ریسک کارآفرینی در ایران چندین برابر است


ریسک کارآفرینی در ایران چندین برابر است

یک کارآفرین لرستانی گفت: نگرش به کار در فرهنگ ما سنتی بوده و ریسک کارآفرینی در ایران چندین برابر است.

مصطفی مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: کارآفرینی مقوله‌ای فراتر از ایجاد اشتغال است و فرآیندی مربوط به خلق ثروت و ارزش است.

وی ادامه داد: متأسفانه فرهنگ جامعه به‌گونه‌ای است که ارزشی برای کارآفرین قائل نیست و مردم ما فرهنگ کار ندارد. خانواده‌های ایرانی از فرزندان تحصیل‌کرده‌شان انتظار کار خوب دولتی و دفتر و دستک دارند و چنین فرهنگی نمی‌تواند کارآفرینی را توسعه دهد.

مرادی با تأکید بر اینکه بزرگترین چالش کارآفرینی فرهنگ جامعه است، اضافه کرد: از طرفی نظام اداری کنونی تولیدکننده را فرسوده کرده و کارآفرین بخش اعظمی از زمانش را باید برای بروکراسی اداری و قوانین نامناسب تلف کند.

این کارآفرین لرستانی یادآور شد: بازار کشور ما به نحوی آشفته و نوسانی است که ریسک کارآفرینان چندین برابر می‌شود. مگر می‌شود کارآفرینی همراه با ریسک نباشد اما با وجود سیاست‌های غلطی که در بازار وجود دارد این ریسک برای کارآفرینان ایرانی بسیار بالا می‌رود.

این تولیدکننده عسل لرستانی خاطرنشان کرد: آموزش عالی حاکم بر کشور نیز مزید بر علت شده و متأسفانه هیچ‌گونه آموزش مناسبی جهت ورود نوجوانان و جوانان چه در مقاطع دانشگاهی و چه در مدرسه به مسیر کارآفرینی داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها هیچ آموزشی در راستای پرورش ذهن خلاق به جوانان نمی‌دهد و در این شرایط چه انتظاری باید برای ورود نیروی بیکار جامعه به کارآفرینی داشت.

مرادی گفت: به اندازه کافی قوانین دست و پاگیر در کشور داریم و همین‌که این قوانین را به نحوی اجرایی کنیم که به کارآفرین لطمه نزند کافی است و به نظر نمی‌رسد نیاز به وضع قوانین جدید باشیم.

این کارآفرین لرستانی اظهار کرد: در حوزه آی تی و فضای مجازی ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد و به نظر می‌رسد در استانی مانند لرستان که می‌تواند قطب کشاورزی کشور شود، باید کارآفرینان از این پتانسیل بهره ببرند.

وی اضافه کرد: مرکز نوآوری و شتابدهی کسب‌وکارهای فناورانه جوانان می‌تواند کمک حال کارآفرینان در این مسیر باشد و خوشبختانه تاکنون برای اشتغال‌زایی جوانان قدم‌های خوبی برداشته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات