بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15


بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

ایسوس با Strix G513QM تقریبا تمام ویژگی‌های لپ‌تاپ گیمینگ جمع‌وجور را به‌شکل خوشایندی دراختیارتان می‌گذارد. با بررسی Strix G15 همراه زومیت باشید.

شاید در میان انبوه لپ‌تاپ‌های گیمینگ ایسوس که در بین آن‌ها محصولات پرقدرتی همچون Strix Scar یا سری Zephyrus S با سخت‌افزار دیوانه‌وار و برچسب‌های قیمتی نجومی‌شان، نام دستگاه‌های سری Strix G کمتر به‌چشم می‌آید؛ اما به‌لطف عملکرد شگفت‌انگیز پردازنده‌‌‌ی Ryzen 9 5900HX در دل لپ‌تاپ‌های جدید Strix G513، وضعیت کمی به سود خانواده‌ی میان‌رده‌ی Strix G تغییر کرده است.

لپ‌تاپ‌های Strix G513 چندین عضو با پردازنده‌های Ryzen 9 5900HX و Ryzen 7 4800H به‌همراه گرافیک‌های RTX 3050، RTX 3060 و RTX 3070 وجود دارد؛ اما شاید جذاب‌ترین و ارزشمندترین مدل در میان آن‌ها، یکی از مدل‌های میانی موسوم به Strix G513QM با پردازنده‌ی پرقدرت Ryzen 9 و گرافیک RTX 3060 باشد. این لپ‌تاپ به‌ویژه در نسخه‌ی Full-HD در ترکیب با باتری بسیار حجیم ۹۰ وات‌ساعتی‌اش، حداقل روی کاغذ، جزو معدود لپ‌تاپ‌های گیمینگی به‌شمار می‌آید که حداقل در کاربری‌های روزمره، می‌توان به «قابلیت حمل» آن اتکا داشت.

در ادامه با بررسی لپ تاپ گیمینگ ایسوس ROG Strix G15 همراه زومیت باشید.

طراحی و کیفیت ساخت Strix G15

دریایی از نورپردازی رنگارنگ RGB، لوگوی براق ROG و تضاد رنگی بدنه؛ تایوانی‌ها با زبان طراحی Strix G15 به بهترین شکل ممکن به هدف خود در جلب توجه گیمرها می‌رسند؛ تقریبا تمام خوره‌های بازی در زومیت و زومجی، همین نظر را در مورد Strix G15 داشتند. ایسوس لپ‌تاپ Strix G15 را در سه گزینه‌ی رنگی Stealthy Original Black و Eclipse Gray و Electro Punk به‌فروش می‌رساند که مورد نخست و دوم با تضادهای رنگی مشکی و قرمز برای کاربران جوان‌تر و مورد دوم با تضاد رنگی مشکی/خاکستری برای گیمرهای جاافتاده‌تر انتخاب مناسبی به‌شمار می‌آیند.

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

ما گزینه‌ی رنگی Stealthy Original Black را برای بررسی دراختیار داشتیم. تضاد رنگ‌های مشکی بدنه و پلاستیک قرمزِ به‌کاررفته در لبه‌ی سمت چپ دستگاه، نوشته‌های ریز ROG که گوشه‌ای از بدنه را پوشانده‌اند، لوگوی براق ROG‌، حاشیه‌ی پایینی نامتقارن نمایشگر و پایه‌های لاستیکی قرمز و خاکستری زیر لپ‌تاپ، جزو المان‌هایی هستند که در همان نگاه نخست به Strix G15، خودنمایی می‌کنند.

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

علاوه‌بر نورپردازی مجزای هرکدام از کلیدهای کیبورد، نواری از چراغ‌های LED در سه لبه‌ی Strix G15 نیز وجود دارد. شما می‌توانید جلوه‌ی نورپردازی هرکدام از نواحی RGB را با تنظیمات Aura Sync در نرم‌افزار Armoury Crate ایسوس، به‌دلخواه خود شخصی‌سازی کنید. ما وجود نوار LED در لبه‌های لپ‌تاپ را چندان جالب نمی‌دانیم؛ اما جامعه‌ی مخاطبان این لپ‌تاپ که گیمرها هستند، با ما هم‌نظر نباشند. متأسفانه نورپردازی نوار LED اطراف لپ‌تاپ و کلیدهای کیبورد مستقل از هم نیستند و برای خاموش‌کردن آن باید نور پس‌زمینه‌ی کیبورد را خاموش کنید.

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

طراحان ایسوس قاب پشتی نمایشگر و لولاهای Strix G15 را از جنس فلز و باقی بدنه را از جنس پلاستیک انتخاب کرده‌اند؛ البته نباید مأیوس باشید؛ چرا‌که دستگاه کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و به هیچ‌وجه حس‌وحال کالایی ارزان‌قیمت یا بی‌کیفیت را القا نمی‌کند. ایسوس می‌گوید استفاده از پلاستیک در محل استراحت دست از انتقال حرارت به دستان کاربر جلوگیری می‌کند. Strix G15 با وزن ۲٫۳۰ کیلوگرمی‌اش به‌اندازه‌ی اولترابوک‌های سبک‌وزن یک کیلوگرمی قابل‌حمل نیست؛ اما باتوجه به قدرت پردازشی فوق‌العاده و نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی‌اش، می‌توانیم از سنگینی وزنش چشم‌پوشی کنیم.

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

با باز کردن درِ لپ‌تاپ، با حاشیه‌های بسیار باریک کناری و بالایی صفحه‌‌نمایش ماتِ Strix G15، نوشته‌های ریز ROG‌ در گوشه‌‌ای از پایه، ترک‌پد بسیار بزرگ و نورپردازی RGB کیبورد مواجه خواهید شد. تایوانی‌ها ابعاد نسل جدید Strix G15 را ۷ درصد کاهش داده‌اند و با باریک‌تر کردن حاشیه‌ها، نسبت صفحه‌نمایش به بدنه را به عدد بسیار خوب ۸۵ درصد رسانده‌اند. ای کاش ایسوس به‌جای استفاده از نمایشگر عریضِ ۱۶:۹، پنل بلندتری با نسبت تصویر ۳:۲ یا ۱۶:۱۰ به‌کار می‌برد تا ضخامت حاشیه‌ی قطور پایین نیز کاهش یابد.

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

برخلاف لپ‌تاپ‌های مرسوم بازار، لولاهای Strix G15 روی لبه‌ی بدنه متصل نیستند و کمی بالاتر از یک نوار مشبک قرار گرفته‌اند. لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس هوای خنک را از طریق این نوار مشبک دریافت کرده و هوای گرم را از طریق دریچه‌های موجود در لبه‌های پشتی و کناری به بیرون هدایت می‌کند. لولاها استحکام مناسبی دارند؛ به‌طوری‌که تکان‌خوردن دستگاه براثر استفاده از لپ‌تاپ روی پا، باعث تغییر زاویه‌ی نمایشگر نمی‌شود. درِ لپ‌تاپ را با یک دست نیز می‌توان باز کرد؛ اما چنانچه از گوشه‌ها برای لپ‌تاپ را باز کنید، شاهد خم شدن قاب نمایشگر خواهید بود که بی‌شک تجربه‌ی جالبی نیست!

کیبورد، ترک پد و درگاه های Strix G15

لپ‌تاپ Strix G15 از کیبورد جزیره‌ای بهره می‌برد، کلیدها چینش استاندارد و فاصله‌ای مناسبی از هم دارند؛ هرچند که کمی از ابعاد موردانتظارمان کوچک‌تر هستند. کلیدها عمق حرکتی نسبتا زیادی دارند؛ اما شاید بازخورد نرم و کم‌صدایشان برای برخی خوشایند نباشد. شدت نور پس‌زمینه‌ی RGB‌ کلیدها را می‌توان در سه سطح تنظیم یا خاموش کرد، از سوی دیگر با فشردن کلیدهای FN + F4، امکان تغییر افکت نور پس‌زمینه‌‌ی کلیدها در حالت‌های زیر نیز وجود دارد:

Color CycleRainbowStaticBreathing Strobing

توجه داشته باشید که شما می‌توانید از طریق نرم‌افزار Armoury Crate، نوع نورپردازی کلیدها و نوار LED دور لپ‌تاپ Strix G15 را به‌دلخواه خود تغییر دهید.

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

کلیدهای مجزای کنترل مدیا، کلیدهای جهتی با سایز بزرگ و به‌فرم T وارونه، ردیف مجزایی برای کلیدهای پرکاربرد کنترل صدا، میکروفون، تغییر پروفایل مصرف انرژی، رنگ سفید کلیدهای پرکاربرد WASD برای تشخیص بهترشان در بازی‌ها و فراخوانی نرم‌افزار Armoury Crate‌ از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های کیبورد لپ‌تاپ گیمینگ Strix G15 به‌شمار می‌آیند.

لپ‌تاپ گیمینگ Strix G15 ترک‌پد وسیع و بزرگی با ابعاد ۷٫۸ × ۱۳٫۰ میلی‌متر دارد که معادل آن را در کمتر لپ‌تاپ ویندوزی می‌توان یافت. ایسوس می‌گوید مساحت ترک‌پد این دستگاه درمقایسه‌با نسل گذشته، افزایشی ۸۵ درصدی تجربه می‌کند. پوشش شیشه‌ای سطح ترک‌پد، حرکت انگشت را نرم‌تر و اجرای ژست‌های حرکتی را لذت‌بخش‌تر می‌کند. ترک‌پد Strix G15 از کلیه‌ی ژست‌های حرکتی ویندوز نیز پشتیبانی می‌کند.

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

Strix G15 درگاه‌های متنوعی را دراختیارتان می‌گذارد، در لبه‌ی سمت چپ دو درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه و یک جک ۳٫۵ میلی‌متری ترکیبی میکروفون/هدفون وجود دارد؛ درحالی‌که باقی درگاه‌ها شامل یک درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A دیگر، یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه و پشتیبانی از DisplayPort 1.4 و USB Power Delivery، یک درگاه HDMI 2.0b با سیگنال 4K 60Hz، درگاه شبکه‌ی RJ45 و درگاه ورودی برق قرار گرفته‌اند.

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15
بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

متأسفانه از درگاه کارت حافظه‌ی SD و سازگاری پورت USB-C با استاندارد تاندربولت خبری نیست، از طرفی، طراحی لپ‌تاپ Strix G15 به‌گونه‌ای است که آداپتور و کابل برق در معرض هوای داغ خروجی از دریچه‌های پشتی قرار می‌گیرد. گذشته از درگاه‌ها، لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس از ماژول وایرلس MediaTek MT7921 سازگار با شبکه‌های Wi-Fi 6 و سرعت اتصال بالغ‌بر ۸۶۶ مگابیت‌برثانیه به‌همراه Bluetooth 5.1 بهره می‌برد.

صفحه‌نمایش و اسپیکر Strix G15

ایسوس لپ‌تاپ Strix G15 G513QM را با یکی از دو پنل ۱۵٫۶ اینچی QHD و Full-HD به‌فروش می‌رساند؛ هر دو پنل از نوع IPS با زمان پاسخگویی ۳ میلی‌ثانیه‌ای هستند؛ اما نمونه‌ی QHD فضای وسیع DCI-P3 را به‌صورت کامل پوشش داده و نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی را ارائه می‌دهد، درحالی‌که نمونه‌ی Full-HD از نرخ نوسازی ۳۰۰ هرتزی را دراختیارتان می‌گذارد و پوشش کاملی از فضای رنگی sRGB دارد.

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

ما لپ‌تاپ G513QM را با صفحه‌نمایش Full-HD یا ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسلی برای بررسی دراختیار داشتیم، این پنل با تراکم پیکسلی ۱۴۱ پیکسل‌براینچی از لحاظ وضوح به‌پای نمونه‌ی QHD با تراکم پیکسلی ۱۸۸ پیکسل‌براینچی نمی‌رسد؛ اما در ابعاد ۱۵٫۶ اینچی دستگاه، کاملا رضایت‌تان را جلب می‌کند. براساس بررسی‌های ما، پنل ۸ بیتی لپ‌تاپ Strix G15، ساخته‌ی شرکت شارپ است.

ترجیح می‌دادیم تا ایسوس با استفاده از نسبت تصویر مرتفع‌ترِ ۱۶:۱۰، هم از ضخامت حاشیه‌ی پایین بکاهد، هم سطح بزرگ‌تری از نمایشگر را برای بهره‌وری هرچه بهتر، دراختیار کاربر قرار دهد؛ اما چنین نیست و نسبت تصویر لپ‌تاپ Strix G15 برابر با ۱۶:۹ است، این نسبت تصویر در کاربری‌های سرگرمی‌محور همچون بازی و تماشای فیلم، تجربه‌ی بهتری را دراختیار کاربر می‌گذارد.

ایسوس می‌گوید نرخ نوسازی صفحه‌نمایش Strix G15 با فناوری Adaptive-Sync بسته به نرخ فریم محتوای در حال اجرا، تغییر می‌کند تا بدین‌ترتیب از مشکلاتی همچون افت فریم یا برش تصویر در بازی‌ها جلوگیری شود. شما می‌توانید از طریق منوی تنظیمات نمایشگر در ویندوز، نرخ نوسازی لپ‌تاپ را روی یکی از دو حالت ۶۰ و ۳۰۰ هرتز قرار دهید.

عملکرد نمایشگر ASUS Strix G15 G513QM دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر
لپ‌تاپ / آزمایشتصویر سفیدتصویر مشکینسبت کنتراستAdobeRGBsRGBDCI-P3
حداکثر روشناییحداقل روشناییمیانگین روشناییNativeپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطا
Asus Strix G15۲۳۳ نیت۱۱٫۶ نیت۲٫۴۷ نیت۹۴٫۱۴۷۵٫۶۵٫۶۹۹٫۷۲٫۹۷۷۴٫۷
MSI GF66 Katana۱۶۸ نیت۸٫۰۰ نیت۱٫۲۷ نیت۱۳۲٫۲۴۷٫۹--۶۴۴٫۰۴۷٫۶--
هلیوس ۳۰۰۳۱۹ نیت۲۱٫۳ نیت۳٫۷۵ نیت۸۵۷۰۶٫۱۹۱٫۵۵٫۵----
MSI GE66 Raider۱۸۱٫۷ نیت۸٫۱۱ نیت۱٫۱۶ نیت۱۵۶٫۱۷۳٫۱--۹۹۳٫۶۷۵٫۴--
MSI Modern 15۲۱۱٫۱ نیت۱۱٫۲۵ نیت۲٫۳۱ نیت۹۱٫۴۶۸٫۵۳٫۷۹۳٫۶۱٫۶۶۸٫۷۲٫۹
مک بوک پرو M1۴۳۶ نیت۰٫۰۰ نیت۰٫۵۵ نیت۸۵۵۷۶٫۴--۹۹٫۹۲٫۳۷۸٫۳--
ایسر ConceptD 7 Ezel Pro۲۹۴٫۶ نیت۱۵٫۷ نیت۲٫۴۲ نیت۱۲۱٫۷۱۰۰۲٫۵۱۴۳٫۴۵٫۴۹۲٫۹۳٫۶
میت بوک D 14۱۹۱ نیت۳٫۶۵ نیت۱٫۰۳ نیت۱۸۵٫۴۴۷٫۸--۶۴۴٫۸۴۷٫۵--
سرفیس لپ تاپ Go۲۱۴٫۷ نیت۰٫۶۳ نیت۲٫۰۴ نیت۱۰۵٫۲۷۳٫۳--۹۷٫۷۱٫۹۷۴٫۷--
مک بوک پرو M1۴۳۶ نیت۰٫۰۰ نیت۰٫۵۵ نیت۸۵۵۷۶٫۴--۹۹٫۹۲٫۳۷۸٫۳--
سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی۴۰۵ نیت۳٫۴ نیت۰٫۵۳ نیت۷۶۴۶۵۳٫۸۹۴۱٫۳۷۴۳٫۴
ایسر نیترو ۷۲۶۸ نیت۱۸٫۸ نیت۲٫۰۵ نیت۱۲۹٫۵۷۱٫۵۵٫۳۹۲٫۵۴----
میت بوک D15۲۱۳ نیت۴٫۳ نیت۱٫۵۴ نیت۱۳۸۴۸۵٫۱۶۳۴٫۴----
سرفیس پرو ۷۳۹۴ نیت۰٫۸ نیت۰٫۶ نیت۶۲۵۷۲٫۵۴٫۰۹۶۱٫۶----
* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.
نمایشگر Strix G15 حداکثر روشنایی نه‌چندان خوشایند ۲۳۳ نیت را در اندازه‌گیری‌های زومیت به‌دست آورد؛ اما به‌لطف پوشش مات خود، مادامی که از لپ‌تاپ زیر نور مستقیم آفتاب استفاده نکنید، در عموم سناریوها، خوانایی مناسبی خواهد داشت. متأسفانه کنتراست دستگاه نیز جزو نقاط قوت آن به‌حساب نمی‌آید.

لپ تاپ Strix G15 از طریق نرم‌افزار Armoury Crate هشت حالت تصویر زیر را به‌همراه قابلیت تغییر دمای رنگ‌ها دراختیارتان می‌گذارد، بررسی Strix G15 از سوی زومیت نشان می‌دهد که از بین این موارد، حالت Default بهترین عملکرد را از لحاظ دقت نمایش‌ها رنگ‌ها دارد.

DefaultRacingSceneryRTS/RPGFPSCinemaEyecareVivid

اندازه‌گیری‌های زومیت نشان می‌دهد که لپ‌تاپ Strix G15 ایسوس فضای رنگی sRGB را با دقت بسیار خوبی به‌نمایش می‌گذارد. لپ تاپ ایسوس با انحرافی ۱۵ درصدی از وضعیت خنثی، گرایش به سردی دارد؛ اما این موضوع تأثیر فاحشی بر تجربه‌ی کاربری‌تان نمی‌گذارد. Strix G15 در میان لپ‌تاپ‌های گیمینگی که تاکنون در زومیت بررسی کرده‌ایم، یکی از بهترین نمایشگرها را دارد.

لپ‌تاپ ایسوس Strix G513QM از دو اسپیکر ۴ واتی با فناوری Smart Amp بهره می‌برد که زیر لپ‌تاپ در ناحیه‌ی استراحت دست قرار دارند. تایوانی‌ها می‌گویند اسپیکرهای Strix G15 حدود ۲٫۸ برابر حجم صدای بیشتر، ۳ برابر بیس قوی‌تر و ۶٫۵dBa گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تری دارند. از سوی دیگر به‌کمک فناوری CPU-محور Two-Way AI Noise-Cancelation، بدون آنکه پردازنده‌ی گرافیکی تحت‌فشار قرار گیرد، نویز از صدای دریافتی و ارسالی حذف می‌شود.

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

لپ‌تاپ گیمینگ Strix G15 صدای بسیار شفافی را تولید می‌کند و عملکرد بسیار خوبی در تفکیک فرکانس‌های مختلف صدا دارد، از سوی دیگر در تأیید ادعای ایسوس، می‌توان وجود بیس بیشتر و کوبنده‌تر در صدای خروجی را حس کرد.

حجم صدای خروجی برای گوش‌دادن به موسیقی یا پخش فیلم در فضاهای نه‌چندان بزرگ ۵۰، ۶۰ مترمربع کاملا کافی است؛ اما هنگام بازی یا زمانی که فن‌ها با سرعت تمام در حال چرخش هستند، استفاده از هدفون را توصیه می‌کنیم؛ به‌ویژه که لپ‌تاپ Strix G15 هنگام اتصال هدفون‌های سازگار، قابلیت پخش صدای مجازی فراگیر ۵٫۱٫۲ کاناله با Dolby Atmos را نیز دارد.

سخت افزار، تجربه بازی و باتری Strix G15

ایسوس لپ‌تاپ‌های خانواده‌ی Strix G15 G513 را در پیکره‌بندی‌های مختلفی با پردازنده‌ی Ryzen 7 4800H یا Ryzen 9 5900HX شرکت AMD، گرافیک RTX 3050 یا RTX 3060 یا RTX 3070 شرکت NVIDIA به‌همراه ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت رم DDR4-3200 و یک ترابایت حافظه‌ی SSD NVMe PCIe 3.0 به‌فروش می‌رساند. لپ‌تاپ G15 G513QM یکی از مدل‌های میانی با پردازنده‌ی Ryzen 9 و گرافیک RTX 3060 به‌حساب می‌آید.

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

AMD در نمایشگاه CES 2021 از پردازنده‌های موبایل Ryzen 5000 پرده برداشت، این پردازنده‌ها به دو خانواده‌ی کم‌مصرف سری U و پرقدرت سری H تقسیم می‌شوند. Ryzen 9 5900HX با توان طراحی حرارتی ۴۵+ وات، ۸ هسته و ۱۶ رشته، سومین عضو پرقدرت سری H به‌حساب می‌آید و پسوند HX در نام آن به قابلیت اورکلاک اشاره دارد؛ بدین‌مفهوم که شرکت سازنده می‌تواند توان طراحی حرارتی و فرکانس پایه را به‌دلخواه تغییر دهد.

تراشه‌ی ۷ نانومتری Ryzen 9 5900HX از ۸ هسته با معماری Zen 3 بهره می‌برد که در آن هر ۸ هسته در یک بلوک قرار گرفته‌اند و همگی به یک حافظه‌ی کش ۱۶ مگابایتی مشترک L3 دسترسی دارند. به هرکدام از هسته‌ها به ۵۱۲ کیلوبایت کش L2 و ۶۴ کیلوبایت کش L1‌ اختصاص یافته است. AMD فرکانس پایه و توربوی پردازنده‌ی پرقدرت خود را به‌ترتیب ۳٫۳ و ۴٫۶ گیگاهرتز عنوان می‌کند.

مشخصات فنی CPU و GPU لپ‌تاپ ASUS Strix G15 G513QM
مشخصات CPU
نام پردازندهAMD Ryzen 9 5900HX
معماریZen 3
لیتوگرافی۷ نانومتری FinFET شرکت TSMC
تعداد هسته۸ هسته / ۱۶ ترد
فرکانس۳٫۳۰ گیگاهرتز پایه، ۴٫۶۰ گیگاهرتز توربو
حافظه‌ی کش۱۶ مگابایت
TDPبیش‌از ۴۵ وات
گرافیک یکپارچهVega با ۸ هسته
eDRAMندارد
فرکانس گرافیک یکپارچه۲۱۰۰ مگاهرتز
پشتیبانی از حافظهDDR4-3200 یا LPDDR4-4266
مشخصات dGPU
نام پردازنده‌ی گرافیکیNVIDIA GeForce RTX 3060
لیتوگرافی۸ نانومتر سامسونگ
معماریآمپر
تعداد هسته‌های Cuda۳۸۴۰
تعداد هسته‌های Tensor۱۲۰
تعداد هسته‌های RT۳۰
تعداد TMU۱۲۰
تعداد ROP۴۸
فرکانس گرافیکپایه: ۱۳۸۷ مگاهرتز - بیشینه: ۱۷۰۲ مگاهرتز
فرکانس حافظه۱۷۵۰ مگاهرتز
حافظه۶ گیگابایت GDDR6
پهنای باس حافظه۱۹۲ بیت
پهنای باند حافظه۳۳۶ گیگابایت‌برثانیه
توان محاسباتی FP32۱۰٫۷ ترافلاپس
توان مصرفی۱۱۵ وات
متأسفانه گرافیک یکپارچه‌ی موجود در تراشه‌ی Ryzen 9 5900HX به‌جای معماری جدیدِ RDNA2 از ۸ هسته‌ی پردازشی با معماری قدیمی Vega و فرکانس بیشینه‌ی ۲۱۰۰ مگاهرتز استفاده می‌کند. طبیعتا ایسوس به این ماژول اکتفا نکرده و لپ‌تاپ گیمینگ خود را به گرافیک مجزای NVIDIA RTX 3060 مجهز کرده است.

انویدیا گرافیک RTX 3060 نسخه‌ی موبایل را در ۱۱ مدل مختلف با فرکانس‌های متفاوت و توان مصرفی ۶۰ تا ۱۱۵ وات دراختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد؛ ایسوس قدرتمندترین نمونه‌ی موجود را با توان مصرفی ۱۱۵ وات در لپ‌تاپ Strix G15 به‌کار می‌گیرد و می‌گوید به‌کمک فناوری Dynamic Boost، هنگام اتصال لپ‌تاپ به پریز برق، توان بالغ‌بر ۱۳۰ وات را نیز به این گرافیک اختصاص می‌دهد.

پردازنده‌ی گرافیکی ۱۱۵ واتی RTX 3060 با فرکانس پایه‌ی ۱۳۸۷ مگاهرتز از ۳۸۴۰ هسته‌ی Cuda بهره می‌برد، حافظه‌ی ۶ گیگابایتی GDDR6-اش با باس ۱۹۲ بیتی و فرکانس ۱۷۵۰ مگاهرتزی به پهنای باند ۳۳۶ گیگابایت‌برثانیه دست می‌یابد و توان محاسباتی آن با دقت FP32 به ۱۰٫۷ ترافلاپس می‌رسد که روی کاغذ از سطح عملکرد گرافیک پرقدرت RTX 2070 Super بسیار فراتر است.

عملکرد حافظه ASUS Strix G15 G513QM دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر
مدل‌ها / عملکردنرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
ASUS Strix G15۳۱۸۲٫۴۶۱۷۲۹٫۸۸
MSI Katana GF66۱۹۸۵٫۹۲۹۶۳٫۰۸
MSI Raider GE66۳۳۹۲٫۴۰۳۱۰۴٫۱۳
Acer ConceptD 7 Ezel Pro۳۵۶۲٫۸۷۳۰۲۷٫۲۲
MateBook D 14۳۴۱۵٫۸۹۲۹۸۵٫۴۳
Surface Laptop Go۱۶۷۱٫۶۵۳۷۶٫۶۴
MacBook Pro M1۲۵۱۷٫۱۷۲۳۳۰٫۹
Acer Predator Helios 300۱۸۴۰٫۵۸۲۷۲۵٫۴۸
Microsoft Surface Book 3 15۲۰۷۱٫۸۷۸۰۵٫۹۵
Acer Nitro 7۱۷۹۲٫۸۰۱۵۵۰٫۴۹
Surface Pro 7۲۰۱۸٫۳۵۸۱۲٫۴۶
*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
تراشه‌ی Ryzen 9 5900HX از رم‌های LPDDR4-4266 و DDR4-3200 پشتیبانی می‌کند، برهمین اساس تایوانی‌ها رم DDR4-3200 ساخت سامسونگ با فرکانس کاری ۱۶۰۰ مگاهرتز برای لپ‌تاپ قدرتمند Strix G15 G513QM تدارک دیده‌اند. در مدل موردبررسی زومیت، ایسوس از دو ماژول رم ۱۶ گیگابایتی استفاده کرده است؛ اما شما نیز امکان ارتقای رم را خواهید داشت.

لپ‌تاپ Strix G15 از یک ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD ساخت سامسونگ با رابط NVMe PCIe 4x بهره می‌برد. این حافظه سرعت خواندن و نوشتن بیش‌از ۳ و ۱٫۷ گیگابایت‌برثانیه را ارائه می‌دهد؛ بنابراین عملکرد آن در خواندن داده‌ها در ردیف بهترین نمونه‌های PCIe 3.0 قرار دارد؛ اما در زمینه‌ی نوشتن داده‌ها در سطح بهترین‌ها نیست.

لپ‌تاپ ایسوس Strix G15 از طریق نرم‌افزار Armoury Crate امکان تغییر نوع عملکرد و بهینه‌سازی آن را در سناریوهای مختلف دراختیار کاربر می‌گذارد. در این نرم‌افزار می‌توان بین سیستم مدیریت مصرف انرژی ایسوس و خودِ ویندوز، یکی را برگزید. نرم‌افزار Armoury Crate به کاربر اجازه می‌دهد تا برای افزایش عمر باتری، گرافیک انویدیا را از مدار خارج کند.

در حالت متصل به برق، می‌توانید از پروفایل‌های پیش‌فرض شامل Silent و Performance و Turbo، یکی را برگزینید یا به‌صورت دستی توان مصرفی و سرعت فن CPU و GPU را تغییر دهید؛ اما در حالت جدا از برق، تنها دو پروفایل Silent و Performance را در دسترس خواهید داشت. بنچمارک‌های زیر در حالت متصل به برق و با پروفایل Turbo ثبت اجرا شده‌اند.

عملکرد ASUS Strix G15 G513QM دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر (Plugged)
لپ‌تاپ / بنچمارکمشخصات فنیعملکرد روزمرهوب‌گردیشبیه‌ساز بازیعملکرد در گرافیکعملکرد CPU در رندرتوان محاسباتی CPUتوان محاسباتی GPU
PCMark 10Speedometer 2.0GFXBench3DMarkCineBench R23GeekBench 5GeekBench 5
Aztec Ruins High TierTime SpyWild LifeNight RaidSingle
Multi
Single
Multi
OpenCL
DirectX 12/MetalDirectX 12Vulkan/MetalDirectX 12iGPU
dGPU
Strix G15Ryzen 9 5900HX
RTX 3060
۷۲۱۵۱۷۰٫۴۲۴۸٫۹ فریم‌برثانیه۸۴۷۴۴۸۵۷۹۴۳۵۵۴۱۴۸۲
۱۳۵۹۹
۱۴۹۱
۸۴۷۰
۱۷۳۸۶
۱۱۰۰۱۱
Katana GF66Core i7-11800H
RTX 3060
۶۶۸۰۱۸۰٫۸۱۷۵٫۳ فریم‌برثانیه۷۱۷۷۴۱۹۴۵۳۹۹۸۸۱۴۹۹
۱۰۷۷۹
۱۵۵۴
۷۶۷۳
۸۴۰۷
۹۸۸۵۵
Raider GE66Core i7-10875H
RTX 2070 Super
۵۸۸۲۱۵۰٫۰۲۰۹٫۱ فریم‌برثانیه۸۳۹۳۴۸۳۴۰۴۶۷۰۲۱۲۰۱
۹۶۳۳
۱۳۴۶
۸۱۰۶
۶۱۴۴
۹۵۷۳۳
ConceptD 7 Ezel ProCore i7-10875H
Quadro RTX 3000
۵۱۷۳۱۶۴٫۰۱۳۳٫۳۹ فریم‌برثانیه۵۷۵۳۲۱۱۴۱۲۷۶۰۰۱۳۰۷
۱۰۵۱۳
۱۳۴۰
۷۹۰۴
۶۴۴۷
۷۲۸۶۶
MateBook D 14Core i5-10210U
MX250
۴۴۰۳--۳۱٫۸۹ فریم‌برثانیه۱۱۷۹۷۲۷۸۱۱۴۴۹۱۰۶۶
۳۵۸۵
۱۰۶۲
۳۷۷۴
۵۴۸۹
۱۱۶۰۵
MacBook Pro M1Apple M1
Apple GPU
--۲۰۹۸۱٫۳۷ فریم‌برثانیه--۱۸۰۳۶--۱۵۱۲
۷۷۷۸
۱۷۲۹
۷۶۷۰
۱۹۱۹۴
--
Acer Helios 300Core i7 - 10750H
1650Ti
۵۱۴۸--۹۷٫۱۴ فریم‌برثانیه۳۹۳۴۲۳۶۹۸۲۸۷۹۳۱۲۳۸
۶۸۲۹
۱۲۳۹
۴۸۳۸
۵۵۸۳
۴۱۴۲۴
Surface Book 3 15Core i7 - 1065G7
1660Ti Max-Q
۴۲۷۰--۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه۴۹۷۹--۲۲۱۸۲۱۱۵۳
۴۴۷۵
۱۳۳۴
۴۳۴۷
۱۰۷۳۹
۶۰۳۱‍۶
Acer Nitro 7Core i7 - 9750H
GTX 1650
۵۱۰۵--۸۹٫۴۹ فریم‌برثانیه--------۱۲۴۹
۵۳۲۴
۵۷۶۶
۴۲۲۰۶
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
لپ‌تاپ Strix G513QM به‌لطف پردازنده‌ی پرقدرت Ryzen 9 5900HX بهترین نتایج را بین لپ‌تاپ‌های مورد بررسی زومیت در بنچمارک‌های چند هسته‌ای CPU-محور به‌دست آورد، حتی لپ‌تاپ Katana GF66 با پردازنده‌ی نسل یازدهمی Core i7-11800H را با اختلافی ۲۶ درصدی از پیش‌رو برداشت. Strix G15 رقیب بسیار گران‌قیمت‌ترش، Raider GE66 را نیز در کاربری روزمره با اختلافی ۸ درصدی کنار زد.

اختلاف ۳۰ واتی توان مصرفی گرافیک RTX 3060 در دو لپ‌تاپ Strix G15 و Katana GF66 در نتایج بنچمارک‌ها نیز مشهود است؛ لپ‌تاپ ایسوس تقریبا در تمامی بنچمارک‌های گرافیکی ۸ تا ۱۸ درصد بهتر از رقیبش عمل می‌کند. لپ‌تاپ Strix G15 با گرافیک ۱۱۵ واتی RTX 3060 عملکرد کم‌وبیش مشابهی با Raider GE66 مجهز به RTX 2070 Super در بنچمارک‌های 3DMark دارد؛ اما توان محاسباتی OpenCL آن در بنچمارک GeekBench حدود ۱۵ درصد بیشتر است.

عملکرد لپ‌تاپ ASUS Strix G15 G513QM در حالت متصل به برق و با باتری
وضعیت لپ‌تاپامتیاز در دور نخست آزمون استرس CPUامتیاز پس از ۳۰ دقیقه آزمون استرس CPUاجرای بازی Gears 5 با وضوح FHD‌ و گرافیک اولترا
متصل به برق۱۳۵۹۹۱۳۰۶۹۱۰۳٫۱ فریم‌برثانیه
با باتری۱۱۷۶۳۱۰۶۶۶۷۰٫۳ فریم‌برثانیه
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
مانند عموم لپ‌تاپ‌های موجود در بازار، عملکرد Strix G15‌ نیز با جدایی از پریز برق دچار افت می‌شود؛ عملکرد این دستگاه با باتری در بنچمارک CineBench R23 حدود ۱۳ درصد و حین اجرای بازی Gears 5 حدود ۲۹ درصد نسبت به وضعیت متصل به پریز برق ضعیف‌تر است؛ اما نکته‌ی جالب‌توجه،‌ به پایداری بسیار عالی لپ‌تاپ بازمی‌گردد، در دو وضعیت Plugged و Unplugged با ۳۰ دقیقه اجرای مداوم CineBench عملکرد Strix G15 به‌ترتیب تنها ۳٫۸ و ۹٫۳ درصد افت می‌کند.

ایسوس درباره‌ی سیستم خنک‌کننده‌ی Strix G15 مانور بسیاری می‌دهد؛ استفاده از فلز مایع به‌جای خمیر سیلیکون عادی، دمای CPU را تا ۱۶ درجه‌ی سلسیوس کاهش می‌دهد. هر ۴ فن Arc Flow از ۸۴ تیغه با طراحی جدید بهره می‌برند که در آن‌ها ضخامت تیغه از پایه تا نوک به‌گونه‌ای تغییر می‌کند تا هوا با کمترین اغتشاش جریان یابد. به‌گفته‌ی ایسوس با فن‌های جدید جریان هوا برای CPU و GPU به‌ترتیب ۳۵ و ۲۱ درصد افزایش و سطح نویز ۴ درصد کاهش پیدا می‌کند.

برای ارزیابی رفتار لپ‌تاپ Strix G15 تحت فشار، ابتدا آزمون چند رشته‌ای CineBench R23 را به‌مدت ۳۰ دقیقه برای پایش رفتار CPU، سپس بنچمارک 3DMark Time Spy را به‌مدت ۲۰ دقیقه برای پایش رفتار GPU در دو حالت Plugged و Unplugged اجرا کردیم.

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

در حالت Plugged و با پروفایل انرژی Turbo، لپ‌تاپ Strix G15 از پردازنده‌ی قدرتمندش به‌صورت کاملا پایدار با فرکانس ۴٫۱ گیگاهرتز، توان مصرفی ۸۰ وات و دمای ۹۶ درجه‌ی سلسیوس استفاده می‌کند، در این شرایط فن‌ها نیز با سرعت زیادی می‌چرخند و بی‌شک استفاده از هدفون هنگام کار با لپ‌تاپ توصیه می‌شود.

در حالت Unplugged و با پروفایل انرژی Performance، دستگاه برای دقایقی با فرکانس ۳٫۵ گیگاهرتز و سپس با فرکانس پایه‌ی ۳٫۳ گیگاهرتز از پردازنده استفاده می‌کند. در این وضعیت توان مصرفی پردازنده روی ۳۵ وات و دمای آن روی ۶۲ درجه‌ی سلیسوس پایدار می‌شود؛ بنابراین فرکانس پایدار پردازنده در حالت Unplugged حدود ۲۰ درصد افت می‌کند.

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

در حالت Plugged و با پروفایل انرژی Turbo، لپ‌تاپ Strix G15 ابتدا از RTX 3060 با فرکانس حدود ۱۷۰۰ مگاهرتز و توان ۱۳۰ وات استفاده می‌کند؛ اما در نهایت فرکانس در محدوده‌ی ۱۵۵۰ مگاهرتز و توان مصرفی در همسایگی ۹۰ وات پایدار می‌شود. در این وضعیت دمای گرافیک نیز همواره حدود ۷۵ درجه‌ی سلسیوس باقی می‌ماند.

در حالت Unplugged و با پروفایل انرژی Turbo، لپ‌تاپ Strix G15 از گرافیک مجزای خود با فرکانس ۱۲۰۰ مگاهرتز، توان مصرفی ۵۵ وات و دمای ۷۰ درجه‌ی سلسیوس به‌صورت پایدار استفاده می‌کند؛ بنابراین با جدا کردن لپ‌تاپ از برق، فرکانس آن حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

عملکرد ASUS Strix G15 G513QM در بازی‌‌ها
بازی / عملکردتنظیمات گرافیکینرخ‌فریم میانگین
GTA VHighest Quality۱۳۴٫۱ فریم‌برثانیه
Gears 5Ultra Quality۱۰۳٫۱ فریم‌برثانیه
Immortals Fenyx RisingUltra Graphics۵۹ فریم‌برثانیه
Far Cry 5Ultra Quality۱۱۴ فریم‌برثانیه
Bright Memory: Infinite RTXQuality DLSS۵۲ فریم‌برثانیه
لپ‌تاپ Strix G513QM عملکرد بسیار خوبی در بازی‌ها به‌نمایش می‌گذارد، ترکیب RTX 3060، پردازنده‌ی Ryzen 5900HX و صفحه‌نمایش ۳۰۰ هرتزی دستگاه به شما اجازه می‌دهد که بسیاری از بازی‌ها را حتی با بالاترین تنظیمات گرافیکی، با نرخ فریم سه رقمی اجرا کنید و در برخی دیگر نیز به نرخ بسیار مطلوب ۶۰ فریم‌برثانیه دست یابید.
عملکرد ASUS Strix G15 G513QM در کاربری‌های حرفه‌ای
کامپیوتر/کاربریمشخصات فنیرندر مدل BMW با وضوح Full-HD و پلتفرم Cudaتبدیل ویدئوی 4K HDR به 1080p با انکد سخت‌افزاری H.264
ASUS Strix G15Core i7-11800H
RTX 3060
۳۸٫۹ ثانیه۱۱۴ ثانیه
سیستم مرجع زومیتCore i7-10700
RTX 2060
۷۲ ثانیه۱۷۸ ثانیه
به‌لطف پردازنده‌ی فوق‌العاده قدرتمند Ryzen 9 5900HX و گرافیک ۱۱۵ واتی RTX 3060، لپ‌تاپ Strix G15 G513QM در کاربری‌های حرفه‌ای و سنگین نیز کاملا می‌تواند رضایت‌تان را جلب کند. این لپ‌تاپ توانست مدل BMW از نرم‌افزار Blender را ۴۵ درصد سریع‌تر از سیستم مرجع زومیت و ظرف کمتر از ۳۹ ثانیه رندر کرد؛ درحالی‌که ویدئوی 4K HDR معیار زومیت به‌طول ۹۰ ثانیه و نرخ ۷۸ مگابیت‌برثانیه را نیز با انکد سخت‌افزاری H.264 در نرم‌افزار HandBrake حدود ۳۶ درصد سریع‌تر به خروجی 1080p رساند.

ایسوس باتری ۴ سلولی و بسیار حجیم ۹۰ وات‌ساعتی را برای لپ‌تاپ Strix G15 تدارک دیده است و می‌گوید با این باتری می‌توان تا ۱۲ ساعت ویدئو پخش کرد. تایوانی‌ها لپ‌تاپ گیمینگ خود را با شارژر ۲۴۰ واتی به‌فروش می‌رسانند که برای شارژ دستگاه به حدود ۸۰ دقیقه زمان نیاز دارد. توجه داشته باشید که با توجه به پشتیبانی USB-C لپ‌تاپ از Power Delivery می‌توان از شارژرهای کوچک‌ترِ ۱۰۰ واتی نیز با Strix G15 استفاده کرد.

عملکرد باتری ASUS Strix G15 G513QM دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر
لپ‌تاپ / آزمایشنمایشگرباتری ویدئو PCMark 10GFXBench Manhattan 3.1
ابعاد و رزولوشنوات‌ساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعتطول‌عمر باتری
(دقیقه)
کم‌ترین نرخ فریم
(فریم‌برثانیه)
ASUS Strix G15۱۵٫۶ اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۹۰۱۰:۳۳۶:۳۸۵۹٫۸۲۵۸٫۲
MSI Katana GF66۱۵٫۶ اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۵۲۳:۵۴۲:۳۲۵۱٫۲۹۷٫۸
MSI Raider GE66۱۵٫۶ اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۹۵۵:۳۹۳:۴۸۵۷٫۷۱۳۶٫۵
Acer Ezel Pro۱۵٫۶ اینچ
۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل
۸۴۹:۴۱۶:۴۷۱۱۷٫۹۳۰٫۲
MateBook D 14۱۴ اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۵۷۱۱:۳۴۹:۰۰۲۶۴٫۸۷۵۹٫۷۹
Surface Laptop Go۱۲٫۴۵ اینچ
۱۰۲۴ × ۱۵۳۶ پیکسل
۳۹٫۷۱۰:۱۳۶:۰۸۲۶۴٫۸۷۱۴٫۸۵
Apple MacBook Pro M1۱۳٫۳ اینچ
۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل
۵۸٫۲۱۶:۴۷--۲۱۸٫۸۴۶۰٫۰۱
Acer Predator Helios 300۱۵٫۶ اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۵۵۵:۲۱۳:۲۴۵۶٫۵۵۱۳۰٫۹
Surface Book 3 15
Laptop Mode
۱۵ اینچ
۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل
۸۵۱۴:۰۵--۱۴۱٫۲۵۷۵۱٫۲۵
Acer Nitro 7 2019۱۵٫۶ اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۵۷٫۵۶:۲۷--۱۲۰٫۲۲۳۷۱۰٫۵۲
Surface Pro 7۱۲٫۳ اینچ
۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل
۴۳٫۲۱۰:۰۰--۱۲۳/۷۹۲۲٫۷۶
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، لپ‌تاپ Strix G15 در حالت Unplugged از طریق نرم‌افزار Armoury Crate تنها دو پروفایل مصرف انرژی Performance و Silent را دراختیارتان می‌گذارد؛ چنانچه در حالت Unplugged قصد استفاده از دستگاه برای کاربری‌های روزمره نظیر وب‌گردی، مطالعه، ویرایش متن یا تماشای فیلم را دارید، پروفایل Silent کاملا پاسخگوی نیازهایتان خواهد بود.

بررسی زومیت نشان می‌دهد که در پروفایل Silent، دستگاه می‌تواند بالغ‌بر ۶ ساعت و ۳۸ دقیقه در استفاده‌های روزمره و ۱۰ ساعت و ۳۳ دقیقه پخش فیلم شارژدهی کند؛ اما چنانچه از پروفایل را به Performance تغییر دهید، شارژدهی به ۴ ساعت کاهش خواهد یافت.

جمع‌بندی

از بین انبوع لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازار، Strix G513QM یکی از معدود مدل‌هایی به‌شمار می‌آید که مجموعه‌ای از قطعات توانمند را با نقص‌های اندک کنار هم آورده است. پردازنده‌ی پرقدرت Ryzen 9 5900HX چه در حالت Plugged، چه Unplugged عملکرد کم‌نظیری را با پایداری بسیار خوب ارائه می‌دهد، نسخه‌ی ۱۱۵ واتی RTX 3060 در ترکیب با نمایشگر ۳۰۰ هرتزی دستگاه، امکان اجرای مطلوب عموم بازی‌ها را فراهم می‌کند و اسپیکرها با تفکیک بسیار خوب صدا و بیس‌های عمیق، تجربه‌ی موسیقایی لذت‌بخشی را ارائه می‌دهند.

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

لپ‌تاپ ۱۵٫۶ اینچی Strix G513QM به‌مدد باتری حجیم ۹۰ وات‌ساعتی‌اش، در کاربری‌های روزمره تا یک روز کاری می‌تواند همراه کاربر باشد؛ درحالی‌که ترک‌پد وسیع و کلیدهای جزیره‌ای دستگاه، لذت استفاده از دستگاه در کاربری روزمره را دوچندان می‌کنند.

با تمام ویژگی‌های مثبتی که برای Strix G513QM برشمردیم، این لپ‌تاپ معایبی نیز دارد: فقدان وب‌کم و درگاه کارت حافظه‌ی SD، ممکن‌نبودن غیرفعال‌سازی نوار RGB دور دستگاه مستقل از نور پس‌زمینه‌ی کیبورد و صلبیت کمتر درِ لپ‌تاپ درمقایسه‌با محصولات دیگر، از جمله‌ی ضعف‌هایی است که می‌توان به Strix G15 نسبت داد.

نکات مثبت

پردازنده‌ی Ryzen 9 با عملکرد فوق‌العاده و پایداری عالیاجرای روان عموم بازی‌ها با حداکثر تنظیمات گرافیکیصفحه‌نمایش ۳۰۰ هرتزی با پوشش کامل sRGBشارژدهی تا یک روز کاری در استفاده‌های روزمرهترک‌پد وسیع و تجربه‌ی تایپ بسیار خوبدرگاه‌ها و اتصالات متنوع

نکات منفی

روشنایی و کنتراست نه‌چندان مناسب نمایشگرفقدان وب‌کم و درگاه کارت حافظه‌ی SD

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است