تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری مشکل تامین آب دارند


تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری مشکل تامین آب دارند

شهرکرد- ایرنا- معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: بروز پدیده خشکسالی در افزون‌بر 12 سال گذشته، وضعیت تامین آب 100 درصد شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

حمید رئیسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: به‌جز شهرک تخصصی آب معدنی شهرستان کوهرنگ، تامین آب مورد نیاز تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری وابسته به منابع زیرزمینی است.

وی افزود: هم‌اکنون وضعیت تامین آب مورد نیاز شهرک‌های صنعتی شهرکرد، سفیددشت، گندمان، فرادنبه و سامان۱ و ۲ فوق‌بحرانی و شهرک صنعتی بلداجی بحرانی شده است.

رئیسی تصریح کرد: هم‌اینک خروجی آب چاه‌های تامین آب شهرک‌های صنعتی در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و سامان خشک شده یا ۲۰ تا ۲۵ درصد پروانه بهره‌برداری است.

وی یادآور شد: براساس اعلام مرکز آمار ایران، چهارمحال و بختیاری پس از استان سیستان و بلوچستان، دومین استان محروم کشور در زمینه تامین آب صنعت اعلام شد.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از ۱۰ سال گذشته تاکنون وعده‌هایی برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز صنایع استان از محل اجرای طرح بن به بروجن مطرح شده که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: هم‌اکنون بیشتر واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و واحدهای صنعتی چهارمحال و بختیاری آب مورد نیاز خود را از طریق تانکرهای آب‌رسان سیار تامین می‌کنند.

رئیسی تاکید کرد: همچنین شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری آب مورد نیاز شهرک‌های صنعتی شهرکرد، سفیددست، فرادنبه و سامان ۱ و ۲ را از طریق سیار تامین می‌کند.

تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری مشکل تامین آب دارند

وی افزود: با توجه به بروز پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری، کاهش شدید منابع آب و اُفت سفره‌های زیرزمینی، هیچ چاهی برای تامین آب مورد نیاز صنایع در این استان وجود ندارد.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، این شرکت خریداری پساب فاضلاب شهرها و تصفیه آن برای استفاده در صنایع را در دستور کار قرار داده است.

وی یادآور شد: البته این طرح هزینه‌های بسیار زیادی دارد اما برای حفظ میزان اشتغال و تولید موجود مجبور به اجرای آن هستیم.

رئیسی اظهار داشت: هم‌اکنون در برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پساب فاضلاب تصفیه و برای فضای سبز و یا تولید برخی محصولات صنایع فلزی استفاده می‌شود.

وی گفت: براساس اعلام مرکز آمار ایران، به‌ازای هر ۵۳ لیتر بر ثانیه آب، ۵۳ شغل مستقیم ایجاد می‌شود و برای حفظ اشتغال کنونی در حوزه صنعت به منابع آب پایدار نیاز است.

برای شناسایی هر عارضه در واحدهای تولیدی ۱۴۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود

تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری مشکل تامین آب دارند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: این شرکت عارضه‌یابی واحدهای تولیدی تعطیل، نیمه‌تعطیل و فعال با ظرفیت پایین استان را در دستور کار قرار داده است و برای هر عارضه‌یابی ۱۴۰ میلیون ریال پرداخت می‌کند.

حمیدرضا فلاح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان برای فصل آموزش در سال‌جاری ۱۰ میلیارد ریال بودجه دارد که برای حمایت از مدیران و کارکنان واحدهای صنعتی استان اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به اختصاص ۹۰ میلیارد ریال برای کمک به واحدهای تولیدی و صنعتی استان افزود: به‌همین منظور باید کارگروه کارشناسی با عضویت نمایندگان پارک علم و فناوری، صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک‌های صنعتی، خانه صنعت و معدن، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین بخش خصوصی تشکیل و فعال شود.

فلاح تصریح کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری ۸۰ درصد هزینه‌های مربوط به حضور واحدهای تولیدی استان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را تامین و پرداخت می‌کند.

وی یادآور شد: این شرکت برای حمایت از واحدهای تولیدی استان ۸۰ درصد هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های خارجی تا سقف ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، ۸۰ درصد هزینه‌های بازدید از نمایشگاه‌های خارجی تا سقف یک میلیارد ریال و ۸۰ درصد هزینه‌های بازدید از نمایشگاه‌های داخلی تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال را تامین و پرداخت خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اظهار داشت: مدیران عامل واحدهای تولیدی و صنعتی استان باید با حضور در نمایشگاه‌های خارجی نسبت به بازایابی محصولات خود و همچنین شناسایی ایده‌های جدید برای تولید اقدام و زمینه تقویت صادرات را فراهم کنند.

وی با اشاره به نبود شرکت مدیریت صادرات در چهارمحال و بختیاری گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان در صورت تشکیل و راه‌اندازی شرکت مدیریت صادرات می‌تواند برای تبلیغات در کشورهای خارجی سه تا پنج میلیارد ریال اختصاص دهد و هزینه‌های انبارداری ناشی از این اقدام را پرداخت کند.

فلاح تاکید کرد: ‌واحدهای صنعتی مایل به صادرات می‌توانند از کمک بلاعوض این شرکت تا سقف یک میلیارد ریال به‌منظور انجام بازدیدها، شناسایی و لحاظ استانداردهای صادراتی بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا، هم‌اینک ۲۹ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در چهارمحال و بختیاری مستقر است که در ۲۲ مورد از این شهرک‌ها شرایط برای واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولید، خدماتی و صنفی فراهم است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

خشکسالی یک پدیده طبیعی است و در طول ۱۰ سال گذشته ۱۰۰ درصد چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید بوده‌ است تا این استان بعد از کرمانشاه دومین استان خشک لقب بگیرد.

براساس شاخص‌های مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران (SPEI) در طول ۱۰ سال گذشته، هفت درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری در محدوده عادی (نُرمال)، ۲۳ درصد آن دچار خشکسالی خفیف، ۲۵ درصد دچار خشکسالی متوسط، ۳۰ درصد دچار خشکسالی شدید و ۱۵ درصد دچار خشکسالی بسیار شدید است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر