البته رشد فروش سینماها در سال اخیر منحصر به چین نمی‌شود، بلکه با بازگشایی بیشتر سالن‌های نمایش به حالت عادی با واکسیناسیون عمومی، سینمای جهان نسبت به سال گذشته رشد امیدوارکننده‌ای داشته است و براساس برآوردها، گیشه کرونازده جهانی تا پایان سال جاری میلادی تا ۶۸ درصد نسبت به سال گذشته ترمیم خواهد شد. به گزارش «ایرنا» گیشه جهانی در پایان ماه آگوست امسال (شهریور ۱۴۰۰) از گیشه کرونازده و ۱۲ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۰ پیشی گرفت و حالا گزارش جدید شرکت تحلیل داده گاور استریت آنالیتیکس (Gower Street Analytics) نشان می‌دهد میزان فروش گیشه تا پایان سال جاری میلادی به ۲۰میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار نیز خواهد رسید.

خبر خوب اینکه این میزان فروش در مقایسه با سال گذشته از احیای ۶۸درصدی گیشه حکایت دارد و خبر بد هم آنکه گیشه همچنان ۵۲درصد پایین‌تر از رکورد ۴۲میلیارد و ۳۰۰میلیون دلاری سال ۲۰۱۹ بوده و از نصف میانگین ۴۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری سه سال پیش از شیوع کرونا، یعنی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ هم کمتر است.

شرکت گاوراستریت برای رسیدن به این پیش‌بینی، از آمار فروش از ابتدای سال تاکنون و پیش‌بینی وضعیت گیشه در کشورهای مختلف استفاده کرده است. با گذشت ۹ ماه از سال ۲۰۲۱ تاکنون مجموع فروش گیشه بین‌المللی، به استثنای سینماهای چین، در مجموع به ۵میلیارد و ۲۲۰میلیون دلار رسیده و از ۵میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار فروش در گیشه چین تا تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهریور ۱۴۰۰)، پیشی گرفته است. گیشه آمریکای شمالی نیز در این ۹ ماه، در مجموع ۲میلیارد و ۳۱۰میلیون دلار فروش کرده است. شرکت گاوراستریت پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال جاری میلادی میزان فروش گیشه بین‌المللی به ۹میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار برسد و به تفکیک منطقه از اروپا، خاورمیانه و آفریقا ۴میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار، از آسیا و اقیانوسیه (به استثنای چین) ۳میلیارد و ۸۵۰میلیون دلار و از آمریکای لاتین ۹۰۰میلیون دلار درآمد داشته باشد. براساس پیش‌بینی‌های این شرکت، گیشه سینماهای چین و آمریکای شمالی به ترتیب سال را با ۶میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار و ۴میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار فروش به پایان خواهند رساند.

به استناد گزارش گاوراستریت، گیشه جهانی در چهار ماه آخر سال ۲۰۲۰ با وجود آنکه بخش قبل توجهی از سینماهای جهان تعطیل بودند، حدود ۴میلیارد و ۴۰۰میلیون درآمد داشت. در آغاز ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ (شهریور ۹۹)، ۷۵درصد سینماها فعال بودند؛ اما تا پایان سال به دنبال واکنش دولت‌ها به موج دوم و سوم کرونا، آمار سینماهای فعال به ۵۶درصد کاهش یافت.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این بیماری که به‌تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد تا لحظه تنظیم خبر ۲۱۹ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از چهارمیلیون و ۵۵۰هزار نفر جان باخته‌اند. شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتاب‌فروشی‌ها شد و تاثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش‌های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند