راهبرد ورزش ایران؛ قهرمانی با ابزار معنویت


راهبرد ورزش ایران؛ قهرمانی با ابزار معنویت

تهران- ایرنا- تاکید مقام معظم رهبری بر پیوند ورزش و معنویت نشان از آن دارد که ورزش در کلام، فعالیتی یک‌سویه و در مسیر کسب مدال نیست بلکه موفقیت در این بخش می‌تواند در زمینه های مختلف الگوبخش باشد.

به گزارش ایرنا، بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک توکیو هر چند فرصتی برای تقدیر از تلاش این قهرمانان در میدان بزرگ توکیو بود اما تأکید معظم‌له بر برجسته‌سازی فرهنگ و ایثار در ورزش می‌تواند نقشه راه ورزش ایران در ادوار مختلف باشد.

اگر راهبرد ارائه‌شده از سوی رهبر انقلاب آن‌گونه که باید موردتوجه قرار گیرد بدون شک در آینده، تورنمنت‌های بزرگ تنها جایی برای کسب مدال نبوده بلکه پهنه‌ای به وسعت جهان هستند که ورزشکار به‌عنوان سفیر فرهنگی می‌تواند پیام ایران را از طریق آن به دنیا منتقل کند.

امیدبخشی پیام ویژه قهرمانان

مقام معظم رهبری در بیانات صبح امروز (شنبه) خود چند رفتار فرهنگی و اجتماعی قهرمانان ملی را موردتقدیر و تفقد قرار دادند. معظم له در بیانات خود، نخست قهرمانی آنان را ستودند و از آن به‌عنوان کاری سخت اما شدنی یاد کردند. قهرمانی که در بزرگ‌ترین جشنواره ورزشی جهان رقم بخورد در کلام مقام معظم رهبری همان غلبه اراده بر سختی‌ها بود؛ سختی‌هایی که در مسیر زندگی یک ورزشکار یا کاروان ورزشی قرار دارد و تنها اراده و پشتکار است که به‌راحتی راه را برای عبور از آن فراهم کرد.

اراده‌ای که از مشکلات عبور کند و فرد را در بالاترین سکوی افتخارآفرینی ورزش قرار دهد در نظر رهبر انقلاب الگو بخش است و این اراده و همت، می‌تواند الگوی دیگر زمینه‌های زندگی فردی و اجتماعی باشد. پیامی که یک ورزشکار ایرانی در زمان رسیدن به سکو از طریق تورنمنت‌های بزرگ ارسال خواهد کرد بر بسیاری از موانع توسعه اجتماعی غلبه خواهد کرد و این همان نکته‌ای بود که رهبر انقلاب از آن به‌عنوان امیدبخشی یاد کرده و فرمودند: در حالی‌که دستگاه‌های بسیاری مشغول برنامه‌ریزی برای سلب امید و نشاط از جامعه به‌ویژه از جوانان هستند، قهرمانی ورزشکاران ایرانی، پیام امید را به‌کل جامعه تزریق می‌کند و این موضوع بسیار ارزشمند است.

راهبرد ورزش ایران؛ قهرمانی با ابزار معنویت

قهرمانی با چاشنی معنویت

ارزش کار قهرمانان ملی ایران در المپیک و پارالمپیک توکیو زمانی بیش از گذشته اهمیت پیدا می‌کند که مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات خود کارهای فرهنگی ورزشکاران اعزامی را شایسته تقدیر دانستند. کارهایی که اکنون به بخشی مهم از ورزش ایران تبدیل شده و در حال فراگیری در اعزام‌های مختلف است. زنده نگه‌داشتن یاد شهدا، تأکید بر معنویت در ورزش، حمایت از آرمان‌های انقلاب، پوشش اسلامی و ترویج رویه ایثار در ورزش ازجمله اقداماتی که در دیدار امروز ورزشکاران با رهبر انقلاب موردتوجه و تقدیر قرار گرفت.

راهبرد ورزش ایران؛ قهرمانی با ابزار معنویت

شاید برخی از اندیشمندان حوزه اجتماعی، ورزش را فعالیتی متفاوت از دین و ارزش‌ها جلوه دهند اما تأکید قهرمانان ایرانی و برخی از قهرمانان جهان اسلام بر حفظ ارزش‌های اسلامی در میادین بزرگ، نشان از آن دارد که روح معنویت نه‌تنها مانعی برابر موفقیت نیست بلکه می‌تواند یک آرامش خاطر خاص به ورزشکاران تزریق کند؛ آرامشی که اکنون بسیاری از روانشناسان این حوزه با تئوری‌های مختلف به دنبال تزریق آن به ورزشکار هستند.

راهبرد ورزش ایران؛ قهرمانی با ابزار معنویت

حجاب ورزشی

بخشی دیگر از بیانات رهبر انقلاب در دیدار امروز ایشان با قهرمانان ورزشی به مسئله حضور زنان و افتخارآفرینی آنان در میادین ورزشی اختصاص داشت. ایشان با اشاره به حرکت بانوی طلایی ایران (ساره جوانمردی) در اختتامیه پارالمپیک فرمودند: حضور و افتخارآفرینی زن ایرانی با حجاب اسلامی در میادین جهانی موجب شده تا ورزشکاران برخی از کشورهای اسلامی نیز با حجاب در میدان‌ها حاضر شوند.

راهبرد ورزش ایران؛ قهرمانی با ابزار معنویت

رهبر انقلاب با برجسته‌سازی حجاب در ورزش، استفاده ابزاری از زن در مسابقات ورزشی را به‌کلی نفی و روح قهرمانی را با حفظ کرامت زنان ارزشمند دانستند و این همان نگاهی است که اکنون در برخی از کشورها در حال ترویج است و نمونه آن نیز تیم ژیمناستیک آلمان بود که در المپیک پوشیده‌تر از سایر تیم‌ها حاضر شد.

«سارا فوس» ژیمناست آلمانی در آن مقطع از زمان با اشاره به استفاده از لباس پوشیده گفته بود که او و هم‌تیمی‌هایش می‌خواهند تا جوانان در ورزش احساس امنیت کنند.

جوانان و الگوبخشی

استفاده از نیروی جوان و انقلابی همواره یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری بوده و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به‌صورت مکرر به آن اشاره‌شده است. جوان در کلام معظم‌له همان قدرت با تفکر انقلابی است که توانایی انجام کارهای ناممکن را دارد. اکنون نیز جوانان قهرمان ایران توانستند در بزرگ‌ترین آوردگاه‌ها افتخارآفرینی کنند و این می‌تواند برای بخش‌های مختلف به‌عنوان الگو مورداستفاده قرار گیرد.

البته تأکید معظم له بر الگو قرار دادن اراده ورزشکاران تنها مربوط به المپیک و پارالمپیک نبوده بلکه درگذشته نیز بر این مهم تأکید داشتند و نمونه آن نیز مهار پنالتی رونالدو توسط علیرضا بیرانوند بود.

راهبرد ورزش ایران؛ قهرمانی با ابزار معنویت

زنده نگه‌داشتن روح ایثار در ورزش

ایثار و مقاومت کلیدواژه‌های مهم آرمان‌های انقلاب به شمار می‌رود؛ آرمان‌هایی که اکنون از مرزهای سیاسی کشور عبور کرده و در حال تبدیل شدن به یک جبهه ایستادگی برابر زیاده‌خواهی‌ها در مناطق مختلف جهان است. تقدیر مقام معظم رهبری از اقدامات فرهنگی به‌ویژه نام‌گذاری‌ها، از آن جهت حائز اهمیت است که کاروان سرافزار پارالمپیکی ایران به نام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی مزین بود. این نام‌گذاری در حالی است که جهانیان محور مقاومت را با نام فرمانده آن یعنی سردار سلیمانی خواهند شناخت.

راهبرد ورزش ایران؛ قهرمانی با ابزار معنویت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا