«بدون تعارف» با دریادلان سهند و مکران


«بدون تعارف» با دریادلان سهند و مکران

«بدون تعارف» در این قسمت، از کار بزرگ دریادلان نیروی دریایی ارتش در دو ناوشکن و ناو بندر سهند و مکران می‌گوید که پس از چهار ماه دریانوردی به کشور بازگشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سهند و مکران اردیبهشت ماه عازم ماموریتی حساس و سخت شدند و با گذر از دریا‌های اقیانوس اطلس و تنگه‌های راهبردی جهان توانمندی کشورمان در دریا را به خوبی به دنیا نشان دادند و به کشور بازگشتند.
"بدون تعارف" در این قسمت با امیر دریادار دوم مجتبی محمدی فرمانده ناوگروه ۷۵ و دو فرمانده ناو مکران و ناو سهند گفتگو کرده که متن آن به شرح زیر است:

مجری: در یکی از اسکله‌های نیروی دریایی ارتش هستیم در بندرعباس و جایی که ناوشکن سهند بعد از ۱۳۳ روز پهلو گرفته؛ کوتاه بگویید که کجا رفته بودید و چه شد که رفتید؟
امیر دریادار محمدی: ماموریت اصلی ما رسیدن به اقیانوس اطلس بود، طبق فرمان مقام معظم رهبری که دستور دادند انتظار داریم نیروی دریایی بتواند به آب‌های دوردستی همچون اقیانوس اطلس، فراتر از اقیانوس هند هم برسد.
این ماموریت برای ما تعریف شد و ما از سه اقیانوس گذشتیم، اقیانوس هند، اقیانوس اطلس جنوبی و اقیانوس اطلس شمالی و هفت دریا را پشت سر گذاشتیم، دریای عمان، دریای عربی، دریای بالتیک، دریای شمال، خلیج فنلاند، دریای مدیترانه و دریای سرخ.
مجری: با ناو تمام ایرانی؟ صفر تا صدش با خودتان بود؟
امیر دریادار محمدی: بله، فناوری و آموزش و پرسنل اش با خودمان بود و البته پشتیبانی اش هم با خودمان بود، به هیچ کشوری وابسته نبودیم و در هیچ بندری پشتیبانی نشدیم.
مجری: چند هزار کیلومتر دریانوردی کردید؟
امیر دریادار محمدی: به مایل دریایی ۲۴ هزار و ۶۰۰ مایل، یک چیزی حدود ۴۶ هزار کیلومتر مداوم دریانوردی کردیم فقط تنها توقف ما روز هشتاد و سوم ماموریتمان در بندر سن پترزبورگ روسیه برای شرکت در مراسم رژه دریایی ...
مجری: و این اتفاق برای اولین بار در کشورمان در نیروی دریایی افتاد؟
امیر دریادار محمدی: بله رسیدن ناو‌های نیروی دریایی به خلیج فنلاند و حتی اقیانوس اطلس شمالی برای اولین بار بود.
مجری: از سختی‌های مسیر که بنا بر شیطنت‌ها و تحریم‌ها بود، بگویید؟
امیر دریادار محمدی: رجزخوانی‌ها و تهدید‌ها و گزینه‌های روی میز را، چون همیشه هست، نمی‌شود زیاد جدی گرفت و نگرانی وجود نداشت، به قول ما کرکری‌هایی خوانده می‌شد که این‌ها نمی‌توانند، مرد این کار نیستند و می‌گفتند که این‌ها کم آوردند و دارند بر می‌گردند.
اما این طور نبود و ما داشتیم برنامه خود را اجرا می‌کردیم، هدفی داشتیم و موردی هم پیش نیامد که به قول معروف بخواهیم کم کنیم یا تغییر مسیر بدهیم و حتی از برنامه مان جلو بودیم و خوب هم جلو رفتیم.
مجری: و اینکه گفتند که اجازه سوخت گیری به ما نمی‌دادند؟
امیر دریادار محمدی: اصلا نیازی به سوخت گیری نداشتم ما ناوبندری داریم که انگار بندرمان کنارمان است ما به هیچ پشتیبانی نیاز نداشتیم.
مجری: سنگ اندازی بود؟
امیر دریادار محمدی: بله بود و حتی شنیدیم که برنامه‌هایی هم داشتیم و به کشور‌هایی هم که قصد بازدید و اجرای تمرین مشترک داشتیم به تهدید بعضی‌ها جواب منفی گرفتند.
مجری: یعنی می‌خواستید در اسکله آن کشور‌ها توقف کنید؟
امیر دریادار محمدی: مثلا فقط برویم به خاطر اینکه به قول معروف ارتباط برقرار کنیم؛ تهدیداتی شنیدیم.
مجری: چه چیزی را به دنیا با این ماموریت نشان دادیم؟
امیر دریادار محمدی: به جهانیان ثابت کردیم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اگر می‌آید در آب‌های دوردست، در اقیانوسی فراتر از منطقه خودش حضور پیدا می‌کند؛ این حضور، حضور قلدرانه نیست حضوری برای برقراری صلح و امنیت پایدار بین المللی برای دریانوردی است و برای تمام دریانوردان
مجری: اگر موافق باشید در ادامه با فرماندهان سهند و مکران گفتگو کنیم
مجری: آقا چه گذشت بر شما؟
فرمانده ناو بندر مکران: ما در این مأموریت برای اولین بار از آب‌هایی گذشتیم که متعلق به کشور‌هایی بود که در طول تاریخ ید طولایی در استعمار دریایی داشتند و حضورشان برای سده‌ها در آب‌های خلیج فارس همیشه باعث اذیت و آزار کشور عزیز ما بود، ولی خوب آن‌ها هیچ وقت در مخلیه شان نمی‌گذشت که ما این توانمندی را داشته باشیم و بتوانیم این دریای طولانی را عبور کنیم و وارد آن محدوده بشویم و ما وقتی که داشتیم از محدوده آب‌ها یشان عبور می‌کردیم سراسیمگی را در آن‌ها می‌دیدیم و ناو‌ها و هواپیما‌های جنگی بسیار سراسیمه آن‌ها مرتب اطراف ما گشت می‌زدند و با حفظ فاصله و سکو رادیویی فقط نظاره گر عبور مقتدر ما بودند.
مجری: سهند زورش زیاد است تا بخواهد پاسخ تهدیدی را بدهد؟
فرمانده ناو شکن سهند: آن‌ها خودشان می‌دانستند کاری نمی‌توانند بکنند، بیشتر بحث عملیات روانی بود که ما با این کار عملیات روانی آن‌ها را شکست دادیم، ولی آن‌ها هم توانمندی ما را خبر داشتند و هم می‌دانستند که واقعاً نمی‌توانند جلوی نیروی دریایی ما را بگیرند.
امیر دریادار محمدی: ما مثلاً می‌توانستیم همین مسیر برگشت که از کانال سوئز بود با مسیر رفتمان تقریباً دو برابر بود ما خواستیم نشان بدهیم که از اقیانوس اطلس جنوبی هم می‌توانیم رد شویم اول مسیر سخت را رفتیم و بعد از مسیر راحت برگشتیم، دیدیم که کرکری‌ها روی مسیر راحت است، گفتیم حالا برگشت را می‌آییم ببینیم چه کسی می‌خواهد حرف بزند، یعنی ما از ابتدای مسیر خودمان قصد نداشتیم از کانال سوئز رد شویم نه این که نمی‌خواستند بگذارند یا جلوی ما را گرفته بودند، می‌خواستیم محک بزنیم که اقیانوس اطلس جنوبی را از امید نیک چه جوری می‌رویم، ولی در برگشت از کانال سوئز برگشتیم و حیاط خلوت خیلی‌ها را بر هم زدیم، ظاهراً گفتند ما را ندیدند.
مجری: شاید الان بعضی‌ها تصور کنند حالا نمی‌خواهم به رقم اشاره کنم که درآمد این بچه‌ها خیلی کلان است، خیلی خوبه که این جور تن می‌دهند به این چیزها؟
فرمانده ناوشکن سهند: واقعاً این جوری نیست، در حد متوسط حقوق کارمندان و حق مأموریت ما قابل چشمگیری نیست، بچه‌ها اول اینکه تعهد دارند به کارشان، به نیروی دریایی، به کشورشان، ولی بحث مالی انگیزه آن چنانی ایجاد نمی‌کند و به نظرم هر کسی خیلی راحت همین درآمد و همین حق مأموریت را می‌تواند داشته باشد، واقعاً در حد متوسط کارمندی است.
مجری: هر چه بگوییم هر چه حرف بزنیم کم است، چون کار ارزشمند بوده حالا در زمان محدود ما فقط می‌شود به یک بخش‌هایی از آن اشاره کرد و ارزش این کار را از پیام پر از مهر و پرمعنای رهبر انقلاب می‌شود، متوجه شد.
امیر دریادار محمدی: من احساس غرور دارم، قطعاً نه من تمام همکارانم در این ناوگروه هم چنین احساسی دارند و خوشحالند و ضمن اینکه توانستند فرمان و دستور را اجرایی کنند، باعث خشنودی فرمانده مان هم شدیم.
مجری: افتخار می‌کنیم به شما و همکارانتان ان شاءالله مدام باشد و خداوند به عزت شما بیفزاید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آتش بازی دمبله و ام‌باپه در لوشامپیونه