تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری مشکل تامین آب دارند


تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری مشکل تامین آب دارند

شهرکرد- ایرنا- معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: بروز پدیده خشکسالی در افزون‌بر 12 سال گذشته، وضعیت تامین آب 100 درصد شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

حمید رئیسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: به‌جز شهرک تخصصی آب معدنی شهرستان کوهرنگ، تامین آب مورد نیاز تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری وابسته به منابع زیرزمینی است.

وی افزود: هم‌اکنون وضعیت تامین آب مورد نیاز شهرک‌های صنعتی شهرکرد، سفیددشت، گندمان، فرادنبه و سامان۱ و ۲ فوق‌بحرانی و شهرک صنعتی بلداجی بحرانی شده است.

رئیسی تصریح کرد: هم‌اینک خروجی آب چاه‌های تامین آب شهرک‌های صنعتی در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و سامان خشک شده یا ۲۰ تا ۲۵ درصد پروانه بهره‌برداری است.

وی یادآور شد: براساس اعلام مرکز آمار ایران، چهارمحال و بختیاری پس از استان سیستان و بلوچستان، دومین استان محروم کشور در زمینه تامین آب صنعت اعلام شد.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از ۱۰ سال گذشته تاکنون وعده‌هایی برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز صنایع استان از محل اجرای طرح بن به بروجن مطرح شده که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: هم‌اکنون بیشتر واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و واحدهای صنعتی چهارمحال و بختیاری آب مورد نیاز خود را از طریق تانکرهای آب‌رسان سیار تامین می‌کنند.

رئیسی تاکید کرد: همچنین شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری آب مورد نیاز شهرک‌های صنعتی شهرکرد، سفیددست، فرادنبه و سامان ۱ و ۲ را از طریق سیار تامین می‌کند.

تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری مشکل تامین آب دارند

وی افزود: با توجه به بروز پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری، کاهش شدید منابع آب و اُفت سفره‌های زیرزمینی، هیچ چاهی برای تامین آب مورد نیاز صنایع در این استان وجود ندارد.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، این شرکت خریداری پساب فاضلاب شهرها و تصفیه آن برای استفاده در صنایع را در دستور کار قرار داده است.

وی یادآور شد: البته این طرح هزینه‌های بسیار زیادی دارد اما برای حفظ میزان اشتغال و تولید موجود مجبور به اجرای آن هستیم.

رئیسی اظهار داشت: هم‌اکنون در برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پساب فاضلاب تصفیه و برای فضای سبز و یا تولید برخی محصولات صنایع فلزی استفاده می‌شود.

وی گفت: براساس اعلام مرکز آمار ایران، به‌ازای هر ۵۳ لیتر بر ثانیه آب، ۵۳ شغل مستقیم ایجاد می‌شود و برای حفظ اشتغال کنونی در حوزه صنعت به منابع آب پایدار نیاز است.

برای شناسایی هر عارضه در واحدهای تولیدی ۱۴۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود

تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری مشکل تامین آب دارند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: این شرکت عارضه‌یابی واحدهای تولیدی تعطیل، نیمه‌تعطیل و فعال با ظرفیت پایین استان را در دستور کار قرار داده است و برای هر عارضه‌یابی ۱۴۰ میلیون ریال پرداخت می‌کند.

حمیدرضا فلاح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان برای فصل آموزش در سال‌جاری ۱۰ میلیارد ریال بودجه دارد که برای حمایت از مدیران و کارکنان واحدهای صنعتی استان اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به اختصاص ۹۰ میلیارد ریال برای کمک به واحدهای تولیدی و صنعتی استان افزود: به‌همین منظور باید کارگروه کارشناسی با عضویت نمایندگان پارک علم و فناوری، صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک‌های صنعتی، خانه صنعت و معدن، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین بخش خصوصی تشکیل و فعال شود.

فلاح تصریح کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری ۸۰ درصد هزینه‌های مربوط به حضور واحدهای تولیدی استان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را تامین و پرداخت می‌کند.

وی یادآور شد: این شرکت برای حمایت از واحدهای تولیدی استان ۸۰ درصد هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های خارجی تا سقف ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، ۸۰ درصد هزینه‌های بازدید از نمایشگاه‌های خارجی تا سقف یک میلیارد ریال و ۸۰ درصد هزینه‌های بازدید از نمایشگاه‌های داخلی تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال را تامین و پرداخت خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اظهار داشت: مدیران عامل واحدهای تولیدی و صنعتی استان باید با حضور در نمایشگاه‌های خارجی نسبت به بازایابی محصولات خود و همچنین شناسایی ایده‌های جدید برای تولید اقدام و زمینه تقویت صادرات را فراهم کنند.

وی با اشاره به نبود شرکت مدیریت صادرات در چهارمحال و بختیاری گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان در صورت تشکیل و راه‌اندازی شرکت مدیریت صادرات می‌تواند برای تبلیغات در کشورهای خارجی سه تا پنج میلیارد ریال اختصاص دهد و هزینه‌های انبارداری ناشی از این اقدام را پرداخت کند.

فلاح تاکید کرد: ‌واحدهای صنعتی مایل به صادرات می‌توانند از کمک بلاعوض این شرکت تا سقف یک میلیارد ریال به‌منظور انجام بازدیدها، شناسایی و لحاظ استانداردهای صادراتی بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا، هم‌اینک ۲۹ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در چهارمحال و بختیاری مستقر است که در ۲۲ مورد از این شهرک‌ها شرایط برای واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولید، خدماتی و صنفی فراهم است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

خشکسالی یک پدیده طبیعی است و در طول ۱۰ سال گذشته ۱۰۰ درصد چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید بوده‌ است تا این استان بعد از کرمانشاه دومین استان خشک لقب بگیرد.

براساس شاخص‌های مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران (SPEI) در طول ۱۰ سال گذشته، هفت درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری در محدوده عادی (نُرمال)، ۲۳ درصد آن دچار خشکسالی خفیف، ۲۵ درصد دچار خشکسالی متوسط، ۳۰ درصد دچار خشکسالی شدید و ۱۵ درصد دچار خشکسالی بسیار شدید است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ از حالا دیگه من مردم تورو از پیشم بردن علیراد