تبدیل گلستان به قطب صادرات، همتی که از دولت جهادی برآید


تبدیل گلستان به قطب صادرات، همتی که از دولت جهادی برآید

گرگان- ایرنا- استان گلستان با برخورداری از ظرفیت‌های بالقوه متعدد در بخش‌های صنعت و کشاورزی و همسایگی با ترکمنستان و ارتباط با بازار چند صد میلیون نفری کشورهای مشترک‌المنافع با ترسیم نقشه راه علمی می تواند به یکی از قطب‌های صادرات به ویژه در شمال کشور تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، نگاهی اجمالی به موقعیت ژئوپولتیک استان مرزی گلستان و برخورداری این استان از سه مرز زمینی، هوایی و حتی دریایی بیانگر آن است که این منطقه در زمره مستعدترین استان های کشور برای سرمایه گذاری جهت توسعه صادرات محسوب می شود.

استانی با ظرفیت های بالا در بخش کشاورزی و تولید سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و شیلاتی که می تواند علاوه بر تامین نیازهای کشور، بخش عمده ای از نیازهای کشورهای مشترک المنافع( cis ) را تامین کند.

وجود معادن و صنایع متعدد در گلستان و نیازمندی های بازار ترکمنستان و کشورهای مجاور به محصول تولیدی استان هم از جمله دیگر ظرفیت های این استان شمالی است که در کنار نیروی کار ماهر و خدمات فنی و مهندسی زمینه توسعه صارات از این استان را دو چندان می کند.

با وجود همه ظرفیت های متعدد گلستان سهم این استان در صادرات کالا و خدمات درخور جایگاه راهبردی این خطه نبوده و در صورت توجه به امر توسعه صادرات، می توان بر بسیاری از تنگناها و چالش های حوزه اقتصادی منطقه نظیر بیکاری ودرآمد سرانه پایین غلبه کرد.

این موضوع مهم که مورد توجه مدیران دولت سیزدهم قرار گرفته و تلاش های برای تحقق آن در وزارت خانه های متعدد در حال اجراست.

آیت الله سیدابراهیم رییسی در سخنان خود در برنامه تبلیغاتی موعد انتخابات در خصوص ظرفیت های گلستان گفت : چرا در استان گلستان با این همه ظرفیت و امکانات شاهد بیکاری باشیم؟ آمار بیکاری در این استان معنا ندارد.

تبدیل گلستان به قطب صادرات، همتی که از دولت جهادی برآید

وی با اشاره به اینکه گلستان مرز ورود به ترکمنستان و آسیای میانه است، افزود: باید به صادرات در این استان شمالی توجه داشت و آن را فعال کرد.

نقش ایران در صادرات منطقه بسیار پایین است

رییسی با بیان اینکه در مجموع نقش‌ ما در صادرات منطقه خیلی پایین است، اظهارداشت: از یک هزار میلیارد دلار بازار صادراتی که در منطقه وجود دارد تنها ۲ درصد سهم ایران است. می‌توان این ۲۰ میلیارد دلار را به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش داد.

وی اضافه کرد: فعالان اقتصادی در استان باید حمایت و کمک عملی بشوند و راهکار آن هم پرداخت تسهیلات و حمایت حقوقی و قضائی برای کارآفرینان و تولیدکنندگان ضروری است.

رییس دولت سیزدهم همچنین در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اتخاذ سازوکارهای مناسب و عملی برای توسعه و رونق صادرات غیرنفتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید با اتخاذ سیاست‌ها و اقدامات عملی و تشویقی روند توسعه صادرات غیرنفتی و بازگردانی ارز ناشی از صادارت به چرخه اقتصادی کشور پیگیری شود.

انگیزه های لازم برای توسعه صادرات تقویت شود

رییسی با اشاره به لزوم اتخاذ راهکارهای مناسب برای رفع موانع موجود در مسیر فعالیت صادرکنندگان و تسهیل فعالیت آنان گفت: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل کرد که با حذف موانع و دشواری‌های فعالیت صادرکنندگان، انگیزه‌های لازم برای توسعه صادرات تقویت شود.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با وجود اینکه ظرفیت های گلستان در بخش کشاورزی و صنعت بیشمار است اما طی سال های اخیر بهره وری و استفاده مطلوبی از این پتانسیل حاصل نشده است.

امیر یوسفی ادامه داد: گلستان از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود و در بخش تولید محصولات زراعی دغدغه ای نداریم اما در بخش ارزش افزوده و افزایش درآمد کشاورزان اتفاقی محسوسی رخ نداده است.

نایب رئیس و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی گرگان افزود: نام گلستان با سرسبزی و طراوت عجین شده است و هر فرد ایرانی با شنیدن نام این استان تصور می کند که با سرزمین رویایی مواجه می شود اما در این استان محرومیت و فقر زیر سایه سرسبزی جنگل آن پنهان شده است.

یوسفی تصریح کرد: در تولید گندم و مرغ درزمره ۲ یا سه استان نخست کشور هستیم و در سایر محصولات زراعی هم رتبه کشوری بالایی داریم اما درآمد سرانه پایینی در استان حاصل می شود.

وی یادآور شد:‌ به عنوان مثال بهترین کیفیت گندم کشور مربوط به گندم گلستان است و از نظر کمی هم تولیدات مطلوبی داریم اما در بخش فرآوری مشکلات عدیده ای را شاهد هستیم.

نایب رئیس و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: سیلو و کارخانه های آرد متعددی در گلستان وجود دارد که می تواند موجب ایجاد ارزش افزوده و اشتغال آفرینی شود اما برخی سیاست های اشتباه سبب شده تا شاهد خروج گندم به صورت خام از گلستان باشیم.

تبدیل گلستان به قطب صادرات، همتی که از دولت جهادی برآید

یوسفی گفت : همین تصمیمات غلط سبب شده تا همین صنایع تبدیلی اندکی که در بخش گندم وجود دارد هم با نصف ظرفیت نهایی خود به فعالیت مشغول باشند.

وی ادامه داد: قیمت گندم که توسط دولت تعیین می‌شود ناعادلانه است، نرخ تضمینی اعلانی توسط دولت طوری است که انگار کشاورز باید به دولت یارانه بدهد، قیمت تضمینی گندم به مراتب پایین تر از گندم وارداتی است.

ورود به کشورهای مشترک المنافع ظرفیت مهم گلستان

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تصریح کرد : به صورت کلی ظرفیت های گلستان مغفول مانده است.

یوسفی اضافه کرد: هم مرز بودن گلستان با کشور ترکمنستان به عنوان یکی از دروازه های ورود به کشورهای مشترک المنافع ظرفیت بسیار مهمی برای این استان است که تاکنون از آن بهره مناسبی برای اهالی گلستان در پی نداشته است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران اضافه کرد : هم مرز بودن با ترکمنستان مانند چشمه جوشانی است که در دسترس گلستانی ها قرار گرفته اما تا کنون هیچ جرعه ای از آن برداشته نشده است.

وی ادامه داد به سبب برخی سیاست های حاکم در روابط با کشور ترکمنستان که در دولت قبلی ترسیم شده ،مشکلاتی در امر تجارت با این کشور داریم.

در سال های قبل صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری هم در سبقه تجاری ایران و ترکمستان به ثبت رسیده است اما این رقم در برخی از سالها به ۲۰ میلیون دلار هم کاهش یافته است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران ادامه داد در سال های گذشته در نمایشگاه های متعددی در ترکمستان شرکت می کردیم و بازار خوبی برای محصولات گلستان در ترکمنستان ایجاد شده بود اما همه رشته ها و تلاش ها با چالش های حوزه دیپلماسی ایران و ترکمنستان پنبه شد.

همجواری با ترکمنستان قیمت تمام شده کالای صادراتی را کاهش می دهد

یوسفی گفت : همجواری با بازار ترکمنستان و کشورهای مشترک المنافع هزینه حمل و ترانزیت کالا را به حداقل رسانده و در مجموع قیمت تمام شده کالای صاراتی را در کشور مقصد کاهش می دهد.

این سرمایه گذار گلستانی گفت یکی از روش های کسب بازارهای جدید کاهش قیمت محصولات صادراتی است که که مسافت اندک گرگان با عشق آباد این بستر را مهیا کرده است.

به گفته وی سوء تفاهمات بین ایران و ترکمنستان و دیون ایران باید برطرف شود که مساله به وزارت امور خارجه منعکس شده است تا این موضوع برطرف شود.

یوسفی افزود : تا زمانی که این چالش ها در بخش بازاریابی در کشورهای مشترک المنافع وجود دارد یعنی ما در یک شکلی خودتحریمی را در پیش گرفته ایم.

لزوم داشتن برنامه راهبردی برای صادرات

وی با اشاره به آغاز فعالیت دولت جهادی سیزدهم گفت :‌ امیدواریم با عزم مدیران اجرایی با حل مشکلات دیپلماتیک با ترکمنستان دوباره به بازارهای هدف منطقه برسیم برای تحقق صادرات باید نگاهی وسیع و کلانی داشته باشیم ، باید برنامه و راهبرد داشته باشیم ، صادرات با نگاه مقطعی و بی برنامه محقق نمی شود.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : یکی از اصلی ترین چالش هایی که سبب عقب ماندگی گلستان در حوزه صادرات و یا به طور کلی توسعه استان شده است مقوله سیاست زدگی در استان است.

رمضانعلی سنگدوینی گفت:‌ ظرفیت های بیشمار گلستان در بخش های صنعت کشاورزی و گردشگری بر کسی پوشیده نیست اما برخی بزرگان استان با دامن زدن به کارهای جناحی و سیاسی جلوی بهره مندی حداکثری از این فرصت را می گیرند.

وی تاکید کرد : برای تحقق توسعه و استفاده از مزیت های اقتصادی گلستان در حوزه صادرات ابتدا باید به یک اجماع و پیگیری فراگیر برسیم تا نتیجه بخش باشد.

به تاکید وی بزرگان استان از همه جناح ها و طیف های سیاسی باید قدم در میدان عمل بگذارند.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تولید سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی ، وجود جاذبه های گردشگری شرایط گلستان در کشور جایگاه خوبی نیست.

بسترسازی صادرات نیازمند سرمایه گذاری است

سنگدوینی بیان کرد : سرانه اهالی گلستان از بسیاری از استان ها کمتر است و از بسیاری از مواهب کم برخوردار و محروم هستیم.

وی گفت :‌ متاسفانه برخی رفتارهای غلط سبب شده تا در جذب سرمایه گذار موفق نباشیم، برای بستر سازی صادرات بایدسرمایه گذاری کرد باید اعتبار و پول وارد بخش های کشاورزی و صنعت کنیم.

گلستان با وحدت و همگرایی به مرکز صادرات شمال تبدیل می شود

سنگدوینی افزود :‌ در زمان حاضر سرمایه گذاران گلستانی پول و سرمایه خود را در سایر استان ها هزینه می کنند در حالی که با رفع برخی کارشکنی ها و ایجاد همگرایی و وحدت می توانیم گلستان را به مرکز صادرات شمال کشور تبدیل کرد.

تبدیل گلستان به قطب صادرات، همتی که از دولت جهادی برآید

سنگدوینی اشاره ای به مشکلات فی مابین با ترکمنستان کرد و گفت :‌ برای حل دغدغه های موجود با وزرای نفت و امور خارجه مذاکرات انجام شده است و تلاش داریم با رایزنی فشرده این چالش در تعاملات با کشور همسایه برطرف شود.

وی با اشاره به بافت جمعیتی استان گلستان گفت : حدود ۳۵ درصد افراد ساکن در گلستان از قومیت ترکمن هستند و این فرصت خوبی برای ارتقای تعاملات بین ۲ کشور ایران و ترکمنستان است.

می توان به بازار چین و کشورهای اوراسیا متصل شد

سنگدوینی گفت : نخبگان گلستان در امر خدمات فنی مهندسی می توانند بسیاری از نیازهای کشور ترکمنستان را برطرف کنند، از منظر تجارت کالا و تبادلات مالی ترکمنستان این امکان را به ما می دهد که به بازار چین و کشورهای اوراسیا متصل شویم.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که در دولت سیزدهم و با اهتمام شخص رییس جمهوری تنگناهای اقتصادی گلستان برطرف شود.

تنگناههای اقتصادی گلستان با اهتمام شخص رییس جمهور برطرف می شود

به گفته وی همه وزارت خانه های اقتصادی دولت مانند صمت، جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارایی و وزارت کشور در تلاش هستند تا برخی خلاهایی که در دولت گذشته وجود داشته را برطرف کنند.

کارشناسان حوزه اقتصادی بر این اعتقادند که با رفع چالش های سیاسی بین ایران و ترکمنستان و عملیاتی شدن فعالیت های اقتصادی در منطقه آزاد اینچه برون زمینه افزایش صادرات از گلستان امری بسیار سهل و پر سود است.

جمعیت سیصد میلیونی کشورهای مشترک المنافع و نیازمندی های محسوس کشورهای این حوزه در حوزه کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی فرصتی بی بدیل برای گلستان تا با استفاده از ظرفیت های موجود رونق در این استان کم برخوردار را به واقعیت تبدیل کند.

توسعه گلستان با استفاده از پتانسیل های موجود می تواند پیشرانی مناسب برای توسعه استان های مجاور هم محسوب شود موضوعی که با توانمندی های استان همخوانی دارد.

به گزارش ایرنا ،تولید سالانه حدود پنج میلیون تن محصول در حوزه های دام، زراعت، باغبانی، شیلات و آبزیان و جنگل و مرتع ، کسب رتبه های اول تا چهارم در تولید سویا، خاویار، کلزا، گندم، مرغ ، آفتابگردان، پنبه، توتون، پیله تر ابریشم، برنج، هلو، آلو قطره طلا و خرمالو ِتولید روزانه مرغ گوشتی بین ۸۰۰ تا ۷۰۰ تن و بهره مندی از کشتارگاه های صنعتی طیور و متناسب با استاندارد صادرات، توان تولید جوجه یک روزه برای صادرات، تولید تخم مرغ، پای مرغ، گیاهان دارویی از جمله زعفران، میگو و مرکبات و ادوات کشاورزی و وجود صنایع ارزشمندی همچون کارخانه سیمان، محصولات خانگی و ید از جمله ظرفیت های محسوس گلستان در زمینه صادرات است.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان ۲۱۴ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

مرز مشترک زمینی با کشور ترکمنستان و برخورداری از گمرک اینچه برون گنبدکاووس، ارتباط ریلی با ترکمنستان و آسیای میانه در سال های اخیر، دسترسی به گمرک امیر آباد بهشهر در مازندران ، وجود فرودگاه بین‌المللی گرگان و فعالیت بیش از ۸۰۰ بازرگان دارای کارت فعالیت، از دیگر ظرفیت های صادرات محصولات تولیدی بخش کشاورزی گلستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی