معضل زمین‌های معارض احیای تالاب هامون برطرف شد


معضل زمین‌های معارض احیای تالاب هامون برطرف شد

تهران - ایرنا - مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: این اداره کل زمین هایی که با برنامه های احیای تالاب هامون تعارض داشت را خریداری و بعد از آن به بستر تالاب هامون الحاق کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وحید پورمردان در خصوص تعارض اراضی زمین های کشاورزی افزود: اراضی که سال ها با انجام پروژه حفاظت و احیای تالاب هامون تعارض داشت و موجب نارضایتی مالکین بود، با پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خریداری و سند آن به نام سازمان حفاظت محیط زیست زده شد.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: برنامه احیای تالاب هامون در قالب برنامه مدیریت جامع احیای تالاب هامون در سطوح سازمانی و استانی با همکاری سازمان ها و دستگاه های مرتبط و سایر ذینفعان در دستور کار است.

وی ادامه داد: برنامه احیای تالاب هامون پس از انبوهی از برنامه های مطالعاتی، علمی و مشورتی با دانشگاهیان و جوامع محلی با برنامه های عملی و طرح ها و پروژه های عملیاتی در بستر تالاب هامون آغاز شد.

پورمردان تصریح کرد: برنامه های احیای تالاب هامون با طرح های متنوع لایروبی، حفر کانال، نهال کاری، آموزش جوامع محلی، برنامه های معیشت جایگزین و ... توسط محیط زیست استان در حال انجام است.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: برنامه های احیای تالاب هامون با تعدادی از زمین های کشاورزی حاشیه تالاب هامون تعارض داشت و برخی نارضایتی ها را برای اهالی ایجاد کرده بود که پس از پیگیری های مجدانه و طولانی این اداره کل و سازمان حفاظت محیط زیست اعتبار لازم برای خرید زمین های حاشیه تالاب جذب شد.

وی تاکید کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان برای رفع این مشکل زمین هایی که با برنامه های احیای تالاب تعارض را خریداری و به بستر تالاب هامون الحاق کرد.

دریاچه و تالاب بین‌المللی هامون، سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران است. دریاچه و تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌ است، این دریاچه از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون صابری و هامون هیرمند تشکیل شده‌ است، هامون گودزیره هم کمی دورتر از آن قرار گرفته استکه در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون، میان افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند. رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود به هامون و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه ، هاروت‌رود ، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان به هامون می‌ریزند.

وسعت دریاچه هامون در زمان پرآبی ۵٬۶۶۰ کیلومتر مربع است که از این مقدار ۳٬۸۲۰ کیلومتر مربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است. با این اوصاف، دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای همه‌ی سامانه به وجود آورد.

تالاب هامون در چهارمین کنگره جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره که روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ در لیما پایتخت پرو برگزار شد، توسط یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد.

۱۳۵۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!