سیف: مربیان ناکارآمد، بلای جان فوتبال خراسان شده‌اند


سیف: مربیان ناکارآمد، بلای جان فوتبال خراسان شده‌اند

تحلیل علی سیف، پیشکسوت فوتبال مشهد درباره چرایی حضور‌نداشتن بازیکنان خراسانی در تیم‌های ملی رده پایه را در ادامه می خوانید.

به گزارش شهرآرانیوز، پیشکسوت فوتبال مشهد پس از درج مطلب شهرآرا‌ورزشی درباره سهم اندک بازیکنان خراسانی در رده‌های پایه تیم ملی به این موضوع واکنش نشان داد و به نکات مختلفی اشاره کرد. علی سیف با اشاره به اینکه یک بازیکن فوتبال که می‌خواهد به تیم‌های ملی راه پیدا کند، باید از فاکتور‌های متفاوتی برخوردار باشد، گفت: ما اگر بخواهیم کالبدشکافی کنیم، باید بگوییم بازیکنان ما باید از فوتبال آموزشگاه‌ها شروع کنند؛ از‌جایی‌که معلم ورزش استعدادیاب اول آن‌ها خواهد بود.

بعد از استعدادیابی، این‌ها به باشگاه‌ها و تیم‌های مختلف راه پیدا می‌کنند. باید ببینیم در این تیم‌هایی که آن‌ها راه پیدا می‌کنند، از برنامه‌ریزی کافی و اطلاعات کافی در رابطه با رشد استعداد‌ها و آموزش به آن‌ها چیزی در آنجا هست یا نه؟ آیا می‌توانیم به آن باشگاه به عنوان یک باشگاه بازیکن‌ساز نگاه کنیم؟

وی افزود: یک باشگاه بازیکن‌ساز باید در ابتدا برنامه‌ها، امکانات و مربیان خوبی داشته باشد؛ مربیانی که بتوانند ضعف‌های بازیکن را به قوت‌ها تبدیل کنند. قبلا در گذشته بازیکن‌های ما در فوتبال قدیم در خیابان‌ها و در مسابقات و کاپ‌های مختلف که در زمین‌های خاکی برگزار می‌شد، رشد پیدا می‌کردند و این‌ها مقابل بازیکنان بسیار بزرگ قرار می‌گرفتند.

در این مسابقات معمولا تمام بازیکنانی که در شهرستان حضور داشتند، شرکت می‌کردند. این خودش نقطه‌قوت بود تا بازیکنان ضعیف‌تر بتوانند خیلی چیز‌ها را از بازیکنان بزرگ‌تر یاد بگیرند و به رشد و توسعه خودشان کمک کنند؛ ولی الان متأسفانه دیگر از آن بازی گل‌کوچک و خیابانی و زمین‌های خاکی و بازی‌های آموزشگاهی خبری نیست. با توجه به مشکلات اقتصادی، آموزش‌و‌پرورش دیگر نمی‌تواند مسابقات را مثل قدیم برگزار کند. به‌همین‌دلیل طبیعی است که استعداد‌ها یا به‌صورت معرفی یا به‌صورت ناخواسته وارد باشگاه‌ها می‌شوند.

مربی اسبق آدنیس با اشاره به نقش کلیدی مربیان در این مسئله اظهار کرد: نقش مربیان در رشد و توسعه بازیکنان بسیار مهم است. در قدیم اگر بازیکنان می‌آمدند در یک باشگاهی قرار می‌گرفتند و می‌خواستند بازی کنند، در رأس آن معمولا یک مربی که هم بازی کرده بود و هم مربیگری را می‌دانست و می‌دانست با استعداد‌های چطور رفتار کند، در آن باشگاه حضور داشت. اما الان متأسفانه این خیلی کم شده است. ما در مدارس فوتبال و در تیم‌های پایه معمولا مربیان جوانی را می‌بینیم که هیچ رزومه کاری ندارند.

بیشتر این مربیان نمی‌توانند تکنیک‌ها را برای بازیکنان نمایش بدهند یا نقاط ضعفشان را بفهمند. با توجه به ضعف مربیانی که در مدارس فوتبال و تیم‌های پایه حضور دارند، به احتمال قوی این افراد نمی‌توانند نکات لازم را به بازیکنان انتقال بدهند و تغییری در این بازیکنان به وجود بیاورند. سیف تصریح کرد: حالا این سؤال برای ما به وجود می‌آید که چرا نباید در تیم‌های مختلف از مربیان کارآمد، باتجربه و کاربلد استفاده کنیم؟ وقتی مربیان خوب ما خانه‌نشین شدند، طبیعی است که ما استعدادی را هم در سطوح مختلف سنی نداشته باشیم.

ما نگاه می‌کنیم به تیم‌های بزرگ‌سالمان در سطح استان، می‌‎بینیم ضعف‌های بسیاری در این بازیکنان وجود دارد. چرا روی این بازیکنان در سنین پایه کار نشده که حالا در بزرگ‌سالی چنین ضعف‌هایی دارند؟ وی یادآور شد: چرا باید بازیکن در سطح تیم‌های ملی کم باشد یا اصلا نباشد؟ این سؤال خیلی بزرگی است که تمام مربیانی که در سطح پایه کار می‌کنند، باید از خودشان بپرسند. منِ مربی برای این بازیکن چه کار کردم که بازیکن نتوانسته است پیشرفت کند و خودش را به سطح تیم ملی برساند؟

مربی‌ای که بلد نیست ۴ تکنیک را برای بازیکن نمایش بدهد، طبیعی است که این بازیکن اگر ضعفی هم داشته باشد، حل‌شدنی نخواهد بود. پیشکسوت فوتبال خراسان اذعان کرد: تنها‌راه‌حل این مسئله استفاده از مربیان باتجربه است؛ مربیانی که سال‌ها بازی کردند، در سطوح و لیگ‌های مختلف. مربیانی که کارنامه بسیار خوبی دارند. کسانی که در کارنامه مربیگری‌شان قهرمانی‌های بسیار داشتند. چرا این افراد خانه‌نشین هستند؟

الان در سطح استعدادیابی فوتبال کسانی را می‌بینیم که حتی دوره بازیکنی ندارند! این افراد چطور می‌توانند یک استعداد را پیدا کنند؟! طبیعی است که خیلی از استعدادهایمان در همین راه هرز می‌رود. ما باید به این هم نگاه کنیم که در انتخاب استعدادیاب‌هایمان خیلی دقت کنیم. متأسفانه در فوتبال ما باندبازی حرف اول را می‌زند. در فوتبال مشهد و استان خراسان هم دقیقا همین مسئله حاکم است و متأسفانه با این شرایط هیچ‌وقت ره به جایی نخواهیم برد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس