چطور بدنمان را همانطور که هست دوست داشته باشیم؟


چطور بدنمان را همانطور که هست دوست داشته باشیم؟

شاید شما هم بدنتان را دوست نداشته باشید. شاید هم این موضوع تا حد زیادی ذهنتان را درگیر کرده باشد. دوست‌داشتن بدنتان کار چندان ساده‌ای نیست؛ به‌ویژه که گسترش دنیای فیلم و تلویزیون و صفحات مجازی ذهن ما را با معیارهای زیبایی غیرواقع‌گرایانه بمب باران می‌کند. اگرچه دیدگاه شما از بدن و ظاهرتان طی زمان […] نوشته چطور بدنمان را همانطور که هست دوست...

شاید شما هم بدنتان را دوست نداشته باشید. شاید هم این موضوع تا حد زیادی ذهنتان را درگیر کرده باشد. دوست‌داشتن بدنتان کار چندان ساده‌ای نیست؛ به‌ویژه که گسترش دنیای فیلم و تلویزیون و صفحات مجازی ذهن ما را با معیارهای زیبایی غیرواقع‌گرایانه بمب باران می‌کند. اگرچه دیدگاه شما از بدن و ظاهرتان طی زمان طولانی در ذهن تثبیت شده است، می‌توانید با برداشتن قدم‌های کوچکی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم دوباره عاشق بدنتان شوید.

۱. مقایسه‌کردن را کنار بگذارید

معیارهای ما از زیبایی به‌شدت تحت‌تأثیر شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون‌اند. عکس‌های منتشرشده در اینستاگرام و سایر صفحات مجازی واقعی نیستند؛ یعنی اگر همان شخص یا مدل را در دنیای واقعی ملاقات کنید، احتمالا به زیبایی عکس خود نخواهد بود. این موضوع درباره‌ آقایان هم مصداق دارد. نورپردازی و سایر تکنیک‌هایی که عکاسان حرفه‌ای از آنها بهره می‌برند تصاویر را از آنچه در واقعیت هستند بسیار زیباتر و جذاب‌تر نشان دهند.

مقایسه و قضاوت خودتان با عکس‌هایی که در فتوشاپ ویرایش شده‌اند با گذشت زمان، دیدگاه نادرستی را از بدنتان در ذهن شما منعکس کند. به یاد داشته باشید که بدن شما واقعی است و قرار نیست با ملاک‌های غیرواقعی سنجیده شود.

۲. از آینه کمک بگیرید

اگر آینه‌ای قدی دارید، می‌توانید هر روز ۵ دقیقه مقابل آن بایستید و فقط به خودتان نگاه کنید. به تمام قسمت‌های بدن خود نگاه کنید. اجازه دهید نگاهتان روی تمام برآمدگی‌ها، نقاط، خطوط و انحناها حرکت کند. رنگ پوست خود را ببینید و به جزئیات بیشتری دقت کنید: لکه‌های تیره و روشن، چال‌های روی پوست و غیره.

البته اگر با بدن خود احساس راحتی می‌کنید، می‌توانید لباس کمتری بپوشید یا با گذشت زمان و تمرین بیشتر سعی کنید با بدن خود راحت‌تر باشید و به‌مرور لباس‌های کمتری پوشیده تا اینکه بتوانید بدون لباس خود را در آینه مشاهده کنید.

۳. از خودتان تعریف کنید

برای اینکه عشق را به زندگی‌تان دعوت کنید، باید عاشق خودتان باشید. با خودتان هم مثل کسی که دوستش دارید رفتار کنید. بعید است بخواهید از بدن دیگران به‌اندازه بدن خودتان انتقاد کنید. سعی کنید برای خودتان هم سخت نگیرید و قدردان خود باشید. به آینه نگاه کنید و بگویید «من جذابم»، «من اعتمادبه‌نفس بالایی دارم»، «من با بدنم راحتم»، «بدن من زیباست»، «من دارم یاد می‌گیرم عاشق بدنم باشم» و هر چیز خوب و مثبتی را که درباره خود می‌دانید تکرار کنید.

به این کار ادامه دهید و پس از مدتی افکار مثبت بیشتری درباره خود خواهید داشت. ضمنا، وقتی به هدف خود رسیدید، بازهم در آینه به خود بگویید که چقدر توانمند هستید و به خود افتخار می‌کنید.

۴. معیارهایتان را به چالش بکشید

هر روز باید به خود یادآوری کنید که بدنتان فقط جسم شماست. ارزش واقعی شما با تخت‌بودن شکمتان سنجیده نمی‌شود. جذابیت شما با میزان برآمدگی‌های بدنتان تعیین نمی‌شود. احساس عشق و سربلندی شما با سایز شلوار و پیراهن شما ارتباطی ندارد. جذابیت جنسی شما به انحناهای بدنتان مربوط نمی‌شود.

زیبایی شما با رنگ پوستتان و هوش شما با شکل و حالت چشمانتان ارتباطی ندارد. اعتمادبه‌نفس شما به میزان قدرت جسمانی‌تان بستگی ندارد. داشتن شخصیتی قدرتمند و محکم با داشتن قد بلند ارتباطی ندارد. کیفیت زندگی شما به ظاهر شما ربطی ندارد. فراموش نکنید که دوست‌داشتن جسمتان و عشق‌ورزیدن به بدن خودتان انتخاب است.

۵. به بهداشت فردی اهمیت بدهید

با رعایت بهداشت و داشتن سبک زندگی سالم به بدن خود احترام می‌گذارید. هر روز دوش بگیرید و از صابون‌ها و شوینده‌های خوش‌بو استفاده کنید. حتما مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. این کارها باعث می‌شود به بدن خود حس بهتری پیدا کنید و با اعتمادبه‌نفس بیشتری در اجتماع حاضر شوید.

۶. لباس‌های راحت بپوشید

لباس پوشیدن شما فقط باید یک نفر یعنی خودتان را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ بنابراین، لباس‌هایی بپوشید که به شما حس خوبی می‌دهند. شما نیاز ندارید بر اساس مجله‌های مد لباس خود را انتخاب کنید. لباسی را انتخاب کنید که در آن احساس راحتی می‌کنید و برای فرم بدن شما مناسب است.

۷. رژیم غذایی سالمی داشته باشید

چطور بدنمان را همانطور که هست دوست داشته باشیم؟

خوردن سبزیجات و میوه‌جات باید در برنامه غذایی هر روز شما باشد. به بدن خود برسید و شکرگزار باشید که بدن سالمی دارید. داشتن رژیم غذایی سالم علاوه بر اینکه سلامتی بدن شما را تضمین می‌کند و طول عمر بیشتری را برایتان به ارمغان می‌آورد، سبب می‌شود احترام بیشتری برای بدنتان قائل باشید. البته داشتن رژیم غذایی سالم به‌معنای پیروی از رژیمی سخت و خاص نیست. فقط سعی کنید غذاهای سالم را جایگزین غذاهای ناسالم کنید.

۸. ورزش کنید

شاید بهترین راه برای اینکه بدنتان را دوست داشته باشید ورزش‌کردن باشد. البته منظور از ورزش فقط داشتن فعالیت فیزیکی است. هدف شما از ورزش‌کردن باید سلامتی باشد. حسی که یک جلسه فعالیت فیزیکی به شما می‌دهد قابل‌وصف نیست. بعد از ۲۰ دقیقه پیاده‌روی یا هر نوع ورزش دیگر روحیه شما تغییر می‌کند و احساس شما به بدنتان عوض می‌شود. در واقع، بدن ماشینی است که با استفاده از ورزش قوی‌تر می‌شود و بهتر کار می‌کند. زمانی که بدنتان بهتر کار می‌کند و قوی‌تر است، ناگزیر احساس خوب هم با آن همراه می‌شود و اعتمادبه‌نفس شما بیشتر می‌شود.

بهتر است برای خودتان هدف‌های واقع‌گرایانه تعیین کنید؛ مثلا هدفتان ۱۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه باشد. فراموش نکنید کمی ورزش می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در سلامتی شما داشته باشد. منتها ورزش هم مثل هر کاری با برداشتن قدم اول آغاز می‌شود و به شما قول می‌دهیم که برای قدم‌های بعد خودتان داوطلب شوید.

ورزش یوگا بسیار آرامش‌بخش است و همچنین باعث تقویت عضلات میانی بدن می‌شود. این ورزش سبب هماهنگی ذهن و بدن می‌شود که احتمالا باعث می‌شود به بدن خودتان حس بهتری پیدا کنید.

۹. از دیگران بپرسید

اگرچه ممکن است نگران جواب‌های دیگران باشید، سعی کنید از دوستان و عزیزانتان بپرسید چه ویژگی‌هایی را درمورد بدن و ظاهر شما بیشتر دوست دارند. به‌احتمال زیاد جواب‌هایی خواهید شنید که انتظارش را ندارید؛ ویژگی‌های بسیار خوبی که دیگران در ظاهر شما می‌بینند، اما شما از آن غافلید. برای سؤال‌کردن از دیگران می‌توانید ابتدا یک ویژگی خوب درمورد ظاهر آنها بگویید و سپس از آنها بپرسید چه‌چیزی را درمورد ظاهر شما دوست دارند.

۱۰. افراد موفق و محترم را الگو قرار دهید

به افراد موفقی که برایتان قابل‌احترام‌اند فکر کنید؛ کسانی که با آنها در ارتباط هستید و دوستشان دارید یا کسانی که به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند. به‌احتمال زیاد این افراد برای چیزی فراتر از بدنشان ارزشمند و موفق هستند. این یادآوری سبب می‌شود بدانید بدن و ظاهر شما میزان موفقیت و ارزشمندی شما را تعیین نمی‌کند، بلکه کمکتان می‌کند در راه رؤیاهای خود قدم بردارید.

به دوستان و اطرافیان خود فکر کنید یا کسانی که هرگز آنها را ملاقات نکرده‌اید، اما دوستشان دارید. فهرستی از تمام موفقیت‌ها یا ویژگی‌های خوب آنان تهیه کنید. سپس از خود بپرسید تصویری که این افراد از بدنشان دارند چه تأثیری در موفقیتشان یا میزان ارزشمندی آنان برای شما دارد.

۱۱. از منفی‌گرایی دوری کنید

از افرادی که تصویر ذهنی یا خودانگاره منفی از خود دارند دوری کنید. ناامنی‌های روانی آنان ممکن است شما را به شک و تردید درباره خودتان وادارد. زندگی کوتاه است و نباید وقت ارزشمند خود را صرف ایرادگذاشتن روی بدنمان کنیم. اگر کسی شروع به منفی‌بافی درباره زندگی یا بدنش کرد، سعی کنید بحث را عوض کنید.

۱۲. دوستان و اطرافیانتان را از افراد مثبت‌گرا انتخاب کنید

سعی کنید اطرافتان پر از آدم‌هایی باشد که خودشان را دوست دارند. با گذشت زمان، انرژی مثبت این افراد به زندگی شما هم وارد می‌شود و شما هم دیدگاه مثبتی پیدا می‌کنید. بهتر است به‌دنبال افرادی باشید که خوش‌بین هستند و در زندگی برای اهدافشان تلاش می‌کنند و برای خود احترام قا‌ئل‌اند.

سخن پایانی

اگر نمی‌توانید بدن خود را دوست داشته باشید و احساس می‌کنید ذهنتان به‌شدت تحت فشار است، می‌توانید از مشاور کمک بگیرید. اگر از اختلال خوردن رنج می‌برید، می‌توانید به مشاورانی که در این مبحث تخصص دارند مراجعه کنید.

اگرچه داشتن دیدگاه مثبت درباره بدنتان یک‌شبه حاصل نمی‌شود، با برداشتن قدم‌های کوچک و تعیین اهداف واقع‌گرایانه می‌توان به‌مرور افکار مثبت بیشتری را در ذهن پرورش داد. به‌ خودتان زمان دهید و با خود مهربان باشید. اگر درباره مثبت‌اندیشی و تغییر دیدگاه درباره بدنتان تجربه‌ای دارید، حتما با ما و سایر آن را دوستان در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت روان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت