شمار مبتلایان روزانه کرونا در استان اردبیل به 43 نفر کاهش یافت


شمار مبتلایان روزانه کرونا در استان اردبیل به 43 نفر کاهش یافت

اردبیل- ایرنا- روند کاهشی شیوع بیماری کووید.19 در استان اردبیل که از سه هفته پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته شمار مبتلایان روزانه کرونا در این استان به 43 نفر کاهش یافت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، آخرین آمار اعلام شده توسط دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل نشان می‌دهد که آمار مبتلایان روزانه کووید.۱۹ در این استان نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در یک ماه پیش، ۱۴۶ نفر کاهش یافته است.

همچنین بنا به اعلام این مرجع، مجموع آمار افراد بستری در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه روز گذشته به ۳۸۱ نفر کاهش یافته که ۵۱۶ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در اول این ماه است.

بنا به اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، با تغییر وضعیت شیوع کرونا در این استان از قرمز به نارنجی، شهرستان‌های کوثر، نمین، گرمی، سرعین و اصلاندوز در وضعیت زرد و شهرستان‌های اردبیل، خلخال و پارس‌آباد، مشگین‌شهر، نیر و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

بنا به گزارش این مرجع، در ادامه روند کاهشی شیوع بیماری کووید.۱۹، شمار جان باختگان کرونا در استان اردبیل نیز که در اوج موج پنجم شیوع در اوایل شهریورماه تا ۲۱ نفر افزایش یافته بود، به ۶ نفر در شبانه روز گذشته کاهش یافته و مجموع آمار جان‌باختگان کرونا در این استان به ۲ هزار و ۴۳۰ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: روند کاهشی موج پنجم شیوع کرونا در استان که از سه هفته پیش آغاز شده، ادامه دارد و امید برای مهار این موج افزایش یافته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به قرار داشتن استان اردبیل در وضعیت نارنجی و با هشدار نسبت به احتمال افزایشی شدن روند شیوع کرونا در این استان افزود: در صورت عادی‌انگاری توسط شهروندان، افزایش موج شیوع محتمل است.

وی ادامه داد: آمار مراجعه روزانه افراد مشکوک به ابتلای کووید.۱۹ به مراکز درمانی استان اردبیل با وجود تداوم روند کاهشی، همچنان بالاست به طوری که در شبانه روز گذشته ۲۸۹ فرد مبتلا تحت نظر قرار گرفته و خدمات درمانی دریافت کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل علت کاهش شیوع و روند به نسبت پایدار بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل طی روزهای اخیر را رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان و اثرگذاری خدمات درمانی ارائه شده عنوان کرد.

وی خواستار پرهیز از دورهمی و عادی‌انگاری بیماری کووید.۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان شد و گفت: آمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان بعد از سه هفته دو رقمی شده و به ۸۷ نفر تنزل کرده که نشان دهنده روند کاهشی شدت شیوع کرونا در این استان است.

دکتر حبیب زاده اظهار کرد: در شبانه روز گذشته ۵۶ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

وی تنها چاره ادامه کاهش سیر شیوع کرونا در این استان را رعایت جدی و سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی ذکر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: با کاهش شمار بستری‌ها، مشکل بستری بیماران کرونایی در استان تا حدودی رفع شده و پذیرش و درمان مبتلایان با سرعت مطلوب جریان دارد.

وی با اشاره به تداوم چرخه سرایت سویه دلتای ویروس کرونا در استان اردبیل بیان کرد: علایم سویه دلتای ویروس کرونا، شبیه سرماخوردگی است که با آبریزش بینی شروع شده و بعد از گذشت چند روز علائم حاد یعنی درگیری ریوی بروز می‎‌کند.

دکتر حبیب زاده، نزدن ماسک را مساوی با ابتلا دانست و تاکید کرد: تمامی افرادی که حتی دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، باید ماسک بزنند، فاصله‌ اجتماعی را رعایت کنند و از ازدحام و دورهمی و حضور در مراسم پرتعداد و فضاهای سربسته پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونای هندی در استان و سرعت بسیار زیاد آن در سرایت‌پذیری و درگیری سنین پایین، باید در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بویژه رعایت فاصله ۱.۵ متری، زدن ماسک و کاهش دورهمی دقت شود تا بتوانیم این خیز را مهار کرده و وارد وضعیت بحرانی‌تر نشویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در ادامه اعلام کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۷۰۰ هزار و ۱۹۸ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در این استان تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: تاکنون ۴۸۵ هزار و ۶۳۹ دُز واکسن نوبت اول و ۲۱۴ هزار و ۵۵۹ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

وی با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل و افزایش سرعت واکسیناسیون در این استان با اختصاص یک محموله ۱۰۰ هزار تایی واکسن کرونا به استان افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

وی تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید