لاشه فک‌های خزری کشف شده در سواحل گیلان قابل بررسی نیست


لاشه فک‌های خزری کشف شده در سواحل گیلان قابل بررسی نیست

رشت- ایرنا - رئیس نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست گیلان شمار لاشه فک های پیدا شده در سواحل استان طی روزهای اخیر را سه قلاده عنوان کرد و گفت: لاشه ٢ قلاده فک نر و یک قلاده فک ماده در سواحل شرق و غرب استان کشف شده است که متاسفانه به دلیل پوسیدگی بسیار قابل بررسی نیستند.

حسین علی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به نظر می رسد یک لاشه کشف شده در سواحل رضوانشهر واقع در غرب استان بر اثر گرفتار شدن در تور صیادان از بین رفته است اما ٢ لاشه کشف شده در ساحل بند کیاشهر آستانه اشرفیه واقع در شرق گیلان بدلیل پوسیدگی بسیار قابل بررسی نیست.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۲ میلادی در حوزه تحقیق در زمینه فک خزری فعال است اظهار داشت: فک خزری تنها پستاندار دریاچه خزر است و به شدت در خطر انقراض قرار دارد و متاسفانه بارها و بارها لاشه این پستاندار در سواحل خزر دیده شده است.

رئیس نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست گیلان گفت: این پستاندار اواسط زمستان در روسیه زادآوری دارد و در فصل تابستان بدلیل اینکه آب های جنوب دریاچه عمیق تر و خنک تر است به این سمت شنا می کنند.

علی نژاد ادامه داد: علت مرگ فک های خزری می تواند در اثر بیماری، برخورد با جسم سخت ، خفگی و یا گرفتار شدن در تور صیادان باشد.

عواملی مانند گرفتار شدن در تورهای ماهیگیری، آلودگی های محیط زیست، برخورد با قایق ها و همچنین کشتار عمدی، شکار و ورود گونه مهاجم شانه دار خزری و نیز کاهش ذخایر کیلکا به عنوان منبع غذایی این جانور زیبا از عوامل تاثیرگذار در کاهش جمعیت فک های کاسپین یا خزری است.

فک های خزری در بهار و تابستان و پائیز بیشتر در آب های جنوبی و میانی دریای خزر از جمله ایران زندگی می کنند ولی برای زایمان به مناطق سرد در شمال دریای خزر عزیمت می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا