شهریار از عشق زمینی به عشق الهی رسید


شهریار از عشق زمینی به عشق الهی رسید

رئیس حوزه هنری استان اردبیل گفت: شهریار از عشق زمینی و مجازی به عشق الهی و معنوی رسید.

امیر رجبی ۲۸ شهریور در نشست مجازی «شهریار شعر ایران» به میزبانی محفل ادبی ارس شهرستان پارس‌آباد با بیان این مطلب افزود: خود شاعر دراین‌خصوص می‌گوید: «آری بنده هم در این ده سال با بحران‌ها و تحولات روحی عجیبی که از نوادر مواهب الهی و جز برای اهل سیروسلوک واقعی قابل‌فهم نیست، دست در گریبان بودم، زجری که اجرش را چه جای اینکه با دنیا عوض کنی؟»

رئیس حوزه هنری استان با بیان ویژگی‌های مهم شخصیتی و آثار استاد شهریار گفت: شهریار شاعری است که در اکثر قالب‌های شعری بامهارت، شعر سروده اگرچه غزلیات فارسی وی دارای شهره خاص و عام شده است.

رجبی افزود: شهریار شاعر تک‌بعدی نبوده و در اکثر مضامین اجتماعی، غنایی و عاشقانه عرفانی، فلکولور و حتی طنز شعر سروده و در همه آن حوزه‌ها توانمند بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل ضمن گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی، شعر شهریار را دارای ویژگی‌های بارز در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، عرفانی و عاشقانه دانست و گفت: شهریار از ترکان پارسی‌گوی است که سروده‌های او در دو زبان فارسی و ترکی در جایگاه بسیار بلندی قرار دارد و این شاعر در هر دو زبان استاد بوده است.

پروانه رضا قلیزاده با اشاره به مضامین دینی و آیه‌های قرآن در اشعار شهریار تشریح کرد: غزلیات شهریار در هر دو زبان فارسی و ترکی بن‌مایه‌های دینی و قرآنی دارد و این امر متأثر از تربیت مذهبی و انس گرفتن او با قرآن کریم بوده و نگاه ویژه او به قرآن و احادیث در اشعار او مشهود است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با تشریح ابعاد مختلف شعر شهریار گفت: تمایز شعر شهریار با اشعار شاعران دیگر در جامع‌الاطراف بودن آن است به‌نحوی‌که دید وسیع او و سرودن شعر در قالب‌های کلاسیک و شعر نو جزو وجوه و شاخصه‌های اصلی شعر شهریار است.

عبدالله بحرالعلومی شعر شهریار را نافذ و بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: شاعران متعددی در زبان‌های مختلف به‌ویژه ترکی و فارسی از شعر او الهام گرفته‌اند و این تأثیرپذیری در شعر مرحوم عاصم اردبیلی از شاعران معاصر اردبیل مشهود است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص