امام‌جمعه شیراز: مسئول اصلی حجاب و عفاف در کشور مشخص شود


امام‌جمعه شیراز: مسئول اصلی حجاب و عفاف در کشور مشخص شود

شیراز-ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: امروز ما نمی دانیم در مسئله عفاف و حجاب مسئول اصلی و بالادستی کیست؛ حال که 33 ارگان مختلف در این قضیه دخیل هستند و می‌خواهیم آنها را در هماهنگی با یکدیگر به میدان بیاوریم باید بدانیم مسئول و هماهنگ کننده اصلی کار کیست.

روابط عمومی دفتر نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس در مطلب ارسالی روز شنبه از قول آیت الله لطف الله دژکام در دیدار با دبیر شورای سیاستگذاری عفاف و حجاب کشور افزود: اگر در مرحله اول مدیران نسبت به بحث عفاف و حجاب وظیفه خود را انجام دهند در مرحله دوم که در کف میدان است کار را مساجد و بسیج انجام می دهند اما در قسمت اول ۳۳ ارگان داریم بدون مسئول بالادستی که بتوان به او اختیارات کافی را تفویض کرد و سپس از او کاستی ها را مطالبه کرد.
وی ادامه داد: ما در ابتدا باید در هر استان و حتی سطح کشور یک نفر یا یک ارگان مسئول مشخص باشد که بقیه با آن هماهنگ شوند، این واضح شود بسیاری از مشکلات حل می شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس اظهار داشت: هم اکنون استانداری این جایگاه قانونی بالادستی ترین نهاد در امر عفاف و حجاب را دارد اما تلقی عمومی و حتی خود این مجموعه این نیست که آنها باید پاسخگوی وضع موجود باشند.
دژکام تصریح کرد: اگر بنا باشد شورایی در وزارت کشور تشکیل شود بقیه باید با کسی که وزارت کشور مشخص می کند هماهنگ شوند و همه متوجه باشند که برای این قضیه مسئولیت متوجه کیست که در راس دستگاه ها بخواهد امور را هماهنگ کند.
امام جمعه شیراز گفت: امروز یکی از معضلات ما در دستگاه ها و ارگان های مختلف است؛ مثلا در فلان دستگاه مواجه میشویم با کارمند رسمی که اصول اولیه پوشش را مراعات نکرده است حال باید چه کار کنیم؟ آیا آن ارگان خودش را موظف می داند که به نماینده وزیر کشور که در استانداری است، پاسخگو باشد؟ اگر این مسئله را حل کنیم یک گره کار ما حل می شود.
دژکام ادامه داد: چرا یک کار به این مهمی در یک مرحله قفل می شود؟ احساس ما این است که بالاخره یک نفر باید در موضع اجرایی آنقدر قدرت داشته باشد که وقتی کسی به وظیفه اش عمل نمی کند را مواخذه کند و برای دوره جدید حکم مسئولیت نزند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار داشت: وقتی در اداره رسمی فردی با این وضعیت می آید و کسی چیزی نمی گوید چطور می شود در خیابان امر به معروف و نهی از منکر کرد؟ بنابراین اصلاح این وضعیت باید از ادارات و ارگان های رسمی آغاز شود.
وی تاکید کرد: باید مسلما مدیریت کسی که نماینده دولت در استان است یعنی استاندار و کسی که بازوی آن است در این قضیه واضح مشخص شود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: نباید به جایی برسیم که انگار دولت در این زمینه هیچ قدرتی ندارد، دولت در این موارد جایگاه خودش را تثبیت کند و لااقل ادارات خود را تنظیم کند و اگر بخواهد تنظیم کند وزیر کشور و نماینده هایش در استان یعنی استاندارها باید محکم پای کار بایستند.در این قسمت ضعفی وجود دارد که به نتیجه ای نمی رسیم.
وی در ادامه پیشنهاد داد: در مجموعه استان برای همه مدیران دوره های آموزشی ضمن خدمت برگزار شود تا همه حداقل تکلیف خود را در بحث عفاف و حجاب بدانند.
دژکام تاکید کرد: وظایف فرهنگی مدیر که یکی از آنها بحث عفاف و حجاب است و در مسائل اجتماعی و فرهنگی چند سرفصل دیگر هم مدیران باید نقش آفرینی کنند.
وی ادامه داد: امروز برای موضوعاتی که دغدغه ولی فقیه و بسیاری از متدینین جامعه است ممکن است آموزش به تاثیرگذارانی که در رده های پایین و میانی هستند نداده باشیم و به نظر بنده می رسد این خلاء وجود دارد و آموزش به قدر کافی نبوده است.
امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود اقدامات در مقوله حجاب و عفاف در گام اول انقلاب را همراه با نوعی بی تجربگی و عدم هماهنگی ها توصیف کرد و گفت: حال که گام دوم انقلاب را شروع می کنیم ضمن اینکه دغدغه های مقدس و ارزشمندی در قشر متدین جامعه هست اما این نگرانی هست که ببینید ما نمی توانیم عقلانیت را کنار بگذاریم.
وی هشدار داد: شاید برخی اقدامات در مقوله حجاب و عفاف چند روز نتیجه دهد و بعد همین را می کنند ضد ارزش برای ما و این جریان موافق و آن جریان مخالف و کار سیاسی می شود به جای اینکه یک کار فرهنگی شود که همه جریان ها در نظام به آن احترام بگذارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق