طرز تهیه زیتون شور حرفه ای در منزل به دو روش خوشمزه راحت


در این مطلب تاپ ناز طرز تهیه زیتون شور به دو روش خوشمزه و راحت را به شما آموزش می دهیم که با استفاده از این روش ها می توانید زیتون شور را خیلی آسان در منزل درست کنید. زیتون شور نوعی چاشنی خوشمزه شمالی است که با غذا میل می شود و طعمی عالی […] نوشته طرز تهیه زیتون شور حرفه ای در منزل به دو روش خوشمزه راحت اولین بار در مجله تاپ‌ناز‌ منتشر شد.

در این مطلب تاپ ناز طرز تهیه زیتون شور به دو روش خوشمزه و راحت را به شما آموزش می دهیم که با استفاده از این روش ها می توانید زیتون شور را خیلی آسان در منزل درست کنید.

زیتون شور نوعی چاشنی خوشمزه شمالی است که با غذا میل می شود و طعمی عالی دارد. زیتون شور، زیتون پرورده و ترشی زیتون همگی جزو چشانی های پرطرفدار هستند که بسیار محبوب هستند.

طرز تهیه زیتون شور

زیتون شور را می توانید با مواد شیمایی یا بدون استفاده از مواد شیمایی در منزل تهیه کنید. در ادامه این مطلب روش درست کردن زیتون شور را به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما قرار می دهیم.

دستور تهیه زیتون شور بدون استفاده از مواد شیمیایی

مواد لازم

زیتون : به مقدار لازم آب‌نمک سرکه

روش تهیه زیتون شور بدون مواد شیمایی

برای تهیه زیتون شور در ابتدا روی میوه زیتون تمیز شده را خراش دهید سپس زیتون های شکسته شده را در ظرف مناسب بریزید و ظرف با استفاده از آب ساده پر کنید و به مدت 7 الی 10 روز به صورت مرتب و هر روز صبح آب ظرف حاوی زیتون را عوض کنید تا تلخی آن گرفته شود و اگر گندیدگی مشاهده کردید کمی نمک به آب اضافه کنید.

پس از مدت زمان ذکر شده زیتون ها را به مدت 3 هفته در آب نمک غلیظ 10 تا 12 درصد قرار دهید. باید توجه داشته باشد که آب نمک بهتر است به کمک اب جوشیده و سرد تهیه شود و برای شور کردن آب نمک می توانید از سنگ نمک یا نمک ید دار استفاده کنید.

زیتون های روی سطح آب می آید پس بهتر است که با یک توری و آبکش از این امر جلوگیری کنید و آن را در روی زیتون ها قرار دهید. این کار باعث می شود که زیتو نروی سطح نیاید و دچار گندیدگی نشود. در طول هفته اول هفته دوم اگر غلظت آب نمک کم باشد باید تا حدود غلظت مناسب به زیتون ها نمک اضافه کنید.

در مرحله بعد از طرز تهیه زیتون شور برای نمک زدایی زیتون ها آنها را از آب نمک خارج کنید و به مدت 48 ساعت در آب خالص قرار دهید و در طول این مدت چند بار آب زیتون ها را عوض کنید و پس از مدت زمان ذکر شده زیتون ها را در آب نمک سه درصد و سرکه سه درصد قرار دهید.

طرز تهیه زیتون شور حرفه ای در منزل به دو روش خوشمزه راحت

دستور تهیه زیتون شور با استفاده از مواد شیمیایی

مواد لازم

زیتون سبز سرکه نمک سودا

طرز تهیه زیتون شور بدون مواد شیمیایی

برای تهیه ردن زیتون شور با مواد شیمایی در ابتدا میوه های تازه و به رنگ سبز روشن را بشویید سپس زیتون ها را در ظرفی مناسب بریزید و کمی آب به آنها اضافه کنید باید توجه داشته باشید که اندازه آب باید حدود 15 سانتی متر بالاتر از سطح زیتون ها باشد.

در این مرحله از دستور تهیه زیتون شور به ازای هر کیلوگرم زیتون 20 تا 30 گرم سود در آب بریزید و مخلوط زیتون و سود را هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

پس از گذشت 7 الی 8 ساعت رنگ محلول به رنگ قهوه ای تیره در می آید و شما می توانید چند دانه زیتون را از درون محلول سود و آب خارج کنید و بشویید سپس زیتون ها را با زبان امتحان کنید و اگر مزه تلخی نداد آنها را از درون محلول بیرون آورید و زیتون ها را در آب معمولی به مدت 1 تا 2 روز قرار دهید و در این مدت زمان آب را تعویض کنید و زیتون ها را بشویید و این مراحل را تا وقتی انجام دهید که دیگر رنگ آب تغییری نکند.

توجه داشته باشید که می توانید در طرز تهیه زیتون شور با مواد شیمایی برای خنصی شدن باقی مانده اثر سود به ازای هر 10 لیتر آب، 1 لیتر سرکه به زیتون شور اضافه کنید و پس از گذشت 24 ساعت، آب سرکه را بیرون بریزید و سپس زیتون ها را در آب نمک 4 درصد بریزید و توجه کنید که بهتر است آب را عوض کنید و سپس با نمک ترکیب کنید و روی زیتون ها بریزید و زیتون شور را در ظرف شیشه ای درب دار قرار دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع ترشی و مربا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403