و ستاد مقابله با کرونا، ضرورت بازگشایی مدارس در دستور کار آموزش و پرورش قرار داد.

کاظمی تصریح کرد: زمینه حضور کم دغدغه و تدریجی دانش آموزان را طراحی کرده‌ایم که در یک تا دو روز آینده ابلاغ می‌کنیم.

او تاکید کرد: زنگ سال تحصیلی جدید سوم مهر با حضور رئیس جمهور به صدا در می‌آید.

ماجرای اختلالات سامانه اطلاعات دانش آموزی (سیدا) چیست؟

محمود حبیبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره اختلالات مربوط به سامانه سیدا و اعتراضاتی که مبنی بر ثبت نشدن اطلاعات برخی دانش آموزان در این سامانه مطرح شده بود، اظهار کرد: سیدا، سامانه جدیدی در راستای یکپارچه سازی سامانه‌های آموزش و پرورش بوده و جایگزین سامانه‌های قدیمی آموزش و پرورش شده است، بنابراین تا زمانی که کاربران به آن عادت کنند و بر فرایندهایش مسلط شوند زمان می‌برد به همین دلیل بخشی از گلایه‌ها از عملکرد سامانه به دلیل این قضیه است.

او ادامه داد: امسال با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر انجام ثبت‌نام الکترونیک دانش آموزان سازوکار ثبت اطلاعات هم تفاوت پیدا کرد و همین عاملی شد تا تغییراتی در فرایند ثبت اطلاعات دانش آموزان شاهد باشیم.

به گفته حبیبی تا سال گذشته اولین نقطه ورود اطلاعات از طریق مدیران مدارس بود و اولین کسی که با سامانه سروکار داشت مدیر مدرسه بود همچنین نام نویسی دانش آموزان حضوری انجام می‌شد، اما امسال اولیا و دانش آموزان نقطه شروع ثبت اطلاعات هستند و به همین دلیل تغییرات فرایندی کار، برخی عوامل اجرایی مدارس را دچار چالش کرده است.

تداوم ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس/ ورود نهادهای بین المللی برای تامین تبلت

میترا تیموری سرپرست امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره وضعیت تامین تبلت و گوشی هوشمند وضعیت برای دانش آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی جدید بیان کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ با توجه به نیاز سنجی که از دانش آموزان اتباع افغانستانی مدارس استثنایی انجام شده بود، توسط یکی از سازمان‌های بین المللی تعداد قابل توجهی تبلت تهیه شد و در اختیار دانش آموزان فاقد تبلت قرار گرفت.

او ادامه داد: با توجه به برگزاری جلسات با سازمان‌های بین المللی و اعلام نیاز دانش آموزان اتباع خارجی که طی سال تحصیلی گذشته دسترسی به سامانه شاد نداشتند یا از تلفن همراه والدینشان استفاده می‌کردند، طی دو مرحله از استان‌های دارای دانش آموز اتباع نیازسنجی گرفته شد و تعداد تبلت مورد نیاز در هر استان مشخص شد که پس از طی فرایند اداری در روز‌های آتی با کمک و همیاری سازمان‌های بین المللی و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.

تیموری درباره وضعیت ثبت نام دانش‌آموزان اتباع خارجی و روند کاهشی یا افزایشی نام نویسی آنها در مدارس کشور گفت: در شرایط فعلی، نیم میلیون دانش آموز اتباع خارجی در مدارس جمهوری اسلامی ایران در حال تحصیل هستند که حدود ۹۵ درصد از این آمار را اتباع افغانستانی شامل می‌شوند.

جاماندگان ثبت نام کتاب‌های درسی، جزو آمار ترک تحصیل کنندگان هستند؟

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان آمار جاماندگان از ثبت نام کتاب درسی را ملاکی برای دستیابی به آمار دانش آموزان ترک تحصیلی در سال تحصیلی جدید دانست، بیان کرد: برای جاماندگان از ثبت سفارش کتاب‌های درسی تا ۳۱ شهریور، فرصت ثبت نام وجود دارد.

او ادامه داد: دانش آموزان با مراجعه به سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی تا تاریخ مذکور می‌توانند برای ثبت سفارش خود اقدام کنند.

به گفته رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پس از ثبت نام، کتاب‌های درسی از طریق مدارس در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و نمی‌توان این استدلال را به کار گرفت که جاماندگان از ثبت سفارش ملاکی برای آمارترک تحصیل در سال تحصیلی جدید هستند، معتقدیم در شرایط کرونایی فعلی، دلایل مختلفی وجود دارد که دانش‌آموزان به دلایل مختلف موفق به ثبت سفارش کتاب‌های درسی نشوند بر این اساس فرصت ثبت سفارش را بیشتر کردیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول